2024-04-27 13:20:31

آیا تبعیض مالیاتی بین کارمندان و مشاغل وجود دارد؟ | پارمیس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
آیا تبعیض مالیاتی بین کارمندان و مشاغل وجود دارد؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

کارکنان شرکت‌های بزرگ و بخش خصوصی و دولتی، قسمت اعظمی از درآمدهای مالیاتی کشور را می‌پردازند. این موضوع در حالی است که، مشاغل بخش اصلی مودیان مالیاتی را شامل می‌شود. در نتیجه، اصلی‌ترین فشار مالیات بر دوش کارکنان مشغول به کار در بخش خصوصی و دولتی قرار دارد. با مقایسه درآمدهای مالیاتی ایران در دو دوره 6 ماه سال 1401 و 1402، می‌توان به رشد بیشتر سهم مالیات افراد حقوق‌بگیر دو بخش خصوصی و عمومی در مقایسه با مالیات مشاغل پی برد. سامانه مودیان

این موضوع در حالی است که، مسئولان مملکت همواره از وجود عدالت مالیاتی در کشور یاد می‌کردند. از این رو، در سال 98  قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. با اجرایی شدن این قانون مهم، شاهد هر چه شفاف‌تر بودن مالیات مشاغل در جامعه بودیم. از طرفی، میزان فرار مالیاتی در ایران با کامل شدن سامانه مودیان تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد. ولی، در حال حاضر شاهد وجود چالش‌ها و مشکلاتی در راستای اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در کشور هستیم.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

براساس اظهارات کارشناس امور مالیاتی جناب آقای ملک‌زاده، اکثر مودیان سازمان امور مالیاتی را مشاغل تشکیل می‌دهند که، از بین آن‌ها می‌توان از اشخاص حقیقی، مغازه‌دارها، وکلا و پزشکان نام برد. براساس برآوردهای انجام شده، مشاغل بین شانزده تا بیست درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را ایجاد می‌کنند. ولی، باز هم شاهد عدم وجود تناسب بین مالیات پرداخت شده و سهم مشاغل در اقتصاد ایران هستیم.

به جز نداشتن مفری برای فرار مالیاتی کارکنان هر دو بخش خصوصی و عمومی، مالیات مورد نظر پیش از دریافت حقوق کسر و به حساب دولت واریز می‌گردد. اما در مقابل، مالیات مشاغل سالیانه پرداخت می‌شود و نیازی به واریز ماهیانه آن نیست. از طرفی، به مشاغل سه ماه فرصت برای ارائه اظهارنامه مالیاتی داده می‌شود. در نهایت، به طور معمول پرداخت مبلغ مالیات بعد از تعیین آن به صورت اقساطی صورت می‌گیرد. حتی، امکان آغاز فرآیند دادرسی جهت کاهش مالیات نیز وجود دارد. به بیان دیگر، در مدت زمانی طولانی ارزش واقعی مبلغ پرداختی کاهش پیدا کرده و این موضوع هیچ همخوانی با عدالت مالیاتی نداشته و تبعیض محسوب می‌شود.

براساس اظهارات آقای ملک‌زاده، پرداخت مالیات بیشتر با توجه به سهم مشاغل از اقتصاد ایران الزامی به نظر می‌رسد. به این ترتیب، هرچه قدرتمند کردن زیرساخت‌های اطلاعاتی، اصلی‌ترین راهکار در این رابطه به شمار می‌رود. البته، در این رابطه شاهد انجام اقداماتی از جمله جدا کردن حساب‌های تجاری و شخصی و ساماندهی درگاه‌های پرداخت نیز هستیم. بعلاوه، تقویت فرهنگ مالیاتی بین مردم به دنبال افزایش هر چه بهتر قدرت سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات الزامی است.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها
زیر سیستم‌های یکپارچه استار
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید