2024-05-09 19:07:51

آموزش نحوه استعلام بدهی مالیاتی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 11 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در طول سال‌های قبل، شمار زیادی از خدمات ارائه شده در زمینه مالیات، از طریق مراجعه کردن مستقیم افراد مودی به سازمان‌های مرتبط صورت می‌گرفته است. ولی، این روزها شاهد ایجاد سامانه‌های مختلفی هستیم که، امکان ارائه خدمات مختلفی را به اشخاص حقوقی و حقیقی پرداخت کننده مالیات را دارند. در نتیجه، هیچ احتیاجی  به حضور این افراد در سازمان‌ها و اداره‌های مالیاتی نیست.

استعلام گرفتن از بدهی مالیاتی، از جمله مهم‌ترین خدمات موجود در سامانه‌های مالیاتی به شمار می‌روند. در این نوشته، سعی در ارائه توضیحاتی مهم و مفید در رابطه با آموزش نحوه استعلام بدهی مالیاتی را برای شما داشته و به جز آموزش استعلام بدهی مالیاتی، سعی در ذکر تعریفی از بدهی مالیاتی را نیز برای شما عزیزان داریم.

بدهی مالیاتی چیست؟

بدهی مالیاتی، به مبلغی گفته می‌شود که، کلیه مودیان مالیاتی (شامل افراد حقوقی و حقیقی ) الزاماٌ باید اقدام به پرداخت آن به اداره مالیات کنند ولی، در این زمینه اهمال‌کاری به خرج داده‌اند. در صورت پرداخت نکردن مالیات در زمان تعیین شده به‌وسیله فرد حقوقی، این شخص باید در اولین قدم استعلام گرفتن از بدهی مالیاتی را انجام داده و در ادامه، مبلغ اعلامی را در زمان مشخص برای اداره مالیات واریز کند.

 با توجه به اینکه، پرداخت نکردن مالیات در موعد مقرر همواره مجازات‌ها و مشکلاتی عدیده را برای صاحبان شرکت‌ها به بار می‌آورد، کسب اطلاع از سامانه و شیوه استعلام گرفتن از بدهی مالیاتی از الزامات است. چرا که، به کمک این روش در زمانی بسیار کوتاه امکان پرداخت مالیات را داشته و مجازات‌های سنگین شامل حالتان نمی‌شود.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با انواع مالیات، مقاله های ” مالیات مکسوره چیست؟ ” و ” مالیات حق الوکاله چیست؟ ” و ” مالیات مضاعف چیست؟ ” و ” مالیات تصاعدی چیست؟ ” را مطالعه فرمایید.

ورود به سامانه استعلام مالیاتی

با توجه به انجام شدن کلیه امور مالیاتی به شکل آنلاین، مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir برای افراد حقیقی و حقوقی الزامی است. به جز لینک مذکور، از طریق مراجعه به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی و در ادامه کلیک بر روی بخش « خدمات اصلی مالیاتی » و انتخاب گزینه‌ای تحت عنوان « درگاه ملی خدمات الکترونیک » امکان انجام امور مالیاتی خود را دارید.

در صورتی‌که، تاکنون وارد این سامانه نشده و از آن استفاده نکرده‌اید، در ابتدا نیاز به ثبت‌نام در سایت دارید. در غیراینصورت و با داشتن حساب کاربری، کافیست اطلاعات خود را از بخش ورود اطلاعات وارد کرده تا به سامانه جامع مالیاتی وارد شوید. اشخاص حقیقی، باید کد ملی و شرکت‌ها و اشخاص حقوقی باید شناسه ملی خود را جهت ورود به این سامانه درج کنند.

در زمان انجام عملیات ثبت‌نام، شماره تلفن همراه درج شده در فیلد مربوطه باید برای فردی باشد که، شناسه یا کد ملی وی را در سامانه وارد کرده‌اید. توصیه می‌کنیم در صورت مشمول مالیات بودن در اولین فرصت اقدامات لازم را برای ثبت‌نام در این درگاه انجام دهید تا امکان استفاده از خدماتی مختلف برایتان فراهم شود.

ثبت‌نام در سامانه استعلام بدهی مالیاتی

بعد از وارد شدن به سامانه امور مالیاتی، نوبت به انجام ثبت‌نام جهت استفاده از خدمات آن می‌رسد. برای این کار، باید گزینه مربوطه در این رابطه کلیک کرده و با طی مراحل لازم ثبت‌نام خود را تکمیل کنید. در قدم بعدی، نوبت به درج تاریخ تولد، شماره تلفن همراه و همین‌طور کد ملی اشخاص حقیقی می‌رسد. در مقابل، اشخاص حقوقی نیز باید با کلیک بر روی گزینه « ثبت‌نام اشخاص حقوقی » و درج شناسه ملی خود، اقدام به تکمیل فرآیند ثبت‌نام کنند.

استعلام بدهی مالیاتی

انواع روش‌های استعلام بدهی مالیاتی

با توجه به مطالب مذکور در بالا، امکان استعلام و پیگیری امور مالیاتی به صورت آنلاین برای تمامی افراد متقاضی وجود دارد. ولی، در صورت عدم امکان استفاده از خدمات آنلاین، می‌توانید با مراجعه حضوری به کافی‌نت‌ها و یا دفاتر پیشخوان و از طریق ارائه کردن مدارک لازم، اقدام به انجام امور مالیاتی خود از جمله اظهارنامه مالیاتی، پرداخت بدهی و استعلام گرفتن از بدهی مالیاتی کنید.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

مراجعه کردن به نزدیک‌ترین ثبت احوال و یا حوزه امور مالیاتی نیز از دیگر شیوه‌های استعلام حضوری امور مالیاتی به شمار می‌رود. توصیه ما این است که، دفاتری مورد اعتماد را برای مراجعه حضوری انتخاب بفرمایید. در صورت تمایل، شخصی آشنا به امور مالیاتی را نیز همراه خود ببرید تا خدایی ناکرده مشکلاتی از جمله سوءاستاده از اطلاعات و جعل هویت برایتان اتفاق نیفتد.

استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی

اشخاص حقیقی، همچون کارمندان و صاحبان کسب‌وکار، برای استعلام گرفتن از بدهی مالیاتی باید کد ملی خود را بکار بگیرند. به این صورت که، با درج کد ملی در فیلد مربوطه، وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک شده و در ادامه امکان انجام امور مالیاتی خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری دارند.

مشاهده سوابق مالیاتی

مشاهده سوابق مالیاتی با استفاده از کد ملی

سازمان امور مالیاتی کشور، به دنبال ساده و هوشمندسازی سامانه‌های مالیاتی، فرصت استعلام سوابق مالیاتی به کمک کد ملی را در اختیار افراد متقاضی قرار داد. دقت داشته باشید که، در این روش، به جز کد ملی مورد دیگری برای اطلاع از استعلام گرفتن بدهی مالیاتی نیاز نیست. جهت استعلام سوابق مالیاتی، طی مراحل زیر الزامی است:

  1. در قدم اول، باید به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir مراجعه کنید.
  2. در قدم دوم، کدی شش رقمی برایتان پیامک می‌شود که، باید در کادر مربوطه درج بفرمایید.
  3. در سومین قدم، نوبت به کلیک بر روی گزینه‌ای تحت عنوان « درخواست‌ها» می‌رسد.
  4. در قدم چهارم، باید گزینه‌ « استعلام بدهی مالیاتی » را کلیک بفرمایید.

در قدم بعدی، با درج شماره ملی در فیلد مربوطه، امکان مشاهده تمامی بدهی و سوابق مالیاتی خود را دارید.

همچنین در ادامه می‌توانید با مطالعه مقاله ” چگونه مالیات کمتری دهیم؟ ” در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چگونگی استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی

با توجه به مطالب مذکور در بالا، کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی، جهت گرفتن استعلام از سوابق بدهی مالیاتی خود و کسب اطلاع از جریمه‌ها و معوقات مالیاتی، باید به سامانه my.tax.gov.ir مراجعه کنند. این امر، جهت اشخاص حقوقی با درج شناسه ملی مربوطه به سازمان اقتصادی و برای افراد حقیقی با وارد کردن کد ملی صورت می‌گیرد.

استعلام مالیات با شناسه ملی

کلیه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، ملزم به استفاده از شناسه ملی جهت استعلام گرفتن از بدهی مالیاتی هستند. شناسه ملی، به کد یکتایی گفته می‌شود که، به بنگاه‌ها و  شرکت‌ها اختصاص پیدا می‌کند و نشان دهنده هویت آن‌ها در مراجع مختلف است. از قبل بدهی مالیاتی داشتن شرکت‌ها و یا جریمه شدن بنا به دلایلی همواره امکان‌پذیر است. به کمک شناسه ملی امکان ورود به درگاه خدمات الکترونیک مالیاتی و استعلام پرداخت‌ها، بدهی‌ها و سوابق مالیاتی وجود دارد.

استعلام بدهی مالیاتی افراد حقوقی

نحوه استعلام بدهی اشخاص حقوقی

گرفتن استعلام از بدهی مالیاتی، از اهمیت زیادی برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها برخوردار بوده و به طور مؤثری از بروز مشکلات مالیاتی در آینده جلوگیری می‌کند. با توجه به اهمیت آموزش استعلام بدهی مالیاتی افراد حقوقی و نیاز شما عزیزان به اطلاع از این موضوع، در ادامه مراحل انجام این کار را برایتان ذکر می‌کنیم:

     1.مراجعه به وب‌سایت

در قدم اول برای آموزش استعلام بدهی مالیاتی، آدرس سایت سازمان امور مالیاتی یعنی www.tax.gov.ir را در مرورگر خود تایپ کرده و وارد آن شوید.

     2.انجام ثبت‌نام و وارد شدن به حساب کاربری

در صورت نداشتن حساب کاربری در سامانه، نیاز به ثبت‌نام دارید. برای این کار، باید رمز عبور و شناسه کاربری را دریافت کرده و اطلاعات شرکت را درج بفرمایید.

      3.درج کلیه اطلاعات لازم شرکت

بعد از وارد شدن به حساب کاربری، نوبت به درج اطلاعات مربوط به شرکت خصوصی‌تان می‌رسد. از میان این اطلاعات می‌توان از شماره ملی شرکت و دیگر موارد مرتبط با مالیات یاد کرد.

     4.استعلام بدهی مالیاتی برای فرد متقاضی

بعد از درج اطلاعات شرکت، می‌توان وارد قسمت سوابق مالیاتی شد. در اینجا، امکان گرفتن استعلام از بدهی مالیاتی شرکت و مشاهده جزئیات آن را دارید.

     5.پرداختن مبلغ بدهی مالیاتی

در صورت وجود بدهی مالیاتی، امکان پرداخت آن به‌وسیله درگاه پرداخت مالیاتی آن هم به صورت آنلاین برایتان وجود دارد.

     6.ثبت کردن رسیدها و اسناد مالیاتی

بعد از پرداخت بدهی، کلیه اسناد و رسیدهای مالیاتی مربوط به پرداخت‌های انجام شده در حساب کاربری شما به ثبت می‌رسد.
نکته: باید اشاره کنیم که، برای مشاهده سوابق مالیاتی و واریز مالیات شرکت‌های سهامی خاص نیز باید دقیقاٌ همین مراحل را طی کنید.

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

چگونگی استعلام بدهی اشخاص حقیقی

از اشخاص حقیقی، تحت عنوان کسانی یاد می‌شود که، شرکت یا مؤسسه خاصی نداشته و براساس نوع شغل خود ملزم به پرداخت هزینه‌ای در قالب مالیات به کشور هستند. مشخص کردن مبلغ این مالیات، مطابق ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی انجام می‌شود که، اشخاص حقیقی آن را در مهلت تعیین شده تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور می‌کنند. از این رو، کلیه افراد دارای پرونده مالیاتی، باید اقدامات لازم را جهت پرداخت هزینه مالیاتی در زمانی مشخص انجام دهند.

در صورت سرباز زدن اشخاص حقیقی از پرداخت مالیات، شناخته شدن آن‌ها تحت عنوان بدهکار مالیاتی حتمی است. این بدهکاری، با موانع قانونی از جمله توقیف اموال فرد و عدم امکان خروج از کشور برای فرد همراه است. عملیات جمع‌آوری و ثبت کردن اطلاعات موجود در پرونده‌های مالی افراد حقیقی مطابق کد ملی آن‌ها صورت می‌گیرد. به همین دلیل، این قبیل از افراد به راحتی و تنها با وارد کردن کد ملی خود می‌توانند از آخرین وضعیت بدهی مالیاتی خود اطلاع پیدا کرده و بعد از استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی، هر چه سریع‌تر برای پرداخت آن اقدامات لازم را انجام دهند.

استعلام بدهی مالیاتی ملک

در صورتصاحب ملک بودن، باید در جریان باشید که، مستغلات و املاک نیز مشمول مالیات می‌شوند. (اطلاعات تکمیلی را در مقاله ” مالیات بر مسکن ” مطالعه فرمایید.) جهت استعلام گرفتن از بدهی مالیاتی ملک، می‌توان وارد درگاه الکترونیک شد. بعد از درج کلیه اطلاعات لازم از جمله اطلاعات ملک و مشخصات هویتی مالک، سابقه مالیاتی شما تعیین شده و به این ترتیب امکان استعلام بدهی و یا حتی عدم بدهی برایتان امکان‌پذیر است. پس از گرفتن استعلام از بدهی احتمالی، گواهی عدم بدهی برایتان صادر شده و با داشتن بدهی پرونده مالیاتی برایتان تشکیل شده و باید آن را واریز بفرمایید.

استعلام بدهی مالیاتی

استعلام بدهی مالیاتی مغازه

هر یک از واحدهای صنفی و مغازه‌ها، نیز مطابق حوزه کاری خود ملزم به پرداخت مالیات هستند. در صورت داشتن مغازه، موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمانی مشخص و پرداخت مبلغ مالیات تعیین شده هستید. در صورت عدم پرداخت به موقع مالیات، ثبت بدهی مالیاتی برایتان صورت گرفته و به عنوان صاحب مغازه جریمه‌های مختلفی شامل حالتان می‌شود. بعلاوه، امکان بروز مشکلاتی در کارتان و داشتن محدودیت‌هایی در زمان اخذ خدمات دولتی برایتان وجود دارد.

این موضوع در رابطه با افراد دارای کسب‌وکار اینترنتی یا همان آنلاین شاپ‌ها نیز صدق می‌کند. کلیه این اشخاص نیز موظف به کامل کردن اطلاعات مالیاتی مطابق درآمد خود بوده و مالیات شامل حال آن‌ها نیز می‌شود. ترتیب فرآیند مالیاتی کسب‌وکارهای اینترنتی، شامل انجام خوداظهاری مالیاتی، حساب شدن و اعلام مبلغ مالیات و پرداخت آن است.

استعلام بدهی مالیاتی و ممنوع‌الخروجی

ممنوع‌الخروجی، از جمله پیامدهای منفی داشتن بدهی مالیاتی است که، شامل حال افراد می‌شود. در رابطه با افراد حقوقی، این موضوع گریبان ریاست و مدیریت شرکت را می‌گیرد. استعلام ممنوع‌الخروجی مالیاتی با کد ملی، به‌وسیله درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی امکان‌پذیر است.

مدت زمان ممنوع‌الخروجی مالیاتی، شش ماه اعلام شده اما، امکان تمدید آن از طرف دادگاه وجود دارد. دقت داشته باشید که، تا مدت زمان 20 روز پس از صادر شدن حکم، امکان اعتراض کردن به ممنوع‌الخروجی را دارید. با این کار، می‌توانید اجرا شدن حکم را لغو کرده و یا آن را به تعویق بیندازید.

استعلام مالیات سکه با کد ملی

براساس قانون، مالیات سکه شامل حال افرادی می‌شود که، از سال 1397 به بعد اقدام به خرید انواع سکه از بانک مرکزی کرده‌اند. با توجه به ارزان‌تر بودن خرید سکه از بانک مرکزی در مقایسه با بازار آزاد و سودده بودن فروش آن، مالیات سکه نوعی مالیات بر درآمد بوده و نرخ مشخصی برای آن اعلام می‌گردد. هر ساله، مبلغ مشخصی برای این سکه‌ها تعیین می‌گردد. نکته مهم اینکه، تا شمار مشخصی سکه، از مالیات معاف بوده و هیچ احتیاجی به حساب کردن مالیات برای آن‌ها نیست. مثلاً، در سال 1400، این تعداد معادل پنج سکه بود. از طریق درگاه خدمات الکترونیک، امکان استعلام و پرداخت مالیات سکه را جهت مشمول جرایم مالیاتی نشدن دارید.

استعلام مالیات خودرو با کد ملی

همانطور که در جریان هستید، مالیات نقل و انتقال برای تمامی خودروها به هیچ‌وجه یکسان نبوده و میزان آن بستگی به عوامل مختلفی برای هر خودرو دارد. براساس قانون جدید مصوب، پرداخت هزینه مالیات بر نقل و انتقال برای تعویض پلاک الزامی است. ولی، در سال‌های قبل امکان پرداخت این نوع از مالیات بعد از عوض کردن پلاک و در زمان مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی وجود داشت. مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی و داخلی به ترتیب 2 و 1 درصد اعلام شده است.

در صورت تمایل به فروش خودرو، از طریق درج کد ملی، شماره تلفن همراه و شماره پلاک می‌توانید استعلام مالیات نقل و انتقال خودروی خود را گرفته و آن را پرداخت بفرمایید. این موضوع، موجب افزایش سرعت موضوعات نقل و انتقال خودرو شده و تأثیر بالایی در سهولت انجام این عملیات دارد.

مزایا و معایب مالیات انتقالی

شناسایی کردن و محاسبه مالیات انتقالی، مزایا و معایبی را برای سازمان به همراه دارد که، در ادامه آن‌ها را برایتان ذکر می‌کنیم.

مزایای محاسبه بدهی و دارایی مالیات انتقالی

از میان مهم‌ترین مزیت‌های محاسبه دارایی و بدهی مالیات انتقالی، می‌توان از موارد مذکور در زیر نام برد:

  • بالا بردن اعتبار سازمان در نزد سازمان امور مالیاتی به علت دقت در انجام محاسبات
  • انجام دادن نوعی حسابرسی داخلی برای کسب اطمینان از گزارش‌های مالی مجموعه بالاخص سود و زیان
  • سنجش و ارزیابی هر چه دقیق‌تر و بهتر عملکرد سازمان اقتصادی برای اختصاص درست و اصولی سرمایه و گرفتن تصمیماتی مناسب
  • مشخص کردن سود واقعی حاصل از انجام فعالیت اقتصادی

معایب مزایای محاسبه بدهی و دارایی مالیات انتقالی

حساب کردن بدهی و دارایی مالیات انتقالی، به دلیل کمک به شفافیت گزارشات مالی مجموعه اهمیت بسیار زیادی دارد. ولی، به دلیل پیچیده شدن شیوه انجام آن‌ها و بالا رفتن شمار محاسبات، کسب‌وکارها مایل به انجام آن نیستند. توجه داشته باشید که، محاسبه و ثبت کردن دارایی و بدهی مالیات انتقالی در صورت‌های مالی، با وجود پیچیدگی‌های موجود در محاسبات مرتبط با آن از اهمیت بالایی برای شرکت‌های سهامی عام برخوردار است.

جمع‌بندی

در این نوشته، سعی در آموزش نحوه استعلام بدهی مالیاتی را برای شما عزیزان داشتیم. از طرفی، خدمتتان عرض کردیم که، کلیه مودیان مالیاتی، باید در زمان تعیین شده، اقدامات لازم را برای تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی خود انجام دهند. بعد از انجام این کار، مالیات افراد حقوقی و حقیقی تنظیم شده و اشخاص باید مالیات خود را بپردازند.

در صورت سرپیچی افراد از پرداخت مالیات، موانعی قانونی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و از آن‌ها تحت عنوان بدهکار مالیاتی یاد می‌شود. در نتیجه، کلیه مودیان مالیاتی باید از طریق استعلام گرفتن از بدهی مالیاتی خود، اطلاعات لازم را از آخرین وضعیت بدهی‌های خود بدست آورده و اقدام به پرداخت آن‌ها کنند.

سؤالات متداول

بدهی مالیاتی چیست؟

بدهی مالیاتی، به مبلغی گفته می‌شود که، کلیه مودیان مالیاتی (شامل افراد حقوقی و حقیقی) الزاماً باید اقدام به پرداخت آن به اداره مالیات کنند ولی، در این زمینه اهمال‌کاری به خرج داده‌اند. در صورت پرداخت نکردن مالیات در زمان تعیین شده به‌وسیله فرد حقوقی، این شخص باید در اولین قدم از بدهی مالیاتی خود استعلام گرفته و در ادامه، مبلغ اعلامی را در زمان مشخص برای اداره مالیات واریز کند.

استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی چگونه است؟

اشخاص حقیقی، همچون کارمندان و صاحبان کسب‌وکار، برای استعلام بدهی مالیاتی باید کد ملی خود را بکار بگیرند. به این صورت که، با درج کد ملی در فیلد مربوطه، وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک شده و در ادامه امکان انجام امور مالیاتی خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری دارند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید