2024-04-26 19:43:53

گواهی دیجیتال (CSR) چیست؟ 

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
پخش ویدیو
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

اگر شما هم صاحب کسب‌وکاری بوده و یا به عنوان حسابدار مشغول به خدمت هستید، احتمالاٌ عبارت ” گواهی دیجیتال (CSR) برایتان ناآشنا نیست. گواهی که، سازمان امور مالیاتی طبق بیانیهای سازمان ها و افراد را موظف به دریافت آن در سال جاری کرده است. اما به دلیل تازه بودن صدور این ابلاغیه شرکت‌های زیادی با سردرگمی مواجه شده و این سؤالات برایشان مطرح شده که مهر سازمانی چیست؟ چگونه می‌توان برای دریافت آن اقدام کرد؟ چرا باید امضای دیجیتال را دریافت کنم؟

در این نوشته، پاسخگوی تمامی این سؤالات در رابطه با گواهی دیجیتال برای شما هستیم. پس ما را در این مقاله از شرکت فناوری اطلاعات پارمیس همراهی بفرمایید. 

مطالعه بیشتر: نرم افزار حسابداری و نرم افزار حقوق و دستمزد

مهر سازمانی (CSR) چیست؟ 

مهر سازمانی (CSR) چیست؟ 

گواهی دیجیتال (CSR)، ابزاری است که به کمک آن می‌توان امنیت اطلاعات و اسناد را تا حد زیادی افزایش داد. سازمان‌های معتبر، دولت‌ها، مراکز امنیتی و همینطور شرکت‌های اعتبارسنجی به عنوان مراجعی معتبر وظیفه صدور گواهی سازمانی را برعهده دارند. در مجموع، می‌توان گفت که، فایل CSR حاوی اطلاعاتی در رابطه با نام سرور، دامنه و همینطور کلید عمومی فرد یا شرکت متقاضی است.

آیا دریافت گواهی دیجیتال با پرداخت هزینه همراه است؟ 

آیا دریافت گواهی دیجیتال با پرداخت هزینه همراه است؟ 

بله. برای دریافت گواهی سازمانی ملزم به پرداخت هزینه هستید. اما این مبلغ با توجه به امکان دسترس یکساله یا دوساله شما به امضای دیجیتال متفاوت است. البته، با توجه به پایین بودن هزینه پرداختی فشاری از جهت مالی به افراد و سازمان‌ها در این رابطه وارد نمایید.

بیشتر بدانید: نرم افزار انبارداری و نرم افزار CRM

چه کسانی ملزم به دریافت امضای دیجیتال هستند؟ 

کلیه سازمان‌ها از جمله شرکت‌های حسابداری و اشخاص حقیقی و حقوقی باید برای دریافت گواهی دیجیتال اقدام فرمایند. در نتیجه، بهتر است این قضیه را جدی گرفته و خدایی ناکرده اهمال‌کاری در این رابطه نکنید.

مزایای دریافت توکن گواهی دیجیتال (CSR)

دریافت امضای دیجیتال، پیامدهای مثبتی را نیز برای افراد و سازمان‌های مختلف به همراه دارد. در واقع، در صورت دسترسی به مهر سازمانی می‌توانید به ارزش و اعتبار شرکت خود بیفزایید. بعلاوه، دیگر نگرانی از بابت بروز هر گونه تقلبی در اطلاعات محرمانه شرکت و همین طور اسناد ندارید. 

الزامات ثبت نام برای دریافت گواهی دیجیتال چیست؟

پیش از انجام اقدامات لازم جهت ثبت نام در سامانه اعلامی سازمان امور مالیاتی برای دریافت مهر سازمانی باید برای موارد مهمی را از قبل آماده بفرمایید. از میان مهم‌ترین این موارد می‌توان به تاریخ تولد، کد ملی، شماره تلفن همراه، نوع سازمان، نام تجاری شرکت و یا واحد سازمانی خود و شناسه یازده رقمی ملی نام برد. البته، به جز این موارد باید به فایل‌های مهمی از جمله فایل آگهی تأسیس و آخرین تغییرات روزنامه رسمی نیز دسترسی داشته باشید.

حتما بدانید: نرم افزار فروشگاهی و پایانه فروشگاهی

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

دریافت امضای دیجیتال (CSR) چگونه است؟

دریافت امضای دیجیتال (CSR) چگونه است؟

دریافت مهر سازمانی، به صورت اینترنتی برایر متقاضیان انجام می‌شود.

  • برای شروع، باید در گوگل نشانی درگاه مرکز صدور گواهی الکترونیکی به آدرس gica.ir را درج کرده و وارد آن شوید.
  • بعد از باز شدن صفحه اول وبسایت، موظف به درج دو مورد نام password و username در فیلدهای تعبیه‌شده و کلیک بر روی فیلدی تحت عنوان “ورود متقاضیان امضای الکترونیک” هستید. 
  • قدم بعدی پس از کلیک بر روی دو گزینه ” ثبت درخواست گواهی از طریق CSR و ثبت درخواست گواهی الکترونیکی زدن کلید “وابسته به غیردولت است. دقت کنید که در این بخش می‌توانید زمان اعتبار یک یا دو ساله مهر امضای دیجیتال را تعیین بفرمایید. این دو مورد، هر کدام هزینه‌های جداگانه دارند. 
  • پس از آپلود فایل CSR دریافتی و نمایش کلیه اطلاعات فرم با زدن کلید “بررسی درخواست”، نوبت به پر کردن فرم می‌رسد. مواردی مهم از جمله تاریخ تولد، شماره موبایل، ملیت و مواردی از این دست را باید در فیلدهای مربوطه در فرم تکمیل بفرمایید. البته بارگذاری فایل معرفی‌نامه، را نیز به موارد مذکور اضافه کنید. فراموش نکنید که در درج آن‌ها دقت عمل لازم را به خرج داده و اشتباهی انجام ندهید. 
  • در انتها و بعد از کلیک بر روی گزینه “ثبت درخواست” صفحه پرداخت هزینه برایتان باز می‌شود که با درج اطلاعات حساب خود می‌توانید برای واریز مبلغ در نظر گرفته شده اقدام فرمایید. 
  • پس از واریز هزینه اعلامی، کد رهگیری در صفحه جدید برایتان نمایش داده می‌شود که شما به آن نیاز دارید. در قدم آخر و در زمان مراجعه به دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور، باید این کد مهم را همراه داشته باشید. اگر خطایی در زمان واریز هزینه رخ دهد و پرداختی صورت نگیرد، امکان نمایش کد رهگیری برای فرد متقاضی وجود نداشته و باید دوباره برای پرداخت مبلغ اقدام نماید.

حتما مشاهده کنید: آموزش نحوه دریافت گواهی دیجیتال (CSR)

نحوه اطلاع از اسامی دفاتر اسناد رسمی شرکت 

اسامی دفاتر اسناد رسمی برای مراجعه شما عزیزان به آسانی در وبسایت معتبر gica.ir در دسترس است. توجه داشته باشید که، با توجه به محل اقامت خود باید یکی از این دفاتر را برای مراجعه انتخاب بفرمایید.

نکات قابل توجه در زمان تکمیل فرم‌های سامانه gica

نکات قابل توجه در زمان تکمیل فرم‌های سامانه gica

در زمان تکمیل کلیه فرم‌های موجود در سامانه باید نکاتی را مدنظر داشت که در صورت غفلت می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

اولین مورد: فرمت تعیین‌شده برای آگهی آخرین تغییرات روزنامه رسمی و همینطور آگهی تأسیس JPG است. در غیراینصورت، آن را تغییر دهید تا امکان بارگذاری آن در سامانه را داشته باشید. 

دومین مورد: در صورت عدم دسترسی به نام تجاری هیچ جای نگرانی نیست. نام ثبتی در این مواقع می‌تواند بهترین گزینه جایگزین باشد. 

سومین مورد: تکمیل فیلد واحد سازمانی برای متقاضیان الزامی نیست. 

چهارمین مورد: نام تجاری و همین‌طور نام ثبتی نباید به فارسی در فیلدهای مربوطه درج شوند. 

پنجمین مورد: تاریخ تولد مندرج در وبسایت باید براساس مورد مندرج در کارت ملی شما باشد. 

حتما مطالعه کنید: نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

مدارک مورد نیاز در زمان مراجعه به دفاتر اسناد رسمی 

در زمان مراجعه به دفاتر اسناد رسمی الزاماٌ باید مدارکی را نیز با خود ببرید. این مدارک شامل اصل شناسنامه و همینطور کارت ملی است. البته، همراه داشتن فایل‌های آگهی تأسیس، معرفی‌نامه و آخرین روزنامه رسمی نیز فراموش نشود. 

چالش های دریافت گواهی دیجیتال به صورت حضوری 

دریافت مهر سازمانی به صورت حضوری می‌تواند با چالش‌هایی برای فرد یا شرکت متقاضی همراه باشد. از جمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به صرف زمان زیاد جهت ثبت کلیه اطلاعات درخواستی در سایت، امکان کامل نبودن مدارک مورد نیاز و خوانا نبودن اطلاعات مندرج در فرم‌های کاغذی اشاره کرد. 

مقایسه کنید: نرم افزار حسابداری شخصی و نرم افزار حسابداری رایگان

مزایای دریافت گواهی دیجیتال (CSR)

مزایای دریافت الکترونیکی گواهی دیجیتال

در مقایسه با روش حضوری، شیوه آنلاین مزیت‌های زیادی را برای متقاضیان به همراه دارد. این مزایا شامل موارد زیر می‌شوند: 

  • کاهش زمان انتظار در مراکز و صرفه‌جویی در وقت 
  • امکان تعیین درستی یا نادرستی کلیه مشخصات هویتی افراد 
  • کاهش احتمال بروز اشتباه در زمان درج اطلاعات درخواستی 

جمع بندی

با توجه به پیشرفت‌های روزافزون در حوزه تکنولوژی، استفاده از گواهی سازمانی برای هر چه امن بودن اطلاعات کلیدی و مهم هر شرکت و اسناد محرمانه دیگر امری دور از ذهن نیست. در واقع، این قانون جدید صادرشده از طرف سازمان امور مالیاتی به نفع خود افراد و مودیان است. در نتیجه، در صورت بی‌توجهی به اخذ امضای دیجیتال، همین امروز با در دست داشتن اطلاعات شخصی و سازمانی و با مراجعه به سامانه gica گام‌های لازم برای دریافت آن را بردارید. 

باید بخوانید: نرم افزار حسابداری آنلاین و ERP چیست؟

سوالات متداول

گواهی دیجیتال چیست؟

گواهی دیجیتال (CSR)، ابزاری است که به کمک آن می‌توان امنیت اطلاعات و اسناد را تا حد زیادی افزایش داد. سازمان‌های معتبر، دولت‌ها، مراکز امنیتی و همینطور شرکت‌های اعتبارسنجی به عنوان مراجعی معتبر وظیفه صدور گواهی سازمانی را برعهده دارند.

نحوه دریافت گواهی دیجیتال (CSR) چگونه است؟

برای دریافت گواهی دیجیتال (CSR) باید به صورت الکترونیکی و از طریق مراجعه به وبسایت gica.ir اقدام فرمایید. پس از طی مراحل لازم، گواهی دیجیتال در دسترس شما قرار می‌گیرد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید