2024-04-30 22:17:47

کسری بودجه چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
کسری بودجه چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

کسری بودجه از مسائل مهم و قابل توجه در هر کسب‌و‌کاری است که در صورت عدم مدیریت صحیح امور حسابداری و مالی، با آن رو‌به‌رو خواهیم شد. اگر در جایگاه مدیر یک شرکت باشید و یا حتی تنها یک سرمایه‌گذار در یک واحد صنفی هستید، باید این مهم را بدانید که کمبود بودجه به راحتی می‌تواند کل سرمایه را تباه کند و باعث تعطیل شدن کسب‌و‌کارتان شود. در ادامه متن این مقاله از پارمیس می‌خواهیم عنوان کنیم که به چه مواردی پرداخت شده است.

توضیحات کاملی در اختیارتان قرار دادیم که شناخت چه اصطلاحاتی مورد نیاز بوده تا آگاهی شما در این زمینه بالا رود. تیترهای عنوان شده و مورد بررسی قرار داده شده در این مقاله عبارتند از:

  • کسری بودجه چیست؟
  • دلایل به وجود آمدن کسری بودجه
  • چگونگی مدیریت کسری بودجه و راههای تامین آن
  • راهکار جلوگیری از کسری بودجه

کسری بودجه چیست؟

Deficit یک واژه آشنا برای اغلب افراد جامعه می‌باشد که از جانب دولت مردان بیشتر بازگو شده و به گوش می‌رسد. این نگاه کاملا اشتباه بوده و ممکن است در هر کسب‌و‌کاری اتفاق بیفتد. قبل از اینکه به تعریف کمبود بودجه بپردازیم، بهتر است بدانیم “بودجه چیست؟” بودجه اصطلاحا به میزان دخل و خرج در یک واحد اقتصادی گفته می‌شود.

حال، بیان تعریف کاستی بودجه راحت‌تر و قابل فهم‌تر خواهد شد. کسری بودجه یعنی عدم هم‌خوانی دخل و خرجی که برای یک واحد اقتصادی در نظر گرفته شده باشد. بیان علمی ‌برای سوال Deficit چیست را می‌توانیم بدین گونه بیان کنیم که، “اگر در طول اجرای یک سال از قانون بودجه، تراز درآمدها و هزینه‌ها منفی شود، کمبود بودجه اتفاق افتاده است”.

پس از تعریف ” کمبود بودجه چیست؟” بهتر است با انواع کاستی بودجه هم آشنا شده و با آگاهی بیشتر بتوانید سرمایه و حساب‌های خود را مدیریت کنید.

بیشتر بدانید: نرم افزار CRM و نرم افزار انبارداری

انواع کسری بودجه

انواع کسری بودجه

شناختن انواع کسری بودجه، در جلوگیری از به وجود آمدن آن هم می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. در واقع هر چه علم شما در این زمینه بیشتر باشد، کمک به بروز هرگونه مشکل مالی را کاهش خواهد داد.

  • کسری اولیه: کسری مالی سال جاری از کسری پرداخت سود وام‌های قبلی، کسر می‌گردد.
  • کسری درآمد: کسری کل درآمد با کسری کل مخارج آن واحد اقتصادی (کسب‌و‌کار شخصی یا دولت) محاسبه می‌شود.
  • کسری ساختاری: زمانی که اقتصاد یک مجموعه با پتانسیل کامل کار کند و باز هم Deficit به وجود آمده باشد، می‌توان گفت کسری ساختاری اتفاق افتاده است.
  • کسری دوگانه: در صورت بروز کسری جاری و کسری مالی به طور همزمان، کسری دوگانه شکل گرفته است.

بیشتر بدانید: پایانه فروشگاهی و امضای دیجیتال CSR

دلیل به وجود آمدن کسری بودجه چیست؟

دلیل به وجود آمدن کسری بودجه چیست؟

پس از تعریف کمبود بودجه و با توجه به تعریفی که از آن داشتیم، باید دلایل به وجود آمدن Deficit را بدانیم تا از بروز این مشکل جلوگیری کنیم. کاستی بودجه به دلیل عدم کنترل و مدیریت نقدینگی از سوی واحدهای مالی می‌تواند اتفاق افتد.

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم این موضوع تنها برای دولت اتفاق نمی‌افتد و اگر بتوانید مدیریت نقدینگی در واحد اقتصادی خود داشته باشید، دچار این بحران نخواهید شد. به عبارت دیگر، اگر در یک واحد اقتصادی هزینه‌هایی وجود داشته باشد و بودجه در نظر گرفته شده به اتمام رسیده باشد، Deficit دقیقا به دلیل عدم کنترل هزینه‌ها و برآورد هزینه‌ها صورت گرفته است.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حسابداری تولیدی و نرم افزار دریافت و پرداخت

راه های تامین کسری بودجه چیست؟

راه های تامین کسری بودجه چیست؟

همانطور که عنوان کردیم، کمبود بودجه برای هر کسب‌و‌کاری ممکن است اتفاق بیفتد که در صورت بروز همچین بحرانی باید به دنبال راه‌های تامین کاستی بودجه باشید. در ادامه به بیان چند راه تامین کمبود بودجه پرداخته و توضیح مختصری درباره هر یک ارائه می‌دهیم.

  • استقراض از بانک مرکزی

می‌توانیم این طور بیان کنیم که اگر عضوی از بدن شما به درد آمد، آن را با یک داروی مسکن التیام بخشید تا حداقل برای مدتی هم که شده آرام شود. در ایران هم برای حل این مشکل می‌توانیم به این طریق عمل کنیم که به بانک مرکزی مراجعه کنیم.

استقراض از نظام بانکی به جهت افزایش نقدینگی یکی از راه‌های تامین کاستی بودجه است که البته با توجه به نرخ تورمی‌که در کشور اتفاق می‌افتد و بالا می‌رود، این راهکار در کوتاه مدت پاسخگو خواهد بود. لازم به ذکر است که این روش طی چند سال اخیر از سوی مجلس ممنوع اعلام شده و قابل اجرا نمی‌باشد.

  • استقراض از مردم یا انتشار اوراق بهادار

در چنین شرایطی، دولت با فروش اوراق بهادار اقدام به تامین بودجه می‌نماید. در صورتی که دولت سهام شرکت‌هایی را در دست داشته باشد، آن‌ها را در معرض فروش گذاشته و از آن طریق به تامین سرمایه مورد نیاز می‌پردازد.

  • استقراض از خارج کشور

از دیگر راه‌های تامین کسری بودجه که در مقاله با عنوان ” کمبود بودجه چیست” بیان شد، استقراض از خارج کشور است. با استفاده از این روش، تامین بودجه از منابع خارجی بدست می‌آید و Deficit می‌تواند در حساب جاری جبران گردد.

رفع مشکل کسری بودجه با استفاده از نرم افزار حسابداری

با مفاهیم “کمبود بودجه چیست” آشنا شدیم و حالا می‌توانیم درک بهتری از احوال حسابرسان در محاسبه‌های نادرست احتمالی آن‌ها داشته باشیم. در شرکت‌های بزرگ با تعداد کارمندان بالا، دغدغه، نگرانی، ترس از اشتباهات احتمالی، بدون داشتن نرم افزار حقوق و دستمزد کار آسانی نیست.

بنابراین توصیه می‌شود صاحبان کسب‌و‌کارهای بزرگ با توجه به نیازشان یک نرم افزار حسابداری نظام یافته را مورد استفاده قرار دهند و بداند که این مهم، نیاز کسب‌و‌کار آن‌ها خواهد بود تا همه محاسبات کامل و درست باشد. استفاده از نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد از بحران کاستی بودجه هم می‌تواند جلوگیری کند. که مهمترین اصل یک واحد اقتصادی، برابری دخل و خرج آن واحد است.

جمع بندی

کسری بودجه چیست یک عنوان اصلی و مهم بود که در این مقاله از پارمیس به آن پرداختیم. دلایل به وجود آمدن آن را بررسی کرده و راه‌های تامین کاستی بودجه را نیز توضیح دادیم. شرکت فناوری اطلاعات پارمیس، استفاده از نرم افزارهای حسابداری از جمله نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد پارمیس را به عنوان یک راهکار به شما معرفی می‌کند تا از بروز احتمالی بحرانی همچون Deficit جلوگیری شود. با مطالعه کامل این مقاله‌های شرکت پارمیس می توانید سطح آگاهی خود را در زمینه مدیریت مالی و حسابداری، افزایش دهید. نرم افزار شرکتی

سوالات متداول

کسری بودجه چیست؟

اگر در طول اجرای یک سال از قانون بودجه، تراز درآمدها و هزینه‌ها منفی شود، کسری بودجه اتفاق افتاده است.

دلایل به وجود آمدن کسری بودجه چه مواردی می‌تواند باشد؟

مهم‌ترین عامل در به وجود آمدن کسری بودجه در واحدهای اقتصادی و کسب‌و‌کارها، عدم مدیریت نقدینگی و کنترل آن از سوی واحدهای مالی خواهد بود.

2 پاسخ
  1. با سلام امکانش هست کسری اولیه رو بیشتر توضیح بدید

    1. باسلام و احترام
      بله حتما و سپاس از همراهی شما

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید