2024-05-16 01:03:12

صفر تا صد راه اندازی فروشگاه برق و الکتریکی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
راه‌ اندازی فروشگاه الکتریکی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

شرکت فناوری اطلاعات پارمیس، به عنوان مجموعه‌ای کارآمد و پیشرو در حوزه تولید انواع و اقسام نرم‌ افزارهای حسابداری برای صنوف مختلف شناخته شده و همواره سعی در کسب جایگاهی بالا را در این زمینه داشته است. البته، رسیدن به این جایگاه تصادفی نبوده و از تلاش بی‌وقفه مدیریت مجموعه و استفاده از مهارت‌های افرادی آگاه و متخصص نشأت می‌گیرد.

نرم‌ افزار برق و الکتریکی پارمیس، به عنوان محصولی باکیفیت و عالی در بین افراد مشغول به کار در این صنف به شمار رفته و با داشتن بخش‌هایی کاربردی و جذاب به عالی‌ترین شکل پاسخگوی نیازهای فعالان در این حوزه است. لوازم الکتریکی، از جمله اجناس پرمصرفی به شمار می‌روند که، با فروش آن‌ها به سود بالایی دست پیدا می‌کنید. در صورت تحصیل در رشته‌های فنی و یا علاقه به کارهای الکتریکی راه اندازی مغازه برق و الکتریکی ایده‌ای عالی برای شماست. در این نوشته از گروه نرم‌ افزاری پارمیس، سعی در ارائه مطالبی مفید و کاربردی در رابطه با راه اندازی فروشگاه الکتریکی را برای شما عزیزان داریم.

راه‌ اندازی فروشگاه الکتریکی

مراحل راه اندازی فروشگاه برق و الکتریکی

قبل از هر اقدامی برای راه اندازی مغازه برق و الکتریک، از انجام اموری همچون اخذ پروانه کسب، تأمین کردن سرمایه مورد نیاز و تدوین اصولی طرح کسب‌وکار غافل نشوید. در ادامه، با ارائه توضیحاتی مفصل در رابطه با مراحل راه اندازی فروشگاه الکتریکی همراه شما هستیم.

مرحله اول: انجام تحقیقات بازار

انجام تحقیقات بازار، جهت رسیدن به موفقیت در این کسب‌وکار الزامی به نظر می‌رسد. تحقیقات بازار، به فرایندی گفته می‌شود که، در آن باید به بررسی و تحلیل سهم بازار، نیازهای مشتریان و رفتار آن‌ها بپردازید.

برداشتن قدم‌های مالی مطمئن‌تر، پیشی گرفتن از رقبا و استفاده‌ بهینه از سرمایه خود از جمله اثرات مثبت این اقدامات است.

با پاسخگویی به سؤالات ذکر شده در زیر می‌توانید تحقیقات بازار را در زمان راه اندازی مغازه برق و الکتریکی هر چه بهتر پیش ببرید:

  • مشتریان چگونه به ارزیابی خدمات و محصولات شما می‌پردازند؟
  • آیا فضایی برای رقابت جدید در بازار وجود دارد؟
  • تقاضا برای خرید لوازم الکتریکی چقدر است؟
  • مشتری‌های فروشگاه الکتریکی به کدام محصولات و خدمات بیشتر احتیاج دارند؟

مرحله دوم: انتخاب کردن نام مغازه

بعد از انجام دادن تحقیقات بازار ملزم به انتخاب نام مناسب برای فروشگاه الکتریکی خود هستید. شمار زیادی از کسب‌وکارها اطلاعی از اهمیت گزینش اسمی خوب برای مغازه نداشته و همین موضوع موجب از دست دادن فرصت‌های فروش زیادی برای آن‌ها می‌شود. اگر نام فروشگاه را به درستی انتخاب کنید، این اسم برای همیشه در ذهن مشتری مانده و در نهایت باعث افزایش فروش شما می‌گردد. توجه داشته باشید که، باید نامی را انتخاب بفرمایید که، به جز خاص بودن تلفظ آن راحت بوده و غیرمرتبط با کسب‌کارتان نباشد.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

مرحله سوم: تأمین سرمایه برای راه‌اندازی مغازه الکتریکی

میزان سرمایه مورد نیاز جهت تأسیس فروشگاه برق و الکتریکی، بستگی به عوامل متعددی دارد. در ابتدا، باید زمینه فعالیت خود را مشخص کرده و متراژ مغازه خود را نیز در نظر بگیرید. مساحتی برابر با یک زیرپله یا حتی بزرگتر را می‌توان متراژی مناسب برای راه اندازی مغازه برق و الکتریکی دانست. به علت متنوع بودن محصولات، پیشنهاد ما انتخاب فروشگاهی به متراژ 30 متر مربع است. در صورت انتخاب مغازه‌ای بزرگتر، به مراتب سرمایه در گردش شما کمتر بوده و مجبور به پرداخت اجاره بالاتری هستید. اگر سرمایه شما زیاد نیست، مغازه‌ای کوچکتر را برای اجاره انتخاب کنید. از طرفی، به جای موجود کردن اجناسی لوکس در مغازه که مشتریان زیادی ندارد، کالاهای مصرفی همچون لامپ و چسب برق را در فروشگاه عرضه کنید که هم قیمت آن‌ها پایین است و هم فروش بالایی دارند.

مرحله چهارم: مشخص کردن محل فروشگاه الکتریکی

نیاز ساکنان هر یک از مناطق به لوازم الکتریکی، امری غیرقابل انکار است. در هر کدام از محله‌ها چند مغازه الکتریکی را پیدا می‌کنید که، مشغول کار و فعالیت بوده و مردم خریدهای خود را از آن می‌کنند. در نتیجه، امکان افتتاح فروشگاه برق و الکتریکی در نزدیکی اماکن مسکونی را دارید.

فقط توجه کنید که، مغازه الکتریکی دیگری در آن حوالی نباشد. با بیشتر بودن فاصله شما از دیگر فروشگاه‌های مشغول به فعالیت در این زمینه، سود و درآمد بالاتری را نصیب خود می‌کنید. در صورت ارائه خدماتی خوب و عالی به مشتریان به جز فروش لوازم الکتریکی، امکان شناخته شدن خود را در آن منطقه بالاتر برده و رونق زیادی به کسب‌وکارتان می‌دهید.

ولی در صورت داشتن سرمایه در گردش بالا و تمایل به عمده‌فروشی، باید پاساژ یا راسته مخصوص این صنف را برای راه اندازی فروشگاه الکتریکی انتخاب کنید. در این مناطق، رقابت بالاتر بوده و میزان فروش و اجاره‌بها بیشتر است. در نتیجه، قیمت‌گذاری اجناس را باید به گونه‌ای انجام بدهید که امکان رقابت با دیگر مغازه‌ها را داشته باشید.

مرحله پنجم: اخذ مجوز کسب برای افتتاح الکتریکی

قبل از هر کاری برای راه اندازی مغازه برق و الکتریکی، باید اقدامات لازم را برای دریافت جواز کسب انجام دهید. برای این کار، در قدم اول وارد سامانه اصناف ایرانیان به نشانی iranianasnaf.ir شده و مراحل لازم برای ارائه درخواست خود جهت اخذ پروانه کسب را انجام دهید. در قدم بعدی، باید کلیه فرم‌های اداری کسب جواز کسب برای راه اندازی مغازه برق و الکتریک را کامل کنید تا کارشناسان حاضر در کمیسیون بازرسی، اقدامات لازم را برای تأیید آن انجام دهند.

در اینجا، باید منتظر بازدید کارشناسان از محل کسب خود باشید. در ادامه، طی جلسه برگزار شده با حضور هیئت مدیره کمیسیون به بررسی صلاحیت شما به عنوان یک متقاضی پرداخته می‌شود. کافیست هیئت مدیره به واجد شرایط بودن شما مهر تأیید بزند تا پروانه کسب را دریافت و فعالیت خود را شروع کنید.

راه‌ اندازی فروشگاه الکتریکی

مدارک لازم برای اخذ پروانه کسب فروشگاه الکتریکی

در این بخش، به ذکر مدارکی می‌پردازیم که جهت دریافت پروانه کسب تأسیس فروشگاه برق و الکتریکی باید آن‌ها را ارائه بدهید:

  • ارائه مدارکی مبنی بر برخورداری شما از صلاحیت‌های فنی
  • تحویل کارت صلاحیت بهداشتی و معاینه پزشکی
  • ارائه گواهی موافقت از طرف اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
  • تحویل اوراق پرداختی مالیات و یا مدارک تشکیل پرونده
  • ارائه رزومه کاری در زمینه الکتریکی و برق
  • تحویل گواهی عدم اعتیاد
  • ارائه دادن آخرین مدرک تحصیلی متقاضی افتتاح فروشگاه الکتریکی
  • تحویل دادن گواهی عدم سوءپیشینه فرد متقاضی تأسیس مغازه برق و الکتریکی
  • ارائه کارت معافیت از خدمت و یا پایان خدمت برای شخص متقاضی افتتاح مغازه الکتریکی
  • تحویل مبایعه‌نامه، اجاره‌نامه و یا سند مالکیت محل فروشگاه الکتریکی
  • برخورداری از حداقل هجده سال سن جهت بانوان متقاضی راه اندازی مغازه برق و الکتریکی
  • تحویل دادن دوازده قطعه عکس پرسنلی جدید از فرد مایل به افتتاح فروشگاه الکتریکی
  • برخورداری از تابعیت ایرانی برای شخص متقاضی تأسیس مغازه برق و الکتریکی

بعد از دریافت مجوز کسب راه اندازی فروشگاه الکتریکی، لازم است وارد سامانه اتحادیه شده و حق عضویت تعیین شده را واریز کنید. جواز اعطا شده، در ابتدا تا یکسال معتبر است. اما، بعد از این مدت امکان تمدید آن تا پنج سال را دارید. پس از اخذ مجوز، نوبت به انجام اقدامات مربوط به پرداخت مالیات می‌رسد.

مرحله ششم: خرید کالاهای ضروری برای تجهیز فروشگاه الکتریکی

در مغازه الکتریکی، امکان فروش انواع تجهیزات صنعتی و خانگی از جمله انواع کابل، لامپ و باتری را دارید. با توجه به پیشرفت‌هایی روزافزون در زمینه تکنولوژی، شاهد افزایش روزبه‌روز تنوع در انواع محصولات الکتریکی هستیم. بنابراین، ملزم به شناسایی جدیدترین محصولات الکتریکی در دوره‌های زمانی مشخص و خرید از فروشگاه‌های موجود و عمده‌فروشی‌ها هستید. از میان دیگر اجناس موجود در مغازه برق و الکتریکی می‌توان از زنگ توکار و روکار، پریز و کلید، انبردست، فازمتر و پنل هالوژن نام برد.

مدیریت هزینه‌ها از طریق نرم‌ افزار الکتریکی پارمیس

تا اینجا، آشنایی لازم را با مراحل و اصول افتتاح مغازه الکتریکی پیدا کردید. ولی، آیا از نحوه سازماندهی حساب و کتاب‌های خود در این شغل مطلع هستید؟ اگر عزم خود را برای سودآوری عالی در این شغل جزم کرده‌اید، باید از عهده مدیریت هزینه‌های خود به کمک یک نرم‌ افزار حسابداری مفید و کارآمد بربیایید. بعد از راه اندازی فروشگاه الکتریکی، ملزم به ثبت دقیق فروش ریز به ریز میزان فروش روزانه و همین‌طور مخارج خود هستید.

نرم‌ افزار حسابداری برق و الکتریکی، قادر به نظم بخشیدن به عملیات حسابداری شما بوده و سرعت شما را در انجام امور مالی تا حد قابل‌توجهی بالا می‌برد. از طرفی، احتمال بروز خطا را در حین انجام محاسبات مغازه الکتریکی کاهش می‌دهد.

راه‌ اندازی فروشگاه الکتریکی

مزایای راه اندازی مغازه برق و الکتریکی

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های افتتاح مغازه برق و الکتریکی می‌توان از عدم آسیب به اجناس موجود در مغازه در صورت ماندن طولانی مدت آن‌ها یاد کرد. بنابراین، امکان ضرر کردن در این حرفه تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از دیگر مزایای تأسیس فروشگاه برق و الکتریکی، نیاز مردم همیشگی مردم به روشنایی در ادارات و منازل است. بعلاوه، از آنجایی‌که، رابطه‌ای مستقیم بین قیمت لوازم الکتریکی و دلار وجود دارد، در صورت بالا رفتن قیمت دلار، حتی با داشتن فروش کم ضرری شامل حال شما نمی‌شود.

لوازم الکتریکی را از کجا بخریم؟

قبل از پاسخگویی به این سؤال، بهتر است لیستی از لوازم مورد نیاز را تهیه کرده و با کسب شناختی دقیق از برندهای موجود با خیالی راحت برای خرید تجهیزات اقدام کنید. در صورت سکونت در تهران یا اطراف آن، امکان خرید وسایل را از فروشگاه‌‌های واقع در خیابان سعدی، جمهوری و همین‌طور لاله‌زار را دارید. ولی یادتان باشد که، براساس میزان خرید خود امکان دریافت درصد تخفیف همکاری را نیز دارید.

سود فروشگاه برق و الکتریکی

به جز فروش کالاهای مختلف، مغازه‌های الکتریکی امکان ارائه انواع خدمات را نیز دارند. در صورت داشتن تخصص در حوزه امور فنی، امکان ارائه انواع خدمات از جمله برقکاری ساختمان و تعمیر لوازم برقی را نیز در کنار فروش انواع محصول دارید. ولی، اگر فقط لوازم الکتریکی را در مغازه عرضه کنید، مشتریان زیادی جذب خرید از شما نمی‌شوند. بنابراین، باید تنوع محصولاتتان بالا باشد. بعلاوه، برای جلوگیری از ضرر به کسب‌وکار خود باید همواره سعی در به‌روز نگه داشتن قیمت‌ها داشته باشید.

در صورت نداشتن تخصصی در حوزه خدمات الکتریکی، حتماٌ از یک پیمانکار کمک گرفته و یا فردی را در مغازه استخدام کنید که تخصص لازم را در این زمینه داشته باشد. زیرا، باعث افزایش درآمد و سوددهی شما می‌شود. از طریق کار در کنار فردی متخصص و کاردان در یک مغازه الکتریکی، می‌توانید به افزایش هر چه بیشتر دانش فنی خود در این رابطه کمک کنید.

راه‌ اندازی فروشگاه الکتریکی

راه‌های افزایش درآمد با افتتاح مغازه الکتریکی

در جایگاه مدیر یک کسب‌وکار باید نهایت تلاش خود را برای افزایش درآمد خود به خرج دهید. در صورت تفکر بیشتر در رابطه با این موضوع و و سعی در گرفتن ایده‌هایی عالی از همکاران خود، به مراتب موفقیت بیشتری کسب می‌کنید. در ادامه، تعدادی از راهکارهای مفید جهت افزایش درآمد در این شغل را برایتان نام می‌بریم.

  1. انجام دادن پروژه‌های برقی

در صورت داشتن وقت و تبحر در انجام کارهای برقی، می‌توانید در اوقات فراغت خود پروژه‌های کوچک انجام داده و خرده‌کاری انجام دهید.

  1. تبلیغات و بازاریابی

انجام تبلیغات و بازاریابی در زمان افتتاح فروشگاه برق و الکتریکی را جدی گرفته و از آن غافل نشوید. از طرفی، صفحه‌ای در تلگرام و یا اینستاگرام خود راه‌اندازی کرده و در اوقات بیکاری پست‌های جدیدی آماده کرده و در آن‌ها قرار دهید. پست‌هایی با محتوای آموزنده در رابطه با رشته و شغل خود و یا معرفی تجهیزات موجود در مغازه که می‌توانند به جذب بیشتر مشتریان و به دنبال آن افزایش فروش شما کمک کنند.

  1. برخورد و اخلاق مناسب

تا حد امکان با مشتریان برخوردی محترمانه داشته باشید و با روی باز از آن‌ها استقبال کنید. چرا که، شماری از این افراد جزء فعالان مشغول به کار در این صنف بوده و یا برقکار هستند. با این برخوردها آن‌ها را به مشتری‌های ثابت خود تبدیل می‌کنید.

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

  1. کامل بودن اجناس موجود در فروشگاه

از پراکنده کار کردن در ابتدای مسیر راه‌اندازی الکتریکی جداٌ خودداری کنید. مدنظر قرار دادن تجهیزات روشنایی که از قضا کاربرد زیادی هم دارند، یکی از بهترین ایده‌ها در زمان شروع کار است. موجودی کالاهای موجود در مغازه به گونه‌ای باشد که، در زمان مراجعه برقکار روشنایی و ساختمان تمامی تجهیزات مورد نیاز وی را داشته باشید. نه اینکه تعدادی از آن‌ها را نداشته و قسمتی دیگر را هم ناقص به وی بفروشید. بعد از توسعه کسب‌وکارتان، امکان بازاریابی در زمینه تجهیزات برق صنعتی را نیز دارید.

برقراری ارتباط با برقکاران

تا حد امکان، از ارتباط با برقکاران صنعتی و ساختمانی غافل نشده و در صورت مراجعه کردن هر یک از مشتریان برقکار بودن یا نبودن آن‌ها را جویا شوید. در صورت برقکار بودن تعدادی از مشتری‌ها، شماره تلفن آن‌ها را گرفته و قول انجام پروژه‌های مختلف را به آن‌ها بدهید. از طرفی، خیال برقکارها را از قیمت و کیفیت بالای محصولاتتان در قیاس با دیگر فروشگاه‌ها راحت کنید.

مطمئن باشید که، این قبیل از افراد یا خودشان جهت خرید تجهیزات لازم به شما مراجعه می‌کنند و یا مشتری‌ها و کارفرماهای خوبی را برایتان می‌فرستند. تصور کنید که، شما با ده برقکار آشنا شده و قصد همکاری با آن‌ها را دارید. در صورت خرید به فرض سه میلیونی هر کدام از این برقکارها از مغازه شما تنها یک بار در سال، سالیانه 30 میلیون تومان فروش دارید. در نتیجه، این روابط را جدی بگیرید.

جمع‌بندی

در این نوشته، با ذکر اطلاعاتی مهم و کلیدی در رابطه با نحوه افتتاح فروشگاه برق و الکتریکی همراه شما عزیزان بودیم. فقط فراموش نکنید که، تهیه نرم‌ افزار حسابداری برای مغازه برق و الکتریکی پارمیس را در اولویت امور قرار داده و از آن غافل نشوید. تیم فروش شرکت ما، با ارائه کردن دموی رایگان این برنامه حسابداری کاربردی برای صنف الکتریکی، همراه شما عزیزان است. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد نرم‌ افزار حسابداری برق و الکتریکی تولیدی در این مجموعه نیاز دارید، از طریق شماره تماس درج شده در وب‌سایت با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

          برای یادگیری بیشتر: ” صفر تا صد راه اندازی پت شاپ ” و ” صفر تا صد راه اندازی فروشگاه خدمات کامپیوتری ” 

سؤالات متداول

مزایای تأسیس مغازه برق و الکتریکی چیست؟

از بین مزیت‌های افتتاح مغازه برق و الکتریکی می‌توان از عدم آسیب به اجناس موجود در فروشگاه در صورت ماندن آن‌ها و احتیاج همیشگی مردم به روشنایی در اداره‌ها و خانه‌ها یاد کرد.

مدارک لازم برای اخذ مجوز کسب مغازه برق و الکتریکی چیست؟

از میان مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب مغازه برق و الکتریکی می‌توان به ارائه رزومه کاری در زمینه الکتریکی و برق، تحویل گواهی عدم اعتیاد و ارائه دادن آخرین مدرک تحصیلی متقاضی افتتاح فروشگاه الکتریکی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید