2024-04-30 08:44:07

آینده خرده فروشی هم جهت با تغییرات تکنولوژی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

Amy تصمیم می گیرد لباس تعطیلات خود را از فروشگاه همیشگی خرید کند. بنابراین گوشی همراه را بر میدارد و مدل های لباس موجود در فروشگاه را از طریق اینترنت بررسی می کند. بعد از انتخاب برای خریدن سایز و رنگ مناسب به نزدیکترین شعبه فروشگاه می رود. مسئول فروش به امی کفش و کیف متناسب با مدل انتخابی را پیشنهاد می دهد. امی با اسکن بارکد روی کیف و کفش توسط گوشی خود قیمت آنها را مشاهده می کند و قبل از تصمیم گیری عکس کفش و لباس را برای دوستانش می فرستد و در همان لحظه نظر آنها را دریافت می کند؛ درنهایت با اسکن بارکد کفش توسط گوشی، آن را به فاکتور خرید خود اضافه می کند. قبل از خروج از فروشگاه متوجه بخش پیشنهادات فصلی فروشگاه می شود که با اسکن بارکد چند کالا و محاسبه بودجه خود تصمیم می گیرد چند خرید دیگر هم انجام دهد.

این داستانی است که مجله Harvard business review (چاپ 2011) به عنوان آینده خرده فروشی در مقدمه یک مقاله چاپ کرده است، داستانی که امروزه برای ما فرایندی مرسوم در خرید تبدیل شده است. اما با وجود این، صنعت خرده فروشی هنوز در حال تغییر است و با وجود تغییرات تکنولوژی تجربه های خرید اینترنتی متفاوتی خواهیم داشت. در ادامه با تغییرات صنعت خرده فروشی به واسطه همه گیری ویروس کرونا آشنا می شویم.

بیشتر بدانید: نرم افزار شرکتی

جایگاه خرده فروشی در اقتصاد

محور اصلی فعالیت های هر کسب وکاری ارائه محصولات و خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان است. در واقع فروش عامل اصلی و حیاتی در بقاء کسب وکارها است و رقابت اصلی بر سر جلب توجه مشتریان برای انتخاب خدمات و محصولات ارائه شده است. خرده فروشی را به عنوان تمام فعالیت هایی که برای ارائه خدمات و محصولات به مصرف کننده نهایی انجام می شود، تعریف کرده اند. امروزه خرده فروشی طیف وسیعی از خدمات و محصولات را شامل می شود که به بخش مهمی از اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

با توجه به اینکه خرده فروشی پل ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف کننده به حساب می آید، از طریق نوع ارتباط با مشتریان و ایجاد تجربه خرید می تواند بر میزان فروش نهایی شرکت تأثیر بگذارد.

خرده فروشی در علم بازاریابی به سه نوع خرده فروشی فروشگاهی، خرده فروشی غیرفروشگاهی و موسسات خرده فروشی تقسیم شده است که امروزه خرده فروشی فروشگاهی به ویژه فروشگاه های زنجیره ای جایگاه ویژه ای در تأمین کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان پیدا کرده اند.

اهمیت خرده فروشی در رونق اقتصادی

اغلب در ذهن ما فروشگاه های فیزیکی به عنوان خرده فروش تعریف شده است. اما با ورود فروشگاه های آمازون و ebay به بازار کار و استقبال مردم به دلیل تأمین نیازهای آنها به شیوه ای مناسب تر شاهد رشد هر روزه سبک جدیدی از خرده فروشی هستیم. خرید اینترنتی به عنوان نفوذ فناوری اینترنتی به طور مستمر در حال رشد است و سهمی عمده در رشد اقتصادی جامعه دارد.

به دلیل تغییر در سبک زندگی، افراد زمان کمی برای رفتن به فروشگاه ها و خرید کالای مورد نیاز خود دارند. به همین دلیل فرصت مناسبی برای فروشگاه های اینترنتی به وجود آمده است تا با در معرض نمایش گذاشتن انواع کالا و محصولات خود، در کنار امکان مقایسه قیمت محصولات، خدمات دیگری چون ارسال رایگان و تضمین کیفیت و امکان مرجوع کردن کالا به مشتریان خود ارائه دهند. با رشد همه جانبه فروشگاه های اینترنتی، توزیع انواع محصولات با روش های نوین و بازاریابی به کمک فضای مجازی تغییرات چشمگیری در خرده فروشی را شاهد هستیم. به گونه ای که رشد فروش اینترنتی در تمام کشورها رو به رشد بوده و درنتیجه سهم قابل توجهی از خرده فروشی را در اقتصاد جهانی به خود اختصاص داده است.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار حقوق و دستمزد

رشد فروشگاه های اینترنتی، نتیجه شیوع کرونا

از سال 2020 که شیوع ویروس کرونا در سطح جهانی آغاز شد و همه را درگیر نوعی خانه نشینی کرد، پذیرش تکنولوژی و تغییرات اعمال شده به زندگی ساده تر شد. این تغییرات در زمینه خرید و فروش انواع محصولات و ارائه خدمات به مشتریان نمود بیشتری داشت و زنجیره تأمین نقشی اساسی و تعیین کننده در رشد و بقای کسب وکارها برعهده گرفت.

به واسطه شرایط جدید جهانی در اثر شیوع ویروس کوید19 اغلب مشاغل به سمت دیجیتالی شدن روی آوردند تا از این طریق بتوانند در شرایط بی ثبات اقتصادی بقای خود را تضمین کنند. برخی شرکت ها نیز علی رغم این تفکر در کنار رشد دیجیتالی به سمت توسعه کسب وکار از نظر فیزیکی و افتتاح فروشگاه های بیشتر در مناطق مختلف روی آوردند که ازجمله می توان به target اشاره کرد. زیرا از نظر مدیر عامل Target تمرکز بر توسعه فیزیکی در کنار توسعه کسب وکار آنلاین اهمیت دارد. این شرکت همزمان با فراگیری ویروس کرونا در سطح جهانی تغییرات عمده ای را در کسب وکار خود به وجود آورد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

رونق فروشگاه های اینترنتی در سال های اخیر

تبدیل فروشگاه ها به مرکز عملیاتی

با شروع فراگیری ویروس کوید19، target تصمیم گرفت فروشگاه های فیزیکی خود در مناطق مختلف را از نظر کالا مجهز کند تا به عنوان مرکز پخش برای انواع فروش های فیزیکی و آنلاین، آمادگی تأمین انواع محصولات و ارسال سریعتر را داشته باشد.

بنا به شرایط جدید، تقاضا برای ارسال انواع محصولات افزایش یافت در حالی که در گذشته اغلب سفارش ها مربوط به ارسال غذا بود. بنابراین target با ایجاد تغییراتی خود را با این شرایط سازگارتر کرد تا بتواند پاسخگویی بهتری به مشتریان خود ارائه دهد. Target این امکان را برای مشتریان فراهم آورد که حتی در صورت عدم موجودی کالای مد نظر، بتوانند سفارش خود را ثبت و در کوتاه ترین بازه زمانی آن را دریافت کنند. همچنین شیوه های مختلف پرداخت را نیز برای مشتریان خود فراهم آورد.

سازگار شدن با تغییر در محصولات مصرفی مشتریان

بخش بازاریابی با تحلیل رفتار مشتریان متوجه شد تقاضا به سمت کالاهای مصرفی دیگری همچون برخی داروها، مواد ضدعفونی کننده و انواع شوینده های خانگی، مواد ضروری خانگی و مواد غذایی برای پخت غذا در خانه افزایش یافته است. علاوه بر این تجهیزات لازم برای آشپزی در خانه، ملزومات اداری و چاپگرها نیز در دسته کالاهای مصرفی قرار گرفته است که براساس الگوی مصرف جدید، فضای فروشگاه ها و چیدمان اقلام را تغییر دادند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار بازرگانی

بهبود مهارت، نیاز امروز کسب وکار

با تغییر در سبک ارائه خدمات و محصولات، نیاز به آموزش کارکنان نیز شکل گرفت. زیرا کارکنان به طور مستقیم با شکل گیری تجربه مشتریان در ارتباط هستند و می توان با افزایش سطح مهارت و تخصص کارکنان، به ایجاد تجربه بهتر برای مشتریان کمک کرد.

در کنار تغییر در شیوه های فروش، همواره ارسال و تحویل کالا یا ارائه خدمت توسط کارکنان انجام می شود و این بخش از کسب وکار قابل تغییر نخواهدبود. بنابراین در کنار آموزش کارکنان و افزایش سطح مهارت های مورد نیاز می توان با استفاده از تکنولوژی روز سرعت و تجربه خرید را بهبود داد.

همگام شدن با تکنولوژی : اساسی ترین مزیت رقابتی

با وجود رشد فروشگاه های اینترنتی، فروشگاه های فیزیکی اهمیت خود را از دست نداده اند و می بایست به فکر توسعه آنها بود. زیرا تحقیقات نشان داده اند که افراد ترجیح می دهند به روش های مختلف خرید کنند و صرفاً خرید اینترنتی مورد توجه آنها نیست. البته می بایست این فروشگاه ها را متناسب با نیاز و خواسته مشتریان و براساس تکنولوژی موجود به روز کرد تا بتوان خدمات جدیدتر و متناسب تری را به مشتریان ارائه نمود.

بهینه کردن فروشگاه های فیزیکی

البته با وجود رشد فروشگاه های اینترنتی، همچنان دو چالش مهم وجود دارد. اول اینکه ضعف های زیادی در تجربه خرید آنلاین وجود دارد به گونه ای که نتوانسته است برای طیف گسترده ای از مشتریان تجربه خرید حضوری را تداعی کند. در کنار تجربه خرید، مشکلاتی نیز برای تحویل کالاهای خریداری شده به صورت آنلاین وجود دارد که محدودیت هایی را برای خریدار به وجود می آورد. ازجمله این محدودیت ها می توان به افزایش مبلغ خرید تا میزان قابل ملاحظه، شرایط تحویل کالا در ساعت های مشخص و یا محدودیت های مکانی برای ارسال کالا اشاره نمود.

گرچه پیشرفت تکنولوژی بر بهبود تجربه خرید اینترنتی کمک می کند و می توان به کمک هوش مصنوعی فرایند خرید اینترنتی را برای کاربران بسیار ساده تر کرد. البته در خرده فروشی اینترنتی تنها تجربه مشتری اهمیت ندارد، بلکه استراتژی های کاهش قیمت، اطمینان در بسته بندی و تحویل نیز بسیار موثر هستند.

از نظر David Dobson  مدیر فروش اینتل، خرده فروشی وارد موج دوم تغییرات تکنولوژی خود شده است. موج اول این تغییرات ، ورود فروشگاه های اینترنتی به بازار بوده است و اکنون راه حل یکپارچه فروش سنتی و آنلاین مطرح شده است. بنابراین نیاز جدید مشتریان، داشتن دو فروش اینترنتی و سنتی است که باید در کنار هم به مشتریان عرضه شود. زیرا از این طریق می توان ارزش بیشتری را به مشتریان ارائه نمود. وی چنین پیش بینی کرده است که تا سال 2030 فروشگاه های سنتی صرفاً برای فروش کالا و محصولات به مشتریان نخواهد بود بلکه وسیله ای برای برقراری ارتباط بیشتر با مصرف کنندگان خواهد شد.

با توجه به تغییراتی که Target در کسب وکار خود ایجاد کرده است، بهتر می توان نقش تکنولوژی در موفقیت کسب وکارها را درک نمود. بنابراین می توان از طریق مجهز شدن به ابزارها و امکانات جدید به بهبود فرایند کسب وکار کمک کرد.

امروزه استفاده از دستگاه های pos برای صدور فاکتور و پرداخت هزینه بسیار رایج شده است. به کمک این نوع از تجهیزات می توان تجربه بهتری را برای مشتریان فراهم کرد. به ویژه در خریدهای حضوری و با توجه به شرایط حاضر که رعایت فاصله اجتماعی امری ضروری است، می توان با استفاده از دستگاه های POS متصل به سیستم حسابداری در بخش های مختلف فروشگاه های بزرگ امکان ثبت سفارشات مشتریان و صدور فاکتور برای آنها را فراهم آورد. از آنجا که دستگاه pos قابل حمل است، می توان کالاهای انتخابی مشتری را بدون نیاز به مراجعه به بخش صندوق ثبت و مبلغ فاکتور را با کارت پرداخت نمود.

همچنین می توان با دستگاه POS، امکان پرداخت در محل را برای مشتریان در نظر گرفت که علاوه بر این امکان ویرایش فاکتور (حذف یا اضافه کالا) به هنگام پرداخت وجود دارد.

مطالعه بیشتر: پایانه فروشگاهی چیست؟

ثبت فاکتور و پرداخت در محل

امروزه نیاز فروشگاه های بزرگ، استفاده از سیستم های یکپارچه است که ثبت و ذخیره انواع اطلاعات مرتبط به کسب وکار به صورت یکپارچه انجام شده و از مزیت های سیستم های یکپارچه مالی در راستای رشد و ارتقاء کسب وکار خود بهره ببرند. سیستم یکپارچه مالی این امکان را فراهم می آورد که اطلاعات بخش فروش و اطلاعات انبار و موجودی کالا با هم یکپارچه بوده و در نتیجه مدیریت موجودی آسان تر خواهد شد.

از آنجا که در دنیا مدرن سرعت انجام کارها اهمیت بسیاری دارد، تکنولوژی RFID در مدیریت موجودی  بسیار راهگشا است و با دقت و سرعت بالایی که دارد، ابزاری کمکی در انجام فرایندهای کسب وکار و انبارگردانی است.

از انجا که مدیریت مالی و حسابداری نقشی مؤثر در موفقیت کسب وکار دارد، انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری متناسب با نیاز کسب وکار می تواند به آسانتر شدن عملیات ها کمک کند. همچنین لازم به تأکید است در فروشگاه های اینترنتی، متصل بودن بخش فروش به نرم افزار حسابداری می تواند منجر  به بهبود مدیریت موجودی و میزان فروش محصولات شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای فروشگاه اینترنتی خود به دنبال نرم افزار حسابداری مناسب با امکان اتصال به فروش اینترنتی باشید تا بتوانید بسیاری از امکانات مطرح شده در بحث ارتباط با کاربران فروشگاه را پیاده سازی نمایید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید