2024-04-29 05:33:46

چرا باید از نرم افزار دریافت و پرداخت استفاده کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
نرم افزار دریافت و پرداخت
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

از میان مهم‌ترین دغدغه‌های یک سازمان، می‌توان از مدیریت وجوه نقد نام برد. هر یک از شرکت‌ها، جهت کسب اطلاع در رابطه با آخرین اوضاع مالی خود نیاز مبرمی به نرم افزاری قوی با گزارشاتی مفید و کاربردی نیاز دارد. به این ترتیب، به آسانی امکان ثبت انواع چک‌های پرداختنی و دریافتنی، کارتخوان، بانک و مدیریت وجوه نقد مجموعه خود را دارید.

نرم افزار دریافت و پرداخت ، به جز مدیریت نقدینگی، امکان کار به صورت یکپارچه با سیستم‌های انبار و فروش را نیز دارد. در این نوشته، با ذکر اطلاعاتی مهم در رابطه با نرم افزار دریافت و پرداخت و معرفی آن در خدمت شما عزیزان هستیم.

نرم افزار حسابداری دریافت و پرداخت، به ابزاری ساده اما کاربردی اطلاق می‌شود که، جهت صادر کردن سندهای حسابداری مرتبط با جریان دریافت و پرداخت چک و وجوه نقد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با خرید نرم افزار خزانه داری، امکان اطلاع از اوضاع نقدینگی مجموعه اقتصادی خود را آن هم به شکل لحظه‌ای داشته و به این ترتیب قادر به تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی مجموعه خود هستید. به همین جهت، بکارگیری کنترلی دقیق و اصولی بر روی گردش و نگهداری کلیه منابع نقدی شرکت کمک بزرگی به کم شدن خطر از دست دادن این دارایی‌ها می‌کند.

تاریخچه خزانه داری در جهان

نخستین کاربرد اصطلاح خزانه، به دوران کلاسیک مربوط می‌شود. در آن زمان، این واژه جهت توصیف ساختمان‌های نذری مخصوص نگهداری هدایایی به خدایان به کار گرفته شد. از میان این خزانه‌ها می‌توان به خزانه سیفنی در دلفی و بناهایی مشابه در المپیا یونان اشاره کرد که، با هدف تحت تاثیر قرار دادن دیگران در طول المپیک احداث شده بودند.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

در رابطه با تاریخچه خزانه داری در ایران نیز باید عرض کنیم که، در کشور ما از دوره سلطنت هخامنشیان سازمان‌ها و دفاتر منظم و مرتبی جهت انجام امور مالی و دریافت مالیات تأسیس گردید. این سازمان‌ها و دفاتر، در دوره ساسانیان تکمیل‌تر شدند و مالیات به سه صورت سرشماری، سرانه و خراج یا اراضی از مردم اخذ می‌گردید. مطرح شدن خزانه به صورت امروزی در کشورمان ایران از پس از سال‌های انقلاب مشروطه اتفاق افتاد. نکته مهم اینکه، بعد از ورود اعراب به ایران واژه خزانه به بیت‌المال تغییر پیدا کرد و مالیات به صورت جزیه، صدقات و زکات دریافت شد.

نرم افزار دریافت و پرداخت

خزانه داری در حسابداری چیست؟

از خزانه، در مفهوم حسابداری و سازمانی، تحت عنوان مکانی یاد می‌شود که، سکه، شمش طلا، اوراق بهادار، دسته چک، چک‌های دریافتی و وجوه نقد در آن حفظ و نگهداری می‌گردد. هر یک از شرکت‌ها و یا سازمان‌ها، امکان دارد بسته به نوع فعالیت و اندازه خود از یک یا چند خزانه برخوردار باشند.

بعلاوه، خزانه همواره به عنوان سازمان دولتی در نظر گرفته می‌شود که، دست به مدیریت و نگهداری از درآمدها و حساب‌های دولت می‌کند. خزانه داری در حسابداری، به مجموعه اقداماتی در خزانه اطلاق می‌گردد که، با هدف مدیریت و سازماندهی، کنترل و همین‌طور ثبت کلیه عملیات دریافت و پرداخت، دارایی‌های نقدی و سندهای مختلفی از جمله برات، سفته و چک صورت می‌گیرد.

نرم افزار دریافت و پرداخت + دلایل استفاده

در حال حاضر، قسمت زیادی از عملیات تجاری و اقتصادی سازمان‌های اقتصادی، به صورت اعتباری و غیرنقدی صورت می‌گیرد. از طرف دیگر، مدیریت درست و اصولی نقدینگی و دست پیدا کردن به وجه نقد نیز از جمله نیازهای اساسی و مهم شرکت‌ها به شمار می‌آید. بعلاوه، مدیریت کردن صحیح چک پرداختی و دریافتی و جریان گردش پول نقد، از جمله مهم‌ترین پارامترهایی است که، بی‌توجهی به آن نتیجه‌ای به جز شکست و نابودی کسب‌وکارها را به همراه ندارد.

به همین دلیل، از طریق سیستم خزانه داری، می‌توان به آسانی از عهده انجام تمامی امور از جمله صادر کردن چک و پرداخت‌ها، دریافت‌ها برآمد. بعلاوه، می‌توانید بلافاصله بعد از انجام هر عملیاتی اقدامات لازم را برای صادر کردن سند در سیستم حسابداری انجام دهید.

از جمله مهم‌ترین کاربردهای نرم افزار حسابداری خزانه داری، می‌توان به انجام دادن پرداخت‌ها از جمله اعلامیه واریزی، چک و وجه نقد براساس درخواست‌های از پیش صادر شده اشاره کرد. این موضوع، امکان اخذ تصمیماتی اصولی را برای مدیران فراهم می‌کند.

نرم افزار دریافت و پرداخت

نرم افزار خزانه داری چه مزایایی دارد؟

هر یک از سازمان‌های اقتصادی، به دلیل لزوم پاسخگویی به شرکای تجاری و سهام‌داران و همین‌طور پیچیده بودن عملیات غیر نقدی و نقدی و مدیریت و سازماندهی آن‌ها، الزاماٌ باید به سیستم خزانه داری دسترسی داشته باشند. در ادامه، شما را با مزایای استفاده از نرم افزار دریافت و پرداخت یا همان خزانه داری آشنا می‌کنیم.

  • تهیه کردن گزارشات روزانه از کلیه پرداخت‌ها و دریافت‌ها و موجودی بانک‌ها و کنترل کردن مستمر نقدینگی
  • ثبت کردن، راهبری و نگهداری کردن از اطلاعات خزانه داری در سیستم و همین‌طور تدوین کردن گزارشات ضروری از نرم افزار و تهیه کردن Backup از آن‌ها
  • بایگانی کردن کلیه پرونده‌های طبقه‌بندی شده، سندهای حسابداری امور مالی و نامه‌ها به شیوه‌ای که، بتوان در حداقل زمان ممکن به آن‌ها دسترسی داشت.
  • ارائه کردن گزارشات مالی مختلف همچون گزارش موجودی صندوق، گزارش موازنه مصارف و منابع و ریز پرداخت‌ها و دریافت‌ها
  • قابلیت حفظ و نگهداری به‌روز اطلاعات موجود در بانک‌ها و صندوق‌ها
  • انجام دادن تمامی عملیات مالی همچون اصلاح، ایجاد و صادر کردن سند به شکل خودکار
  • قابلیت تغییر دادن وضعیت سندهای قابل‌پرداخت در حالت‌های متعدد عودت‌یافته، پاس‌شده و پاس‌نشده
  • تغییر وضعیت سندهای قابل پرداخت در صورت‌های مختلف نقد شده، واگذار شده، برگشتی، وصل شده، در جریان وصول و وصل نشده
  • مدیریت دقیق و اصولی اسناد قابل‌پرداخت و قابل‌دریافت

نرم افزار حسابداری خزانه داری چه امکانات و قابلیت‌هایی دارد؟

نرم افزار حسابداری دریافت و پرداخت، امکانات و قابلیت‌های مختلفی را در خود جای داده است. در ادامه، شما را با این امکانات مهم موجود در نرم افزار خزانه داری آشنا می‌کنیم.

  • هشدار دادن جهت چک‌هایی که، پیش از این برگشتی برای شماره حساب‌هایشان صادر شده همراه با قابلیت لیست سیاه برای شماره حساب‌های مختلف
  • قابلیت معرفی کردن انواع حساب‌های بانکی و حفظ و نگهداری دستگاه‌های پوز، صاحبان امضاء و شماره کارت
  • نگهداری کردن از تاریخچه و سابقه چک‌های پرداختی و دریافتی و اسناد
  • قابلیت مدیریت کردن کلیه اسناد پرداختی، دریافتی و تضمینی همراه با امکان وصول و عودت
  • امکان تنظیم کردن کدینگ مخصوص حسابداری به شکل اختصاصی و کلی جهت صندوق، حساب بانکی و موارد دیگر
  • قابلیت منظور کردن فیش در چند حساب بانکی متعدد
  • امکان راس‌گیری سندهای پرداختنی و دریافتنی به شکل جداگانه جهت هر یک از گروه سندها

سیستم دریافت و پرداخت و اهمیت امکان ایجاد گروه‌های مجزا برای مدیریت اطلاعات

با ایجاد گروه‌هایی مجزا در نرم افزار حسابداری دریافت و پرداخت، می‌توانید فرصتی عالی را برای مدیریت هر چه بهتر اطلاعات مربوط به مجموعه را برای خود فراهم کنید. از طریق این قابلیت خاص و منحصربه‌فرد، می‌توان تا حد زیادی از بروز اختلالات و اشتباهات در مدیریت مالی جلوگیری کرده و به ارائه گزارش‌هایی دقیق‌تر برای هر یک از گروه‌های پرداخت.

نرم افزار دریافت و پرداخت

نرم افزار دریافت و پرداخت و اهمیت تنظیم سطوح دسترسی برای کاربران

از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های نرم افزار دریافت و پرداخت، می‌توان از امکان تعیین سطح دسترسی برای کاربران نام برد. چرا که، گاهی لازم است بخشی از اطلاعات در دسترس افراد دیگر قرار نگیرد و تنها مدیریت به آن‌ها دسترسی داشته باشد. در نرم افزار خزانه داری، می‌توانید امکان دسترسی به تنها قسمتی از اطلاعات و گزارشات مندرج در سیستم را برای پرسنل مجموعه فراهم کنید تا احتمال سوءاستفاده از آن‌ها به صفر برسد و خطری شما و شرکتتان را تهدید نکند.

بدون نرم افزار حسابداری خزانه داری چه بلایی بر سر کسب‌وکار ما می‌آید؟

در صورت اهمال‌کاری در خرید و استفاده از نرم افزار حسابداری خزانه داری، مسلماٌ ضرر مالی و ورشکستگی در انتظار مجموعه شماست. چرا که، بدون وجود این برنامه کاربردی امکان مدیریت دقیق و اصولی اسناد پرداختنی و دریافتنی، چک و سندهای مالی و اعمال کنترل بر روی جریان‌های مالی شرکت خود را ندارید.

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

نرم افزار دریافت و پرداخت + نکاتی که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشیم

با توجه به تنوع بالای نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار، خرید و انتخاب بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها به مراتب کمی سخت به نظر می‌رسد. از این رو، بهترین راه این است که، در زمان خرید هر یک از آن‌ها، به نکاتی خاص و کلیدی توجه لازم را مبذول داشته و از وجود شماری از ویژگی‌های مهم و شاخص در آن مطمئن شوید.

 این موضوع، در رابطه با نرم افزار خزانه نیز صدق می‌کند. در واقع، برخورداری از مشخصه‌هایی خاص جهت افزایش هر چه بیشتر کارایی برنامه برای شما الزامی است. در ادامه، شما را با ویژگی‌هایی آشنا می‌کنیم که هر نرم افزار دریافت و پرداخت برای بهترین و کارآمد بودن باید از آن‌ها برخوردار باشد.

1.ایجاد کردن و تهیه انواع گزارش‌ها

ذخیره و معرفی کردن تنظیمات انواع گزارش‌های دریافت و پرداخت مورد نظر برای هر چه راحت‌تر شدن اخذ گزارشات براساس مدارک به صورت مستمر.

2.قابلیت ثبت کردن سند ها به صورت خودکار

ثبت کردن سندهای دریافت و پرداخت، براساس الگوهایی از قبل تعریف شده از طریق کاربر هر چه کمتر کردن اشتباه در زمان ثبت داده‌ها و اطلاعات و افزایش سرعت.

3.قابلیت تهیه کردن گزارشات از برآورد میزان نقدینگی مجموعه

امکان تهیه گزارش از اوضاع نقدینگی سازمان اقتصادی در زمان سررسید خاص براساس اطلاعات مندرج در سندهای دریافتی و پرداختی ثبت شده به همراه اطلاعات دیگر زیرسیستم‌ها.

4.سنجش و ارزیابی کاربرگ راس

تکمیل کردن کاربرگ راس با استفاده از با اطلاعات سندهای به ثبت رسیده در نرم افزار حسابداری و ارزیابی کردن راس اقلام پرداختنی و دریافتنی براساس تاریخ مرجع مورد نظر.

5.قابلیت تعریف و چاپ کردن انواع رسید

معرفی کردن انواع رسیدها و قابلیت ثبت کردن و همین‌طور چاپ شماری از آن‌ها در صورت لزوم جهت هر کدام از سندهای دریافت و پرداخت همراه با فرم مورد نظر کاربر و طراحی شده

6.پوشش دادن کلیه مدارک

  • قابلیت معرفی کردن کلیه مدارک متعدد دریافت و پرداخت با وضعیت و ماهیت‌هایی مختلف
  • امکان درج کردن کلیه جزئیات به صورت کامل با هدف نگهداری کردن تمامی اطلاعات مرتبط با هر یک از مدارک

نرم افزار دریافت و پرداخت

نرم افزار خزانه داری و مدیریت مخارج و هزینه‌ها

از سیستم خزانه داری، تحت عنوان راه‌حلی جامع یاد می‌شود که، به هر چه ساده‌تر کردن فرآیندهای مالی هر یک از کسب‌وکارها کمک زیادی می‌کند. نرم افزار خزانه داری یا همان دریافت و پرداخت، از طریق جمع‌آوری کردن انواع منابع همچون پرداخت‌ها و همین‌طور حساب‌های بانکی، اقدام به ارائه تصویری دقیق و کامل از اوضاع نقدی یک مجموعه اقتصادی می‌کند.

مدیران مالی، از طریق کلیه اطلاعات حاصل از گزارشات نرم افزار خزانه قادر به گرفتن تصمیماتی جدی و آگاهانه در رابطه با استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت کردن وجوه نقد هستند. از طرفی، وجود این گزارش‌ها کمک زیادی به مدیریت مجموعه در کاهش قابل‌توجه هزینه‌های استقراض و کمبود نقدینگی می‌کند.

جمع‌بندی

در این نوشته، توضیحاتی دقیق در رابطه با نرم افزار دریافت و پرداخت از جمله امکانات و قابلیت‌های آن و همین‌طور ثبت‌های حسابداری خزانه داری از جمله ثبت چک‌ها، دریافتی‌ها و پرداختی‌ها را به شما ارائه دادیم. از طرفی، دلایل لازم برای لزوم تهیه آن را نیز برایتان نام بردیم.

شرکت پارمیس، با تولید و ارائه بهترین نرم افزار خزانه داری یا همان دریافت و پرداخت آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز است. در صورت تمایل به خرید این برنامه حسابداری کاربردی با تیم خبره پارمیس تماس حاصل کرده و با جزئیات و قابلیت‌های آن آشنایی لازم را پیدا کنید.

سؤالات متداول

نرم افزار حسابداری دریافت و پرداخت (خزانه داری) چیست؟

نرم افزار حسابداری دریافت و پرداخت، به ابزاری ساده اما کاربردی اطلاق می‌شود که، جهت صادر کردن سندهای حسابداری مرتبط با جریان دریافت و پرداخت چک و وجوه نقد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدون نرم افزار حسابداری خزانه داری چه اتفاقی برای کسب‌وکار ما می‌افتد؟

در صورت اهمال‌کاری در خرید و استفاده از نرم افزار حسابداری خزانه داری، مسلماٌ ضرر مالی و ورشکستگی در انتظار مجموعه است. چرا که، بدون وجود این برنامه کاربردی امکان مدیریت دقیق و اصولی اسناد پرداختنی و دریافتنی، چک و سندهای مالی و اعمال کنترل بر روی جریان‌های مالی شرکت خود را ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید