2024-05-17 22:28:31

اینتاکد یا کد مالیاتی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
اینتاکد چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در بین فعالان اقتصادی واژه اینتاکد اقتصادی را زیاد می‌شنوند. این واژه که از عبارت انگلیسی International standard industrial classification که به معنی “طبقه‌بندی استاندارد بین المللی صنعت‌ها” است، گرفته شده است؛ توسط سازمان امور مالیاتی کشور ارائه شده و نقش بسیار مهمی را در تعیین میزان مالیاتی که کسب و کارها و صنایع مختلف باید بپردازند ایفا می‌کند. پارمیس در این مقاله سعی دارد توضیح کاملی را در مورد Intocode ارائه دهد.

صاحبان کسب و کارها در صنایع مختلف چه بخواهید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند یا بتوانند فرم توافق تبصره ماده 100 را تکمیل کنید، به احتمال زیاد با واژه کد مالیاتی آشنا هستند. سازمان امور مالیاتی کشور برای این که بتواند دقت در دسته‌بندی فعالیت‌ها و کسب و کارهای را بالا ببرد و روند میزان و کسب مالیات را آسانتر کند، به هر فعالیت‌ اقتصادی در کشور یک کد مالیاتی ویژه اختصاص داده است، که به آن Intocode می‌گویند. کد مالیاتی به این شکل عمل می‌کند که هر فرد یا شرکتی با داشتن کد ویژه مالیاتی(اینتاکد)، تعریف دقیقی نسبت به فعالیتی که انجام می‌دهد و الگو سودآوری کسب و کاری که دارد، سازمان امور مالیاتی را آگاه می‌کند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

انواع اینتاکد عبارتند از: 

سازمان امور مالیاتی کشور فعالیت‌های اقتصادی را به 3 دسته تقسیم کرده است:

  • تولید
  • بازرگانی
  • خدمات

طبق تقسیم بندی سازمان مالیاتی، افراد زمانی که پرونده های مالیاتی خود را تکمیل می‌کنند، از مواردی که باید به آن دقت شود تعیین نوع فعالیت خود بین سه دسته بازرگانی، تولید و یا خدمات است؛ پس از آن باید در جزئیات فعالیت خود دقیق‌تر شوند تا در آخر Intocode ویژه کسب و کار خود را وارد کنند. 

بیشتر بخوانید: نرم افزار حسابداری و نرم افزار انبارداری

کاربرد اینتاکد چگونه است؟

کاربرد اینتاکد چگونه است؟

یکی از اساسی‌ترین کاربردهای کد اقتصادی، استفاده از آن در تعیین نسبت سود هر کسب و کار است؛ به این معنی که با این کد اختصاصی میتوان در استفاده از توافق مالیاتی تبصره ماده 100 قانون م. م که به آن مالیات مقطوع مشاغل هم می‌گویند، استفاده کرد و نقش مهمی در تشخیص میزان مالیات عملکرد دارد.

در تبصره ماده 100 آمده است، که بر اساس پارامترهای چون گزارشات معاملات فصلی از طرف معاملات انجام شده، ورودی‌ها قه کارتخوان‌ها و یا دستگاهای پوز یا درگاه‌های پرداخت بانکی، و نیز بر اساس فرمولاسیون ویژه‌ی، میزان مالیات مقطوع نهایی کسب و کار را برآورد می‌کنند.

ضریب مالیاتی یا نسبت سود فعالیت یکی از عناصر مهمی است که در این فرمول تاثیرگذار است، و همان طور که گفته شد از کد مالیاتی اقتصادی هر فعالیت ضریب مالیاتی یا نسبت سود به دست می‌آید.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

باید حتما مطالعه کنید: نرم افزار CRM و پایانه فروشگاهی

نسبت سود فعالیت چیست؟

نسبت سود فعالیت چیست؟

در پاراگراف قبلی در مورد نسبت سود فعالیت و ارتباط آن با اینتاکد بحث شد در این بخش، برای افرادی که با نسبت سود فعالیت آشنایی ندارند، توضیح مختصری خواهیم داد. قبل از سال ۱۳۹۸ با موضوعی تحت عنوان تشخیص مالیات به شیوه علی‌الراس، رو به رو بودیم، یعنی در مواردی که مودی اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تسلیم سازمان نکرده باشد، و یا در زمانی که حوزه مالیاتی درخواست برای ارائه اسناد و مدارک مالیاتی مربوطه کرده باشد و فرد یا شرکت در ارائه اسناد و مدارک تعلل و قصور داشته باشد، و یا اسناد و مدارک  قابل اعتماد و کاملی نداشته باشد، سازمان امور مالیاتی به صورت سرخود و با ضرایب مالیاتی که مختص همان سال است، و تحت عنوان دفترچه ضرایب مالیاتی شناخت می‌شود، میزان مالیات مودی را مشخص می‌کند.

حتما بخوانید: نرم افزار پخش مویرگی و نرم افزار دریافت و پرداخت

چون از سال  1398 به دلیل اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، تشخیص و کسب مالیات به روش علی‌الراس منسوخ شد، دفترچه ضرایب دیگر کاربردی نداشت، بنابراین نسبت سود فعالیت را می‌توان جایگزینی برای ضرایب مالیاتی در تعیین مالیات دانست.

 بنابراین نسبت سود فعالیت، را می‌توان اینگونه تعریف کرد که میزان سود حاصل از فعالیت مودیان به ازای هر 100 واحد فروش محصول که این محصول می‌تواند کالا و یا خدمات باشد، است. این سود نیز بر اساس اطلاعاتی که اصناف موجود در رده شغلی خاص هستند به صورت سالیانه اعلام می‌شود.

به بیانی ساده‌تر، سودی که در یک کسب وکار بر اساس درآمدی که هم‌صنفانش کسب می‌کنند، مورد انتظار است، نسبت‌ سود فعالیت نامیده می‌شود.

باید مطالعه کنید: نرم افزار فروشگاهی و نرم افزار بازرگانی

محاسبه مالیات بر اساس نسب سود فعالیت چگونه است؟

محاسبه مالیات بر اساس نسب سود فعالیت چگونه است؟

تصور کنید که اداره مالیات هیچ‌گونه مدارک و اسنادی از فعالیت اقتصادی شما ندارد و فقط از ورودی‌های شما به حساب بانکی که از طریق درگاه پرداخت اینترنتی و یا دستگاه کارتخوان بانکی انجام می‌شود، مطلع است. در این صورت اداره مالیات از چه طریقی به میزان سود و مالیاتی که باید پرداخت کنید، دست پیدا می‌کند؟

اطلاعاتی که سازمان در پایگاه‌ داده‌های اطلاعاتی سیستم جامع خود، دارد، می‌تواند پیش بینی از میزان سود فعالیت شما داشته باشد. به ‌عنوان مثال اگر فردی یک سوپر مارکت کوچک داشته باشد، اطلاعاتی از اتحادیه ‌های اصناف و کسب و کارهای مشابه فعالیت مشابه کسب شده و همچنین داده‌های آماری موجود، مشخص می‌کند که از 100 واحد فروشی که انجام می‌شود، میزان 17 واحد از آن، سود خالص این نوع فعالیت است.

بنابراین در این روش تنها با کسب اطلاعات  فروش شما می‌توانند به میزان سود شما دست پیدا کردند، و از همان مقدار سودی برآورد کرده اند را مبنای وصول و مطالبه مالیات شما قرار دهند. بنابراین  نسبت‌های سود فعالیت که در کد مالیاتی پنهان است این امکان را برای اداره مالیات ایجاد می‌کند که به سود تقریبی از فعالیت یا همان درآمد شما که مشمول مالیات است دست پیدا کند. 

حتما بدانید: نرم افزار تولید و بهای تمام شده و نرم افزار حسابداری تولیدی

چگونه می‌توان اینتاکد را به پرونده مالیاتی خود اضافه کرد؟

چگونه می‌توان اینتاکد را به پرونده مالیاتی خود اضافه کرد؟

زمانی که می‌خواهید پرونده مالیاتی الکترونیکی تشکیل دهید، در زمان ثبت نام یکی از مراحل انتخاب کد مالیاتی است. در ابتدا فعالیت خود را از میان گزینه‌های تولید، بازرگانی و خدمات انتخاب کرده و سپس در لایه‌های داخلی اینتاکد آنقدر جلو می‌روید تا در آخر به کد مالیاتی نهایی فعالیت خود برسید. 

اما ممکن است فردی در مرحله‌ی از انتخاب کد اختصاصی، نوع کسب و کار خودش را پیدا نکند، در این صورت دو راه وجود دارد، اول می‌توان، مشابه‌ترین فعالیت به فعالیت خودش را انتخاب کند و همان را ثبت کند و یا این که با سازمان امور مالیاتی کشور مکاتبه‌ی انجام دهد و با ارائه دادن اسناد، مدارک و مجوزهای فعالیتی که دارد، درخواست بدهد که کد اختصاصی فعالیتش به درختواره کد مالیاتی سازمان اضافه شود.

مطالب پیشنهادی: حسابداری و مالیات و ERP چیست؟

اگر اینتاکد غیر مرتبط انتخاب شود چه می‌شود؟

اگر اینتاکد غیر مرتبط انتخاب شود چه می‌شود؟

امکان دارد شخصی به صورت عمدی یا سهوی اینتا کد اقتصادی را انتخاب کند که به فعالیتی که انجام می‌دهد مرتبط نیست. زمانی که رسیدگی مالیاتی برای آن فرد صورت می‌گیرد، واحد مالیاتی از طریق مطبقت‌هایی که انجام میدهد، متوجه می‌شود Intocode اقتصادی انتخاب شده، مرتبط با نوع فعالیت نیست، و سرانجام این اشتباه سهوی یا عمدی آشکار می‌شود و توسط کارشناس ارشد مالیاتی در اداره مالیات این کد اصلاح خواهد شد. اگر آن شخص به دلیل اینتاکد اشتباهی که انتخاب کرده است، در سالهای گذشته مالیات کمتری پرداخت کرده باشد، میزان مالیاتی که پرداخت نشده است، اخذ خواهد شد و نیز جریمه مالیاتی هم می‌شود!

حتما نصب کنید: نرم افزار حسابداری شخصی و نرم افزار حسابداری رایگان

اینتاکد را می‌توان ویرایش کرد؟

بله اگر شخصی قبلا کد مالیاتی خود را انتخاب کرده باشد، و به هر دلیلی بخواهد ویرایش کند؛ می‌تواند ارائه اسناد و مدارک معتبر و مجوز فعالیت خود به کارشناس مالیاتی در اداره مالیات، اینتا کد خود را ویرایش کند. ویرایش Intocode باعث می‌شود که نسبت سود فعالیت شما تغییر کند و میزان مالیاتی که قرار است پرداخت کنید نیز تغییر می‌کند.

سخن پایانی  

پارمیس در این مقاله سعی داشت توضیح کاملی در مورد اینتاکد، کاربرد آن، نسبت سود فعالیت، اضافه کردن کد مالیاتی به پرونده مالیاتی و غیره توضیح کاملی ارائه دهد.

سوالات متداول

انواع اینتاکد اقتصادی چیست؟

تولید، بازرگانی و خدمات

نسبت سود فعالیت چیست؟

سودی که در یک کسب و کار بر اساس درآمدی که هم‌صنفانش کسب می‌کنند، مورد انتظار است، نسبت‌ سود فعالیت نامیده می‌شود.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید