2024-04-29 00:50:20

محاسبه حقوق در حسابداری صنعتی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

محاسبه حقوق در حسابداری صنعتی، همواره یکی از دغدغه‌های حسابداران مشغول به کار در انواع واحدهای اقتصادی به شمار می‌رود. چرا که، با بروز کوچکترین اشکالی در محاسبه دستمزد در حسابداری صنعتی، دردسرهای زیادی برای آن‌ها و البته برای شرکت ایجاد می‌شود.

میزان حقوق و دستمزد کارکنان، همواره از جمله هزینه‌های مهم و قابل‌توجه در هر یک از بنگاه‌های تجاری به شمار می‌رود. این مورد، همواره باید مورد تجزیه و تحلیل و کنترل و ارزیابی دقیقی قرار بگیرد. از طرفی، نحوه محاسبه حقوق و دستمزد در هر یک از بنگاه‌ها، با توجه به ماهیت تجاری آن‌ها با یکدیگر فرق داشته و از روش‌های حسابداری مختلفی در این رابطه استفاده می‌شود. در ادامه پیشنهاد میکنیم مقاله تخصصی محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری را مطالعه فرمایید.

از جمله نتایج افزایش تولید می‌توان از کاهش بهای تمام شده هر واحد نام برد. همین امر، بالا رفتن نرخ دستمزدها و به دنبال آن تمایل بیشتر بنگاه‌ها به بکارگیری تجهیزات پیشرفته و ماشینی با هدف تولید بیشتر محصولات در ساعت کاری کمتر را به همراه دارد. در اکثر اوقات، تغییرات ایجاد شده در استفاده از نیروی کار، مشمول تغییراتی در شیوه‌های پرداخت دستمزد نیز می‌گردد. همین موضوع، تغییراتی را نیز در شیوه حسابداری هزینه‌های دستمزد ایجاد می‌کند.

اینجاست که، می‌توان به اهمیت استفاده از حسابداری صنعتی در این بنگاه‌های تولیدی پی برد. بنگاه‌هایی که، در هر مرحله از فرآیند تولید ارزشی به محصولات تولیدی افزوده می‌شود. در این نوشته، با ذکر اطلاعاتی مفید در رابطه با نحوه محاسبه حقوق در حسابداری صنعتی در خدمت شما عزیزان هستیم. امید است که، بعد از کسب اطلاعاتی در رابطه با روش محاسبه دستمزد در حسابداری صنعتی، دیگر مشکلی در این زمینه به عنوان یک حسابدار یا مسئول امور مالی شرکت نداشته باشید.

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی نام دیگر حسابداری بهای تمام شده بوده که، از جمله شیوه‌های کاربردی در حسابداری به شمار می‌رود. وظیفه اصلی حسابدار مشغول به کار در این زمینه، چیزی به جز محاسبه بهای تمام شده محصولات تولیدی نیست.

از میان کاربردهای مهم این شیوه می‌توان از تصمیم‌گیری درست و دقیق در قیمت‌گذاری کالاها، کنترل موجودی، کاهش هزینه‌ها و ارزیابی جهت ساختن انواع کالا نام برد.

در حقیقت، برآورد و پیش‌بینی هزینه‌های تولید، مهم‌ترین اصل جهت پیشرفت کردن انواع شرکت‌های تولیدی به شمار می‌رود. این قبیل از شرکت‌ها، جهت یافتن تسلط بیشتر در مشخص کردن قیمت متناسب محصول خود، باید به آمار دقیقی از بهای مواد اولیه خود دسترسی داشته باشند. بعد در ادامه و بعد از سنجش و ارزیابی بهای تمام شده مواد اولیه مورد نیاز تصمیماتی دقیق و معقول را در راستای تولید جهت هزینه‌های دیگر بگیرند. حسابداری صنعتی، بر سه اصل مهم کنترل هزینه سربار، دستمزد و مواد استوار است. به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت توضیحات تکمیلی به مقاله تخصصی حسابداری صنعتی چیست؟ سر بزنید.

محاسبه حقوق در حسابداری صنعتی

انواع دستمزد در حسابداری صنعتی

به طور کلی، انواع دستمزد در حسابداری صنعتی را می‌توان در دو بخش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم‌بندی کرد. در ادامه، به تعریف دستمزد مستقیم و غیر مستقیم برای شما می‌پردازیم.

  1. دستمزد غیر مستقیم در حسابداری صنعتی

این نوع دستمزد، به حقوق و مزایایی گفته می‌شود که، جزء سربار ساخت بوده و به صورت غیر مستقیم به پرسنل اختصاص داده می‌شود. از میان این نوع دستمزد می‌توان از دستمزد آشپزخانه کارخانه، نگهبان و سوله نام برد.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.
  1. دستمزد مستقیم در حسابداری صنعتی

این نوع از دستمزد، به مزایا و حقوقی گفته می‌شود که، به صورت مستقیم به پرسنل داده می‌شود و بخشی از بهای کالاهای در جریان ساخت محسوب می‌شود.

محاسبه حقوق در حسابداری صنعتی

دستمزد غیر مستقیم و مستقیم، از جمله موارد اثرگذار بر روی بهای تمام شده کالاهاست. در نتیجه، کلیه اطلاعات ضروری جهت پرداخت و محاسبه حقوق پرسنل تولید باید در سریع‌ترین زمان ممکن گردآوری شود و رقم خالص پرداخت و کسورات هر یک از کارکنان مورد محاسبه قرار بگیرد.

مثلاٌ، در صورتی‌که، یکی از کارگرها نیمی از روز را پای یکی از دستگاه‌ها و نیمی دیگر را پای دستگاهی دیگر صرف کند، محاسبه دستمزد مستقیم، باید بر طبق زمان صرف شده توسط این فرد پای آن دستگاه جهت تولید کردن محصول صورت بگیرد. به این ترتیب، قیمت تمام شده، بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود.

تأثیر جرائم و خسارات در سند حقوق و دستمزد

برای محاسبه دستمزد در حسابداری صنعتی، بخشی از خسارات نشأت گرفته از عملکرد پرسنل و کسورات آن‌ها نیز مدنظر قرار می‌گیرند.

نکته مهم اینکه، پرداختن این قبیل از جرایم، وظیفه کارفرما نبوده و از این جهت نمی‌توان آن را به عنوان هزینه ثبت کرد. این جرایم را باید جهت ثبت کردن در سند حسابداری، یا تحت عنوان بستانکار در فصلی مجزا به ثبت رساند و یا از هزینه‌ها حقوق کم کرد.

اضافه کاری و حق مأموریت

انجام اضافه‌کاری در روز تعطیل، در صورت عدم تصویب به صورت روال یا عرف، بستگی  به توافق کارفرما و کارمندان دارد. در صورت روتین بودن اضافه‌کاری در شرکت یا کارگاه، با انجام آن در خارج از ساعات اداری، اضافه‌کاری برای فرد واریز می‌گردد. رفت‌وآمد کسانی که، از مطابق قرارداد اولیه و از همان آغازین روزهای استخدام، شرایط کاری را بسته به شغل خود شرایط کاری را قبول کرده‌اند، در محدوده زمینه فعالیت شرکت یا کارگاه، شامل مأموریت قانون کار نمی‌گردد.

محاسبه حقوق در حسابداری صنعتی

نحوه محاسبه اضافه‌کاری در حسابداری صنعتی

در قانون کار، تنها در صورت کامل بودن ساعات کار موظفی فرد، اضافه‌کاری وی مورد محاسبه قرار می‌گیرد. بعلاوه، در صورت بیشتر بودن ساعات اضافه کاری از ساعت‌های کاری موظفی فرد در طول یک ماه، میزان اضافه‌کاری برای شخص مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.

شیوه محاسبه اضافه‌کاری برای کارگران و کارمندان به این شکل است که، بعد از حساب کردن ساعت اضافه‌کاری آن‌ها، در ابتدا باید برای مشخص کردن مبلغ حقوق یک ساعته شخص اقدام کرده و در ادامه، چهل درصد به پرداختی یک ساعت کار عادی وی افزوده گردد. به این ترتیب، می‌توان حقوق و دستمزد یک ساعت اضافه‌کار را حساب کرد.

محاسبه حقوق در حسابداری صنعتی

گروه‌های کمک کننده محاسبه حقوق و دستمزد

در محاسبه حقوق در حسابداری صنعتی، چند گروه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در ادامه، به ذکر اسامی گروه‌های مؤثر در محاسبه دستمزد در حسابداری صنعتی و شرح وظایف آن‌ها برای شما می‌پردازیم.

  • اولین گروه: دایره حسابداری

حساب کردن حقوق و دستمزد قابل پرداخت، تعیین میزان حقوق ناخالص و خالص، تنظیم و تهیه فهرست حقوق و دستمزد را می‌توان از وظایف دایره حسابداری به شمار آورد. مدارک و اسناد حقوق و دستمزد کارکنان، در این دایره حفظ و نگهداری می‌گردد.

  • دومین گروه: دایره ثبت ورود و خروج

گردآوری اطلاعات مرتبط با حضورو غیاب پرسنل و مدت زمان کار آن‌ها، از وظایف دایره ثبت ورود و خروج به شمار می‌رود.

  • سومین گروه: دایره کارگزینی

تهیه کردن آیین‌نامه و دستورالعمل استخدام کارکنان از طریق استناد کردن به قوانین و مقررات کار و امور اجتماعی را می‌توان از وظایف دایره کارگزینی به شمار آورد. مواردی از جمله انتقالات پرسنل مجموعه به بخش‌های دیگر، شرح وظایف و استفاده کردن از مرخصی را می‌توان از دیگر وظایف این گروه به شمار آورد.

نحوه ثبت مساعده در سند حقوق و دستمزد

از آنجایی‌که، کارفرما از قبل اقدام به پرداخت مبلغ علی‌الحساب حقوق یا مساعده می‌کند، این موضوع تأثیری بر روی میزان هزینه حقوق در ثبت حسابداری نگذاشته و تغییری در هزینه حقوق کارفرما به وجود نمی‌آورد.

 ولی، از مبلغ قابل پرداخت کسر می‌گردد. کارگر دریافت کننده مساعده، در زمان پرداختن مساعده براساس مبلغ پرداختی بدهکار شناخته شده و در وقت ثبت این سند باید به آن توجه لازم را مبذول داشت. چرا که، در صورت کسر مجدد مبلغ مساعده از مبلغ بستانکاری، این فرد دو بار بدهکار می‌شود. میزان بستانکاری جاری کارکنان مجموعه اقتصادی، مساعده و مبلغ قابل پرداخت را شامل می‌شود.

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

جمع‌بندی

محاسبه حقوق در حسابداری صنعتی را می‌توان از جمله اصلی‌ترین هزینه‌ها در تولید به شمار آورد. حقوق و دستمزد را باید به صورت ماهیانه به کارکنان پرداخت و آن‌ها را در دفاتر قانونی بایگانی و ثبت کرد. اینگونه، در صورت نیاز، به راحتی می‌توانید به آن‌ها استناد کنید. در این نوشته، به طور مفصل در رابطه با این موضوع مهم با شما صحبت کردیم و نکاتی مفید را خدمتتان ارائه دادیم.

سؤالات متداول

انواع حقوق و دستمزد در حسابداری صنعتی کدام‌ها هستند؟

انواع حقوق در حسابداری صنعتی در دو گروه مستقیم و غیر مستقیم قرار می‌گیرند.

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی نام دیگر حسابداری بهای تمام شده بوده که، از جمله شیوه‌های کاربردی در حسابداری به شمار می‌رود. وظیفه اصلی حسابدار مشغول به کار در این زمینه، چیزی به جز محاسبه بهای تمام شده محصولات تولیدی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید