2024-04-27 13:18:26

معرفی بهترین کتاب‌های حسابداری صنعتی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
کتاب های حسابداری صنعتی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

کتاب و کتاب‌خوانی از عالی‌ترین ایده‌ها جهت افزایش هر چه بیشتر آگاهی و دانش در حوزه‌های مختلف از جمله حسابداری به شمار می‌رود. حسابداری صنعتی، به عنوان بخشی از این رشته کاربردی، می‌تواند اطلاعات مورد نیاز حسابداری مدیریت و مالی را برای افراد مشغول به کار در این زمینه‌ها تأمین کند.

 در حال حاضر، قسمت عمده‌ای از فعالیت انواع مؤسسات مشاوره مدیریت، حسابداری صنعتی یا همان بهای تمام شده است. در صورت اشتغال به کار در حوزه حسابداری صنعتی، مطالعه انواع کتاب حسابداری صنعتی از جمله اموری است که، نباید از آن غافل شوید. با خواندن کتاب حسابداری بهای تمام شده، می‌توانید بسیار موفق‌تر در شغل خود عمل کنید. در این نوشته، با معرفی بهترین کتاب حسابداری صنعتی در خدمت شما عزیزان هستیم.

حسابداری صنعتی، به عنوان یکی از شاخه‌های علم حسابداری، مسئولیت محاسبه بهای تمام شده انواع محصول را عهده‌دار است. ارزیابی کردن در جهت ساختن کالاها با هدف گرفتن تصمیماتی دقیق در رابطه با شیوه قیمت‌گذاری کالا، کنترل موجودی و همین‌طور کاهش هزینه‌ها را می‌توان از کاربردهای مهم حسابداری صنعتی به شمار آورد.

در حقیقت، برآورد و پیش‌بینی کردن هزینه‌های تولید را می‌توان جزء اقداماتی ضروری در زمینه پیشرفت و تولید شرکت‌های تولیدی مختلف به شمار آورد. آن‌ها باید آمار دقیقی در رابطه با کنترل کردن هزینه‌ها از بهای مواد اولیه خود بدست آوردند تا تسلط بالاتری در تعیین کردن قیمت معقولانه و منطقی انواع کالا پیدا کنند.

کتاب های حسابداری صنعتی

راهنمای انتخاب بهترین کتاب حسابداری

شاید شما هم به عنوان مشغول به کار در حوزه حسابداری، به دنبال انتخاب بهترین کتاب حسابداری بهای تمام شده باشید. اما قبل از هر چیز باید از نکاتی مهم در این رابطه مطلع باشید. بهترین کتاب در حوزه حسابداری صنعتی، باید از اطلاعاتی کاربردی و مفید در رابه با انواع شاخه‌های مطرح شده در این رشته برخوردار باشد.

از طرفی، قبل از انتخاب هر کتابی باید محتوای آن را با توجه به عناوین موجود در آن مورد بررسی قرار داده و از کاربردی بودن یا نبودن کتاب اطمینان حاصل کنید. تعداد چاپ نیز از دیگر نکات مورد توجه در زمان خرید بهترین کتب حسابداری صنعتی به شمار می‌رود. به مراتب، هر چقدر تیراژ کتاب مورد نظر بالاتر باشد، کاربردی بودن آن را نشان می‌دهد. به شما افراد علاقه‌مند به رشته حسابداری صنعتی توصیه می‌کنیم که، قبل از هر اقدامی برای خرید آشنایی کافی را با کتب پرفروش در این حوزه بدست آورید. چرا که، کسب دانش تئوری را می‌توان از لوازم موفقیت در این رشته از حسابداری به شمار آورد.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

1. کتاب حسابداری صنعتی 1 جمشید اسکندری

این کتاب، در 6 فصل تدوین شده و به شرح اطلاعات تفصیلی حسابداری می‌پردازد. باید اشاره کنیم که، نویسنده در انتهای هر یک از فصول کتاب، از طریق ارائه کردن مسائل و پرسش‌های برنامه‌ریزی شده و کاربردی، مخاطب را به چالش کشانده و به این طریق، به یاری دانشجویان در یادگیری هر چه عالی‌تر و بهتر مطالب حسابداری صنعتی یاری می‌رساند. جمشید اسکندری، سعی در ارائه تجربیات علمی و مفید خود از تدریس و مطالعه انواع کتاب را آن هم با نثری غیر فنی و روان در این کتاب کرده است.

2. کتاب حسابداری جلد اول عثمانی و قاسم‌زاده

نیاز به بستر علمی لازم جهت استفاده عملی از حسابداری صنعتی، براساس نیاز بیشتر انواع واحدهای اقتصادی به آن و همین‌طور بستر علمی ضروری جهت کاربرد عملی این علم و همین‌طور اهمیت و نقش حسابداری صنعتی ضرورت بیشتری پیدا کرده است. همین موضوع را می‌توان دلیل اصلی تألیف جلد اول این کتاب از عثمانی و قاسم‌زاده در زمینه حسابداری صنعتی در نظر گرفت.

در این جلد از کتاب، برخوردی تک‌بعدی با مسائل و مباحث مختلف وجود نداشته و ترکیبی مناسب و معقول از مباحث محاسباتی و تئوری به چشم می‌خورد. این منبع مطالعاتی را می‌توان به عنوان بهترین کتاب حسابداری بهای تمام شده در نظر گرفت که، مباحث تئوری با زبانی کاملاٌ روان و ساده در آن بیان شده‌اند. از طرفی، طراحی پرسش‌های مطرح شده در هر فصل به گونه‌ای است که، هر دو مسائل محاسباتی و نظری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

3. کتاب حسابداری بهای تمام شده 1 (حسابداری صنعتی) ایرج نوروش

با توجه به نقش مهم حسابداری بهای تمام شده در عصر حاضر، دسترسی به منابع یاری‌دهنده در آموختن اصول و مفاهیم این علم، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و موجبات نگارش کتب زیادی را در این رابطه فراهم کرده است. از میان این منابع، می‌توان از مجموعه‌ای 3 جلدی تحت عنوان « حسابداری بهای تمام شده » نام برد که توسط دکتر ایرج نوروش به رشته تحریر درآمده است.

در این کتاب، مباحث و اطلاعاتی کاربردی آن هم با زبانی روان و سلیس بیان شده که زمینه یادگیری و درک هر چه بیشتر خواننده‌ها را فراهم می‌کند. بعلاوه، با پایان یافتن آخرین فصل از کتاب، شاهد ارائه تعداد زیادی مسئله، تمرین و سوالات مرتبط با مطالب مندرج در هر یک از فصول هستیم. هدف از این کار، ارزیابی دانشجویان در درک مطالب و آشنایی آن‌ها با سوالات آزمون‌های مختلف بوده است.

4. کتاب حسابداری صنعتی جلد اول سورن آبنوس

این کتاب جامع و کامل از انتشارات ترمه بوده و بیان موضوعات مطرح شده در هر فصل از آن با حفظ کردن ارتباط با دیگر فصول و به شکل کامل و ساده صورت گرفته است. مثال‌های مختلفی آن هم با جواب در کلیه فصل‌ها آورده شده و تأکید زیادی بر ثبت‌های حسابداری به خرج می‌دهد. در تمامی فصول کتاب، انواع مثال همراه با حل آن‌ها درج شده و بر روی ثبت‌های حسابداری تأکیدی خاص دارد. در انتهای هر فصل از کتاب حسابداری صنعتی 1 سورن آبنوس، مباحثی از جمله مسائلی منتخب از کتاب‌های حسابداری صنعتی دیگر، مسائل CMA و مجموعه‌ای از سوالات امتحانی CPA درج شده است. با توجه به بیان دقیق مباحث این کتاب، به مراتب از عهده حل این مسائل برمی‌آیید.

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

5. کتاب حسابداری صنعتی جلد 3 (نشریه 84 سازمان حسابرسی)

بخش 1 و 2 این کتاب، ارائه کنترل و برنامه‌ریزی را به شکلی هماهنگ و به‌وسیله توصیف کردن شیوه‌های جمع‌آوری هزینه و با تأکید بر سیستم هزینه‌یابی سفارش کار و مرحله‌ای انجام می‌دهد. در بخش سوم این کتاب، شاهد بحثی در رابطه با گزارشگری سربار کارخانه و حسابداری سنجش مسئولیت هستیم. در چهارمین قسمت، دو عامل مهم دیگر یعنی دستمزد و مواد در رابطه با کنترل و برنامه‌ریزی هزینه بررسی می‌شود.

در بخش پنجم، مرکز ثقل برنامه‌ریزی مورد بحث و بررسی بوده و در آن مواردی از جمله بودجه انعطاف‌پذیر، بلندمدت و کوتاه‌مدت بررسی می‌شود. در ششمین فصل از این کتاب، به جز در نظر گرفتن هزینه‌های استاندارد در رابطه با کنترل سود و هزینه، حاشیه سود، هزینه‌یابی مستقیم و تحلیل‌های سود ناخالص نیز بحث می‌شود. هفتمین بخش، در مورد بررسی تحلیل‌های هزینه و سود بوده و بحث کوتاهی هم در رابطه با برنامه‌ریزی خطی مطرح می‌گردد.

6. کتاب مروری جامع بر حسابداری مالی و صنعتی نوروش، کرمی

از حسابداری، تحت عنوان زبان تجارت یاد می‌شود. زیرا امکان پردازش و اندازه‌گیری اطلاعات مرتبط با یک تجارت را فراهم کرده و در قالب نتیجه‌ای کلی تحویل فعالان آن تجارت می‌دهد. کتاب مروری جامع بر حسابداری مالی و صنعتی، از بهترین منابع برای دانشجویانی است که، قصد شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد را دارند. در انتهای این کتاب، سه آزمون همراه با پاسخ‌های تشریحی آن‌ها قرار داده شده است. داوطلبان، از طریق این آزمون‌ها امکان بالا بردن آمادگی خود را دارند.

7. کتاب مروری جامع بر حسابداری صنعتی جلد 1 نوروش، مهرانی و کرمی

این کتاب را می‌توان از جمله مهم‌ترین منابع برای داوطلبان آزمون ارشد در رشته‌های حسابداری به شمار آورد. کتابی که، با هدف بکارگیری جهت شرکت در آزمون‌ها و به علت عدم وجود رفرنسی جامع و مطلوب برای تدریس به دانشجویان به نگارش درآمده و اتز بیانی آموزشی و ساده برخوردار است. از طریق تهیه کتاب مروری جامع بر حسابداری صنعتی، می‌توانید منبعی کامل و جامع از تست‌ها را در اختیار داشته باشید و با نکاتی جذاب و کاربردی در رابطه با این رشته آشنایی لازم را پیدا کنید.

8. کتاب حسابداری صنعتی مدرسان شریف

این کتاب، سعی در توضیح مفاهیم مرتبط با حسابداری صنعتی داشته و درک دانشجویان را از مسائل مربوط به این رشته تا حد قابل‌توجهی بالا می‌برد. بعلاوه، جهت آشنا شدن با سوال‌ها برای آمادگی هر چه بیشتر دانشجویان برای شرکت در آزمون کارشناسی‌ ارشد و ارزیابی و سنجش آن‌ها، سوال‌های چهارگزینه‌ای نیز در این کتاب از انتشارات مدرسان شریف گنجانده شده است.

در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم با نرم افزار حسابداری تولیدی بیشتر آشنا شوید.

جمع‌بندی

در این نوشته، تلاش کردیم تا لیستی جامع و کاربردی را از بهترین کتاب‌های حسابداری صنعتی خدمت شما معرفی کنیم. با مطالعه این کتب، به رشدی قابل‌ ملاحظه در زمینه حسابداری صنعتی دست پیدا می‌کنید. بنابراین، در صورت نیاز به خرید این قبیل از کتب، مدنظر قرار دادن این لیست را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سوالات متداول

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی، به عنوان یکی از شاخه‌های علم حسابداری، مسئولیت محاسبه بهای تمام شده انواع محصول را عهده‌دار است. ارزیابی کردن در جهت ساختن کالاها با هدف گرفتن تصمیماتی دقیق در رابطه با شیوه قیمت‌گذاری کالا، کنترل موجودی و همین‌طور کاهش هزینه‌ها را می‌توان از کاربردهای مهم حسابداری صنعتی به شمار آورد.

بهترین کتب حسابداری صنعتی کدام‌ها هستند؟

از میان بهترین کتب نوشته شده در حوزه حسابداری صنعتی می‌توان از حسابداری صنعتی 1 جمشید اسکندری، کتاب حسابداری صنعتی مدرسان شریف و کتاب حسابداری جلد اول عثمانی و قاسم‌زاده نام برد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید