2024-04-29 05:38:45

مقایسه دو سیستم نرم افزاری ERP و BPM

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
مقایسه ERP و BPM
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در حال حاضر، کسب و کارهای مختلف همواره در جستجوی یافتن روش‌ها و راه‌هایی هستند که، کمک زیادی به مدلسازی عملکرد کل سازمان و بهبود هر چه بیشتر فرآیندهای کاری آن‌ها کند. سیستمی که، با وجود آن بتوان دست به تجزیه و تحلیل مدیریتی هر چه بهتر از کسب و کار خود زد. از میان ابزارهای استاندارد و کاربردی در این رابطه می‌توان از دو نرم افزار BPM و ERP یاد کرد. ابزارهایی که، از جمله بهترین‌ها برای انجام برنامه‌ ریزی منابع سازمانی به شمار می‌روند. علی رغم کارایی بسیار زیاد این نرم افزارها، هنوز هم مدیرانی هستند که، از وجود تفاوت بین نرم افزار ERP و BPM اطلاعی ندارند. در این نوشته، قصد مقایسه ERP و BPM را برای شما عزیزان همیشه همراه داریم.

مقایسه ERP و BPM

معرفی برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

ERP یا سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، مخفف عبارت Enterprise Resource Planning بوده و به معنای نوعی خاص از نرم افزارهاست که، به کاربران امکان دسترسی به مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی را می‌دهد. به کمک ERP، می‌توانید قسمت‌های مختلف یک مجموعه را با یکدیگر هماهنگ کرده و موجبات گرفتن تصمیماتی هدفمند و آگاهانه را در شرکت خود فراهم کنید.

از طرفی، سیستم حسابداری erp اثر زیادی در تسهیل هر چه بیشتر ارتباطات داشته و انسجام و نظم خاصی را در مجموعه ایجاد می‌کند. دقت کنید که، ساخت ماژول‌های ERP با توجه به اصلی‌ترین کارکردهای تجاری مانند مدیریت موجودی و مدیریت منابع انسانی صورت گرفته است. برداشت داده‌ها از پایگاه داده مشترک و ذخیره سازی را می‌توان دو ویژگی مهم و هسته‌ای در سیستم ERP در نظر گرفت. به این صورت، شاهد ایجاد منبعی مشترک جهت درک واقعیت‌ها هستیم.

با استفاده از ERP تمامی پرسنل شما امکان استفاده از مجموعه داده‌های یکسانی را دارند. به این ترتیب، دیگر اثری از مسائل و مشکلاتی مانند وقفه شرکتی به علت بروز رسانی نشدن ترازنامه‌ها و یا موجودی‌ها در دپارتمان‌های متعدد سازمان نیست. کاربران از طریق واسطه‌های فراهم شده به وسیله نرم افزار ای آر پی، امکان دسترسی به اطلاعات متمرکز را دارند.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

به این ترتیب، حصول بازدهی و راحتی بالاتر حتمی است. از طریق این نرم افزار، کاربران از شر جستجوی اطلاعات موجود در انواع دپارتمان‌ها و همین‌طور درج مجدد داده‌ها خلاص می‌شوند. به کمک ماژول‌های ERP، می‌توانید تصویری جامع از مجموعه اقتصادی خود ارائه داده و مشکل و دردسری در زمان به اشتراک گذاشتن اطلاعات نداشته باشید.

از طریق نرم افزار erp، داده‌های موجود همواره بروز رسانی شده و تمامی کارکنان حاضر در مجموعه امکان دسترسی به آن‌ها را در سطحی یکسان دارند. در این شرایط است که، تصمیمات تجاری با اطمینان بیشتری گرفته می‌شوند.

مقایسه ERP و BPM

معرفی مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM)

BPMS همان سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار بوده که خلاصه شده عبارت Business Process Management System است. از این نرم افزار، تحت عنوان یکی از بهترین راهکارهای مدیریتی جهت بهینه کردن هر چه بهتر کلیه فرآیندهای کسب و کار به وسیله تحلیل، اجرا، طراحی و تعریف فرآیندها یاد می‌شود.

راهکار اساسی جهت کسب درک بهتری از نرم افزار BPMS، در نظر گرفتن مدیریت فرآیند کسب و کار تحت عنوان حوزه‌ای مستقل است. این نرم افزار، مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌ها را شامل می‌شود که، برای خودکارسازی، بهبود و درک فرآیندهای تجاری از آن‌ها استفاده می‌شود.

هدف اساسی در BPM، ارتقای بازدهی فرآیندها بوده که تحت عنوان منابع از آن‌ها یاد می‌شود. در نتیجه، خودکار کردن، مدیریت و سازماندهی فرآیندهای تجاری را می‌توان اصلی‌ترین وظیفه این نرم افزار به شمار آورد. برای رسیدن به این هدف، باید از ابزار مدلسازی فرآیندی کمک گرفت که، به وسیله آن می‌توان اقدامات لازم را برای ویرایش و طراحی گردش کارها انجام داد. کاربران، از طریق مدلسازی فرآیند امکان لحاظ کردن توصیفات فرآیندی را دارند.

مقایسه ERP و BPM

erp و bpm چه تفاوت‌هایی دارند؟

دو سیستم ERP و BPM تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که، اطلاع از آن‌ها ضروری است. با شناخت این تفاوت‌ها، امکان انتخاب بهترین نرم افزارهای برنامه ریزی و مدیریتی را براساس اهداف کسب و کار خود داشته و دیگر اثری از هدر رفتن هزینه و وقت نیست. در ادامه، شما را به طور مفصل با تفاوت‌های بین این دو مورد آشنا می‌کنیم.

مورد اول: از میان مهم ترین تفاوت‌های بین BPMS و ERP، می‌توان به شکل نرم افزاری و یا سیستم اطلاعاتی آن‌ها اشاره کرد. از سیستم ERP تحت عنوان سیستمی ماژولار یاد می‌شود که، نرم افزارهای آن از قبل تهیه شده‌اند. از طرفی، جهت پوشش‌دهی کلیه نیازهای یک سازمان، خریداری کردن ماژول‌های مختلفی از آن الزامی به نظر می‌رسد. ولی اثری از ماژولار بودن در نرم افزار BPM نبوده و برای آن باید در فضایی کاربرپسند و ساده اقدام به کدنویسی به صورت نرم افزارهای نیمه سخت و یا سخت کنید.

مورد دوم: رویکرد ERP، در رابطه با خودکار شدن انواع فرآیندهای سازمانی Best Practice بوده و مطابق بهترین تجربه‌های بهینه قبلی و شیوه‌های موجود است. اما، BPM از رویکرد DO Practice برخوردار بوده که، امکان شخصی سازی فرآیندهای سازمانی را به شما می‌دهد. به این معنی که، به آسانی می‌توانید از عهده پیاده سازی، طراحی و تعریف فرآیندها مطابق تجربه‌های خود بربیایید.

 بعلاوه، امکان بهبود و ایجاد تغییراتی در فرآیندهای طراحی و پیاده سازی شده در BPM نیز وجود دارد. اما، طراحی سیستم ERP از قبل انجام شده و اثری از انعطاف پذیری در آن نیست. بعلاوه، در صورت تمایل به ایجاد تغییراتی در فرآیندهای از قبل تعیین شده آن باید هزینه بالایی را پرداخت کنید و انجام این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد.

مورد سوم: از ERP بیشتر برای سازمان‌هایی با مقیاس بزرگ استفاده می‌شود. از طرفی، برای استقرار و نصب آن نیاز به هزینه زیادی بوده و باید وقت زیادی را برای اعمال تغییرات در فرآیندهای از قبل مشخص شده آن صرف کرد. این موضوع در حالی است که، BPMS به آسانی از عهده پاسخگویی به نیاز سازمان‌هایی با ابعاد بزرگ و متوسط بر می‌آید. بعلاوه، اعمال تغییرات در آن در زمانی کوتاه و با صرف هزینه کمی صورت می‌گیرد و به سادگی می‌توان آن را توسعه داد.

مورد چهارم: شیوه بکارگیری هوش تجاری را می‌توان از دیگر تفاوت‌های بین ERP و BPM دانست. هر دو مورد، از هوش تجاری یا همان BI استفاده می‌کنند. ولی، BPMS جهت اثربخشی فرآیندهای سازمانی و تجزیه و تحلیل داده‌ها و ERP برای مشاهده و ذخیره کردن اطلاعات از هوش تجاری کمک می‌گیرد.

مورد پنجم: تمرکز اصلی BPM بر روی گردش کار بوده و فرآیند محور است. از طرفی، قابلیت سفارشی سازی کردن فرآیندها را نیز برای سازمان دارد. در حالیکه، عمده تمرکز ERP بر روی عملکرد ماژول‌های متعددی از جمله زنجیره تامین، لجستیک، منابع انسانی و حسابداری بوده و وظیفه محور است.

مورد ششم: از دیگر تفاوت‌های بین BPM و ERP می‌توان از نوع پشتیبانی آن‌ها از داده‌ها یاد کرد. BPM، هیچ احتیاجی به داده‌های یکسان و همگن جهت یکپارچه کردن انواع نرم افزارها نداشته و بیشتر برای مدلسازی گردش کارهای کارایی دارد که، سیستم‌های نرم افزاری و نیروی انسانی در آن نقش دارند. ولی، وجود یک معماری جهت ذخیره کردن داده‌ها در سیستم ERP الزامی بوده و قابلیت پشتیبانی از داده‌های ناهمگن را ندارد. همین پیش فرض، بالاجبار سازمان‌ها را به سمت شیفت کردن از سیستم‌های موجود به محیط داده‌ای سوق می‌دهد.

erp و bpm چه شباهت‌هایی دارند؟

ساده کردن فرآیندهای تجاری و بهبود قابل توجه کارایی مجموعه اقتصادی، هدف اصلی هر دو سیستم ERP و BPM به شمار می‌رود. به طور معمول، قابلیت خودکارسازی و ابزارهای نرم افزاری جهت رسیدن به این هدف در هر دو این سیستم‌ها وجود دارد. از طرفی، ارائه تحلیل‌های بی‌درنگ و داده‌ها جهت یاری رساندن به سازمان‌ها برای گرفتن تصمیمی آگاهانه و منطقی در هر دو سیستم امکان‌ پذیر است.

مقایسه ERP و BPM

آیا امکان استفاده همزمان از این دو نرم افزار وجود دارد؟

به طور معمول، دو نرم افزار ERP و BPM تکمیل کننده یکدیگر بوده و به آسانی با یکدیگر ادغام می‌شوند. اینگونه، نواقص موجود بین آن‌ها به راحتی برطرف شده و منابع سازمان خود را به شکل بهتر و مطلوبی مدیریت می‌کنید. همین موضوع، موجبات استفاده مجموعه‌های اقتصادی ارائه کننده ERP از امکانات BPM در ماژول‌های خود را فراهم کرده است. از طرفی، شرکت‌های ارائه دهنده BPM باید به دنبال ترکیب pre practice و Best Practice و بهره گرفتن از مزایای ERP باشند.

در انتها و با اطلاع از تفاوت‌های بین ERP و BPM می‌توان به این نتیجه رسید که، نه تنها هیچ تضادی بین این دو سیستم دیده نمی‌شود بلکه، وجود آن‌ها در کنار یکدیگر تمامی خلاءهای موجود در مجموعه را پوشش داده و می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. مثلاً، یکی از بهترین راهکارها جهت صرفه جویی در هزینه و وقت و همین‌طور افزایش قابل توجه انعطاف پذیری در سازمان استفاده از نرم افزار BPM است. در نتیجه، با بکارگیری همزمان این دو سیستم، می‌توانید به بالا رفتن کارایی سازمان خود و بهبود عملکرد آن کمک کنید.

 کدام یک برای کسب و کار شما بهتر است؟

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، وجود هر دو نرم افزار حسابداری ERP و BPMS برای کسب و کار شما الزامی به نظر رسیده و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد. در واقع، هر کدام مکمل دیگری بوده و برای ارتقاء سطح مجموعه اقتصادی لازم هستند.

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

جمع‌بندی

در این نوشته، با ذکر تعاریف و همین‌طور تفاوت بین BPM و ERP همراه شما مخاطبان عزیز پارمیس بودیم. از طرفی، اشاره کردیم که، با دسترسی به هر دو این نرم افزارها می‌توانید زمینه پیشرفت شغلی هر چه بیشتر را برای خود فراهم کنید. کافیست با مراجعه به وبسایت پارمیس و اطلاع از شماره تماس مجموعه اطلاعات لازم برای خرید نرم افزار BPM و ERP را از تیم فروش دریافت کنید.

سؤالات متداول

برنامه ریزی منابع سازمانی یا ERP چیست؟

ERP یا سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، مخفف عبارت Enterprise Resource Planning بوده و به معنای نوعی خاص از نرم افزارهاست که، به کاربران امکان دسترسی به مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی را می‌دهد.

مدیریت فرآیند کسب و کار یا BPM چیست؟

BPM همان سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار بوده که خلاصه شده عبارت Business Process Management System است. از این نرم افزار، تحت عنوان یکی از بهترین راهکارهای مدیریتی جهت بهینه کردن هر چه بهتر کلیه فرآیندهای کسب و کار به وسیله تحلیل، اجرا، طراحی و تعریف فرآیندها یاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید