2024-05-15 08:07:32

از محاسبه مالیات کارتخوان ها چه می‌دانید؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

از چند سال قبل تاکنون، دیگر کسی برای خرید از فروشگاه‌ها پول نقد پرداخت نمی‌کند. چرا که، با ظهور دستگاه‌های کارتخوان دیگر نیازی به این کار نبوده و تنها با یک کارت بانکی می‌توان مبلغ جنس خریداری شده را پرداخت کرد. شاید شما نیز به عنوان صاحب یک کسب‌وکار دستگاه کارتخوانی را برای خود تهیه کرده‌اید. آیا اطلاعی از لزوم پرداخت مالیات برای این دستگاه دارید؟ در صورت بکارگیری کارتخوان ثابت و سیار و یا کارتخوان اندرویدی برای فروشگاه آنلاین و یا غیرآنلاین خود مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

وجود یا عدم وجود مالیات دستگاه کارتخوان؟

برای پاسخگویی به این سؤال، باید بگوییم که، بله مالیات کارتخوان وجود داشته و از طرف اداره مالیات مورد مطالبه قرار می‌گیرد. ولی، نه به آن معنا که، دستگاه کارتخوان بانکی فروشگاه شما خود به تنهایی مشمول مالیات گردد. در واقع، این دستگاه، تنها یک ابزار پرداخت بوده که، وظیفه ارسال پیام و سیگنال در جریان بودن فعالیت تجاری و اقتصادی و کسب‌وکاری را به اداره مالیات بر عهده دارد. کارتخوان آماده باشی به اداره مالیات مبنی بر شناسایی کردن فعالیت و مطالبه کردن مالیات صاحب دستگاه را می‌دهد. در حقیقت، از دستگاه کارتخوان بانکی، به عنوان روشی جهت نفوذ کردن مالیات به شغل شما استفاده می‌گردد.

مالیات کارتخوان

میزان مالیات دستگاه کارتخوان چقدر است؟

با توجه به اظهارات مذکور در بالا، دستگاه پوز بانکی یا همان کارتخوان، به تنهایی شامل مالیات نشده و فرد استفاده کننده از آن موظف به اجرای تکالیف مالیاتی و پرداخت آن است. در حقیقت، شغل و کسب‌وکار وی شامل مالیات می‌شود. سازمان امور مالیاتی، از طریق شناسایی شغل شما و به کمک ابزارهایی همچون نسبت سود و ضریب فعالیت و اینتاکد مالیاتی ، قادر است تا با استفاده از اطلاعات تراکنش بانکی‌تان از سود فعالیت شما اطلاع داشته و در نهایت شما را مشمول پرداخت مالیات قرار دهد.

مالیات دستگاه کارتخوان در سال‌های گذشته و حال

در سال‌های قبل، شما امکان در اختیار داشتن کارتخوان بانکی بدون نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی را داشتید. به این شکل که، تنها با ارائه درخواستی مبنی بر نیاز به این دستگاه از فروشنده‌های انواع کارتخوان سیار یا ثابت و یا شعبات فعال بانکی امکان تبدیل کسب‌وکار شخصی یا عمومی خود را به درگاه اینترنتی آنلاین بانکی و یا ابزار پرداخت را داشتید. ولی، اخیراٌ براساس دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های تصویب شده در دستگاه‌های اجرایی همچون بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی، برای دریافت دستگاه کارتخوان الزاماٌ باید پیش ثبت‌نام خود را در سامانه my.tax.gov.ir انجام داده و با ارائه کد رهگیری مالیاتی پیش ثبت‌نام مالیاتی، بتوانید دستگاه کارتخوان بانکی خود را دریافت کنید.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

 در این میان، افرادی بودند که، تا قبل از این دستگاه کارتخوان داشته اما پرونده مالیاتی نداشتند. اداره امور مالیاتی، به این افراد هشدارهای لازم را در رابطه با تشکیل هر چه سریع‌تر پرونده مالیاتی و تعریف دستگاه‌های پوز خود در پرونده مالیاتی و سامانه فعالیت خود را ادامه داده و یا در زمان تعیین شده دستگاه کارتخوان آن‌ها دیگر کارایی نداشته و غیرفعال می‌گردد.

شمار زیادی از سازمان‌های ارائه کننده دستگاه‌های پوز نیز بدون هماهنگی با درگاه پرداخت آنلاین و یا صاحب دستگاه کارتخوان اقدام به در اختیار قرار دادن کلیه اطلاعات اقتصادی و هویتی خود به سازمان امور مالیاتی کرده و تعداد کثیری از مشاغل و افراد بدون اطلاع از این موضوع پرونده مالیاتی برایشان تشکیل گردید.

مالیات کارتخوان

آیا کارتخوان بدون مالیات وجود دارد یا خیر؟

شاید شما هم از گوشه و کنار صحبت‌هایی در رابطه با فروش دستگاه کارتخوان بانکی آن هم بدون مالیات شنیده باشید. در واقع، این‌ها تبلیغاتی از طرف فروشنده‌های دستگاه‌های کارتخوان هستند. باید عرض کنیم که، این جملات به جز ابزارهای تبلیغاتی چیز دیگری نبوده و صحت ندارد. زیرا، برای تشکیل پرونده یک دستگاه کارتخوان بانکی باید کد پیش ثبت‌نام بانکی را درج بفرمایید. در واقع، بدون وجود این کد امکان دریافت دستگاه پوز بانکی را ندارید.

تنها در یک حالت امکان دسترسی به دستگاه کارتخوان بانکی و عدم پرداخت مالیات برای آن را دارید. به این صورت که، کارتخوان شما متعلق به فرد دیگری باشد که، پیش از این ثبت‌نام مالیاتی شما با اسم وی انجام شده و بعد آن را به کار بگیرید. آیا به نظرتان شخصی هست که، کلیه مدارک و اطلاعاتش را در دسترس فروشنده‌های دستگاه‌های پوز بگذارد؟ آن هم بدون اینکه از پیامدهای مالیاتی آن اطلاعی داشته باشد؟!

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

در ضمن، به فرض وجود چنین امکانی، به مراتب حساب بانکی متصل به دستگاه کارتخوان نیز به همان فرد مربوط می‌گردد. یعنی، شما به ورودی‌ها و منافع آن حساب کوچکترین دسترسی ندارید. در هر صورت، فراموش نکنید که، هر یک از دستگاه‌های کارتخوان بانکی به پرونده‌ای مالیاتی وصل است. در نتیجه، اداره امور مالیاتی دسترسی مستقیمی به تراکنش‌ها و گردش آن داشته و در زمانی مقرر رسیدگی‌های لازم را در رابطه با حساب صاحب دستگاه به عمل می‌آورد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی، مقاله ” کارتخوان بدون مالیات| یک تیر و دو نشان ” را مطالعه فرمایید.

مالیات کارتخوان

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان

مطابق قانون، تمامی تراکنش‌های انجام شده به‌وسیله دستگاه کارتخوان، فعالیت شغلی محسوب می‌شود. در نتیجه، فرد دارنده دستگاه باید مالیات دستگاه پوز خود را در ازاء این تراکنش‌ها بپردازد. اما، آیا می‌دانید مالیات تراکنش‌های بانکی به چه میزان است؟ قبل از پاسخ به این سؤال باید عرض کنیم که، با توجه به سود سالیانه، میزان درآمد و ماهیت شغلی‌تان میزان مالیات متفاوتی را برای دستگاه خود می‌پردازید. اما مطابق قانون تصویبی، در صورت داشتن سود سالیانه‌ای معادل 35 میلیون و ششصد هزار تومان، نیازی به پرداخت مالیات ندارید. در مجموع، براساس فرمول ارائه شده در زیر امکان محاسبه سود سالانه بدست آمده و مالیات دریافتی را دارید.

  • نرخ 25 درصد مالیات جهت مازاد سود بالاتر از مبلغ یکصد میلیون تومان
  • نرخ 20 درصد مالیات جهت مازاد سود از پنجاه تا یکصد میلیون تومان
  • نرخ 15 درصد مالیات جهت مازاد سود از 6 تا 50 میلیون تومان

جمع‌بندی

در این نوشته، توضیحاتی را در رابطه با نحوه محاسبه مالیات کارتخوان ها ارائه کردیم. در انتها باید یادآور شویم که هیچ راه فراری برای عدم پرداخت این نوع از مالیات وجود نداشته و در هر صورت ملزم به پرداخت آن هستید. در نتیجه، بهتر است همکاری‌های لازم را با سازمان امور مالیاتی در این رابطه داشته باشید.

سؤالات متداول

مالیات دستگاه کارتخوان چگونه محاسبه می‌شود؟

براساس فرمول ارائه شده در زیر امکان محاسبه سود سالانه بدست آمده و مالیات دریافتی را دارید. • نرخ 25 درصد مالیات جهت مازاد سود بالاتر از مبلغ یکصد میلیون تومان • نرخ 20 درصد مالیات جهت مازاد سود از پنجاه تا یکصد میلیون تومان • نرخ 15 درصد مالیات جهت مازاد سود از 35.6 تا 50 میلیون تومان

آیا کارتخوان بدون مالیات وجود دارد یا خیر؟

این جملات به جز ابزارهای تبلیغاتی چیز دیگری نبوده و صحت ندارد. زیرا، برای تشکیل پرونده یک دستگاه کارتخوان بانکی باید کد پیش ثبت‌نام بانکی را درج بفرمایید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید