2024-04-18 16:47:13

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟ 

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
پخش ویدیو
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

به عنوان یک حسابدار یا مدیر یک شرکت، حتماٌ این روزها عبارت شناسه یکتای حافظه مالیاتی به گوشتان خورده است. توجه داشته باشید که، در صورت نداشتن شناسه یکتای حافظه مالیاتی، نمی‌توانید برای مشتریان خود صورتحسابی را صادر کنید. در صورت انجام دقیق و کامل مراحل ثبت نام و درج کلیه مشخصات و موارد لازم، در انتها می‌توانید این کد مهم را از طرف سازمان امور مالیاتی دریافت کنید. در این نوشته جامع، با ذکر اطلاعاتی در رابطه با شناسه یکتای حافظه مالیاتی در خدمت شما هستیم. پس در این مقاله از پارمیس نیز با ما همراه باشید.

مفهوم شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟ 

مفهوم شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، کدی شش رقمی بوده که بدون دریافت آن امکان انجام ثبت نام در سامانه مودیان را ندارید. کدی که از حروف انگلیسی و عدد تشکیل شده و شناسه هر یک از مودیان با دیگری متفاوت بوده و به شکل یکتا در اختیار وی قرار می‌گیرد.  

در واقع، به کمک این حافظه الکترونیکی، میتوانید برای نگهداری و ثبت کردن اطلاعات موجود در صورتحساب‌های الکترونیک خود و منتقل کردن آن به سامانه مودیان را به راحتی انجام دهید. به این صورت که، حسابداران باید این کد را در نرم افزار حسابداری مورد استفاده خود از جمله نرم افزار کاربردی پارمیس ثبت کنند تا کلیه فاکتورهای خرید و فروش شرکت در سامانه مودیان به ثبت برسد. دقت داشته باشید که، Unique tax Id از طرف سازمان امور مالیاتی در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد و باید در حفظ و نگهداری آن دقت لازم را به عمل آورید.

حتما بخوانید: آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

اطلاعات مورد نیاز برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

جهت اخذ Unique tax id به اطلاعات مختلفی نیاز دارید که در زمان انجام ثبت‌نام بخشی از آنها در سامانه موجود و تعدادی دیگر را باید وارد کنید. در این قسمت، شماری از این اطلاعات مهم را خدمت شما عنوان می‌کنیم.  

  • اطلاعات اولیه مانند کدپستی، اسم شرکت و آدرس ایمیل 
  • نوع کسب‌وکار
  • آدرس محل کار 

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد پارمیس

نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

یکی از سؤالات مهم مودیان و اشخاص حقیقی و حقوقی این روزها در رابطه با نحوه اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی است. 

برای شروع باید عرض کنیم که، برای دریافت شناسه یکتا شرکت، باید از طریق مرورگر گوگل، وارد وب سایت سازمان امور مالیاتی شوید. وبسایتی به نشانی www.tax.gov.ir که با ثبت‌نام در آن می‌توانید در زمانی کوتاه به شناسه دسترسی داشته و از آن برای انجام امور خود استفاده کنید. 

در این سایت، کلیه مراحل لازم برای دریافت این کد، باید با دقت بالا و بدون هیچ اشتباهی انجام شود. بعد از ورود به وبسایت موردنظر، موظف به ثبت اطلاعات خود در آن هستید. این اطلاعات میتواند شامل مواردی مهم در رابطه با کسب‌وکار و بنگاه اقتصادی شما باشد. البته، فراموش نکنید که، در صورت بروز اشتباه امکان ویرایش اطلاعات در سامانه نیز برای شما وجود دارد. قدم آخر بعد از درج تمامی موارد درخواستشده، فشردن کلیدی جهت تأیید نهایی است. در اینجا، کار شما تمام شده و ادامه فرآیند را باید به سازمان امور مالیاتی بسپارید.

حتما مطالعه کنید: پایانه فروشگاهی و نرم افزار فروشگاهی

در قدم بعدی، نوبت به تأیید تمامی موارد ثبت‌شده توسط سازمان امور مالیاتی می‌رسد. پس از تأیید کلیه اطلاعات درج شده در سامانه نوبت به مرحله نهایی انجام کار می‌رسد. با انجام مؤفقیت‌آمیز ثبت‌نام، فقط کافیست تا پسورد و نام کاربری خود در فیلدهای مربوطه در سامانه امور مالیاتی وارد کنید تا امکان استفاده از کلیه خدمات ارائه شده در این وبسایت برایتان فراهم شود. در اینجا، بعد از گذشت مدت زمان کمی، می‌توانید به شناسه یکتای خود دسترسی داشته و در معاملات خود از آن استفاده کنید. 

به چه تعداد شناسه یکتا نیاز داریم؟ 

شاید این پرسش به ذهن شما نیز برسد که، آیا هر مودی تنها نیاز به دریافت یک Unique tax Id دارید؟ 

در پاسخ باید بگوییم که، به طور معمول دریافت تنها یک شناسه جهت ثبت در سایت مودیان و انجام قوانیم وضعشده توسط سامانه امور مالیاتی کافی است. مگر اینکه، فردی تمایل به استفاده از شناسههای بیشتری در فاکتورهای صادر شده خود را داشته باشد. به طور مثال، در صورتیکه، شرکتی به جز فروش محصولاتش در داخل کشور در حوزه صادرات نیز فعالیت داشت، امکان دریافت بیشتر از یک شناسه را دارد. ولی در مجموع میتوان گفت که، در اختیار داشتن یک کد نیز میتواند کار شما را راه بیندازد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار CRM و نرم افزار انبار

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

چه کسانی ملزم به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی هستند؟

چه کسانی ملزم به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی هستند؟

دریافت این شناسه یکتا برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف از جمله شرکت‌های فعال در حوزه حسابداری، مودیان، اشخاص حقوقی الزامی بوده و باید براساس قانون کشوری باید برای دریافت آن اقدامات لازم را انجام دهند. در واقع، تمامی صاحبان مشاغل حال چه غیرصنفی و چه صنفی، بر طبق قانون صادره مشمول دریافت این شناسه هستند. 

آیا دریافت شناسه یکتای حافظه با پرداخت هزینه همراه است؟

برای دریافت این شناسه هیچ نیازی به پرداخت هزینه به سازمان امور مالیاتی نبوده و میتوانید به صورت کاملاٌ رایگان فرآیند ثبتنام را در سامانه انجام دهید.  

آیا تنها ثبت‌نام در سامانه مودیان کفایت می‌کند؟ 

آیا تنها ثبت‌نام در سامانه مودیان کفایت می‌کند؟ 

در جواب باید عرض کنیم که، اگر جزء واحدهای مختلف صنفی بوده و یا خردهفروش هستید، به جز نیاز به ثبتنام در این سامانه باید از دستگاه‌های کارتخوان نیز استفاده کنید. اما در صورت عدم ارتباط مستقیم با مصرفکننده نهایی، تنها باید فاکتورهای خود را در سامانه امور مالیاتی به ثبت برسانید و استفاده از دستگاه‌های کارتخوان شامل حال شما نمی‌شود. 

نحوه انجام محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده در سامانه مودیان 

بعد از گذشت سه ماه از سال مالی، سامانه مودیان مبلغ مالیات بر ارزش‌افزوده مودی را براساس اعتبار مالیاتی این شخص در طول این مدت، مورد محاسبه قرار داده و از وی دریافت می‌کند. 

در صورت منحل شدن شغل و یا تعطیلی کسب‌وکار تکلیف چیست؟

در صورت منحل شدن شغل و یا تعطیلی کسب‌وکار تکلیف چیست؟

شاید برخی از سازمان‌های مشمول طرح جدید سازمان امور مالیاتی، بنا به دلایلی قصد تعطیلی کسب‌وکار خود را داشته و یا خدایی ناکرده ورشکست شده‌اند. در اینجا این سؤال پیش می‌آید که، خب تکلیف این قبیل از مراکز چیست و چه باید بکنند؟ 

در جواب باید گفت که، در صورت بروز این امر، هر یک از شرکت‌ها الزاماٌ باید بعد از ورود به سامانه وارد کارپوشه خود شده و سازمان امور مالیاتی را از شرایط پیش‌آمده مطلع کنند. البته برای انجام این کار از تاریخ تعطیلی یا منحل شدن مجموعه خود تنها 10 روز زمان دارید و بعد از این زمان امکان اعلام مراتب به سازمان مربوطه وجود ندارد.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار شرکتی و نرم افزار تولیدی و نرم افزار بهای تمام شده

اقدامات لازم در صورت افزایش اجاره و یا تغییر محل کار و تغییر شغل 

در حین انجام هر کسب‌وکاری گاهی اتفاقات غیرمنتظرهای نیز رخ می‌دهد. از جمله اینکه، ممکن است بنا به هر دلیلی مجبور به تغییر شغل شده و یا بعد از یک سال هزینه اجاره محل کارتان بالا برود. در صورت بروز این موارد، اعلام آنها به سازمان مودیان الزامی بوده و با ورود به کارپوشه خود در سامانه می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

مزایای قانون دریافت شناسه یکتای مالیاتی 

مزایای قانون دریافت شناسه یکتای مالیاتی 

اجرای این قانون در کشور، علی‌رغم جدید بودن آن، با مزایا و پیامدهای مثبت زیادی برای صاحبان کسب‌وکار و همین طور دولت همراه است. از میان مهمترین این مزایا می‌توان از بالا رفتن هر چه بیشتر کارایی در نظام اقتصادی، کمتر شدن وابستگی کشور به درآمدهای نفتی و مواردی از این دست اشاره کرد. 

نحوه اطلاع از تخلفات احتمالی در سامانه مودیان 

برای اطلاع از هر گونه تخلف صورت گرفته، میتوان وارد بخش کارپوشه در سامانه شد. تمامی تخلفات از طریق این بخش به اطلاع افراد یا سازمان‌ها می‌رسد. البته به یک روش دیگر یعنی خواندن دقیق کلیه قوانین و دستورالعمل‌های در نظر گرفته شده توسط سازمان امور مالیاتی نیز می‌توان از این تخلفات مطلع شد. در صورت بروز هر تخلفی، جرایمی از قبیل باطل شدن پروانه کار، در نظر نگرفتن معافیت مالیاتی برای سازمان و بسته شدن پایانه‌های پرداخت شامل حال سازمانها و افراد می‌شود. به جز این‌ها، گاهی افراد یا سازمان‌ها مجبور به پرداخت مالیات بیشتری بوده و حتی از شرکت آن‌ها در مناقصات نیز جلوگیری به عمل می‌آید. 

در صورت عدم توانایی مودی به استفاده از سامانه مودیان چه باید کرد؟

در صورت عدم توانایی برای کار با سامانه مودیان و راه‌اندازی آن، به هیچ‌وجه نگران نباشید. چرا که، این مشکل از طریق ارسال درخواست به کارگروه‌های هر استان قابل حل است. در صورت بررسی و تأیید این کارگروه‌ها، شماری از شرکت‌های قابل اعتماد مسئولیت راه‌اندازی سامانه و آموزش به شما را برعهده می‌گیرند. البته، این سازمان‌ها برای انجام این کار، از شما هزین‌های را نیز دریافت می‌کنند.

باید بدانید: نرم افزار پخش مویرگی و نرم افزار بازرگانی و نرم افزار دریافت و پرداخت

عواقب سهل‌انگاری در دریافت شناسه مالیاتی 

دقت داشته باشید که، در صورت هر گونه سهل‌انگاری در دریافت شناسه مالیاتی عواقب بدی متوجه شما و شرکتتان می‌شود. به طور مثال، در صورت عدم تهیه این کد و ارسال شناسه‌های جعلی و نامعتبر در سامانه مودیان این کار شما جرم تلقی می‌گردد. پس، برای جلوگیری از هر گونه تقلب مالیاتی به دنبال دریافت شناسه یکتای حافظه باشید.

جمع بندی

در صورت داشتن هر کسب‌وکاری دسترسی به شناسه یکتای حافظه مالیاتی از ضروریات است. چرا که در غیراینصورت فاکتورهای صارد شده توسط شما اعتباری ندارند. در واقع، این کد را باید قبل از شماره صورتحساب در برگه فاکتور درج کرد.

سوالات متداول

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، کدی شش رقمی است که برای نگهداری و ثبت کردن اطلاعات موجود در صورتحسابهای الکترونیک خود و منتقل کردن آن به سامانه مودیان به آن نیاز دارید.

چه زمانی میتوان به شناسه یکتای حافظه مالیاتی دسترسی داشت؟

به طور معمول، بعد از ثبتنام در سامانه امور مالیاتی و بعد از حدود 24 ساعت میتوانید به این کد مهم دسترسی داشته باشید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید