2024-04-29 14:07:05

چرا باید از ماده 100 در اظهارنامه مالیاتی استفاده کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

مالیات بر درآمد را می‌توان از انواع مالیات مستقیم به شمار آورد. به موجب این مورد، هر یک از مودیان مالیاتی الزاماٌ باید از طریق تحویل مدارک و اسناد لازم و همین‌طور تسلیم کردن اظهارنامه مالیاتی مبلغ مورد نظر را به دولت بپردازند. در این قانون، تبصره‌ای هم به تصویب رسیده که، به موجب آن کلیه مراحل اختلاف برانگیز و زمان‌بر بین سازمان امور مالیاتی و مودی برطرف می‌شود. به این ترتیب، وصول مالیات تسهیل می‌شود.

براساس ماده 100 اظهارنامه مالیاتی، هر یک از مودیان باید اقدامات لازم را برای تهیه اظهارنامه مالیاتی مرتبط با فعالیت شغلی خود در طول یکسال مالیاتی، آن هم دقیقاٌ مطابق فرمت اعلامی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور انجام دهند. این افراد باید بعد از تنظیم این اظهارنامه، آن را تا انتهای خرداد ماه سال بعد تسلیم اداره امور مالیاتی کرده و مالیات تعلق گرفته به نرخ ذکر شده در ماده 131 این قانون را واریز کنند.

مطابق تبصره این ماده قانون، سازمان امور مالیاتی امکان معاف کردن شماری از کسب‌وکارها با میزان درآمد خدمات و فروش سالانه حداکثر 10 برابر از انجام دادن قسمتی از تکالیف همچون نگهداری کردن اسناد و مدارک موضوع این قانون معافیت موضوع ماده 84 را دارد. در این نوشته، اطلاعاتی را در رابطه با ماده 100 اظهارنامه مالیاتی و فواید استفاده از آن خدمتتان ارائه می‌کنیم.

تبصره ماده 100 قانون مالیات

مزایای استفاده از ماده 100 در اظهارنامه مالیاتی

به کمک این تبصره، دیگر نیازی به نگهداری مدارک و اسناد توسط سازمان امور مالیاتی و مودی مالیاتی نیست. از طرفی، کلیه تشریفات اعتراض به مالیات نیز از میان برداشته شده و از همان ابتدا مبلغی مشخص و قطعی برای مالیات اعلام می‌گردد. بعلاوه، می‌توان مبلغ مالیات قطعی را نیز قسط‌بندی کرد.

تبصره ماده 100 قانون مالیات

تبصره ماده 100 برای کدام نوع مالیات استفاده می‌شود؟

امکان بکارگیری تبصره ماده 100 برای کلیه منابع مالیاتی وجود ندارد. امکان استفاده از این تبصره تنها در رابطه با منبع مالیات بر درآمد عملکرد امکان‌پذیر است. تعیین کردن مالیات در دیگر موارد، الزاماٌ باید از طریق طی حسابرسی مالیاتی و کلیه مراحل تسلیم کردن اظهارنامه صورت بگیرد. تنها مودیان مشاغل یا همان افراد حقیقی امکان استفاده از این فرصت را داشته و اشخاص حقوقی ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در زمان تعیین شده آن هم مطابق درآمد عملکرد خود هستند. مشاغل انجام شده با مشارکت مدنی بین چند سازنده یا فرد نیز امکان بهره‌مندی از مزیت‌های تبصره ماده 100 را دارند.

تبصره ماده 100 قانون مالیات

شرایط استفاده از امکانات تبصره ماده 100 مالیات

هدف اصلی از روی کار آمدن تبصره ماده 100 چیزی به جز تشویق کردن کلیه مودیان به پرداختن مالیات در موعد مقرر نیست. به همین دلیل، در صورت تمایل به بهره‌مندی از مزیت‌های این تبصره، باید شرایط لازم را نیز داشته باشید. در ادامه، شما را با شرایط اعلامی برای استفاده از تبصره 100 در سال جاری (1402) آشنا می‌کنیم.

  • ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی ماده 100 تا پیش از زمان مقرر در سامانه امور مالیاتی کشور
  • نداشتن هیچ‌گونه بدهی مالیاتی از طرف مودیان در طول سال‌های قبل
  • حداکثر یکصد برابر بودن سقف معافیت مالیاتی مجموع فروش خدمات و کالاهای صاحبان مشاغل در سال جاری (این میزان باید حداکثر شش میلیارد و 720 میلیون تومان باشد)

تبصره ماده 100 قانون مالیات

نحوه استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات

کلیه مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده 11 قانون مالیات مستقیم، نیازی به تسلیم اوراق و دفاتر مالی و ثبت اظهارنامه مالیاتی ندارند. ولی، فراموش نکنید که، این معافیت تنها به اظهارنامه‌های عادی که، هر یک از صاحبان مشاغل الزاماٌ باید به طور سالانه اقدام به ثبت آن‌ها کرده و در خرداد ماه اقداماتی را برای ارسال آن به اداره مالیات انجام دهند. باید بدانید که، بین اظهارنامه مالیاتی عادی و تبصره 100 از جهت مراحل و شرایط لازم برای ثبت‌نام تفاوت وجود دارد.

در گام اول جهت پر کردن اظهارنامه، باید وارد سامانه درگاه ملی خدمات مالیات به نشانی my.tax.gov.ir شوید. در صفحه باز شده، برای ورود به پنل کاربری، باید رمز عبور، کد ملی و تصویر امنیتی را در فیلدهایی مشخص درج کنید. در صورت نداشتن رمز عبور جهت استفاده از سایت، قبل از هر چیز باید اقدام به ثبت‌نام در سامانه بفرمایید. بعد از وارد شدن به پنل کاربری، نوبت به درج کدی 6 رقمی در کادر مشخص شده و کلیک بر روی دکمه « ورود به سایت » می‌رسد.

در مرحله بعدی، عبارتی را در بالای صفحه مشاهده می‌کنید که، برای دریافت اظهارنامه مالیاتی باید بر روی آن کلیک کنید. با انتخاب این گزینه، به سامانه ثبت اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم وارد شده و امکان تکمیل اظهارنامه را دارید.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

نحوه قسط‌بندی مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده 100

براساس دستورالعمل ابلاغی، در صورت عدم توانایی مودی جهت پرداخت مالیات مودی، امکان قسط‌بندی آن طی چهار ماه نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که، در صورت اهمال در پرداخت این نوع از مالیات، فرد حقیقی ملزم به پرداخت جریمه است.

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

جمع‌بندی

در این نوشته، عنوان کردیم که، براساس ماده 100 قانون مالیات مستقیم، کلیه صاحبان مشاغل باید اقداماتی را جهت تنظیم کردن اظهارنامه مالیاتی جهت عملکرد شغلی سالیانه خود انجام دهند. هدف اصلی از اعلام تبصره 100 قانون مالیات مستقیم، نگهداری مدارک و اسناد، اعتراض کردن به مالیات، تسلیم کردن و خودداری از تشریفات تسلیم اظهارنامه و همین‌طور انجام هر چه آسان‌تر پرداخت و تعیین مالیات است. از تبصره ماده 100 تخت عنوان امتیازی یاد می‌شود که، سازمان امور مالیاتی کشور برای شماری از مشاغل اختصاص داده و آن‌ها امکان استفاده از آن را دارند. ولی، باید دقت داشته باشید که، عدم توجه به شماری از تکالیف مالیاتی، به راحتی شما را از این امتیاز مهم قانونی محروم می‌کند.

سؤالات متداول

شرایط استفاده از امکانات تبصره ماده 100 مالیات چیست؟

مواردی از جمله ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی ماده 100 تا پیش از زمان مقرر در سامانه امور مالیاتی کشور، نداشتن هیچ‌گونه بدهی مالیاتی از طرف مودیان در طول سال‌های قبل را می‌توان جزء شرایط بکارگیری این تبصره دانست.

مزایای استفاده از ماده 100 در اظهارنامه مالیاتی چیست؟

به کمک این تبصره، دیگر نیازی به نگهداری مدارک و اسناد توسط سازمان امور مالیاتی و مودی مالیاتی نیست. از طرفی، کلیه تشریفات اعتراض به مالیات نیز از میان برداشته شده و از همان ابتدا مبلغی مشخص و قطعی برای مالیات اعلام می‌گردد. بعلاوه، می‌توان مبلغ مالیات قطعی را نیز قسط‌بندی کرد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید