2024-04-27 03:15:07

چرا پس انداز مهم است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پس انداز کردن یکی از عادت های قدیمی و مناسب انسان است که معمولاً همه ما از همان کودکی با مفهوم پس انداز کردن و اهمیت آن به کمک والدین آشنا شده ایم. می توان پس انداز کردن را به افراد آینده نگر نسبت داد که به فکر آینده مالی خود و خانواده بوده و یا کسانی که برای زندگی و آینده خود اهداف روشن و دقیقی تعیین کرده اند و برای زندگی بهتر پس انداز را در اولویت های خود قرار داده اند.

به ویژه در شرایط تورمی امروز که هر روزه قیمت ها تغییرات چشمگیری دارند، پس انداز کردن می تواند راهکار بسیار مناسبی برای ایجاد امنیت اقتصادی نسبی باشد. البته تنها پس انداز کردن راهگشای این عدم ثبات در قیمت ها و هزینه ها نیست و درکنار پس انداز باید به فکر سرمایه گذاری مناسب نیز باشیم تا بتوانیم ارزش پول پس انداز شده را همگام با تورم حفظ کنیم. اما در اینجا قصد داریم تنها کمی از اهمیت پس انداز کردن پول صحبت کنیم.

البته بد نیست بگوییم پس انداز کردن و حتی میزان پول پس انداز شده به شرایط فعلی زندگی افراد بستگی دارد. گروهی هستند که از رفاه مالی نسبتا خوبی برخوردار بوده و پول مورد نیاز برای خرید هرآنچه نیاز دارند را به راحتی می توانند از درآمد ماهیانه خود کسب کنند. مسلماً این افراد دلیلی برای پس انداز کردن پول از درآمد ماهیانه نمی بینند وگاهاً از خود می پرسند چه نیازی است هر ماه نگران پس انداز کردن بخشی از درآمد خود باشم؟

درمقابل افراد دیگری نیز هستند که درآمد ماهیانه آنها نسبت به هزینه های ضروری کمتر است و با مواجه شدن با این مطلب پوزخندی می زنند و با خود زمزمه می کنند: دلت خوشه بابا!

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

پس انداز کردن بهترین عادت مالی

اگر دید خود را نسبت به پس انداز کمی تغییر دهیم، متوجه خواهیم شد که چه برای افراد با درآمدهای خوب و بالا و چه برای گروه کم درآمد، امری ممکن و حتی ضروری است.

در یک نگاه کلی نمی توان اهمیت پس انداز کردن را نادیده گرفت، زیرا به واسطه مزیت های بسیار می توان آن را از بهترین عادت های مالی افراد دانست. اما با درنظر گرفتن این نکته که شرایط زندگی در افراد بسیار متفاوت است، این سوال پیش می آید که با توجه به شرایط خاصی همچون رفاه مالی یا پایین بودن درآمدها پس انداز پول چه اهمیتی دارد؟

مهم ترین دلیلی که برای پس انداز پول می توان درنظر گرفت این است که به هنگام بروز بحران مالی می تواند به شما کمک کند و احساس استقلال مالی را در شما افزایش می دهد. از دیگر مزیت های آن کمک به تامین مالی برای هزینه های کلان، عدم نیاز به قرض گرفتن، کاهش استرس مالی و ایجاد احساس امنیت بیشتر هستند که در ادامه به بررسی دلایل پس انداز می پردازیم.

 بیشتر مطالعه کنید: نرم افزار انباردلایل مهم برای پس انداز

به چه دلایلی پس انداز کنم؟

اگر با خود صادق باشیم برای پس انداز کردن پول دلایل متعدد و البته مختلفی وجود دارد که این دلایل با توجه به شرایط اقتصادی فرد، برنامه هایی که برای آینده خود دارد، سبک زندگی، میزان و نوع درآمد ماهیانه، نوع کسب وکار فرد، منابع درآمدی وی و دیگر شرایط تعریف می شود. در زیر سعی کرده ایم عمده ترین دلایل برای پس انداز را لیست کنیم:

  • انجام دادن کاری که دوست داری

همه ما حداقل یک نفر را می شناسیم که اصلا از نوع کار خود راضی نیست و صرفاً به اجبار تامین هزینه های زندگی مجبور به انتخاب این شغل شده است. تنها علتی که این افراد با این شرایط حاضر به ادامه کار هستند، نیاز به درآمد ماهیانه آن است. به نظر شما این افراد آرزوی داشتن کار رویایی برای خود را ندارند؟ فکر می کنید اگر این نیاز مالی وجود نداشته باشد و افراد بتوانند آزادانه و فارغ از فشارهای مالی تصمیم بگیرند چند نفر در اولین فرصت کار خود را ترک خواهند کرد؟

بنابراین می توان یکی از موثرترین دلایل برای پس انداز کردن را تامین منبع مالی مورد نیاز برای راه اندازی کسب وکار رویایی فرد دانست. درواقع پس انداز ماهیانه یکی از روش هایی است که به کمک آن می توان سرمایه لازم برای شروع کسب وکار جدید را فراهم نمود.

علاوه بر ایجاد کسب وکار جدید، گاهی رفتن به سفر یا خرید آنچه که دوست دارید می تواند دلیل پس انداز پول باشد.

حتما بخوانید: نرم افزار CRM

متاسفانه یک دیدگاه عمومی در رابطه با پس انداز وجود دارد، این که نمی توان برای سرگرمی و تفریح پس انداز کرد. اغلب مردم تصور می کنند پس انداز کردن برای هزینه های ضروری زندگی روزمره و خرید ملک و دیگر دارایی ها است و نمی توان درصدی از پس انداز را به تفریح و سرگرمی اختصاص داد.

درحالی که زندگی خوب به امید و روحیه بانشاط نیاز دارد؛ به ویژه در دنیای ماشینی امروز که همه درگیر کار و زندگی شده اند و به واسطه ساعت های کای طولانی میزان تفریحات به کمترین حد خود رسیده است. اهمیت تفریح به منظور  کاهش تاثیر استرس های کاری و فشارهای اقتصادی هر روزه بسیار اهمیت یافته است و لازم است هر فرد متناسب با نیاز خود بخشی از درآمدهای خود را با هدف تامین بودجه لازم برای تفریح و سرگرمی های مورد علاقه اختصاص دهد.

درنتیجه پس انداز این آزادی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید کارهایی را که تمایل دارید انجام دهید.

  • تامین سرمایه برای شرایط اضطراری

در دنیای امروز هر لحظه ممکن است برای انجام کاری ضروری به مبلغی پول که از قبل آن را پیش بینی نکرده اید، احتیاج پیدا کنید. به عنوان مثال پیش آمدن سفری ناگهانی و ضروری به هر دلیلی که باید در اسرع وقت انجام شود، خراب شدن اتومبیل یا کامپیوتر شخصی و یا هر وسیله دیگری که به نوعی به کسب درآمد شما کمک می کند. عبور از این شرایط به پرداخت هزینه هایی گاهاً هنگفت نیاز دارد و چه بهتر که منبع تامین این هزینه ها، همان پس انداز شخصی خودتان باشد تا بدون دغدغه تامین این هزینه ها وارد عمل شوید.

علاوه براین، ممکن است شما تصمیم بگیرید که محل کار یا حتی نوع کسب وکار خود را تغییر بدهید و یا به هر دلیل دیگری برای مدتی بیکار شوید و درنتیجه درآمد ثابت ماهیانه خود را از دست بدهید، در این شرایط هیچ چیز بیشتر از یک حساب پس انداز که می تواند هزینه های چند ماه را پشتیبانی کند، به داد آدم نمی رسد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار پخش مویرگی

  • پس انداز پشتوانه ای قوی برای زندگی بهتر

هدف کلی از پس انداز، داشتن پشتوانه مالی قوی به ویژه برای آینده های دورتر است. زمانی که دوران سالمندی فرا  می رسد و نیاز دارید با اطمینان خاطر از منبع درآمدی مناسب، به استراحت و بودن در کنار خانواده روزگار را سپری کنید.

البته با وجود شرایط اقتصادی نامتعادل جامعه امروز، پیش بینی آینده کاری غیرممکن شده است و به همین دلیل هر فرد به داشتن سرمایه ای هرچند کوچک نیاز دارد.

  • کاهش استرس و افزایش سلامتی روانی

اگر مسئولیت یک زندگی بر عهده شما است، بیدار بودن های شبانه از فکر و خیال آینده و کمبود مالی برای تامین مخارج زندگی را تجربه کرده اید و به دنبال یک راهکار برای ایجاد منبع درآمد دیگری افتاده اید.

اگر بگوییم ساده ترین راه برای فرار از تمام این دغدغه ها و فکر و خیال ها داشتن پول بیشتری است، حتما در جواب خواهید گفت: واقعا! چه خوب که گفتی

ولی اجازه بدهید در ادامه این را هم اضافه کنیم که اولین اقدام برای داشتن پول بیشتر، پس انداز کردن مبلغی هرچند ناچیز از درآمد فعلی است. مهم این است که شما پس انداز کردن را شروع کنید.

برای این کار لازم است مخارج روزمره و درآمد فعلی خود را به درستی مدیریت کنید.

 مزیت های پس انداز پول

حساب پولتان را داشته باشید

در بالا از اهمیت پس انداز و تاثیر مثبتی که بر جوانب مختلف زندگی دارد صحبت کردیم. تقریبا همه ما از میزان اهیمت پس انداز شخصی آگاه هستیم ولی شاید به هر دلیلی هنوز برای ایجاد یک حساب پس انداز و ذخیره کردن پول به صورت اصولی دست به کار نشده ایم.

لازم است بدانید اولین گام در پس انداز کردن، اطلاع از میزان پولی است که ماهیانه برای مخارج و نیازهای روزمره خود هزینه می کنید. به کمک تصویر نسبتا دقیقی از میانگین هزینه های ماهیانه، می توانید با هدف بودجه بندی، هزینه های خود را دسته بندی نمایید. تنها لازم است در دسته هایی که برای بودجه های خود در نظر گرفته اید، یک دسته به عنوان پس انداز ایجاد کنید.

باید بیشتر بدانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

مدیریت هزینه های روزانه به کمک حسابداری شخصی پارمیس همراه

هزینه های روزانه بسیار متفاوت و اغلب در ارقام بسیار خرد هستند، درنتیجه ثبت آنها به صورت روزانه می تواند کاری دشوار باشد. به ویژه اینکه به دلیل مشغله های زندگی نمی توان انتظار داشت فرد حوصله کافی برای ثبت اقلام ریز و درشت هزینه ها در دفترچه یا فایل کامپیوتری خود داشته باشد.

امروزه گوشی های هوشمند به یک ابزار همه کاره و راه انداز تبدیل شده اند که به کمک آنها می توان بسیاری از کارهای شخصی از قبیل پرداخت قبوض، انتقال وجه، ثبت پیام های یادآوری و بسیاری دیگر را انجام داد. از آنجا که برای اکثر ما به دست گرفتن گوشی و چک کردن مداوم آن به یک روال همیشگی تبدیل شده است، به منظور مدیریت هزینه ها و ثبت دقیق مخارج روزانه استفاده از اپلیکیشن های حسابداری شخصی که به رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد یک راهکار ساده و بسیار مناسب برای این موضوع است.

فناوری اطلاعات پارمیس که نرم افزار حسابداری مختلفی را برای کسب وکارها طراحی و ارائه کرده است، با هدف انجام رسالت اجتماعی خود، اپلیکیشن حسابداری شخصی پارمیس همراه را طراحی و ارائه داده است تا مدیریت هزینه ها و درآمدهای خود را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهید.

پارمیس همراه به شما در مدیریت تاریخ سررسید چک ها و اقساط وام ها، هزینه ها و درآمدهای خود و دیگر اعضای خانواده به صورت جداگانه کمک می کند؛ و می توانید برای هزینه ها و درآمدهای خود بودجه بندی درستی در نظر بگیرید.

جهت مشاهده روش های دانلود پارمیس همراه وارد لینک زیر شوید.

حسابداری شخصی پارمیس همراه

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید