2024-04-29 14:34:27

آیا نظام مالیاتی فعلی در راستای تحقق عدالت مالیاتی هست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
تحقق عدالت مالیاتی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

مسئله عدالت مالیاتی، مهم‌ترین موضوعیت مالیات بر سوداگری در اوضاع فعلی کشور به شمار می‌رود. در صورت پذیرش این موضوع که، تمامی مردم جامعه ملزم به مشارکت در اداره امور کشور هستند، برقراری این مهم باید به‌وسیله پرداخت مالیاتی عادلانه در جامعه صورت بگیرد.

براساس اظهارات یکی از کارشناسان اقتصادی، زمانی که، کارمند و یا معلمی پیش از پرداختن حقوق اقدام به واریز مالیات خود می‌کنند، بالطبع افراد مشغول به کار در امر خرید و فروش طلا، دلار و سکه الزاماٌ باید برای مالیات خود را به حساب دولت واریز کنند. در واقع، نمی‌توان اینگونه اظهار کرد که، اهمیت این مشاغل آنقدر زیاد است که، معافیت مالیاتی شامل حال آن‌ها می‌شود.

تحقق عدالت مالیاتی

حرکت نظام مالیاتی به سوی ایجاد شفافیت مالیاتی

مطابق اظهارات رئیس سازمان مالیاتی کشور، از دو سال گذشته تاکنون کلیه ظرفیت‌های ضروری برای دریافت مالیاتی عادلانه ایجاد شده است. در نتیجه، براساس تمامی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌وسیله حاکمیت، باید نظام مالیات‌ستانی عادلانه و بی‌عیب‌ونقصی در جامعه مستقر شود. پرداخت مالیات بیشتر، توسط فعالان اقتصادی با درآمدهای پایین، در راستای تحقق عدالت مالیاتی به هیچ‌وجه مورد پذیرش نیست.

از این رو، تعامل‌های خوبی با شبکه بانکی انجام شده تا امکان سوق‌دهی نظام مالیاتی کشور به سمت و سوی ایجاد شدن شفافیت وجود داشته باشد. در این میان، ذکر این نکته الزامی است که، کلیه اقدامات به شکل مرحله‌ای صورت می‌گیرد و به هیچ‌وجه خارج از چارچوب قانون نیست. از این رو، از مشاغل و اصناف انتظار می‌رود تا آگاهی لازم را در رابطه با تکالیف خود داشته باشند.

     بیشتر بخوانید: ” مالیات مکسوره چیست؟ ” و ” مالیات حق الوکاله چیست؟ ” و ” مالیات شرکت زیان ده چیست؟

فعالان اقتصادی حواسشان به واریزی‌های حساب‌های تجاری خود باشد

مطابق اظهارات ریاست سازمان امور مالیاتی، از روش‌های مختلفی می‌توان برای شناسایی کردن درآمدهای افراد استفاده کرد. در واقع، می‌توان به کمک اطلاعاتی همچون شناسایی حساب‌های تجاری و کارتخوان‌ها این کار را انجام داد. باید اشاره کنیم که، امکان دارد شخصی ناآگاه اقدام به واریز مبالغی فاقد جنبه درآمدی به حساب تجاری خود کند.

در رابطه با بروز این اتفاق، آگاهی داشتن فرد مودی جهت جلوگیری از وقوع این رخداد الزامی است. هر چند، در این خصوص بخشنامه‌ای نیز صادر شده که، این واریزی‌ها هیچ جنبه درآمدی برای اشخاص در بر ندارد. ولی، فعال‌های اقتصادی الزاماٌ باید دقت عمل بیشتری را در رابطه با واریزی‌های صورت گرفته به حساب تجاری به خرج بدهند.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

تصمیم‌گیری‌های مالیاتی مطابق مشورت با کارشناسان

علی‌رغم ادامه داشتن حرکت بسوی شفافیت و برقراری عدالت و شفافیت مالیاتی، هنوز هم فاصله ایران با نقطه‌ای ایده‌آل بسیار زیاد بوده و برای دستیابی به نقطه‌ای مطلوب باید تبیین و گفت‌وگویی هدفمند صورت بگیرد. مطابق جدیدترین سیاست‌های سازمان امور مالیاتی کشور، مقرر شده تا نظام مالیاتی بر روی کسب‌وکارهای بزرگ متمرکز شود. در نتیجه، خبری از دریافت مالیاتی مضاعف از اصناف نیست. باید اشاره کنیم که، بدون نظر کارشناسان، کوچکترین تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده و به کمک توصیه‌های این افراد در جهت پیشبرد هرچه بهتر این امور حرکت می‌شود.

      آنچه باید بدانید ” از محاسبه مالیات کارتخوان ها چه می‌دانید؟

تحقق عدالت مالیاتی

دلیلی برای مالیات ندادن برخی از افراد وجود ندارد

براساس نظر یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی، در صورت عدم پرداخت مالیات از طرفی برخی افراد، عده‌ای خاص باید بار مالیاتی کشور را به دوش بکشند. در نتیجه، کسری بودجه ایجاد شده در جامعه، به‌وسیله تورم و چاپ پول جبران می‌شود. با این اوصاف، باز هم سؤال برخی از افراد این است که، علت وجود تورم چیست و چرا مردم تحت فشار قرار دارند. از این رو، طرح مذکور اهمیت زیادی داشته و برقراری عدالت در نظام مالیاتی الزامی به نظر می‌رسد.

دولت از طریق مالیات، دیگر نیازی به خلق پول نداشته و اقداماتی را برای هر چه منصفانه‌تر کردن فشار مالیاتی بین کارگران و کارمندان و مشاغلی از این دست انجام می‌دهد. بعلاوه، موجب از دست رفتن مزایای شماری از شغل‌های کاذب و استقبال بیش از حد به آن‌ها برطرف شود. در مجموع می‌توان گفت که، از طریق این قانون دیگر مشاغل سوداگرانه جذابیتی ندارند.

     در ادامه بخوانید : ” قانون سامانه مودیان و قانون پایانه های فروشگاهی

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

جمع‌بندی

از سال‌های قبل تاکنون، مالیات به عنوان یکی از پایدارترین منابع درآمدی در دنیا مطرح شده است. در نتیجه، داشتن نظام مالیاتی اصولی و کارآمد را می‌توان از ملزومات رشد اقتصادی در کشورهای دنیا به شمار آورد. در این بین، تحقق عدالت مالیاتی نیز در جامعه اهمیت زیادی پیدا کرده و باید توسط دولت مورد توجه قرار بگیرد.

         بیشتر بخوانید: ” چرا بلیط هواپیما شامل مالیات بر ارزش افزوده شد؟

سؤالات متداول

پیامدهای عدم پرداخت مالیات توسط برخی افراد چیست؟

در صورت عدم پرداخت مالیات از طرفی برخی افراد، عده‌ای خاص باید بار مالیاتی کشور را به دوش بکشند. در نتیجه، کسری بودجه ایجاد شده در جامعه، به‌وسیله تورم و چاپ پول جبران می‌شود.

آیا نظام مالیاتی فعلی در راستای تحقق عدالت مالیاتی است؟

نظام مالیاتی ایران، به سمت‌وسوی عدالت مالیاتی پیش می‌رود. اما این امر هنوز به طور کامل تحقق پیدا نکرده است.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید