2024-05-16 05:47:32

مالیات مکسوره چیست؟ + انواع | پارمیس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در هر کشوری موضوعات بسیار مهم و چالش برانگیز هم برای دولت و هم برای مردم، موضوع گرفتن مالیات و پرداخت آن است. در تمامی کشورها برای آن که دولتش قادر باشد، اداره کشور را انجام دهد، تاسیسات ایجاد کند، نیازهایی چون برق، گاز و آب را فراهم کند و غیره نیاز به پول دارد، و بخش عمده این پول از مالیات، تامین می‌شود. در هر کشور بنابر  اقتصاد، جغرافیا، فرهنگ و غیره نرخ های مالیات و مشمول بودن کالاها و خدماتی که مشمول مالیات هستند متفاوت است. اما معمولا به طور کلی شباهتهایی نیز وجود دارد مانند مالیات مکسوره که در واقع مالیاتی است که با واسطه و نه توسط پرداخت کننده مالیات به سازمان مالیات کشور واریز می‌گردد. پارمیس در این مقاله سعی دارد این نوع مالیات را تعریف کند، انواع آن را نام ببرید و توضیح دهد.

مالیات مکسوره چیست؟

مالیات مکسوره که جزء مالیاتهای تکلیفی است، از نوع مالیات بر درآمد می‌باشد، که دریافت آن توسط سازمان مالیات صورت نمی‌گیرد؛ بلکه دریافت آن توسط شخصی حقیقی یا حقوقی صورت می‌گیرد. به بیانی دیگر بر اساس قوانین مالیاتی، کارفرما(شخص حقیقی یا حقوقی) هنگامی که صورتحساب را پرداخت میکند، مبلغ مالیات مکسوره را از کالا، حقوق، اجاره و غیره کم کرده و سپس به نام صاحب صورتحساب به سازمان امور مالیاتی کشور واریز میکند. باید به این نکته توجه داشت که، هنگامی که پرداخت کننده، وظیفه خود را انجام داد باید رسید پرداخت را در اختیار صاحب صورتحساب قرار دهد.

انواع مالیات مکسوره کدام هستند؟

انواع مالیات مکسوره کدام هستند؟

در زیر انواع مالیات مکسوره را نام برده و توضیح می‌دهیم:

مالیات بر حقوق

مالیات بر حقوق، مالیات بر درآمد و جزء مالیاتهای مستقیم است. طبق ماده 1 قانون مالیاتهای مستقیم تمام افراد حقوقی و حقیقی که در ایران هستند و از طریق فعالیتهای مانند تجارت، خدمات و غیره کسب درآمد می‌کنند، باید مالیات پرداخت کنند. بنابر ماده 86 ق.م.م، مالیات بر حقوق جزء مالیاتهای مکسوره می‌باشد. پرداخت مالیات بر حقوق به این شکل است که، کارفرما به کمک بخش مالی میزان مالیات بر حقوق را محاسبه کرده، و به سازمان امور مالیاتی واریز می‌کند؛ در واقع کارگران و کارمندان، بابت پرداخت مالیات حقوق خود وظیفه‌ی ندارند، برای همین به مالیات بر حقوق، مالیات مکسوره می‌گویند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که هر سال از سوی وزارت اقتصاد و دارایی سقف حقوقی برای حقوق مشخص می‌شود که اگر حقوق کارمند و یا کارگر از این مقدار کمتر بود، نباید مالیاتی بپردازند مثلا در سال 1402 اگر شخصی درآمدش در ماه برابر با 10 میلیون تومان و کمتر بود از پرداخت مالیات معاف است. در جدول زیر درصد مالیاتی که با افزایش حقوق باید پرداخت شود آمده است:

پله
درآمد مشمول ماهانه( تومان)
درآمد مشمول سالانه (تومان)
نرخ مالیات
1
0 تا 10 میلیون تومان
0 تا 120 میلیون تومان
0
2
نسبت به مازاد 10 تا 14 میلیون تومان
نسبت به مازاد 120 تا 168 میلیون تومان
10%
3
نسبت به مازاد 14 تا 23 میلیون تومان
نسبت به مازاد 168 تا 276 میلیون تومان
15%
4
نسبت به مازاد 23 تا 34 میلیون تومان
نسبت به مازاد 276 تا 408 میلیون تومان
20%
5
نسبت به مازاد 34 میلیون تومان
نسبت به مازاد 34 میلیون تومان
30%

مالیات بر اجاره

بنابر ماده 53 قانون مالیات، هر شخص حقوقی، موسسه، نهاد و حتی شرکتهای دولتی وظیفه دارند مبلغ مالیات را از اجاره بها کم کنند و ظرف یک ماه به سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که 75% از اجاره مشمول مالیات است و 25% آن به عنوان استهلاک مشمول مالیات نمی‌باشد. البته مالیات بر اجاره جزئیات ریزتری دارد که در مقاله ” مالیات بر مسکن چیست؟” در همین سایت پارمیس، مطالعه کنید.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

مالیات بر حق الوکاله

هنگامی که پرونده‌ها جهت حل مشکل، به هیاتهای حل اختلاف ارجاع داده می‌شوند؛ چه شخصی که از وی شکایت شده و چه فردی که شکایت کرده که ممکن است حقیقی یا حقوقی باشند، یا خودشان و یا وکیلی که استخدام کردن از آنها و حقشان دفاع می‌کند. اگر خودشان دفاع کنند که هیچ، اما اگر وکیل استخدام کنند، باید طبق تعرفه‌ها به وکیلشان حق الوکاله پرداخت گردد. هنگامی که از وکیل دادگستری کمک گرفته شود باید حق تمبر باطل کرد. بنابر قانون مالیاتی کشور، وکیل های دادگستری باید در وکالت‌نامه‌های خود مبلغ حق الوکاله را ذکر کنند و همچنین، 5% از مبلغ را بابت مالیات حق تمبر ابطال کنند.

مالیات بر انتقال سهام

از دیگر مالیاتهای مکسوره، مالیات بر انتقال سهام است. حال چرا مالیات بر انتقال سهام جزء این نوع از مالیات است؟ زیرا طبق قانون مالیاتهای مستقیم، ماده 143 تبصره 1، کسی که انتقال سهام را انجام می‌دهد، وظیفه دارد تا مالیات را اخذ و به سازمان پرداخت کند. سهمی که انتقال داده می‌شود تحت هر عنوانی که باشد( حق تقدم، سهم الشرکه، و غیره) به میزان 4% از ارزش اسمی آنها به عنوان مالیات باید پرداخت شود. دفاتر اسناد رسمی و اداراتی که وظیفه ثبت را به عهده دارند، باید هنگام ثبت و تنظیم سند انتقال و یا تغییرات ایجاد شده، گواهی پرداخت مالیات را ضمیمه پرونده کند.

مالیات بر درآمد پزشکان

آیا تمامی پزشکان، مالیاتی که پرداخت می‌کنند از نوع مکسوره است؟ خیر

درآمد پزشکان بنا به نوع فعالیتشان یعنی مطب و کلینیک داشته باشند، با مراکز درمانی همکاری کنند و یا در استخدام بیمارستان و یا درمانگاه باشد، نحوه محاسبه مالیات متفاوت است.

زمانی که پزشکی مطب و یا کلینیکی دارد که برای خود وی می‌باشد، درآمد کسب شده جزء مالیات بر درآمد مشاغل می‌باشد و مالیات با توجه به نرخ ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه می‌شود و خود پزشک باید مالیاتش را پرداخت کند.(مکسوره نیست)

زمانی که پزشکی در استخدام بیمارستان و یا درمانگاهی است، هر ماه حقوق دریافت می‌کند، بنابراین مالیاتی که وی باید پرداخت کند، جزء مالیات بر درآمد حقوق، و طبق جدول بالا و توسط کارفرما به سازمان پرداخت می‌شود.(مکسوره است)

هنگامی که پزشکی در استخدام مرکز درمانی نیست اما، جراحیهای خود را در درمانگاه یا بیمارستان باید انجام دهند از این رو قراردادی را با مرکز درمانی منعقد می‌کنند، که 10% از حق الزحمه پزشک  به عنوان مالیات مکسوره باید توسط مرکز درمانی به سازمان پرداخت گردد( مکسوره است)

چرا ثبت مالیات مکسوره مهم است؟

چرا ثبت مالیات مکسوره مهم است؟

اگر پرداخت این نوع از مالیات، مانند تمامی مالیاتها، انجام نشود و یا دیر پرداخت شود، جرائم خاص خود را دارد و گاهی به دلیل نپرداختن و یا دیرکرد این جریمه‌ها می‌تواند سنگین و کمرشکن باشد. بنابراین تیم حسابداری هرکسی کاری یا شخصی که به نوعی با سازمان مالیات به دلیل این نوع مالیات در ارتباط است باید از قوانین آن آگاه باشد. معمولا در شرکت و سازمان از نرم افزارهای حسابداری برای محاسبه این نوع از مالیات استفاده می‌شود که نرم افزار حسابداری پارمیس نیز می‌تواند در این امر کسب و کارها را یاری رساند.

سخن پایانی

بدون شک موضوع مالیات، به خصوص در چند سال اخیر از موارد بسیار مهم هم برای دولت و هم برای شرکت، مشاغل و سازمانها است. از این رو آگاهی داشتن از آنها می‌تواند، نتایج متفاوتی را رقم زند. پارمیس در این مقاله سعی داشت تا توضیح کاملی در مورد مالیات مکسوره و انواع آن را ارائه دهد.

سوالات متداول

مالیات مکسوره چیست ؟

مالیات مکسوره که جزء مالیاتهای تکلیفی است، از نوع مالیات بر درآمد می‌باشد، که دریافت آن توسط سازمان مالیات صورت نمی‌گیرد؛ بلکه دریافت آن توسط شخصی حقیقی یا حقوقی صورت می‌گیرد.

آیا مالیات بر حقوق نیز جزء مالیات مکسوره است؟

بله. کارفرما به کمک بخش مالی میزان مالیات بر حقوق را محاسبه کرده، و به سازمان امور مالیاتی واریز می‌کند؛ در واقع کارگران و کارمندان، بابت پرداخت مالیات حقوق خود وظیفه‌ی ندارند، برای همین به مالیات بر حقوق، مالیات مکسوره می‌گویند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید