2024-03-28 16:16:55

فروشگاه‎ ساز چیست؟ آشنایی با انواع فروشگاه‎ ساز

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 11 دقیقه
فروشگاه‎ ساز چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

امروزه کمتر کسی وجود دارد که با واژه‌های فروش اینترنتی و فروشگاه آنلاین آشنایی نداشته باشد. با توجه به گسترش تجارت الکترونیک و افزایش علاقه مردم به خرید اینترنتی، یکی از نیازهای اساسی در این زمینه استفاده از ابزار است. با استفاده از این ابزار می‌توان به بهره‎ برداری بیشتری از این روند رو به رشد دست پیدا کرد. پس اگر به دنبال ایجاد فروشگاه آنلاین خود هستید، به ابزاری برای ساخت و مدیریت فروشگاه آنلاین تحت عنوان فروشگاه ساز اینترنتی نیاز دارید. در این مقاله به بررسی موارد زیر در رابطه با نرم افزار فروشگاه‎ ساز چیست می‎‌پردازیم:

انواع فروشگاه اینترنتی

فروشگاه‌ های اینترنتی در حقیقت سایت‌هایی هستند که افراد از طریق این سایت‌ها اطلاعات کالاهای خود را برای مشتریان به نمایش می‌گذارند. یا این کار مشتریان به امکان خرید بدون مراجعه حضوری دست پیدا می‌کنند. این فروشگاه‌ها جدا از اینکه به چه شکلی یا با کدام فروشگاه ساز ایجاد شده باشند، به 3 دسته تقسیم می‌‎شوند :

  • فروشگاه‌ ‎های کالاهای فیزیکی
  • فروشگا‎ه‌ های کالاهای دیجیتال
  • فروشگاه‌ های ارائه دهنده خدمات شرکت‌ها در بستر الکترونیک
انواع فروشگاه اینترنتی
انواع فروشگاه های اینترنتی

فروشگاه ‎های‎ کالاهای فیزیکی (Tangible Shop)

محصولات فروشگاه‌‎های کالاهای فیزیکی همان‌طور که از نامشان مشخص است تمام کالاهایی هستند که قابل لمس باشند مانند: لباس، مواد غذایی، مواد شوینده، گوشی موبایل و غیره پس از ثبت سفارش این نوع کالاها در سایت مورد نظر، مسئول فروشگاه اینترنتی آن کالا را برای سفارش دهنده ارسال می‌کند.

مطالعه کنید: نرم افزار حسابداری فروشگاهی

فروشگاه‎ های کالاهای دیجیتال (Digital Shop)

محصولات این دسته از فروشگاه‌‎های آنلاین، کالاهای دیجیتالی یا به عبارتی محصولات مجازی هستند. مانند عکس، فیلم، نرم‌افزار و غیره. پس از ثبت سفارش خرید این کالاها در سایت مورد نظر، مبلغ را پرداخت کرده و پس از پرداخت، همان لحظه می‌‎توانید فایل خریداری شده را دریافت نمایید.

فروشگاه‌ های ارائه دهنده خدمات شرکت‌ها در بستر الکترونیک

در بسیاری از کسب و کارها، به جای ارائه محصول، خدمات به مشتریان ارائه می‌شود. برای مثال آموزشگاه‌ها. حتی این کسب و کارها نیز می‌توانند با راه اندازی فروشگاه آنلاین، نسبت به فروش خدمات در بستر وب اقدام کنند. فروش دوره‌های آموزشی خودخوان به همراه پشتیبانی آنلاین، برای یک آموزشگاه زبان، نمونه‌ای ایده‌ال برای این دسته از فروشگاه های آنلاین است.

فروشگاه‎ ساز چیست؟

فروشگاه‎ ساز چیست؟ در واقع نرم‎ افزاری است که تمام امور مربوط به فروشگاه آنلاین مانند ساخت و ایجاد صفحات فروشگاه، اضافه کردن و مدیریت کالاها، مدیریت سفارش مشتریان، ایجاد تخفیفات، بررسی مبالغ واریز شده، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و غیره توسط آن انجام می‎‌شود. تمام آنچه که لازم است یک فروشگاه آنلاین داشته باشد توسط فروشگاه ‎ساز ایجاد می‌‎شود و کمک می‎‌کند یک فروشنده به راحتی وارد بازار رقابتی فروش اینترنتی شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک فروشگاه‎ ساز چیست؟ قابلیت یکپارچگی یا به عبارتی تعامل با سیستم‌ها و سرویس‌های ضروری دیگر مانند نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)، نرم‌‎افزارهای حسابداری، نرم‎‌افزار انبار، شبکه‌های اجتماعی و غیره است. صندوق فروشگاهی فروشگاه سازها بر اساس نحوه پیاده سازی به دو دسته تقسیم می‎‌شوند:

  • نرم ‎افزارهای فروشگاه ‎ساز کد باز (Open Source)
  • نرم‎‌افزارهای فروشگاه ‎ساز اشتراکی (SAAS)
تعریف فروشگاه‎ ساز
فروشگاه‎ ساز چیست؟

نرم ‎افزارهای فروشگاه ‎ساز کد باز (Open Source)

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که فروشگاه‎ ساز چیست؟ باید گفت که فروشگاه ساز کد باز سیستمی است که معمولا به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها قابلیت ویرایش دارند و کدهای آن‎ها قابل تغییر هستند. کار کردن با این دسته از نرم‎ افزارها به تخصص و مهارت احتیاج دارد. لازم به ذکر است این گونه نرم ‎افزارها پشتیبانی ندارند به همین علت اگر قرار باشد تغییراتی در آن‎ها ایجاد کنید یا خطایی را برطرف کنید ممکن است به برنامه‎‌نویس یا شخصی که مسئولیت اداره سایت را بر عهده داشته باشد احتیاج پیدا کنید.

از فروشگاه ‎سازهای کد باز مطرح در ایران می‌‎توان به ووکامرس، مجنتو، پرستاشاپ و شاپیفای اشاره کرد. در بین این فروشگاه ‎سازها ووکامرس محبوبیت بیشتر و پشتیبانی بهتری دارد. این نوع فروشگاه سازها در بستر زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مانند PHP و غیره در دسترس کاربران هستند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار CRM

نرم‎ افزارهای فروشگاه ‎ساز اشتراکی (SAAS)

کلمه SAAS مخفف Software As A Service است. در نرم‌‎افزارهای فروشگاه ساز اشتراکی امکان دسترسی به کدهای آن وجود ندارد ولی این سیستم‎‌ها دارای پشتیبانی هستند و اگر کاربر بخواهد تغییراتی در نرم‎‌افزار خود ایجاد کند یا خطاهای رخ داده را برطرف کند می‌‎تواند درخواست خود را با پشتیبانی سیستم مربوطه مطرح کند. در کل راه اندازی فروشگاه آنلاین شخصی که از این نوع نرم‎‌افزارها استفاده می‎‌کند، بر عهده شرکت سرویس دهنده است.

اهمیت نرم افزار فروشگاه ‎ساز در افزایش فروش اینترنتی

اهمیت نرم افزار فروشگاه‎ ساز چیست؟ در حالت کلی، تمام کسانی که محصولات خود را از طریق اینترنت به فروش می‌‎رسانند، از یک فروشگاه ‎ساز استفاده می‌کنند. استفاده از این محصول باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر کسب و کاری کاربران مختلفی داشته باشد که برای آن‎ کار می‌کنند، عملکرد هر کاربر برای بررسی در اختیار مدیران قرار می‌گیرد. بررسی تمام این موارد و مدیریت آنها به بازاریابی موفق کمک می‌کند.

راه اندازی نرم ‎افزار فروشگاه ‎ساز

جهت راه‌اندازی یک نرم‌‎افزار فروشگاه ‎ساز باید سیستمی را داشته باشیم که بتوانیم فروشگاه آنلاین خود را از تمام جهات مدیریت کنیم. یکی از مهم‌ترین بخش‌‎هایی که نیاز به مدیریت آن داریم موجودی انبار است. در نتیجه فروشگاه سازی که انتخاب می‌کنیم باید قابلیت یکپارچه شدن با نرم‌افزار حسابداری را داشته باشد که با استفاده از آن به صورت اتوماتیک موجودی انبار ما با هر فروش بروزرسانی شود. علاوه بر این، کلیه امور مربوط به حسابداری را با استفاده از آن اداره کنیم.

بیشتر بخوانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

یکپارچه‌سازی نرم‎ افزار فروشگاه ‎ساز با نرم‎ افزار حسابداری

با توجه به افزایش فروش اینترنتی و گسترش فروشگاه‎‌ های آنلاین و افزایش درخواست مشتریان در خرید آنلاین، حجم گردش کالاها در سایت‌های فروش آنلاین بالا رفته است. به همین دلیل برای انجام محاسبات دقیق و دریافت گزارشات کامل از موجودی انبار نیاز هست که نرم ‎افزار فروشگاه‏ ساز با نرم‌‎افزار حسابداری یکپارچه‎ سازی شود. اهمیت این بخش را با ذکر یک مثل شرح می‌دهیم.

اگر فرض کنیم فروشگاهی باشد که علاوه بر فروش آنلاین، فروش آفلاین و حضوری هم داشته باشد لحظه‎‌ای که یک کالا را به صورت آفلاین به فروش می‎‌رساند و فاکتور برای آن صادر می‎‌کند موجودی آن کالا از انبار کم می‎‌شود. حال اگر سیستمی نباشد که در همان لحظه موجودی آن کالا را بر روی سایت هم بروز کند ممکن مشتری دیگری به صورت آنلاین آن کالا را روی سایت در حالتی ببیند که هنوز موجودی دارد و آن را سفارش دهد. همین امر موجب نارضایتی بسیاری از مشتریان شده و ممکن است باعث کاهش حجم فروش شود.

با توجه به توضیحات فوق و حساسیت‌‎های فروش آنلاین در بروز بودن اطلاعات، نرم ‎افزار پارمیس استار در این راستا راهکاری مطمئن ارائه می‌دهد که در مطالب بعدی به بررسی آن می‌پردازیم. اما لازم است قسمت‌های مختلف نرم افزار پارمیس استار را مورد بررسی قرار دهیم :

یکپارچه‌ سازی فروشگاه ‎ساز و نرم‎ افزار حسابداری
یکپارچه‌ سازی فروشگاه ‎ساز با نرم‎ افزار حسابداری

یکپارچگی نرم افزار انبار و فروشگاه ساز

نرم‎ افزار انبار تمام امور مربوط به موجودی کالا را کنترل می‌کند. این کنترل شامل ورود و خروج کالا، نگهداری موجودی کالا و ثبت سفارشات فروش و خرید و غیره است. در هر کسب و کاری بخش انبار و مدیریت آن اهمیت خاصی دارد، در نتیجه نیاز به یک نرم افزار حسابداری اتوماسیون در آن احساس می شود که گزارش صحیحی از تمام این امور و تجزیه و تحلیل آن به ما ارائه دهد.

این سیستم باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که قابلیت یکپارچه‌سازی یا به عبارتی هماهنگ شدن با نرم‎ افزار فروشگاه ‎ساز را داشته باشد. از این رو نرم افزار حسابداری پارمیس استار به گونه‌‎ای تولید شده است که با استفاده از آن می‌‎توانید تمام امور مربوط انبار خود را در ارتباط با فروشگاه اینترنتی و خود انبار مدیریت نمایید.

یکپارچگی نرم‎ افزار بازرگانی و فروشگاه ساز پارمیس

یکی دیگر از بخش‌های مهم هر تجارت بخش بازرگانی است. ممکن است یکی از دغدغه‎‌های فروشندگان فروشگاه‌های اینترنتی عدم ثبت فاکتور باشد. با اتصال نرم افزار حسابداری پارمیس استار به فروشگاه‎ ساز، شما می‌توانید تمام امور مربوط به بخش بازرگانی که شامل صدور فاکتور، تعریف جشنواره، انواع گزارش‌ها برای گردش فاکتورها و محاسبه سود آن‌ها است را در این بخش انجام دهید.

یکپارچگی نرم افزار خزانه با فروشگاه ساز اینترنتی

با توجه به اهمیتی که موجودی نقد در هر کسب و کاری دارد، وجود یک سیستمی که به صورت اتوماسیون دریافت و پرداخت‌های یک مجموعه را کنترل کند به شدت ضروری است. این بخش به خصوص برای مدیران در مجموعه‌های مختلف بسیار مهم است. در بخش خزانه می‌توانید تمام امور مربوط به دریافت و پرداخت، امور مربوط به چک‌های دریافتی و پرداختی و گزارشات مختلف از وضعیت نقدینگی و وضعیت چک‌های خود را دریافت کنید.

یک نکته قابل توجه در خصوص تمامی قسمت‌های مختلف نرم افزار حسابداری پارمیس استار لازم به ذکر است که سند حسابداری در این بخش‌ها به صورت اتوماتیک ثبت می‌‏شود. به طور مثال وقتی شما یک فاکتور ثبت می‌‎کنید یا یک فیش دریافت ثبت می‌کنید نرم افزار به صورت اتوماتیک سند حسابداری آن را صادر می‌کند و لازم نیست که شما به صورت دستی هم برای آن سند حسابداری صادر کنید.

نرم افزار حسابداری پارمیس استار

نرم افزار حسابداری پارمیس استار یک سیستم مالی یکپارچه مبتنی بر ERP است. ERP مخفف سه کلمه سازمان‎‌های بزرگ (Enterprise) ، منابع (Resource) و برنامه‎‌ریزی (Planning) است. اگر شما برای هر یک از بخش‌های مجموعه خود اعم از حسابداری، بازرگانی، انبار و غیره از یک سیستم جداگانه استفاده کنید ممکن است هنگام گزارش‎‌گیری به مشکل برخورد کنید. از همین رو نرم افزار حسابداری پارمیس استار از طریق یک پایگاه داده مشترک به یکپارچه‎‌سازی تمام این بخش‌‎ها می‌‌پردازد.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار حسابداری شرکتی

روش های بکارگیری امکانات نرم افزار حسابداری پارمیس در فروشگاه آنلاین

به دو صورت می‌توانید از امکانات نرم‎ افزار حسابداری پارمیس استار برای فروشگاه آنلاین خود استفاده کنید :

  1. در حالت اول ممکن است شما در حال حاضر فروشگاه آنلاین خود را راه‌‎اندازی کرده باشید ولی نیاز به یک سیستم مدیریت انبار داشته باشید که در این حالت نرم افزار انبار پارمیس استار به راحتی با فروشگاه آنلاین شما از طریق API هماهنگ یا به عبارتی یکپارچه‎ می‌شود. API در واقع یک واسطه برنامه نویسی است و باعث می‎‌شود دو نرم‌‎افزار با یکدیگر تعامل داشته باشند. این را در نظر داشته باشید این حالت زمانی اتفاق می‎افتد که شما فروشگاه ‎ساز خود را از طریق افزونه‎‌های ووکامرس (Woocammerce) یا وردپرس (WordPress) راه‎‌اندازی کرده باشید. پس از دریافت API از شرکت پارمیس نرم‎‌افزار انبار از طریق پشتیبانی شرکت پارمیس بر روی سایت شما پیاده‎سازی میشود.
  2. حالت دوم زمانی است که شما هنوز فروشگاه آنلاین خود را راه‌‎اندازی نکرده‌اید و در صدد راه‎اندازی آن هستید. در این حالت می‌‎توانید از ابتدا فروشگاه ‎ساز پارمیس‌ ‎ا‎ستار را راه‌‎اندازی کنید و هم زمان به بخش‌های فروشگاه ‎ساز و نرم ‎افزار انبار پارمیس استار دسترسی داشته باشید. قبل‌تر توضیح دادیم فروشگاه ‎سازها به صورت کد باز و اشتراکی هستند.
ویژگی نرم افزار حسابداری پارمیس استار
ویژگی نرم افزار پارمیس استار

هنگامی که وارد صفحه فروشگاه ‎ساز اینترنتی پارمیس ‎استار می‎‌شوید با سه بخش تعاریف، افزونه‎‌ها و تنظیمات روب‎رو می‎‌شوید. از ویژگی‎‌های منحصر به فرد فروشگاه ‎ساز اینترنتی پارمیس استار این است که علاوه بر داشتن تنظیمات پیش‌‎فرض و کاربری آسان به گونه‌ای طراحی شده است که خود کاربر هم بتواند در صورت نیاز و با توجه به سلیقه شخصی تنظیمات مورد نظر را اعمال کند و در صورت نیاز و داشتن دانش برنامه ‎نویسی از طریق پلاگرهای HTML افزونه دلخواه خود را ایجاد کند یا به عبارتی شخصی سازی کند.

ویژگی های نرم افزار حسابداری پارمیس استار

در ادامه مقاله فروشگاه‎ ساز چیست لازم است چند مورد دیگر از ویژگی‌‎های منحصر به فرد نرم افزار حسابداری پارمیس استار را با هم بررسی کنیم که این ویژگی‌ها موارد زیر را شامل می‌شود:

تنظیم و ساخت صفحه ‎ها

همانطور که می‌دانید هر سایت از تعدادی صفحه تشکیل می‌شود. صفحه ها در حقیقت ساختار اصلی سایت را تشکیل می‌‎دهند. نرم افزار پارمیس استار علاوه بر داشتن صفحات پیش ‎فرض به شما این امکان را می‌‎دهد که با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید سایت شما شامل چه صفحاتی باشد. به طور مثال ممکن است بخواهید سایت شما شامل صفحات: درباره ما، تماس با ما و گالری تصاویر باشد.

ایجاد انواع عکس و اسلایدر

با توجه به پیشرفت تکنولوژی اکثر کاربران علاقه‌مند هستند تا در سریع ترین زمان ممکن به جواب خود در اینترنت برسند در نتیجه ایجاد عکس و تصاویر روی سایت فروشگاه اینترنتی کمک قابل توجهی به جلب نظر مشتری می‌کند. پارمیس استار این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از تصاویر مختلف سایت خود را با توجه به سلیقه شخصی خود راه اندازی و طراحی کنید.

هم چنین امکان ایجاد اسلایدر را به شما می‌دهد تا بتوانید به صورت خیلی ساده اطلاعات کالاهای خود را در اختیار مشتریان بگذارید. همان‌طور که می‌دانید اسلایدرها بهترین ابزار برای انتقال آسان تبلیغات به مشتریان هستند که در نرم افزار پارمیس استار به گونه‌ای پیاده سازی شده است که بتوانید با توجه به سلیقه خودتان هرگونه تغییرات و تنظیمات مد نظر را اعمال کنید.

امکان اتصال به درگاه ‎های مختلف بانکی

به طور کلی اگر سایت فروشگاه آنلاین شما به درگاه پرداخت متصل نباشد هیچ کاربردی برای شما ندارد در نتیجه یکی از مهم ترین ویژگی‌های یک فروشگاه آنلاین، اتصال به درگاه بانکی است تا مشتریان بتوانند به صورت آنلاین پرداخت خود را انجام دهند. در پارمیس استار شما این امکان را دارید که بدون تعداد محدودیت درگاه‌‎های پرداخت اینترنتی تعریف کنید که این امر موجب افزایش فروشگاه شما می‌شود.

ایجاد بنر روی سایت

بنرها در سایت، یک بیلبورد دیجیتال هستند که معمولا در آن‎ها از یک تصویر جذاب برای جلب توجه کاربران استفاده می‌شود. قطعا هر سایتی یک فضای پر بازدید دارد. با استفاده از نرم افزار پارمیس استار می‌توانید در فضای پر بازدید سایت خود یک یا چند بنر تبلیغاتی ایجاد کنید.

با استفاده از بنر تبلیغاتی باعث جلب افزایش حس کنجکاوی مخاطبان خود می‌‎شوید در نتیجه در دنیای فروش اینترنتی، برای افزایش فروش استفاده از برند بسیار مهم است.

بیشتر بدانید: نرم افزار تولیدی

آپلود کردن فایل

کاربران ممکن است به دلایل مختلف احتیاج داشته باشند که یک فایل را روی سایت آپلود کنند. به همین علت سایت فروشگاه اینترنتی شما باید این قابلیت را داشته باشد. اهمیت این امر زمانی بیشتر می‌شود که شما کالایی که به فروش می‌‎رسانید، کالاهای دیجیتال باشند و محصولاتی باشد که نیاز به دانلود کردن داشته باشند که در این صورت این امکان برای شما ضروری است. یا ممکن است کاربر بخواهد مدارکی را برای شما ارسال کند. در نرم افزار پارمیس استار به راحتی می‌توانید هر نوع فایل که مد نظرتان باشد را روی سایتتان آپلود کنید.

کلام آخر درباره فروشگاه‎ ساز چیست؟

امیدواریم که این مقاله با عنوان فروشگاه‎ ساز چیست توانسته باشد، پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشد. اگر شما به کسب و کار فروشگاهی مشغول هستید و قصد گسترش تجارت خود را دارید، می‌توانید به سراغ راه اندازی فروشگاه اینترنتی بروید. برای این کار می توانید از فروشگاه ساز پارمیس استفاده کنید. این فروشگاه ساز به عنوان بخشی از سیستم یکپارچه پارمیس، ارتباطی زیرساختی با بیش از 20 زیر سیستم دیگر مانند نرم افزار انبار را داراست. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و دموی رایگان با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره فروشگاه ساز اینترنتی

  1. فروشگاه‎ ساز چیست؟
    نرم‎ افزاری است که تمام امور مربوط به فروشگاه آنلاین مانند ساخت و ایجاد صفحات فروشگاه، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و … را می توان به کمک آن به انجام داد.
  2. فروشگاه‎ ساز کدباز چیست؟
    باید گفت که فروشگاه ساز کد باز بصورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. این سری از نرم افزارها قابلیت ویرایش دارند و کدباز هستند.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید