2024-04-27 10:11:54

آماده پذیرش آینده حسابداری با هوش مصنوعی هستید؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
هوش مصنوعی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در حال حاضر، هوش مصنوعی کاربردهای زیادی در زندگی بشر داشته و به انجام هر آسان‌تر و بهتر امور کمک زیادی کرده است. این فناوری جدید، در برنامه مالی نیز مورد استفاده حسابداران قرار داشته و جایگزین مناسبی برای وظایف دستی به شمار می‌رود. در واقع، به کمک این تکنولوژی، می‌توانید گام‌های اساسی برای رشد خلاقیت و نوآوری در خود بردارید.
اما هوش غیر انسانی چگونه تغییراتی را در این شغل به وجود می‌آورد و یک حسابدار باید چه اقداماتی را برای پیشرفت در این انقلاب دیجیتالی صورت بدهد؟ در پاسخ باید عرض کنیم که، با استفاده از این فناوری، می‌توانید امور مالی سازمان خود را با کمترین میزان خطا و با دقتی بسیار بالا پیش ببرید.

در این نوشته، قصد داریم در رابطه با AI و اثرات آن بر روی این شغل با شما صحبتی داشته باشیم و به ارزیابی این موضوع بپردازیم که، آیا آماده پذیرش آینده حسابداری با هوش مصنوعی هستید یا خیر؟

اهمیت هوش مصنوعی

در عصر حاضر، به دلیل زیاد بودن میزان داده‌های ایجاد شده به وسیله ماشین‌ها و انسان، شاهد فراتر رفتن جذب، تغییر و تصمیم گیری‌های پیچیده مطابق این داده‌ها از توانایی انسان هستیم. امروزه، این فناوری به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده و با ورود به هر عرصه‌ای تحولات زیادی را در آن به وجود آورده است.

در حقیقت می‌توان گفت که، این فناوری جدید سعی در تقلید از تفکر انسان را داشته و به دنبال تصمیم گیری و فکر کردن به جای او است. دلایل مختلفی برای استفاده از این تکنولوژی وجود دارد. اما مهم ترین آن، خودکار کردن فعالیت‌های پیش پا افتاده و وقت گیر، بهبود کیفیت عملکرد و انجام هر چه سریع تر وظایف است.

آینده حسابداری با هوش مصنوعی

چالش‌های هوش مصنوعی در حسابداری

این روزها، شاهد رواج هر چه بیشتر استفاده از این تکنولوژی در حوزه مالی هستیم. با این همه، هجوم سرمایه گذاری در هوش غیر انسانی، چالش‌های را در مورد شفافیت و امنیت داده‌ها به وجود آورده است. از این رو، آگاهی سازمان‌ها از این چالش‌های مورد انتظار و ایجاد کردن تدابیر امنیتی برای آن الزامی به نظر می‌رسد. در ادامه، شما را با این چالش‌ها آشنا می‌کنیم.

  1. خطرات امنیت سایبری

این خطر بزرگ، می‌تواند در مراحل مختلف استقرار این فناوری خاص همچون یکپارچه کردن سیستم، توسعه مدل و جمع آوری کردن اطلاعات و داده‌ها به وجود بیاید. مثلاً، عاملی مخرب ممکن است موسسه‌ای مالی را جهت دستکاری کردن داده‌های مورد استفاده جهت هوش غیر انسانی مورد هدف قرار داده و یکپارچگی مدل‌های حاصل را در معرض خطر قرار دهد.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.
  1. رعایت کردن قوانین و مقررات

همزمان با فراگیری استفاده از این فناوری در حرفه حسابداری، شاهد نیاز روز افزونی جهت کسب اطمینان از انطباق این قبیل از سیستم‌ها با استانداردها و مقررات موجود هستیم. رعایت کردن مقررات، جهت ضمانت عملکرد پایدار و ایمن سیستم‌های حسابداری و حفظ اعتماد مصرف کننده اهمیت زیادی دارد.

  1. کیفیت اطلاعات و داده‌ها

کیفیت داده‌ها، چالش مهم و حیاتی جهت پیاده کردن هوش غیر انسانی در حرفه حسابداران به شمار می‌رود. اثربخشی و دقت مدل‌های این فناوری، بستگی زیادی به کیفیت داده‌ها و اطلاعات مورد استفاده دارد. در نتیجه، پایین بودن کیفیت داده‌ها، می‌تواند منتج به نتایجی نادرست و پیش بینی‌های غیر قابل اعتماد گردد که، موجبات زیر سوال بردن امنیت این سیستم‌ها را فراهم می‌کند.

ترس از هوش مصنوعی

از نظر روانشناسان، ترس از هوش غیر انسانی را می‌توان جزء زیر شاخه‌های تکنوفوبیا قرار داد. افراد درگیر با تکنوفوبیا، در صورت مواجه شدن با اشکال مختلفی از این فناوری، علائمی از جمله حالت تهوع، تعرق، بالا رفتن ضربان قلب و اضطراب شدید را تجربه می‌کنند. در اکثر این موارد، نیاز به کمک فردی دیگر جهت رهایی از این ترس دیده می‌شود. تکنوفوبیا به صورت‌های خاصی در افراد ظاهر می‌شود.

مثلاً، امکان دارد یک شخص هرگز صحبتی از هوش مصنوعی با دوستان و اعضاء خانواده خود به میان نیاورد، ولی همچنان از کامپیوتر و تکنولوژی‌های دیگر مبتنی بر این فناوری، برای انجام کارهای خود کمک می‌گیرد. بعلاوه، همواره این امکان وجود دارد که، اگر فردی اسم ابزارهای تکنولوژیکی و فناوری‌های مربوط به هوش غیر انسانی را بشنود، دچار حمله‌های شدید ناشی از ترس شود. در حال حاضر، اکثر قریب به اتفاق مردم از گجت‌های مختلف و گوشی‌های تلفن همراه هوشمندی استفاده می‌کنند که، براساس هوش مصنوعی کار می‌کنند. در نتیجه، فردی با داشتن تکنوفوبیا مسلماً مشکلاتی برای حضور یافتن در اماکن عمومی و حفظ کردن ارتباطات خود با دیگران دارد.

چگونه هوش مصنوعی دنیای کار را تغییر می‌دهد؟

از این فناوری، دیگر تحت عنوان مفهومی علمی تخیلی یاد نمی‌شود. در واقع، این تکنولوژی پیشرفته، در حال حاضر به سمت تغییر دادن تجارت و روش کار انسان حرکت می‌کند. استفاده از هوش غیرانسانی، می‌تواند به انسان در داشتن خلاقیتی هر چه بیشتر در حین انجام امور کاری کمک کرده و خلاقیت و کارآمدی وی را تا حد قابل توجهی بالا ببرد.

با این همه، باید به یاد داشته باشیم که، این فناوری فقط یک ابزار بوده و درست مثل دیگر ابزارها فواید و مضرات خاص خودش را دارد. استفاده مسئولانه از این فناوری اهمیت زیادی داشته و نقش مهمی در بهبود کسب و کار و هر چه توانمند کردن شما ایفا می‌کند.

آینده حسابداری با هوش مصنوعی

مزایای هوش غیر انسانی در حسابداری

استفاده از این فناوری، مزایای زیادی در امور مالی داشته که، در ادامه می‌توان از موارد زیر نام برد:

  • امنیت فوق العاده بالای اطلاعات مالی
  • ثبت کردن و ذخیره دقیق و درست اطلاعات
  • کاهش قابل توجه اشتباهات عملیاتی
  • انجام دادن مدیریت مالی جامع

آینده حسابداری با هوش مصنوعی

آینده حسابداری با هوش مصنوعی

در کلیه سازمان‌ها، انجام سریع اما دقیق امور اهمیت بسیار زیادی دارد. این موضوع، در رابطه با امور مالی نیز صدق می‌کند. چرا که، در افراد در امور مالی با تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارقام و اعداد سرو کار داشته و از این رو باید در زمان انجام این قبیل از کارها دقت بالایی را به خرج داد. هوش غیرانسانی، بخش‌های مختلفی از کار حسابداری را تحت تاثیر خود قرار داده و با استفاده از آن می‌توان به راحتی و در عرض زمانی کوتاه عملیات محاسباتی مختلفی را انجام داد تا اثری از بروز خطاهای آماری زیاد نباشد.

سازمان‌ها، به کمک این فناوری روز دنیا، مدیریتی جامع داشته و بعد از مدتی استفاده رشدی بی نظیر و قابل توجه را تجربه می‌کنند. از دیگر تغییرات ایجاد شده توسط این تکنولوژی در حسابداری، می‌توان از برخورداری از سیستم پشتیبان نام برد که، در صورت از دست رفتن اطلاعات، می‌تواند به راحتی آن را برایتان بازیابی کند. در مورد آینده حسابداری با هوش مصنوعی باید عرض کنیم که، هوش مصنوعی، شیوه انجام کار حسابداران را تغییر می‌دهد. ولی به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین آن‌ها شود.

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

اگر شما نیز به عنوان یک حسابدار، نگران اثرات عمیق این تکنولوژی بر روی آینده شغلی خود هستید، بهترین راه استفاده از این فناوری روز دنیا به دید فرصتی برای انجام دادن هر چه دقیق تر امور مالی مجموعه است. در این رابطه، باید بدانید که، پیشرفت در فناوری و علم همواره فرصت‌ها و چالش‌هایی را در دوره‌های مختلفی به وجود آورده و فقط افرادی بیشترین نفع را از آن می‌برند که، به درک درستی از توانمندی‌های این ابزارها رسیده و در راستای موفقیت شغلی خود آن را به کار بگیرند.

در واقع، نگرانی واقعی در رابطه اثرات این فناوری بر روی آینده شغل حسابداری و از دست رفتن این حرفه وجود ندارد. زیرا این فرضیه هرگز درست نیست. در حقیقت، موضوع مهم اینجاست که، حسابداران مطلع از نحوه استفاده از این تکنولوژی، در آینده‌ای نزدیک جایگزین هم صنفی‌های خود می‌شوند.

از طرف دیگر، جوامع سنتی همچون ایران، بیشترین تمرکز خود را بر روی نیروی انسانی به عنوان مسئول قسمتی از وظایف مجموعه اقتصادی گذاشته و با وجود تقاضایی بالا برای اشتغال به این حرفه در اکثر کسب و کارها، امکان از بین رفتن این شغل وجود ندارد.

مهارت‌های خود را رشد دهید

اگر شما نیز در سمت حسابدار مشغول به کار هستید، با توجه به پیشرفت‌هایی قابل توجه در حوزه تکنولوژی و نیاز به بالا بردن دانش در این حوزه کاری، باید دانش خود را بالا ببرید. بهترین راه برای کسب اطلاعاتی موثق و جامع در این رابطه استفاده از شبکه جهانی اینترنت و پیچ‌های معتبر و شناخته شده در اینستاگرام است. به این ترتیب، در صورت گسترش هر چه بیشتر بکارگیری هوش غیر انسانی دیگر مشکلی نداشته و می‌توانید به راحتی با آن کار کنید.

به روز باشید

با توجه به ترکیب عالی هوش مصنوعی و حسابداری، به روز بودن و استفاده از دانش جدید را می‌توان از الزامات این شغل در نظر گرفت. شما باید نحوه کار با هوش غیرانسانی را بدانید تا از دیگران عقب نمانده و خدایی ناکرده شاهد پسرفت شرکت نباشید.

جمع بندی

در مجموع می‌توان گفت که، هوش غیر انسانی قادر به انجام شمار زیادی از فرآیندهای کسب و کار آن هم به تنهایی بوده و موجب کاهش چشمگیر حجم کاری نیروهای انسانی می‌شود. از طرفی، به افزایش بازدهی یک سازمان کمک کرده و در منابع، هزینه و زمان صرفه جویی قابل توجهی می‌کند. تمامی این موارد را می‌توان از جمله دلایل اهمیت استفاده از این فناوری پیشرفته به شمار آورد. از طرفی، این فناوری امکان ورود به زندگی خصوصی افراد و متحول کردن آن را نیز دارد.

سوالات متداول

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری چیست؟

امنیت فوق العاده بالای اطلاعات مالی، ثبت کردن و ذخیره دقیق و درست اطلاعات و کاهش قابل توجه اشتباهات عملیاتی را جزء مزایای استفاده از این فناوری برشمرد.

چالش‌های هوش مصنوعی در صنعت حسابداری چیست؟

خطرات امنیت سایبری، رعایت کردن قوانین و مقررات و کیفیت اطلاعات و داده‌ها را می‌توان جزء چالش‌های هوش مصنوعی در صنعت حسابداری در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید