2024-04-29 06:41:58

مالیات مستقیم چیست؟ + انواع مالیات مستقیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
مالیات-مستقیم-چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در کشور ما ایران دو نوع مالیات وجود دارد، مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم. مالیات‌های مستقیم از جمله مالیات‌هایی است که به دلیل آن که به صورت مستقیم از افراد گرفته می‌شود، افراد در هنگام پرداخت آن ممکن است خیلی برایشان خوشایند نباشد، بنابراین بهتر است که از این قوانین آگاهی داشته باشند. پارمیس در این مقاله به مالیات مستقیم و انواع آن پرداخته است.

مالیات مستقیم چیست؟

مالیات مستقیم، شامل دو دسته می‌باشد:

  • مالیاتی که با توجه به میزان درآمد اشخاص گرفته می‌شود (مالیات بر درآمد)
  • مالیاتی که با توجه به دارایی‌های اشخاص مانند خانه، مغازه و غیره از آنها گرفته می‌شود. (مالیات بر دارایی)

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

انواع-مالیات-بر-درآمد

انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد اشخاص شامل موارد زیر است:

  • مالیات بر درآمد املاک

همان طور که از اسمش مشخص است به مالیاتی گفته می‌شود که بر درآمد اجاره تعلق می‌گیرد. در قانون مالیات‌های مستقیم از ماده 52 تا 57 به مالیات بر درآمد املاک پرداخته شده است.

  • مالیات بر درآمد حقوق

ماده 82 تا 95 قانون مالیاتهای مستقیم مرتبط با مالیات بر درآمد حقوق است؛ هر ساله بنا بر میزان تورم و شرایط اقتصادی درصدهایی را برای سطح‌های درآمد مشخص می‌کنند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حسابداری

  • مالیات بر درآمد مشاغل

این نوع از مالیات از اشخاصی گرفته می‌شود، که صاحب کسب و کار هستند؛ البته باید توجه داشت فعالیت آن‌ها به صورت حقیقی است، که قانون آنها را به سه گروه تقسیم می‌کند: گروه اول بنابر نوع فعالیت و کسب و کار است – گروه دوم بستگی به میزان حجم فعالیت دارد – گروه سوم شامل اشخاصی است که در دو گروه قبلی جای نمی‌گیرند. نرم افزار CRM

  • مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی در بر گیرنده تمامی شرکت‌هایی که در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده‌اند، می‌باشد. مانند کلیه شرکت‌ها، موسسات، هدینگ‌ها و شعب‌ شرکت‌های خارجی که در ایران فعال هستند. علاوه بر آن شرکت‌ها، موسسات و ارگان‌های وابسته به دولت، که از مراجع قانونی دارای مجوز فعالیت هستند، مشمول هستند. نرم افزار حسابداری رایگان

  • مالیات بر درآمد اتفاقی

طبق ماده 119 ق.م.م چنانچه یک شخص حقیقی یا حقوقی درآمدی نقدی یا غیر نقدی به صورت بلاعوض و بدون پرداخت وجه، خدمات و یا کالایی  به عنوان جایزه یه هدیه و از طریق معاملات کسب کند، مشمول مالیات اتفاقی خواهد بود.

حتما بدانید: نرم افزار انبارداری

انواع-مالیات-بر-دارایی

انواع مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی که همان طور که از نامش مشخص است دسته دیگری از مالیات مستقیم است با نام مالیات بر ارث نیز شناخته می‌شود؛ شامل 5 دسته است:

  • مالیات بر ارث

نام دیگر آن مالیات بر دارایی نیز است. پس از درگذشت شخصی، چنانچه مال و دارایی که از وی به وارثان برسد، این دارایی‌ها، مشمول پرداخت مالیات می‌باشد. برای تقسیم کردن ارث تا شش ماه از تاریخ فوت فرد، ورثه فرصت دارند به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند، و اموال و بدهی‌های مربوط به متوفی را در اظهارنامه گزارش نمایند. نرم افزار حسابداری تولیدی

  • مالیات بر تمبر

مالیات بر حق تمبر از مالیات‌های مستقیمی است که توسط دولت دریافت می‌شود. این مالیات که برای به رسمیت رساندن اسناد گرفته می‌شود. برای مثال بر اساس ماده 44 قانون، در زمان چاپ هر برگ از چک از سمت بانک‌ها مبلغ 200 ریال به عنوان حق تمبر گرفته می‌شود. ماده 44 تا ماده 51 قانون مالیات‌ها مربوط به مالیات بر حق تمبر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: پایانه فروشگاهی و نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

  • مالیات بر اراضی بایر

مطابق ماده 12 قانون مالیات مستقیم، کلیه اراضی بدون استفاده که در محدوده شهرهای بزرگ و کوچک قرار گرفته و بدون هیچ دلیل قابل قبولی بدون استفاده زراعی، ساختمانی و در کل آبادانی مانده‌اند، مشمول مالیات اراضی بایر هستند.

  • مالیات سالانه املاک

بنابر ماده سه قانون مالیات‌های مستقیم کليه مالکين چه اشخاص حقيقى و چه حقوقی نسبت به جمع ارزش املاک خود و نیز حسب تعداد املاک فرزندان تحت تکفل خود اعم از مسکونی و ساير املاک واقع در محدودهٔ شهرها و شهرک‌ها مشمول مالیات هستند. نرم افزار حسابداری فروشگاهی

  • مالیات مستغلات مسکونی خالی از سکنه

تمامی واحدهای مسکونی که خالی از سکنه باشند، مشمول دریافت مالیات می‌باشد.

سخن پایانی

بدون شک مالیات‌ها یکی از مهمترین منابع درآمد دولت می‌باشد و چه اشخاصی که در حوزه کسب و کار هستند و چه افرادی که تنها کارمند هستند و حقوق می‌گیرند، بهتر است از قوانین مالیاتی مربوط به درآمد و کسب و کار خود آگاهی داشته باشند. پارمیس در این مقاله سعی کرد توضیحی در مورد مالیات‌های مستقیم داده باشد.

سوالات متداول

انواع مالیات‌های مستقیم کدام هستند؟

مالیات بر درآمد مالیات بر دارایی

انواع مالیات بر درآمد کدام هستند؟

مالیات بر درآمد املاک مالیات بر درآمد حقوق مالیات بر درآمد مشاغل مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی مالیات بر درآمد اتفاقی

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید