2024-04-27 10:57:33

آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، از جمله مواردی است که این روزها افراد و شرکت‌های زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. همین چند مدت پیش بود که، خبری شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف از جمله مراکز فعال در حوزه نرم افزار حسابداری را شوکه کرد. این خبر، لزوم دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی بود. قانونی که به تازگی توسط سازمان امور مالیاتی کشور وضع شده و به هیچ‌وجه امکان تخطی از آن وجود ندارد. از طرفی، اطلاعات زیادی هم از لزوم دریافت این کد به دلیل تازگی الزام به اخذ آن در دسترس نیست. 

اما مشکل بزرگ در اینجا، عدم اطلاع از نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی است. چالش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی است که، افراد زیادی با آن درگیر بوده و موفق به انجام آن نمی‌شوند. در این مقاله جامع از پارمیس، توضیحاتی کامل را در رابطه با آموزش نحوه دریافت این شناسه را خدمت شما ارائه می‌کنیم. 

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟ 

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، قابلیت استفاده برای هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی ثبت نام شده در سامانه امور مالیاتی را دارد. این کد از شماری از حروف و رقم‌های مختلفی تشکیل شده و حافظ امنیت اطلاعات مالیاتی شرکت‌هاست. Unique tax Id گزینه‌های مطمئن برای شناسایی افراد و شرکت‌هایی است که موفق به ثبت نام و تکمیل اطلاعات درخواستی در سامانه مودیان شده‌اند. فراموش نکنید که، هرگز این شناسه در اختیار افراد غیر قرار نگرفته و به شکل کاملاٌ محرمانه تنها به یک فرد یا شرکت اعلام می‌گردد.

اتصال به سامانه مودیان با پارمیس

کاربرد شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، نقش مهمی را در جلوگیری از بروز هر گونه تقلب احتمالی مالیاتی در جامعه ایفا می‌کند. به کمک این کد، فرصت ارسال اطلاعات مالیاتی به سایت امور مالیاتی کشور برای مودیان فراهم می‌شود. بعلاوه، آنها می‌توانند امر پرداخت و محاسبه مالیات‌های مقرر را آن‌هم با دقت بسیار بالایی انجام دهند. به جز این‌ها، از شناسه یکتای حافظه مالیاتی می‌توان جهت تسویه پرداختی‌های کارکنان شرکت نیز کمک گرفت.

نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

آیا اطلاعی از نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی دارید؟ با توجه به نیاز شرکت‌ها و افراد به اطلاع از نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در این بخش توضیحات لازم در رابطه با نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی داده می‌شود. برای درک بیشتر شما عزیزان تمامی مراحل مورد نیاز برای ثبت نام و دریافت کد به صورت تصویری خدمتتان ارائه می‌شوند. 

اولین مرحله: در قدم اول برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، باید از طریق نشانی سازمان امور مالیاتی یعنی www.tax.gov.ir را از طریق مرورگر خود جستجو کرده و وارد این وبسایت شوید.

اولین مرحله آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

دومین مرحله: در این مرحله، درج کلمه عبور و نام کاربری در فیلدهای مشخص شده در صفحه بعدی برای شما الزامی است. البته، در صورت انجام ثبت نام قبلی فقط کافیست این دو مورد را در فیلدهای مربوطه درج بفرمایید. البته درج تصویر امنیتی در انتها فراموش نشود.

مرحله دوم آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

سومین مرحله: با ورود به سامانه امور مالیاتی کشور، اولین کاری که باید با ورود به صفحه جدید انجام دهید، وارد شدن به بخشی تحت عنوان کارپوشه است. 

مرحله سوم آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

چهارمین مرحله: بعد از ورود به کارپوشه، کلیه مشخصات شرکت برایتان قابل مشاهده است. در این صفحه، از بخشی تحت عنوان “عملیات” باید بر روی گزینه “ورود به پرونده” را کلیک بفرمایید. 

مرحله چهارم آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

پنجمین مرحله: در صفحه پیشرو، نوبت به کلیک بر روی آیتمی تحت عنوان “عضویت” واقع در سمت راست وبسایت می‌رسد.

مرحله پنجم آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

ششمین مرحله: با کلیک بر روی این فیلد، کشویی جدید برایتان باز می‌شود که از بین موارد موجود باید گزینه “شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی” را انتخاب بفرمایید. 

مرحله ششم آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

ادامه ششمین مرحله: در ادامه و با باز شدن صفحه‌های جدید نوبت به کلیک بر روی گزینه‌های به نام ” دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی” می‌رسد.

مرحله هفتم آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

هفتمین مرحله: در صفحه بعدی، باید شیوه ارسال صورت‌حساب را تعیین بفرمایید. به طور معمول، اولین گزینه یعنی “توسط مودی” انتخاب می‌شود. اما امکان انتخاب دو گزینه دیگر نیز توسط افراد و سازمان‌های مختلف وجود دارد. 

مرحله هفتم آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

هشتمین مرحله: با انتخاب گزینه مذکور در بالا، صفحه‌های برایتان باز می‌شود که باید در آن کلید عمومی یا همان public امضاء حافظه را در بخش در نظر گرفته‌شده آپلود بفرمایید. نکته قابل ذکر اینکه، سازمان امور مالیاتی اطلاعات کاملی را در رابطه با نحوه ایجاد این کد و بارگذاری آن در سامانه در قالب یک فایل در اختیار شما قرار داده است.

حتما از نرم افزارهای رایگان پارمیس استفاده کنید: نرم افزار حسابداری رایگان و نرم افزار حسابداری شخصی و نرم افزار حسابداری آنلاین

مرحله هشتم آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

نهمین مرحله: بعد از دریافت این کد، بر روی دکمه “بعدی” کلیک کرده و به صفحه بعدی هدایت می‌شوید. در صفحه بعدی، مشخصات درج شده شما یعنی آدرس، کدپستی و همین طور شماره تلفن همراه نمایش داده می‌شوند. با زدن تیک، صحت مشخصات نوشته شده را تأیید کرده و دکمه “بعدی” را بزنید.

مرحله نهم آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

دهمین مرحله: در اینجا، دو بخش “مشخصات “حافظه مالیاتی” و “مشخصات پایانه‌های فروشگاهی” را مشاهده می‌کنید که باید سریال، نوع و مدل آن را در مشخص بفرمایید. البته توجه داشته باشید که، پر کردن این سه فیلد اختیاری است و در صورت عدم تکمیل مشکلی ایجاد نمی‌شود.

دهمین مرحله آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

یازدهمین مرحله: در نهایت، به صفحه آورده شده می‌رسیم که در آن نحوه ارسال، (مودی)، public key، کدپستی و آدرس را می‌توانید مشاهده کنید. بعد از اطمینان از درستی اطلاعات نشان داده شده، در انتها باید کلید اتمام را بزنید. در پایان و در صفحه‌های جدید میتوانید کد یکتای شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را در صفحه‌های جدید مشاهده بفرمایید. دقت داشته باشید که، این کد از این به بعد مورد استفاده شما برای انتقال اطلاعات به سایت مودیان است. 

یازدهمین مرحله آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

عواقب عدم دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

عواقب عدم دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

دوستان عزیز اگر تاکنون اقدامی برای دریافت این کد انجام نداده‌اید، زودتر دست به کار شوید. چرا که، کوتاهی در این زمینه ممکن است عواقب جبرا‌ن‌ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد. 

  • خسارت به افراد و سازمان‌ها: برخی از افراد یا حتی شرکت‌ها در دریافت این شناسه اهمال کرده و کد سازمان‌ها یا افراد دیگر را در نرم افزار حسابداری خود وارد می‌کنند. این کار چیزی به جز سوء استفاده از اطلاعات مدیریتی و مالی مودیان و زدن خسارت به آن‌ها نیست.
  • وارد کردن خسارت به سازمان امور مالیاتی: زمانی که فرد یا شرکتی از شناسه غلط یا جعلی استفاده می‌کند، مشکلات عدیده‌ای را برای سازمان امور مالیاتی ایجاد می‌کند. یکی از عواقب این کار، اشتباه در محاسبه مالیات بخش‌های مختلف است که در نهایت نتیجه‌ای به جز خسارت شدید مالی به این سازمان را در پی ندارد.
  • بروز تقلب مالیاتی: افراد یا سازمان‌هایی، به طور کاملاٌ ناجوان‌مردانه، شناسه یکتای حافظه مالیاتی دیگران را در اختیار سامانه مودیان قرار می‌دهند. این کار، چیزی به جز تقلب مالیاتی نبوده و فرد یا شرکت به عنوان مجرم شناخته می‌شود.

نرم افزار حقوق و دستمزد

بعد از تأیید نهایی کلیه اطلاعات شخصی چه می‌شود؟ 

با تأیید نهایی کلیه اطلاعات مندرج در سایت، کلمه عبور و username مودی برای وی فرستاده می‌شود. به کمک این دو مورد، فرد می‌تواند از این به بعد به راحتی وارد سامانه شده و در ادامه کارپوشه خود شود. 

نحوه صحت سنجی شماره موبایل در زمان دریافت شناسه

در رابطه با این موضوع مهم دقت داشته باشید که، در صورت شخص حقیقی انفرادی بودن مودی، شماره موبایل درج شده باید مربوط به خود آن فرد باشد. در غیراینصورت، از اختصاص کارپوشه به فرد مودی خبری نیست. اما در مواردی که، پرونده مشارکتی و شخص حقیقی باشد، این قضیه کمی متفاوت بوده و نیاز به شماره نماینده پرونده است. مورد دیگر، اشخاص حقوقی هستند که در رابطه با آن‌ها درج شماره موبایل مدیرعامل شرکت ضرورت دارد. 

مزایای ثبت نام و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

مزایای ثبت نام و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی مزیت‌های زیادی را برای افراد و شرکت‌ها به دنبال دارد. در ادامه، شماری از این مزیت‌های مهم را برای شما ذکر می‌کنیم: 

  1. کلیه جرم‌های مالیات بر ارزش‌افزوده شامل بخشودگی و تعیلق می‌شوند. (البته از سال 96 و سال‌های قبل از آن)
  2. صوتحساب‌هایی که شناسه مالیاتی در آنها درج شده، در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند و امکان بهره‌مندی از مزایایی ارزشمند را دارند. 
  3. در صورت ثبت تمامی فاکتورها با کد مالیاتی، هیچ مأمور مالیاتی نباید به شرکت مودی سرزده و مدارک و اسناد وی را بررسی کند.

نرم افزار انبارداری

جمع بندی

هر چند ممکن است برای برخی از افراد و کمپانی‌ها فرآیند دریافت شناسه یکتای شرکت امری مشکل و شاید هم وقتگیر به نظر برسد. اما نباید فراموش کرد که، انجام این کار به نفع مودیان و البته دولت است. به این ترتیب، می‌توانیم رشد اقتصادی قابل توجهی را در سال‌های پیشرو در پی داشته باشیم و برای رفع نواقص تلاش کنیم. مورد مهم دیگر اینکه، با خرید از شرکت‌ها و مراکزی که تاکنون موفق به ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و دریافت شناسه مالیاتی نشده‌اند، هیچ جرمی شامل حال شما نمی‌شود. در واقع، تنها جنبه منفی این کار، عدم تخصیص اعتبار مالیاتی به موارد خریداری شده است.

نرم افزار CRM

سوالات متداول

حوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی چگونه است؟

برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، باید از وبسایت سازمان امور مالیاتی به آدرس اینترنتی www.tax.gov.ir اقدام کرده و اطلاعات لازم را برای ثبتنام در آن وارد کنید.

پیامدهای عدم دریافت کد حافظه مالیاتی چیست؟

عدم دریافت شناسه حافظه مالیاتی، عواقب ناخوشانیدی را به دنبال دارد که از مهمترین آنها میتوان به خسارت به سازمان امور مالیاتی و همینطور کمپانیها و افراد و همینطور تقلب مالیاتی اشاره کرد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید