2024-04-24 08:48:08

مالیات پنهان چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
مالیات پنهان چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس در این مقاله سعی دارد تعریفی کلی از مالیات پنهان، که نوعی مالیات غیر مستقیم و همان طور که از نامش مشخص است، شخص پرداخت کننده، از پرداخت آن خیلی آگاه نیست، ارائه دهد.

مفهوم مالیات پنهان چیست؟

مالیات‌های پنهان مالیات‌هایی هستند که به طور غیرمستقیم بر روی کالاهای مصرفی بدون اطلاع صریح مصرف کنندگانی که محصول را خریداری می‌کنند، قرار می‌گیرد. در قلب مفهوم مالیات پنهان این تصور وجود دارد که اگر نتوانید آن را ببینید، رفتار خرید شما تا حد زیادی بدون تغییر خواهد بود. 

با ظهور سیستم‌های تراکنشی مدرن، مشاهده انواع مالیات‌های پنهان، از عوارض بزرگراهی که با استفاده از فرستنده‌های خودکار پرداخت می‌شود تا دانلود موسیقی و فیلم، بیشتر مبهم می‌شود.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حسابداری و پایانه فروشگاهی

مالیات‌های پنهان همه جا وجود دارند و در کمین هستند. در عین حال قیمت بسیاری از کالاهای معمولی را که ما در زندگی روزمره مصرف می‌کنیم افزایش می‌دهند. بیشتر همه می‌دانند که هنگام خرید اکثر کالا‌ها ،مالیات بر ارزش افزوده اعمال می‌شود، اما بسیاری از مصرف‌کنندگان به طور کامل متوجه نمی‌شوند که مالیات‌های پنهان تا چه حد در قیمت نهایی بسیاری از محصولات لحاظ می‌شود.

هدف از مالیات‌های پنهان، پنهان ماندن است، اما یکی از قابل مشاهده ترین این نوع مالیات‌ها، مالیاتی است که به قبوض برق، آب و غیره و تلفن همراه اضافه می‌شود. شرکت‌های برق، آب و غیره و ارائه‌دهندگان خدمات تلفن همراه ملزم به درج تمام هزینه‌ها در صورت‌حساب‌های خود هستند، اما بسیاری از مصرف‌کنندگان در واقع تمام صفحات مربوط به جزئیات کارمزد و مالیات را نمی‌خوانند. 

هدف این رویکرد برای مالیات، افزودن درآمد به دولت بدون تاثیر منفی بر تقاضای محصول از طریق قیمت‌های مصرف کننده بالاتر است. این یک عمل متعادل کننده است. نمونه‌های دیگر مالیات‌های پنهان شامل مالیات بر سیگار، بنزین و اتاق‌های هتل است. نرم افزار حقوق و دستمزد

این مالیات‌ها معمولاً به‌عنوان بخشی از یک معامله معمولی جمع‌آوری می‌شوند، که برای دفن آن‌ها در قیمت نهایی، قیمتی که بالاتر از آن چیزی است که بدون مالیات پنهان است، جمع‌آوری می‌شود. نمونه‌های دیگر عبارتند از عوارض اعمال شده بر محصولات وارداتی از خارج از کشور است. 

باید بدانید: گواهی دیجیتال CSR و شناسه یکتای حافظه مالیاتی

تعرفه‌های اضافه شده در طول جنگ‌های تجاری جهانی با رکوردهای جدی اقتصادی از جمله رکود بزرگ مرتبط بوده است. تعرفه‌ها هزینه جدیدی است که تولید کننده در صورت ادامه ارسال کالا به خارج از کشور چاره ای جز پرداخت آن ندارد. با توجه به به هم پیوستگی اقتصاد جهانی مدرن ما، اکثر تامین کنندگان نمی‌توانند سهم خود را در بازار بین المللی از دست بدهند، بنابراین هزینه‌های جدید را در هزینه محصول مدفون می کنند به این امید که تقاضا به طور معکوس کاهش نیابد. نرم افزار فروشگاهی

این افزایش‌ها از طریق عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان، که نیازمندی‌های حاشیه‌ای خاص خود را دارند، عبور می‌کند و به مصرف‌کننده نهایی راه پیدا می‌کند.

انواع مالیات پنهان کدامند؟

انواع مالیات پنهان کدامند؟

در زیر انواع مالیات پنهان را نام برده و مختصری در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد:

  • مالیات سفر خارجی

یکی از مالیات‌های پنهان مالیات سفرهای خارجی می‌باشد. این مالیات از تمام انواع سفرهای زمینی، هوایی، و دریایی به کشورهای خارجی در قالب عوارض خارج از کشور دریافت می‌شود. نوع وسیله نقلیه‌ای که مسافر با آن سفر کرده تاثیری در این مبلغ ندارد و ثابت می‌باشد.

این نوع مالیات به خزانه دولت واریز می‌گردد و جزء درآمدهای عمومی دولت‌ها به حساب می‌آید. اما افرادی مانند افراد شاغل در خارج از کشور که کارنامه شغلی دارند، کارمندان وسایل نقلیه، دانشجویان، افراد دارای گذرنامه سیاسی، بیماران، مرزنشینان، زائرین اربعین از پرداخت مالیات سفر معاف هستند. نرم افزار CRM

  • مالیات بر گناه (مالیات بر کالاهای زیان آور برای بدن)

این نوع مالیات پنهان جنبه دینی و شرعی ندارد. در واقع این مالیات بر کالاهایی مثل تنباکو، سیگار، نوشابه و غیره تعلق می‌گیرد که برای بدن مضر است. وقتی شخصی این محصولات را خریداری می‌کند، به طور نامحسوس مالیات آن را  پرداخت می‌کند که مالیات بر گناه نامیده می‌شود. درآمدهای حاصل از این روش از مالیات پنهان جهت مصارف عمومی جامعه صرف می‌شود. 

حتما بخوانید: نرم افزار تولید و نرم افزار دریافت و پرداخت

  • مالیات بابت صدور کارت و پروانه‌های کسب

هر فردی که بخواهد کسب‌وکاری جدید را راه اندازی کند، باید پروانه کسب دریافت کند. برای صدور پروانه کسب هزینه‌ای بابت حق تمبر دریافت می‌کنند که این هزینه نوعی مالیات پنهان به حساب می‌آید. تمامی کارت‌هایی که برای افراد صادر می‌شود مانند کارت پایان خدمت،گواهینامه، گواهی اشتغال به تحصیل، پروانه اشتغال، و غیره مبالغی تحت عنوان حق تمبر یا همان مالیات اخذ می‌گردد.

  • مالیات پنهان تورمی

زمانی که تورم در یک جامعه شدت یابد، قدرت خرید مردم هم کم می‌شود. در دوران تورم دولت‌ها با انتشار پول سعی می‌کنند  که کسری بودجه را تامین کنند. این حرکت باعث می‌شود نقدینگی زیاد شود و از آنجایی که تناسبی با تولید واقعی وجود ندارد تورم بیشتر و قدرت خرید مردم کم می‌گردد. در این حالت در واقع مالیات تورمی بر مردم آن کشور تحمیل می‌شود.

بیشترین اشخاصی که از مالیات تورمی ضرر می‌کنند کارگران می‌باشند، چون افزایش درآمد آن‌ها با افزایش تورم متناسب نیست. نرم افزار حسابداری تولیدی

  • مالیات بر واردات 

این مالیات نوع مالیات پنهان بخشی از هزینه‌های دولت را تامین می‌کند. مالیات واردات کالا از طریق اخذ هزینه گمرکی، حق الثبت سفارش کالا، سود بازرگانی و عوارض اتومبیل‌های وارداتی دریافت می‌شود. به این نوع مالیات، تعرفه گمرکی نیز می‌گویند. هدف از این مالیات این است که مردم خرید محصولات خارجی را کاهش دهند و تقاضا برای محصولات داخلی افزایش یابد.

مزیت‌ های مالیات پنهان

مزیت‌ های مالیات پنهان

  • مالیات پنهان برای تاثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده و کاهش تقاضا برای کالاهای ضعیف وضع می‌شود.
  • سود مالیات پنهان ممکن است از طریق مخارج بیشتر دولت به دلیل درآمد بیشتر دولت آشکار شود.
  • از مالیات‌های پنهان نمی‌توان فرار کرد.
  • گردشگران، افراد غیر مقیم و کسانی که در داخل کشور کار نمی‌کنند نیز از طریق مالیات‌های پنهان به درآمد دولت کمک می‌کنند.
  • مالیات‌های پنهان با اجتناب از قیمت گذاری نامناسب ، کارایی را افزایش می‌دهند. 

بیشتر بخوانید: کارتخوان اندرویدی و نرم افزار شرکتی

معایب مالیات پنهان

معایب مالیات پنهان

  • مالیات پنهان مانند مالیات بر سیگار و کالاهایی از این دست می‌تواند به صورت بسیار اندکی باعث کاهش تقاضا شود اما معمولا در مورد محصولات اعتیادآوری مانند سیگار، رفتار مصرف کننده با قیمت‌های بالاتر کم تغییر می‌کند.
  •  با این حال، از آنجایی که تقاضا برای چنین محصولاتی اغلب غیر کششی است، افزایش مالیات سیگار به دولت‌ها اجازه می‌دهد تا درآمد خود را افزایش دهند. در نتیجه، افراد فقیر در مقایسه با ثروتمندان، بار سنگینی را با همان مقدار مالیات متحمل شوند.
  • مالیات‌های پنهان راه را برای فقدان آگاهی مدنی و کاهش شفافیت در توزیع پول مالیات افراد ایجاد می‌کند.
  • مالیات‌های پنهان باعث گرایش‌های تورمی می‌شود که منجر به افزایش قیمت‌ها می‌گردد. هنگام تعیین قیمت نهایی، فروشندگان باید مالیات هر کالا را تعیین کنند. این موضوع امکان افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌کند، که ممکن است اثر تجمعی داشته باشد و منجر به افزایش قیمت شود. نرم افزار انبارداری

سخن پایانی

معمولا افراد جامعه از مالیات پنهان آگاهی چندانی ندارند، و زمانی که نسبت به آن آگاهی پیدا می‌کنند، خوشایند شان نیست. اما به عنوان تکلیفی که دولت بر دوش جامعه گذاشته است باید از آن آگاهی داشته باشیم. پارمیس در این مقاله سعی کرد تا توضیح کاملی در مورد مالیات پنهان، انواع آن و همچنین مزایا و معایب آن را بیان کند.

سوالات متداول

مالیات پنهان چیست؟

مالیات‌های پنهان، همانطور که از نام آن پیداست، شامل مالیات‌هایی است که بر کالاهای مصرفی اعمال می‌شود که پنهان می‌مانند. این نوع مالیات، به مالیات‌هایی اطلاق می‌شوند که به عنوان بخشی از قیمت نهایی درج می‌شوند و از این رو برای مصرف کننده نامرئی هستند.

انواع مالیات پنهان را نام ببرید؟

مالیات سفر خارجی مالیات بر گناه مالیات بابت صدور کارت و پروانه‌های کسب مالیات پنهان تورمی مالیات بر واردات

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید