2024-04-27 10:58:54

حداقل حقوق 1402 و میزان افزایش حقوق کارگران

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
حداقل حقوق کارگران 1402
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

یکی از مباحث پر حاشیه‌ای که هر سال ذهن کارگران و کارفرمایان را مشغول می‌کند، بحث حداقل حقوق و دستمزد و نرم افزار حقوق و دستمزد است. معمولا به نیمه سال که می‌رسیم حدس و گمان‌های زیادی در خصوص این بحث مطرح است. برای کارمندان و کارگران بسیار مهم است که بدانند با مبلغ دریافتی در سال آینده می‌توانند برای امور زندگی خود برنامه ریزی کنند یا خیر. در ادامه به بررسی بیشتر حداقل حقوق 1402 می‌پردازیم.

نحوه تعیین حداقل حقوق برای کارگران

بر اساس ماده 41 قانون کار، که در خصوص حداقل دستمزد کارگر بحث میکند: شورای عالی کار، موظف است هر سال میزان حداقل مزد کارگران را برای تمام نقاط کشور تعیین کند. در نتیجه تعیین حداقل حقوق 1402 کارگران، با شورای عالی کار است که پس از آن به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی می‌رسد. هیچ فرد یا قرارداد جمعی اجازه ندارد آن مبلغ را کاهش دهد. بر اساس ماده 35 قانون کار، حقوق و مزایای کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، توسط شورای عالی کار پیشنهاد می‌شود و سپس توسط وزیر کار و امور اجتماعی تصویب خواهد شد.

مطالعه بیشتر: پایانه فروشگاهی چیست؟

شورای عالی کار موظف است میزان پایه حقوق کارگران را با توجه به معیارهای زیر تعیین نماید:

الف) با توجه به درصد تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود

ب) تعیین حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد که زندگی یک خانواده را در سطح متوسط ساماندهی نماید.
برای روشن‌تر شدن این موضوع لازم است توضیح مختصری هم در خصوص شورای عالی کار ارائه شود.

حتما بخوانید: فرمول محاسبه حقوق و دستمزد سال 1401

نرم افزار حقوق و دستمزد

شورای عالی کار

((در وزارت کار و امور اجتماعی شورایی به نام شورای عالی کار تشکیل می‌شود. وظیفه شورای عالی کار انجام کلیه تکالیفی است که به موجب این قانون و سایر قوانین مربوطه به عهده آن واگذار شده است.))

اعضای شورا عبارت‌اند از:

  1. وزیر کار و امور اجتماعی، که ریاست شورا را به عهده خواهد داشت.
  2. دو نفر از افراد بصیر و مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب هیات وزیران که یک نفر از آنان از اعضای شورای عالی صنایع انتخاب خواهد شد.
  3. سه نفر از نمایندگان کارفرمایان (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کارفرمایان
  4. سه نفر از نمایندگان کارگران (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کانون عالی شورای اسلامی کار نرم افزار حسابدرای تولیدی

شورای عالی کار از افراد فوق تشکیل می‌شود که به جز وزیر کار و امور اجتماعی بقیه اعضای آن برای مدت دو سال تعیین و انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آن مانعی ندارد.

حتما مطالعه کنید: برنامه حسابداری

جدول حداقل حقوق 1402 کارگران

در زمان نگارش این مقاله، حداقل حقوق 1402 برای کارگران و کارکنان با 20 درصد افزایش نسبت به آخرین حکم کارگران در سال 1401 اعلام خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که این رقم تنها یک پیش بینی است و و باید تا زمان پایان جلسات و اعلام رای نهایی شورای عالی کار منتظر بود. در زیر، جدول حقوق و مزایا سال 1402 را مشاهده می‌کنید. تمام ارقام به ریال هستند.

حداقل حقوق کارگران سال 1402
حداقل حقوق کارگران سال 1402

همانطور که گفتیم این ارقام پیشنهادی هستند و امکان تغییر دارند و امکان دارد این افزایش حقوق به صورت پلکانی انجام شود.

حتما بخوانید: مالیات حقوق و دستمزد چیست؟

فرمول‌های مهم محاسبه حداقل حقوق 1402

در این قسمت برخی از فرمول‌های محاسبه حداقل حقوق 1402 را بررسی می‌کنیم.

نحوه محاسبه حداقل حقوق
فرمول محاسبه حداقل حقوق 1402

عیدی و قوانین مربوط به آن

یکی از مباحث مهم حداقل حقوق 1402 بحث عیدی و نکات مهم مربوط به آن است. کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف هستند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. نرم افزار حسابدرای شخصی

  • تبصره 1: مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند.
  • تبصره 2: در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌نماید، عرف کارگاه معتبر خواهد بود.
  • تبصره 3: رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای این قانون در صلاحیت مراجع پیش بینی شده در فصل حل اختلافات قانون کار است.
  • تبصره 4: این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است و جایگزین لایحه قانونی تامین منافع کارگران مشمول سهیم کردن در منافع کارگاه‌های صنعتی و تولیدی مصوب 1341 و لغو قوانین مصوب 1359.4.23 شورای انقلاب اسلامی ایران می‌گردد.
عیدی و قوانین آن در سال 1402
عیدی در سال 1402

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ششم اسفند ماه یک هزار و سیصد و هفتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1370.12.6 به تایید شورای نگهبان رسیده است.

مقایسه حقوق کارگران در سال 1401 و 1402

در سال 1401 میزان افزایش حقوق کارگران 57% تصویب شد. اما با توجه به تورم پیش آمده این مبلغ نیازهای کارگران را برطرف نمی‌کند. با توجه به افزایش حقوقی که در سال 1401 داشتیم ممکن است حداقل حقوق 1402 کارگران هم بیش از 20 % افزایش پیدا کند. در جدول زیر به مقایسه حداقل حقوق در سال های 1401 و 1402 می‌پردازیم. نرم افزار CRM

مقایسه حقوق کارکنان سال 1401 و 1402
مقایسه حقوق کارکنان سال 1401 و 1402

سخن پایانی

حداقل حقوق 1402 که در این مقاله از پارمیس مورد بحث قرار گرفت فقط بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در بخشنامه بودجه سال 1402 است. با توجه به افزایش حقوقی که در سال گذشته صورت گرفت همچنان امکان دارد حداقل دستمزد سال 1402 بیش از 20 درصد افزایش پیدا کند. حتی امکان دارد افزایش حقوق سال 1402 به صورت پلکانی انجام شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار انبارداری

سوالات متداول برای حداقل حقوق 1402 و میزان افزایش حقوق کارگران

  1. اعضای شورای کار چه کسانی هستند؟
    اعضای شورای کار عبارتند از؛ وزیر کار و امور اجتماعی، دو نفر از افراد آگاه در مسائل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی، سه نفر از نمایندگان کارفرمایان، سه نفر از نمایندگان کارگران.
  2. میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1401 چقدر بود؟
    مقدار افزایش حقوق کارگران در سال 1401 معادل 57% بود که با توجه به تورم موجود، پاسخگوی نیازهای کارگران نبود.
  3. نرخ محاسبه عیدی کارکنان چگونه محاسبه می‌شود؟
    نحوه محاسبه عیدی به‌این صورت است که بایستی در ازای یک سال کارکرد آنها، معادل حقوق کارکرد 60 روز کارگران پرداخت شود.
5 پاسخ
  1. متأسفانه مقوله افزایش حقوق باید از حالت سالیانه در بیاد. انصافا اینکه ابتدای سال یک مبلغ مشخص بشه و تا پایان سال با انواع و اقسام تورم و گرانی بخواد پیش بره، خیلی سخت و مشکل آفرین هست. ضمنا حداقل باید 30% افزایش دیده بشه

  2. با سلام….با افزایش حقوق سال 1401 کمی امید به تامین زندگی معمولی برای کارگران بالا رفته بود که با این تورم لجام گسیخته این موضوع هم به یأس بدل شد که نتیجه آن کمبود نیروی کار شده و کارگران به دنبال شغل های کاذب گرایش یافته اند… نیروی کار افغان در همه کارخانجات به وفور دیده می شوند…با سپاس از شما.

    1. باسلام و احترام
      ممنون از اظهار نظر شما دوست عزیز
      موفق باشید.

  3. دیگه کارگری جواب نمیده خیلی ببخشید دارم اینو میگم جز فلاکت و بدبختی کارگری هیچ سودی نداره اونم با این حقوق های ناچیز که خرج 10 روز هم نمیشه نصفش که برای اجاره مسکن با اب برق گاز میره و باقیمانده هم خیلی بمونه با برنامه‌ریزی میشه 10 تا 15 روز.. دست شما درد نکنه واقعا ممنون که تا این حد به فکر ما کارگران هستید

    1. سلام و احترام
      ممنون از شما که مطالب پارمیس را مطالعه می‌کنید.
      موفق باشید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید