2024-05-15 03:42:24

مالیات شرکت‌ زیان‌ ده چیست؟ | پارمیس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

یکی از مواردی که شرکت‌ها یا کسب و کاری ممکن است از پرداخت مالیات معاف شوند، و جزء محدود مواردی است که صاحب شرکت از ندادن مالیات خوشحال نخواهد شد، زیان‌ده بودن شرکت است. زمانی شرکتی زیان می‌دهد که مبلغ هزینه‌هایش از درآمدهای بیشتر شود. پارمیس در این مقاله به مواردی چون دلیل زیان‌ده بودن شرکت‌ها، نحوه تشخیص زیان‌ده بودن شرکت، نحوه برخورد با اینگونه شرکت‌ها و غیره پرداخته است.

چه زمانی یک شرکت زیان ده می‌شود؟

چه زمانی یک شرکت زیان ده می‌شود؟

در دنیای امروز عوامل مختلفی می‌تواند بر زیان ده بودن یک کسب و کار تاثیرگذار باشد. یکی از عواملی آن است که کسب و کاری تازه راه‌اندازی شده است و در آن صورت برای چند سال زیان ده بودن کسب و کار یا سود صفر(حاشیه سود صفر) امری عادی است و در کل مهم آن است که در چرخه عمر آن کسب و کار، سود ده باشد. البته عواملی هستند که به دلیل عدم مدیریت درست باعث ایجاد زیان می‌شود، و زیان ده بود یک کسب و کار برای چند دوره یا حتی تنها یک دوره مالی، قادر است آن کسب و کار را از پا درآورد. در زیر به شش عاملی که باعث زیان ده بودن یک کسب و کار می‌شود خواهیم پرداخت.

1. استراتژی قیمت گذاری اشتباه

یکی از دلایلی که کسب و کارها سودآوری پایینی دارند یا زیان‌ده می‌شوند، این است که از استراتژی قیمت گذاری اشتباه استفاده می کنند. شرکت ها برای به حداکثر رساندن سود باید قیمت مناسبی را برای محصولات و خدمات خود تعیین کنند. اگر کسب و کارها قیمت‌گذاری بر روی محصول خود را پایین در نظر بگیرند، پول کافی برای پوشش هزینه های خود نخواهند داشت. از سوی دیگر، اگر شرکت‌ها محصول خود را با قیمت بالایی ارزش‌گذاری کنند، باعث می‌شود تا از طیف قیمتی که در بازار وجود دارد خارج شوند. بنابراین، کسب و کارها باید هزینه های خود، رقابت خود و آنچه مصرف کنندگان مایلند و قادر به پرداخت آن هستند برای تعیین قیمت مناسب در نظر بگیرند.

2. هزینه های سربار بیش از حد

اگر کسب و کار شما با زیان و یا سود کم دست و پنجه نرم می‌کند، ممکن است به دلیل هزینه‌های سربار زیاد باشد. سربار بیش از حد می‌تواند سود شما را کاهش دهد و رقابت با سایر مشاغل در صنعت شما را دشوار کند. چند راه برای کاهش هزینه‌های سربار شما وجود دارد. یک راه برای کاهش هزینه‌های سربار ساده کردن عملیات است. این ممکن است شامل خودکار کردن وظایف خاص یا حذف مراحل غیر ضروری در فرآیند کسب و کار سما باشد. شما همچنین می‌توانید به دنبال نقل مکان به یک مکان ارزان تر باشید. اگر بتوانید هزینه‌های سربار خود را کنترل کنید، به بهبود سودآوری و حاشیه سود شما کمک زیادی خواهد کرد.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

3. هزینه های پنهان

چندین هزینه پنهان می‌تواند باعث زیان و یا سود پایین گردد، در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  • هزینه انجام کار
  • هزینه نیروی کار
  • هزینه بازاریابی و تبلیغات
  • هزینه جذب مشتری
  • هزینه حفظ مشتری
  • هزینه رشد کسب و کار
  • هزینه‌های سربار

4. رقابت بالا

در دنیای تجارت امروز رقابت زیادی وجود دارد. این می‌تواند حفظ سود و حاشیه بالا را برای شرکت‌ها دشوار کند. برای حفظ رقابت، شرکتها باید قیمت های خود را پایین نگه دارند. این می‌تواند منجر به کاهش سود و حاشیه شود.

5. آگاهی از بازار

اگر یک کسب و کار مشتریان کافی نداشته باشد، نمی‌تواند پول کافی برای حفظ خود به دست آورد. به همین دلیل است که تمرکز کسب و کارها بر بازاریابی و جذب مشتریان جدید بسیار مهم است. به عنوان یک صاحب کسب و کار، آگاهی از شرایط بازار می‌تواند منجر به سودآوری شود و عدم آگاهی منجر به زیان می‌شود. با آگاهی از این شرایط می‌توانید اقداماتی را برای اجتناب از آنها یا حداقل کاهش اثرات آنها انجام دهید. در اینجا برخی از رایج ترین دلایل زیان ده بودن یک کسب و کار به دلیل آگاهی نداشتن از بازار آورده شده است:

تحقیقات بازار ضعیف

عدم درک بازار هدف یعنی مشتریانی که خواهان محصول یا خدمات شما هستند، می‌تواند منجر به مشکلات بزرگ شود. مطمئن شوید که می دانید بازار هدف شما کیست و چه نیازها و خواسته‌هایی دارند.

فقدان نوآوری

اگر دائماً نوآوری نکنید و با آخرین روندها هماهنگ نباشید، کسب و کار شما در نهایت منسوخ خواهد شد. مشتریان همیشه به دنبال جدیدترین و بهترین‌ها هستند، بنابراین مطمئن شوید که آن را ارائه می‌دهید.

فشار قیمت گذاری

اگر قیمت‌های شما خیلی بالا باشد، برای رقابت با کسب‌وکارهایی با قیمت‌های پایین‌تر مبارزه خواهید کرد. با این حال، اگر قیمت‌های شما خیلی پایین باشد، سود کافی برای حفظ کسب و کار خود نخواهید داشت. بنابراین مهم است که در مورد قیمت گذاری بسیار دقت کنید.

چه کسی و چگونه زیان ده بودن یک شرکت را تشخیص می‌دهد؟

چه کسی و چگونه زیان ده بودن یک شرکت را تشخیص می‌دهد؟

سازمان امور مالیاتی کشور زیان ده بودن یک شرکت را تشخیص می‌دهد. شرکتهای زیان ده وظیفه دارند مانند تمامی کسب و کارها و مشاغل اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و چنان چه سازمان بررسی‌های لازم را انجام دهد و زیان ده بودن شرکت مورد تایید سازمان قرار بگیرد، تا زمانی که شرکت دوباره سود ده شود از آن مالیاتی گرفته نمی‌شود و هنگامی که به سوددهی رسید میزان زیانهای سالهای گذشته از آن مبلغ سود کسر می‌شود و پس از آن مالیات وضع می‌شود.

البته مسئله مهمی که وجود دارد، آن است که شرکت بتواند مدارکی را ارائه دهد تا توسط سازمان امور مالیاتی مورد قبول قرار بگیرد. همان طور که می‌دانید تمام هزینه‌ها از سوی اداره مالیات قابل قبول نیست، و هزینه‌هایی که ارائه می‌شود باید از طرف قانون پذیرفته شده باشد تا سازمان مالیات کشور نیز آن را قبول کند. یا چنان چه درآمدهای شرکت به درستی و یا به صورت کامل در اظهارنامه آورده نشود، زیان ده بودن شرکت از طرف ممیز و سازمان رد خواهد شد.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها

هزینه‌های شرکت زیان ده در چه مواردی مورد قبول قرار می‌گیرد و شرکت زیان‌ده شناخته می‌شود؟

هزینه‌های شرکت زیان ده در چه مواردی مورد قبول قرار می‌گیرد و شرکت زیان‌ده شناخته می‌شود؟

چنانچه شرکتی به دلیل دریافت وام جهت خرید دستگاهای جدید برای تولید، پرداخت حقوق دستمزد پرسنل، هزینه ای جهت تحقیق، توسعه و پژوهش انجام دهد، و مواردی از این دست، سازمان امور مالیاتی این افزایش هزینه و در نتیجه زیان ده بودن شرکت را قبول می‌کند. همانطور که میدانید ماده 147 تا 151 قانون مالیات‌های مستقیم به هزینه‌های قابل قبول پرداخته است.

هزینه‌های شرکت زیان ده در چه مواردی مورد قبول قرار نمی‌گیرد و زیان‌ده بودن شرکت رد می‌شود؟

چنان چه در شرکتی مدیر یا مدیران شرکت هزینه‌های شخصی را به عنوان هزینه شرکت در نظر بگیرند، سازمان این هزینه‌ها را قبول نخواهد کرد و زیان ده بودن شرکت نیز رد خواهد شد. برای مثال اگر مدیر شرکتی وامی را از بانک با نام شرکت گرفته باشد و برای کارهای شخصی خود خرج کرده باشد، این هزینه رد خواهد شد.

آیا شرکتی که در حال انحلال و ورشکستگی می‌باشد، باید مالیات پرداخت کند؟

آیا شرکتی که در حال انحلال و ورشکستگی می‌باشد، باید مالیات پرداخت کند؟

چنان چه زیان شرکتی از 50% سرمایه‌ی که دارد بیشتر شود، بر اساس قانون تجارت شرکت به سمت انحلال پیش می‌رود و باید اقدام به کاهش سرمایه خود کند. و هنگامی که هیئت مدیره یا دادگاه تصمیم به انحلال شرکت گرفتن، تمامی دارایی‌های شرکت باید به فروش برسد تا بدهی‌های شرکت پرداخت شود و مالیات باقی مانده از سالهای قبل که هنوز پرداخت نشده نیز پرداخت گردد.

زیر سیستم‌های یکپارچه استار

سخن پایانی

بدون شک زیان ده بودن شرکت بسیار ناخوشایند خواهد بود، اما همان طور که پارمیس در این مقاله بیان کرد می‌توان با بررسی بیشتر دلیل وجود هزینه‌های بیش از حد را تشخیص داد و یا با ایجاد درآمد بیشتر باعث سوددهی شرکت شد. اما چنان چه به هر دلیلی شرکت زیان داده می‌باشد می‌توان با توجه با ماده 147 تا 151 قانون مالیات‌های مستقیم، هزینه‌های قابل قبول طبق قانون کشور به اداره امور مالیات کشور ارائه دهد و از پرداخت مالیات معاف شود.

سوالات متداول

چه کسی و به چه صورتی زیان ده بودن شرکتی را مشخص می‌کند؟

سازمان امور مالیاتی کشور زیان ده بودن یک شرکت را تشخیص می‌دهد. شرکتهای زیان ده وظیفه دارند مانند تمامی کسب و کارها و مشاغل اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و چنان چه سازمان بررسی‌های لازم را انجام دهد و زیان ده بودن شرکت مورد تایید سازمان قرار بگیرد، تا زمانی که شرکت دوباره سود ده شود از آن مالیاتی گرفته نمی‌شود و هنگامی که به سوددهی رسید میزان زیانهای سالهای گذشته از آن مبلغ سود کسر می‌شود و پس از آن مالیات وضع می‌شود.

در چه مواردی هزینه‌هایی که شرکت زیان ده ارائه کرده است مورد قبول قرار نمی‌گیرد؟

چنانچه شرکتی به دلیل دریافت وام جهت خرید دستگاهای جدید برای تولید، پرداخت حقوق دستمزد پرسنل، هزینه ای جهت تحقیق، توسعه و پژوهش انجام دهد، و مواردی از این دست، سازمان امور مالیاتی این افزایش هزینه و در نتیجه زیان ده بودن شرکت را قبول می‌کند. همانطور که میدانید ماده 147 تا 151 قانون مالیاتهای مستقیم به هزینه‌های قابل قبول پرداخته است.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید