2024-04-27 13:16:35

حسابداری رسمی چیست و چه مزایایی دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
حسابداری رسمی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

تمامی حرف و رشته‌های تخصصی، از جامعه حرفه‌ای برخوردار هستند. در این جامعه، بهترین اشخاص آن رشته عضو بوده و تشکیل دهنده مجموعه‌ای تخصصی و علمی در رشته موردنظر هستند. حسابداری نیز از این رشته‌ها مستثنی نیست. این رشته تخصصی و کارآمد، اقدام به تعیین چشم‌انداز شغلی مشخصی برای اشخاص علاقه‌مند کرده که از مقاصد و اهداف حرفه‌ای متفاوتی برخوردار است.

 از جمله این مقاصد حرفه‌ای، می‌توان از عضویت در جامعه حسابداران رسمی و دستیابی به شغل حسابداری رسمی اشاره کرد. این امتیاز از جمله مواردی است که، تمامی حسابداران از همان آغازین روزهای شروع کار خود در جستجوی کسب آن هستند.

در صورت اشتغال در حرفه حسابداری و عدم اطلاع از وظایف و تخصص CPA و نحوه کسب این مهارت مهم مطالعه این مطلب مهم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

حسابدار رسمی

حسابدار رسمی (CPA) به چه کسی میگویند؟

در صورت داشتن فعالیتی طولانی‌مدت در رشته حسابداری، چه به صورت حضوری و چه به صورت حسابداری غیر حضوری ، حتماً تا به حال اسم جامعه حسابداران به گوشتان خورده است. این گروه را می‌توان زبده‌ترین حسابدارها در سطح ایران به شمار آورد. افرادی که، امکان به عهده گرفتن مسئولیت‌های بزرگتر را داشته توانمندی آن‌ها در جایگاه حسابداری خبره مورد تایید قرار گرفته است.

هر یک از حسابداران، در صورت برخورداری از مدرک دانشگاهی و سپری کردن مدتی مشخص از کار، امکان شرکت در آزمون حسابداری رسمی را دارند. پس از پذیرفته شدن در امتحان مذکور، قادر به دریافت مدرکی هستند که، با استفاده از آن به CPA در یک شرکت بدل می‌شوند. مهر و امضا درج شده بر روی این مدرک، در نزد شمار زیادی از مهم‌ترین مراکز همچون سازمان امور مالیاتی کشور اعتبار دارد.

 این گروه از حسابداران حرفه‌ای و باصلاحیت، در صورت داشتن مجوز و از طریق افتتاح موسسه حسابرسی، امکان ارائه خدماتی را در حوزه خدمات مالیاتی و حسابداری، مشاوره مالی، ارزیابی سهم‌الشرکه و سهام، نظارت بر تسویه و بازرسی قانونی براساس قوانین و ضوابط جامعه حسابداران رسمی ایران را دارند.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

تاریخچه حسابداران رسمی در ایران

حسابداران رسمی، در قالب یک سازمان برای اولین بار در کشور بریتانیا و در اواخر قرن نوزدهم میلادی شکل گرفت. در آن زمان، بریتانیا از پیشرفته‌ترین نظام اقتصادی و مالی برخوردار بود. این نهاد، کار خود را از آغازین سال‌های قرن بیستم در ایالات متحده آمریکا آغاز کرد. به تدریج، با توجه به نیازی گسترده به استفاده از انواع خدمات حسابرسان و حسابداران جهت تأمین کردن منافع عمومی و گسترش اقتصاد مبتنی بر بازار، CPA گسترش قابل‌توجهی در دنیا پیدا کرد.

حسابداری رسمی

تفاوت حسابدار رسمی با کارمند حسابداری

در صورت تصور فعالیت در رشته حسابداری به عنوان راهی پر فراز و نشیب جهت رسیدن به موفقیت، Certified Public Accountant را می‌توان از جمله اصلی‌ترین مقاصد برای رسیدن به پیشرفت در این مسیر دانست. تفاوت مهم یک حسابدار معمولی با CPA این است که، تمامی حسابداران معمولی موفق به قبولی در آزمون تخصصی حسابداری نمی‌شوند.

با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که، تجربه کاری و سطح علمی افراد شرکت کننده در این آزمون از حسابدار معمولی به مراتب بالاتر است. بعلاوه، اخذ مدرک CPA، اثر زیادی بر روی تغییر وظایف و جایگاه شغلی دارد. در ادامه، شما را با شماری از این تفاوت‌های مهم و کلیدی آشنا می‌کنیم.

  • توانایی مدیریت انواع واحد مالی در سازمان‌ها

یک Certified Public Accountant، امکان نظارت بر وظایف حسابداری کارکنان ساده شرکت را دارد. به طور معمول، این فرد تحت عنوان یک صاحب‌نظر در حوزه مالی و یا مدیر مالی سازمان مشغول به فعالیت است. بعلاوه، ارتباطات سازمانی این شخص نیز در مقایسه با حسابدار معمولی در بخش مالی یک شرکت به مراتب در سطح بالاتری قرار دارد.

  • انجام دادن وظایفی تخصصی در حوزه حسابداری به‌وسیله CPA

CPA، از دامنه وظایف بسیار گسترده‌تری در مقایسه با یک حسابدار ساده برخوردار است. با این حال، Certified Public Accountant اموری کلی‌تر ولی تخصصی‌تر را باید انجام بدهد.این فرد، نقشی بسیار موثر را در کاهش میزان مالیات، افزایش درآمد و کم شدن هر چه بیشتر هزینه‌های شرکت ایفا می‌کند.

کارمند حسابداری یک مجموعه، مسئولیت حسابداری مالیاتی و تصحیح و ثبت کردن دادوستدهای مالی را عهده‌دار است. ولی، CPA تنها مسئول انجام بررسی‌های کلی بر روی نتایج مالی شرکت و سازماندهی کردن وظایف افراد حاضر در مجموعه است.

     برای کسب اطلاعات تکمیلی در جهت ” برون سپاری حسابداری چیست؟ ” مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

حسابداری رسمی

حسابدار رسمی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

کلیه حسابداران رسمی، چه از طریق افتتاح شرکت حسابرسی به شکل گروهی و یا در قالب CPA مستقل، امکان ارائه انواع خدمات تخصصی ذکر شده در زیر آن هم با رعایت تمامی مقررات و قوانین حاکم در این رابطه را دارند:

  • ارائه کردن انواع خدمات کارشناسی به مراجع مختلف قضایی
  • انجام داوری مالی
  • ارائه انواع خدمات مالیاتی، حسابداری و مالی
  • پیاده‌سازی و طراحی سیستم مالی
  • ارائه مشاوره‌های مالی
  • ارزیابی کردن سهم‌الشرکه و سهام
  • انجام بازرسی قانونی
  • انجام انواع امور مربوط به حسابرسی شرکت

نکته مهم این‌که، امضا و مهر هر یک از حسابداران رسمی، چه افراد مشغول به کار در شرکت‌های حسابرسی و چه افراد مستقل به جهت اعتبار در نزد قانون هیچ تفاوتی نداشته و خبری از برتری یکی بر دیگری نیست.

چگونه حسابدار رسمی شویم؟

بدست آوردن عنوان Certified Public Accountant و بهره بردن از مزیت‌های آن را می‌توان از جمله اهداف شمار زیادی از حسابداران به شمار آورد. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که، شرایط حسابدار رسمی چیست؟ در ادامه، کلیه شرایط اختصاصی و عمومی لازم برای اشتغال در این زمینه را برایتان نام می‌بریم.

حسابداری رسمی

شرایط اختصاصی اشتغال در جایگاه CPA

  • برخورداری از مدرک دانشگاهی در رشته حسابداری که، حداقل باید کارشناسی باشد.

شرایط عمومی اشتغال در جایگاه CPA

  • نداشتن هیچ‌گونه سوسابقه‌ای از جهت اداری، مالی و حرفه‌ای
  • نداشتن اعتیاد به انواع مواد مخدر و داشتن حسن شهرت از جهت رعایت کردن موازین شرعی
  • برخورداری از تابعیت ایرانی برای فرد متقاضی اشتغال به عنوان CPA در شرکت‌ها
  • نداشتن هیچ‌گونه سابقه‌ای از جهت محکومیت کیفری برای شخص مایل به فعالیت در این حوزه

نکات مهم

  • داشتن حداقل 6 سال سابقه کاری بعد از دریافت مدرک کارشناسی مرتبط در این حوزه به صورت تمام‌وقت
  • ملاک در نظر گرفتن سوابق کاری فرد متقاضی بعد از دریافت مدرک تحصیلی مرتبط در صورت برخورداری از مدرک دکترا و یا کارشناسی ارشد مرتبط و غیر مرتبط بودن مدرک لیسانس وی
  • برخورداری از مدارکی حرفه‌ای از مجامع مختلف بین‌المللی و یا مدارک دانشگاهی بالاتر امتیازی ویژه جهت کسب عنوان رسمی به شمار می‌آید.
  • در رابطه با سابقه کاری تمام‌وقت، فرد متقاضی باید حداقل دو سال از این مدت را در داخل ایران فعالیت کرده باشد.
  • تایید صلاحیت شخص مایل به فعالیت به عنوان CPA از طرف 3 موسسه حسابرسی عضو جامعه حسابداران، به جهت سابقه کاری، دانش، مهارت، اخلاق و رفتار
  • بدست آوردن حد نصاب نمره در آزمون حسابداران رسمی

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

آزمون حسابدار رسمی 1402

براساس اعلام مسئولیت مربوطه، تاریخ برگزاری آزمون حسابداری رسمی، در سال جاری بهمن ماه است. تمامی داوطلبان، باید چند روز قبل از شرکت در این آزمون، کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند که، زمان دقیق آن اطلاع‌رسانی می‌شود. این امتحان، به صورت تستی و تشریحی برگزار می‌گردد و قبل از هر چیز باید آمادگی لازم برای حضور در آن را از طریق مطالعه منابع آزمون حسابدار رسمی بدست آورید. مورد مهم اینکه، از طریق ورود به سامانه آزمون جامعه حسابداران رسمی به نشانی tsh2.meta.ir می‌توانید اقدامات لازم را برای ثبت‌نام در آزمون حسابداری رسمی انجام دهید.

 نکته مهم این‌که، سوالات مطرح شده در این آزمون، مغایر استانداردهای حسابرسی و حسابداری کشور نبوده و در سطحی است که، امکان احراز توانایی‌های حرفه‌ای افراد متقاضی جهت امضا گزارشات بازرس قانونی و حسابرس وجود داشته باشد. کلیه افراد متقاضی و واجد شرایط که، اقدامات لازم را با داشتن مدارک لازم جهت ثبت‌نام در آزمون CPA انجام داده‌اند، می‌توانند در تاریخ و ساعت تعیین شده در سر جلسه حضور داشته باشند.

نکات مهم روز آزمون CPA

با توجه به اهمیت برخورداری از آمادگی لازم جهت شرکت در این آزمون، اطلاع از نکاتی مهم در رابطه با آن از الزامات است. در ادامه، شما را تا حد امکان با این نکته‌های کلیدی آشنا می‌کنیم تا از میزان استرس شما در سر جلسه کم شود.

  • آزمون cpa در یک روز و طی دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌گردد.
  • امتحان نمره منفی داشته و در ازا هر سه پاسخ نادرست یک جواب درست را از دست می‌دهید.
  • سوالات هر دو نوبت صبح و عصر دقیقاٌ مشابه یکدیگر است. ولی، ترتیب گزینه‌های پاسخ یکسان نیست.
  • همراه داشتن ماشین حساب غیرقابل برنامه‌ریزی در سر جلسه آزمون بلامانع است.
  • قبل از شرکت در آزمون، باید اطلاعاتی را در رابطه با قوانین جلسه، زمان جوابدهی به سوال‌ها و تعداد سوالات بدست آورید.

درآمد حسابدار رسمی

درآمد حسابداری رسمی، به عواملی از جمله دامنه فعالیت و مجموعه اقتصادی مورد نظر وابسته است. با این همه، دریافت مدرک CPA به معنای مورد آزمایش و تایید قرار گرفتن مهارت و تخصص شما برای کسب درآمد حسابدار رسمی است. در نتیجه، درآمد حسابداری رسمی، از حقوق دریافتی یک حسابدار به مراتب بیشتر است. از این رو، با اخذ این مدرک، کمک بزرگی به بالا رفتن جایگاه شغلی و درآمد حسابداری رسمی برای خود می‌کنید. در کل می‌توان گفت که، درآمد حسابدار رسمی در ایران بالا بوده و نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

     در ادامه با مطالعه مقاله ” پر درآمد ترین شغل حسابداری چیست؟ ” در این رابطه اطلاعات تکمیلی را کسب کنید.

حسابداری رسمی

آشنایی با ابزار مورد نیاز برای حسابداری رسمی

افراد مشغول به کار تحت عنوان CPA نیز باید ابزارهای دقیقی را جهت جمع‌آوری اطلاعات لازم و کاربردی در اختیار داشته باشند. با در اختیار داشتن این اطلاعات، به یک گزارش کامل مالی دسترسی دارید. نرم‌افزار حسابداری پارمیس، به عنوان یک برنامه حرفه‌ای و کامل می‌تواند بهترین همراه برای حسابداران معمولی و رسمی تلقی شود. به کمک این نرم‌افزار حرفه‌ای، امکان دریافت انواع گزارشات مالی مورد نیاز را در زمانی کوتاه دارید.

از بین محصولات کاربردی و شناخته شده عرضه شده در این شرکت، می‌توان از پارمیس همراه، پارمیس 360 و همین‌طور پارمیس استار نام برد که در نوع خود عملکردی عالی دارند. از میان قابلیت‌های منحصربه‌فرد گنجانده شده در این قبیل از نرم‌افزارها می‌توان از اعلام کردن زمان سررسید چک‌ها به شکل کاملاً خودکار و  ثبت کلیه سندهای رویدادها به صورت اتوماتیک نام برد.

از طرفی، مدیریت هر چه بهتر و اصولی‌تر بدهی‌ها و بستانکاری‌ها و همین‌طور تهیه کردن گزارشات لازم نیز از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزارهای کاربردی در پارمیس است. جهت خرید هر یک از برنامه‌های تولیدی در این مجموعه وزین، می‌توانید با بخش فروش پارمیس تماس حاصل کرده و از جزئیات مربوط به تهیه محصول اطلاعات لازم را بدست آورید.

حسابداری رسمی

اهداف تشکیل جامعه حسابداران رسمی

هدف اساسی از تشکیل این جامعه، چیزی به جز اعتلای حرفه حسابرسی و حسابداری در کشور و تنظیم امور آن و البته داشتن نظارتی دقیق بر روی عملکرد حسابداران رسمی نیست. تمامی این امور، به‌وسیله موارد زیر محقق می‌شوند:

  • برقراری ارتباط با تشکیل‌ها و موسسه‌های حرفه‌ای بین‌المللی و منطقه‌ای و عضو شدن در آن‌ها با هدف ارتقا ارتباطات مؤثر و حرفه‌ای
  • حمایت کردن از حق و حقوق حرفه‌ای اعضا
  • افزایش دانش و مهارت تخصصی حسابداران رسمی به‌وسیله منتشر کردن نشریه‌های حرفه‌ای و تخصصی، انجام دادن تحقیقات و بهبود و گسترش آموزش
  • گسترش و بهبود انواع خدمات حرفه‌ای با ارتقا، اشاعه، تدوین و تهیه آیین‌نامه رفتار حرفه‌ای، خدمات مالی و استانداردها و اصول حسابداری

عضو شدن جامعه حسابداران رسمی در IFAC

از سال 2004 میلادی تاکنون، جامعه حسابداران رسمی ایران عضو فدراسیون بین‌المللی حسابداران یا همان IFAC شد. هدف از این کار، اطلاع از آخرین دستاوردهای حرفه‌ای، آموزشی و علمی و همین‌طور گسترش قابل‌توجه ارتباطات اعلام شده است. یکصد و هفتاد جامعه حرفه‌ای حسابداری از 130 کشور دنیا، اعضا این فدراسیون بین‌المللی را تشکیل داده که، در حدود 3 میلیون از حسابداران رسمی را شامل می‌گردد.

سامانه حسابداران رسمی

با هدف تبادل هر چه بهتر مکاتبات و اطلاعات بین موسسه‌های حسابرسی و پرسنل حرفه‌ای آن، اعضا CPA و جامعه حسابداران رسمی ایران، سامانه‌ای به نام سحر راه‌اندازی و در دسترس قرار گرفته است. در ادامه، شما را با قابلیت‌های این سامانه کاربردی آشنا می‌کنیم.

  • امکان ارائه بانک اطلاعاتی همچون بازرس قانونی، اسم حسابرس، سال مالی و بنگاه اقتصادی از طریق آدرس اینترنتی iacpa.ir که برای عموم در دسترس است.
  • انجام دادن تمامی مکاتبات بین موسسات حسابرسی عضو و جامعه حسابداران و برعکس
  • انجام همه امور مرتبط با آموزش حرفه‌ای
  • ثبت کردن کلیه اطلاعات مربوط به کارکنان و اعضا اداری و حرفه‌ای حسابداران رسمی و موسسه‌های حسابرسی
  • آپلود کردن تمامی گزارش‌های مرتبط با قراردادهایی با موضوع اعتباربخشی
  • ثبت کردن کلیه قراردادهای منعقد شده بین مشتری‌ها و موسسه‌های حسابرسی
  • ثبت کردن اطلاعات بنگاه‌ها و مجموعه‌های اقتصادی طرف قرارداد با موسسه‌های حسابرسی
  • درج کلیه مشخصات و اطلاعات مربوط به انواع موسسه‌های حسابرسی

حیطه‌های کاری CPA چیست؟

براساس دستور صادره از طرف اداره امور مالیاتی، تمامی موسسه‌های دارای ثبت درآمد باید از سرویس‌های CPA استفاده کنند. به همین دلیل، این گروه از حسابداران را می‌توان از مهم‌ترین افرادی به شمار آورد که، موسسه‌ها امکان برقراری تعامل با آن‌ها را دارند. مثلاٌ، موسسه‌های بزرگ از حسابدارهای رسمی جهت انجام امور حسابرسی داخلی مجموعه خود استفاده می‌کنند.

 در صورت تمایل موسسه‌ای به وصول وامی از یکی از بانک‌ها، بانک وام‌دهنده در صورتی با اعطای این وام موافقت می‌کند که، امضا و مهر CPA شرکت در صورت‌حساب‌های مالی درج شده باشد. از طرفی، موسسه‌های پیمانکاری مایل به حضور در مناقصه‌های دولتی، باید از این حسابدارها جهت تصویب صورت‌حساب‌های مالی خود کمک بگیرند.

جمع‌بندی

از حسابداری رسمی، تحت عنوان امتیازی مادام‌العمر یاد می‌شود. به عبارت دیگر، تا زمان عدم ارتکاب فرد به جرمی خاص، امکان استفاده از مزایای خاص این شغل برای وی وجود دارد. اگر شما نیز به فکر ارتقا شغلی و درآمدی عالی هستید، آستین‌ها را بالا زده و تمام تلاش خود را برای قبولی در آزمون CPA و ورود به این عرصه پردرآمد به خرج دهید.

سوالات متداول

حسابداری رسمی چیست؟

حسابداران رسمی افرادی حرفه‌ای و باصلاحیت در این حوزه هستند. کسانی که، با داشتن مجوز و از طریق افتتاح موسسه حسابرسی، امکان ارائه خدماتی را در حوزه خدمات مالیاتی و حسابداری، مشاوره مالی، ارزیابی سهم‌الشرکه و سهام، نظارت بر تسویه و بازرسی قانونی براساس قوانین و ضوابط جامعه حسابداران رسمی ایران را دارند.

آزمون حسابداری رسمی سال 1402 چه زمانی برگزار می‌شود؟

براساس اعلام مسئولیت مربوطه، تاریخ برگزاری آزمون حسابداری رسمی، در سال جاری بهمن ماه است.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید