2024-04-27 12:12:09

چگونه مالیات شغل دوم محاسبه می‌شود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

دریافت مالیات بر درآمد، به وسیله دولت را می‌توان از جمله بهترین روش‌های کسب درآمد برای آن به شمار آورد. این نوع از مالیات را می‌توان جزء مالیات‌های مستقیم قرار داد که، با توجه به ماهیت آن از حقوق و دستمزد افراد کسر می‌گردد. اما تصور کنید که، فردی در دو یا چند مکان مشغول به کار است. در اینجا، مالیات برای این فرد چگونه است؟ آیا از پرداخت مالیات معاف است؟ تعداد زیادی از افراد، بنا به دلایل مختلفی همچون فشار اقتصادی، به جز شغل اصلی خود به کار دیگری نیز اشتغال دارند.

حتی ممکن است برخی افراد به جای دو شغل، چند شغل مختلف داشته باشند. به همین دلیل، کسب اطلاعاتی در رابطه با مالیات شغل دوم برای این افراد الزامی است. اهمیت این موضوع از آنجایی نشات می‌گیرد که، در صورت عدم اطلاع از مالیات شغل دوم، شماری از کارفرمایان از این مسئله سوءاستفاده کرده و با ترفندهای غیر قانونی و متفاوت اقدام به کسر مبالغ عجیبی از حقوق کارمندان خود می‌کنند. در این نوشته، به طور مفصل اطلاعاتی را در رابطه با مالیات حقوق در شغل دوم در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مالیات شغل دوم

تعریف مالیات حقوق شغل دوم

افراد دارای دو شغل، موظف به پرداخت مالیات از شغل دوم خود نیز هستند. براساس قانون مالیات‌های مستقیم، مبلغی به عنوان مالیات از کل درآمد افراد حقیقی دارای بیشتر از یک شغل کم می‌شود.

نرخ مالیات افراد دو شغله، در صورت بالاتر از یک میلیارد بودن مجموع درآمد آن‌ها، بعد از کسر کردن هزینه‌های قابل قبول برابر با مبلغ مشخص شده در ماده 131 است. هیچ تفاوتی وجود ندارد که، افراد از دو یا چند منبع مختلف درآمدی برخوردار بوده و معاف از مالیات باشند یا خیر. در هر صورت، مبلغ مالیات از حقوق این اشخاص کسر می‌شود.

مالیات شغل دوم

نحوه محاسبه مالیات حقوق کارکنان غیر اصلی در سال 1402

  افراد دو شغله، ملزم به پرداخت مالیات از بابت شغل دوم خود هستند و هر ماه مبلغی تحت عنوان مالیات از مجموع درآمد آن‌ها کم می‌شود. در طول سال‌های گذشته، کارکنان بخش خصوصی و دولتی مالیات حقوق متفاوتی را پرداخت می‌کردند. در واقع، کارمندان دولت تنها موظف به پرداخت 10 درصد مالیات بودند. اما میزان مالیات پرسنل بخش خصوصی، به جز این 10 درصد، تا 35 درصد مالیات تصاعدی نیز بود. با توجه به ناعادلانه بودن این قانون، دولت تصمیم به دریافت یکسان از کارمندان این دو بخش گرفت. براساس ماده 131 قانون مالیات مستقیم، نرخ مالیات بر درآمد افراد کارکنان غیر اصلی در بخش خصوصی و دولتی به شرح زیر است:

  • افرادی با حقوق تا سقف ده میلیون تومان معاف از پرداخت مالیات هستند
  • کارمندان با سقف حقوق تا 14 میلیون تومان، باید به میزان 10 درصد مالیات بدهند.
  • پرسنلی که بین 14 تا 23 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، باید 15 درصد از آن را مالیات بدهند.
  • افرادی با حقوق 23 تا 34 میلیون تومان، موظف به پرداخت 20 درصد مالیات هستند.
  • کارکنان دارای حقوق از 34 میلیون تومان به بالا باید 30 درصد از این مبلغ را مالیات بدهند.
خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

نحوه اطلاع سازمان امور مالیاتی از شغل دوم فرد

هر شرکت یا سازمان، بعد از استخدام افراد، به دریافت مدارکی جهت تایید هویت فرد کارجو احتیاج دارد. چه به عنوان نیروی پاره وقت و چه تمام وقت بکار گرفته شوید، در هر صورت باید مدارک شناسایی و کد ملی خود را جهت احراز هویت تحویل بدهید. بعد از تایید به عنوان کارمند رسمی شرکت، کلیه اطلاعات هویتی شما برای رد بیمه تامین اجتماعی و محاسبه حقوق و دستمزد، در دسترس سازمان امور مالیاتی قرار داده می‌شود. در حقیقت، مالیات حقوق شغل دوم افراد، از طریق ثبت شدن کد ملی وی در سازمان امور مالیاتی کشور به وی تعلق می‌گیرد.

     در ادامه بخوانید: ” آموزش نحوه استعلام بدهی مالیاتی ” و ” نرم افزار حسابداری دریافت و پرداخت (خزانه داری) چیست؟

مالیات شغل دوم

موارد معافیت مالیاتی افراد دو شغله

پیش از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، افراد دو شغله امکان استفاده از کلیه معافیت‌های مالیاتی مرتبط با هر دو شغل خود را داشتند. مطابق تبصره جدید الحاق شده به این قوانین، افراد حقیقی دارای چند شغل تنها امکان استفاده از یک معافیت مالیاتی موضوع ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم را دارند. در واقع، معافیت مالیاتی تنها شامل حال یکی از مشاغل وی می‌شود. ارائه دادن به موقع اظهارنامه مالیاتی را می‌توان از جمله اساسی ترین اصول جهت اخذ معافیت مالیاتی دو شغله در نظر گرفت.

نحوه محاسبه مالیات حقوق شغل دوم بازنشستگان

براساس قوانین وضع شده به وسیله سازمان امور مالیاتی، هیچ کدام از بازنشسته‌ها، مشمول پرداخت مالیات برای حقوق شغل دوم نیستند. البته، در صورت دولتی نبودن قرارداد شغل دوم افراد بازنشسته و غیر پرسنلی، ساعتی و پیمانکاری بودن آن، ثابت کردن معافیت از این مالیات کمی سخت به نظر می‌رسد. بعلاوه، کلیه بازنشسته‌های لشکری و کشوری نیز، معاف از پرداخت حق بیمه حقوق هستند.

     برای مطالعه بیشتر: ” چگونه همزمان از چند معافیت مالیاتی استفاده کنیم؟ ” و ” محاسبه حقوق در حسابداری صنعتی

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

جمع بندی

در این نوشته، به بحث در رابطه با این موضوع پرداختیم که، افراد دارای دو یا چند شغل، باید بخشی از درآمد خود را مالیات بدهند. از طرفی، اشاره کردیم که، افراد دارای حقوق ماهانه تا ده میلیون تومان، نیازی به پرداخت مالیات نداشته و معافیت مالیاتی دارند. دقت داشته باشید که، در صورت ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر و پرداخت به موقع مالیات، جزء مودیان خوش حساب سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرید و بعد از سه سال خوش حسابی، مشمول طرح بخشودگی مالیاتی شده و پاداش دریافت می‌کنید.

         در این راستا پیشنهاد می‌کنیم مقاله طراحی شغل چیست و چگونه باعث رضایت کارمندان می‌شود؟ را مطالعه فرمایید.

سوالات متداول

مالیات شغل دوم به چه میزانی از حقوق تعلق می‌گیرد؟

کارمندانی با حقوق تا ده میلیون تومان، معاف از پرداخت این مالیات به دولت هستند. اما کلیه اشخاص حقیقی با مجموع درآمد بیشتر از این مقدار، الزاماً باید براساس ماده 131 قانون مالیات مستقیم مالیات خود را پرداخت کنند.

نحوه محاسبه مالیات حقوق شغل دوم بازنشستگان چگونه است؟

براساس قوانین وضع شده به وسیله سازمان امور مالیاتی، هیچ کدام از بازنشسته‌ها، مشمول پرداخت مالیات برای حقوق شغل دوم نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید