2024-04-26 08:13:13

حسابداری رستوران چگونه است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
حسابداری رستوران چگونه است؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

برای راه‌اندازی هر کسب و کاری نیاز به یک سری وسایل و لوازم اولیه داریم، که رستوران نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مدیریت کسب و کار رستوران خود در اولین اقدام، نیاز به تهیه یک نرم افزار حسابداری رستوران حرفه‌ای دارید تا بتوانید بدون پیش آمدن ضرر و زیان احتمالی کار خود را به پیش ببرید. در این مقاله از پارمیس، به بررسی این موضوع که “حسابداری رستوران چگونه است؟” پرداختیم. تا بتوانیم مقداری از دغدغه‌های شما را در این زمینه کم کنیم.

با آغاز فرایند حسابداری برای رستوران، به‌راحتی می‌توانید هزینه کالا‌هایی فروخته‌اید یا خریداری کرده‌اید، نسبت هزینه به فروش و هزینه‌های حقوق و دستمزد نیروی کار را محاسبه نمایید. همچنین حسابداری رستوران، می‌تواند به تهیه گزارش‌های فروش روزانه و گردش مالی کمک کند و شما می‌توانید به‌راحتی به متوازن‌سازی حساب‌های خود بپردازید. برای انجام امور حسابداری مربوط به کسب و کار خود بهتر است که از یک حسابدار کمک بگیرید تا بدون هیچ دغدغه‌ای بتوانید به گسترش سایر امور کسب و کار خود بپردازید، اما اگر می‌خواهید خودتان مدیریت امور مالی را در دست داشته باشید، بهتر است که با تهیه یک نرم افزار حسابداری متناسب با نیازهای رستوران، نسبت به مدرنیزه کردن اداره رستوران خود اقدام نمایید.

مطالعه بیشتر: پایانه فروشگاهی چیست؟

3 نکته مهم در مدیریت مالی رستوران

در پاسخ به اینه سوال که حسابداری رستوران چگونه است؟ یا به عبارتی برای مدیریت مالی رستوران خود، با توجه به بالا بودن زمینه رقابت در صنف رستوران رعایت نکات زیر لازم است:

  • هزینه‌های اولیه خود را به صورت هفتگی بررسی نمایید.

هزینه اولیه، اعدادی هستند که سود را کسب و کار را پس از بدست آوردن هزینه‌های سربار مشخص می‌کنند. مواد اولیه تهیه غذا، نوشیدنی و حقوق کارکنان از بزرگترین هزینه‌هایی هستند که یک رستوران پرداخت می‌شوند. این هزینه‌ها هر هفته باید محاسبه شود. از همین رو یک صندوق فروشگاهی برای کنترل این هزینه‌ها بسیار کاربرد دارد.

  • نمودار حسابداری فروش خود را ساده و شخصی تنظیم کنید.

نمودار حسابداری فروش ترکیبی از خطوط حسابرسی و آیتم‌های مالی است که یک گزارش جامع را ارائه می‌دهد. سعی کنید به سراغ گزارش‌های پیچیده نروید. اگر گزارش حسابداری رستوران شما خط به خط تولید شده، آن را شخصی سازی کرده تا به راحتی جزییات گزارش را درک کنید. تفسیر گزارشات پیچیده و سخت به‌کمک حسابدار امکان‌پذیر است.

  • بررسی حسابرسی‌ها قبل از مشاهده گزارش سود و زیان

برخی از مدیران رستوران‌ها تمایل دارند مستقیما سراغ نتیجه نهایی و گزارش سود زیان بروند و به جزییات توجهی ندارند. حتما لیست حساب‌های ترازنامه، بدهی‌ها و دارایی‌ها را بررسی نمایید. زیرا؛ مهمتربن اظهارات مالی رستوران هستند. صورت سود و زیان نیز به مدیران رستوران کمک می‌کند تا از میزان سود و ضرر خالص در هر ماه به صورت دقیق اطلاع داشته باشند.

نحوه ثبت در حسابداری رستوران

در این قسمت از مقاله در مورد اینکه نحوه ثبت حسابداری رستوران چگونه است؛ با هم گفتگو می‌کنیم. نحوه ثبت حسابداری در هر رستوران و کسب و کاری با توجه به نوع کار آن و دردرآمد موجود متفاوت است. اما اگر بخواهیم به‌طور کلی در مورد نحوه ثبت حسابداری صحیت کنیم، می‌توانیم آن‌را به دو دسته تقسیم کنیم:

  • روش پول نقد
  • روش تعهدی

در روش پول نقد در ازای خدماتی که به مشتریان ارائه می‌کنید، وجه نقد دریافت و ثبت می‌کنید. از روش تعهدی، معمولا در رستوران‌‌های بزرگ استفاده می‌شود. در این روش به زمان پرداخت توجهی نمی‌شود و معامله در هنگام وقوع ثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت روش ادواری و دائمی

در همه رستوران‌ها ثبت‌های حسابداری آن، جزء مهم‌ترین مواردی است که حسابدار آن رستوران باید توجه زیادی به آن‌ها داشته باشد. تمامی دارایی‌های رستوران، سند‌های حسابداری، چک‌های پرداخت و دریافت، حقوق کارکنان، حقوق و دستمزد پیک رستوران و دستمزد آشپز‌ها در یک رستوران، باید توسط حسابدار ثبت شوند تا بتواند امور مالی یک رستوران را به‌راحتی مدیریت کند.

باید بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد

نحوه ثبت در حسابداری رستوران
روش های ثبت در حسابداری رستوران

ثبت سند در حسابداری به‌دلیل حساسیت بالایی که دارد باید توسط یک حسابدار انجام بگیرد. حسابدار باید با کدینگ حسابداری هر تراکنش مالی، آشنایی داشته باشد تا در ثبت سند دچار مشکل نشود.حسابدار بعد از ثبت سند تراکنش‌های مالی، گزارشات مالی و دارایی و مدیریتی رستوران را به‌سادگی می‌توانند تهیه کرده و در اختیار مدیریت رستوران قرار دهند.

برای حسابدار یک کسب و کار مانند رستوران، اسنادی که جمع‌آوری شده‌اند، دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. اگر این اسناد و حساب‌ها به خوبی تفکیک نشوند، محاسبه‌ها با هم تداخل پیدا می‌کنند و مشکلات بسیار زیادی به وجود می‌آیند. به‌همین علت کدینگ حسابداری رستوران، این اطلاعات و اسناد را تفکیک و اعداد ارقام اسناد مالی خام را قابل محاسبه می‌کند.

باید بدانید: نرم افزار حسابداری تولیدی

مزایای حسابداری رستوران

در ادامه پاسخ به پرسش حسابداری رستوران چگونه است بهتر است به دو مورد مهم از مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری در این فرایند اشاره کنیم.

مشاوره مالی و حسابداری

از مهم‌ترین نیازمندی‌های هر کسب و کاری به‌خصوص رستوران، حسابداری حقوق و دستمزد است. در مشاغلی مثل رستوران‌ها که تعداد تراکنش‌ها بالاست، معمولا احتمال عقب ماندن از صورت‌ حساب‌های بانکی بسیار بالا است. برای جلوگیری از این‌گونه مشکلات نیاز به یک کمک حرفه‌ای دارید. در این‌صورت می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نموده تا شما را برای رفع این مشکل راهنمایی کنند.

مزایای حسابداری رستوران
سود و مزایا حسابداری رستوران

ارائه گزارش ماهانه

برای سر و سامان دادن به امور مالی کسب و کار رستوران خود، به گزارشات مختلف کامل و جامعی نیاز دارید که این مقوله تنها با تهیه و استفاده از نرم افزارهای حسابداری امکان‌پذیر است. این گزارشات با اعمال تنظیمات، به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه در اختیار کاربران عزیز قرار می‌گیرد. شرکت فناوری اطلاعات پارمیس با سال‌ها تجربه درخشان می‌تواند در این زمینه کمک بسیار بزرگی در زمینه گزارش‌گیری و ارتقا کسب و کار رستوران شما شود.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار انبارداری

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا به اختصار به پرسش حسابداری رستوران چگونه است پاسخ دهیم. شرکت فناوری اطلاعات پارمیس در زمینه تولید نرم افزارهای حرفه‌ای حسابداری توانسته است گام بسیار بزرگی در زمینه مدرنیزه کردن کسب و کارهای سنتی بردارد. در این راستا متقاضیان تهیه و استفاده از نرم افزار حسابداری رستوران، می‌توانند نسبت به تهیه آن از طریق تماس با شرکت اقدام کنند. کارشناسان ما آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان به شما هستند تا با خیالی آسوده نسبت به خرید نرم افزار مورد نظر خود اقدام کنید.

سوالات متداول

  1. با استفاده از نرم افزارهای حسابداری پارمیس امکان گزارش‌گیری وجود دارد؟
    بله با استفاده از نرم افزار حسابداری پارمیس، امکان دریافت گزارش‌های مختلف با تنظیمات روزانه، هفتگی و ماهانه وجود دارد.
  2. آیا امکان تعریف میز در نرم افزار حسابداری پارمیس وجود دارد؟
    بله، در بخش تعریف صف، امکان تعریف و ثبت میز و سفارشات وجود دارد.
2 پاسخ
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید