2024-05-19 04:22:40

حساب‌های مشکوک الوصول چه حساب‌هایی هستند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
حساب‌های مشکوک الوصول
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در دنیای تجارت، کسب و کارها گاهی با معاملات یا اشخاصی مواجه می‌شویم که در دریافت کردن مبلغ معامله از آنها گاهی با مشکلاتی روبرو می‌شویم. در حسابداری بر اساس اصل تطابق هزینه با درآمد؛ به تسویه شدن بدهی این اشخاص مشکوک هستیم که باید در هر صورت در دفاتر ثبتی حسابداری یا نرم افزار حسابداری ثبت شوند. برای ثبت مطالبات و حساب‌های مشکوک الوصول دو روش وجود دارد. یکی روش حذف مستقیم و دیگری روش ایجاد ذخیره.

در روش حذف مستقیم؛ در این روش نسبت غیر قابل وصول بودن بدهی حتی در آینده ایمان دارید، پس قسمتی از مطالبات غیر قابل وصول را با بدهکار کردن هزینه مطالبات سوخته و بستانکار کردن حساب‌های دریافتی از دفاتر حسابداری خارج می‌کنیم. در روش ایجاد ذخیره؛ اگر مشخص شود که مطالبات در اینده نیز تسویه نخواهد شد، در این شرایط با ذخیره کردن از طریق بدهکار کردن حساب هزینه حساب‌های مشکوک الوصول و بستانکار کردن حساب ذخیره مشکوک الوصول، ثبت مربوطه را در دفتر انجام می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده

روش‌های شناسایی حساب‌های مشکوک الوصول

راه‌های زیادی برای شناسایی حساب‌های مشکوک الوصول وجود دارند که در زیر به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  1. روش درصدی از حساب‌های دریافتنی
    با توجه به در نظر گرفتن تجارب سال‌های قبل شرکت، معمولا قسمتی از حساب‌های دریافتنی را به‌عنوان ذخیره مطالبات اختصاص می‌دهند. به‌عموان مثال هر سال یک درصد مشخص مثل 5 درصد را از حساب‌های دریافتی را مشکوک الوصول قلمداد می‌کنند. هزینه این مطالبات در پایان هر سال مالی محاسبه می‌شود. این مطالبات در بخش هزینه‌های عمومی و اداری به ستون سود و زیان منتقل شده و بسته می‌شود.
  2. روش درصدی از فروش‌های نسیه
    در پایان هر دوره مالی، بخشی از فروش نسیه را به‌عنوان مطالبات و حساب‌های مشکوک الوصول در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال هر سال مقدار 3 درصد از میزان نسیه را در ردیف مطالبات مشکوک الوصول قرار می‌دهند.
  3. روش تجزیه سنی
    بخشی از حساب‌های دریافتنی که مدت زیادی از وصولشان گذشته و امیدی به وصول آنها نیست در این ردیف قرار داده می‌شوند.
  4. روش بررسی موردی
    بررسی موردی تک تک حساب‌ها و تجزیه و تحلیل کردن هر حسابی را شامل می‌شود که حسابدار خودش حساب‌های مشکوک الوصول را شناسایی کرده و آنها را وارد سیستم حسابداری کرده و ثبت می‌کند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار انبارداری

روش‌های شناسایی حساب‌های مشکوک الوصول
شناسایی مطالبات مشکوک الوصول

هزینه مطالبات مشکوک الوصول چیست؟

در پایان هر دوره مالی، حسابدار هر شرکت باید وضعیت تمام حساب‌های دریافتنی را بررسی کرده و پس از ثبت حساب‌های مشکوک الوصول هزینه آن مطالبات را محاسبه کرده و در دفاتر یا فایل‌های مخصوص به حسابداری ثبت و نگهداری کرد. به‌دلیل وجود این امکان که ممکن است حساب‌ها سوخت شوند؛ باید حساب هزینه مطالبات را بدهکار و حساب مشکوک الوصول را به‌عنوان بستانکار ثبت کرد. تعیین و بررسی مطالبات مشکوک الوصول به سه صورت انجام می‌گیرد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

روش اول: این روش مناسب شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک است که تراکنش‌ها و مشتریان کمی دارند. در این روش وضعیت همه مشتریان بررسی شده و معادل هزینه برآورد شده به عنوان اندوخته یا ذخیره حساب‌های مشکوک الوصول در نظر گرفته می‌شود. نرم افزار CRM

هزینه مطالبات مشکوک الوصول چیست؟
هزینه حساب های مشکوک الوصول

روش دوم: این روش به درصدی از مانده بدهکاران شهرت دارد، طبق تجربه هر ساله در پایان سال مالی و هنگام تهیه صورت‌های مالی درصدی از حساب بدهکاران را به طور کلی، نه جزء به جزء بدهکار کرده و حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول را بستانکار می‌کند.

روش سوم: بر طبق این روش، تعیین مدت بدهی بدهکاران نام دارد، شرکت یا کسب و کار بر اساس سوابق و تجربیات سال‌های قبل به این نتیجه می‌رسد که 7.5 درصد از مطالباتی که بیش از شش ماه از وصول‌شان گذشته، 5 درصد از مطالباتی که بیش از سه ماه و کمتر از شش ماه از تایخ وصول‌شان گذشته و 2.5 درصد از مطالباتی که تا سه ماه از موعد وصول‌شان گذشته و هنوز نقد نشده را در ردیف حساب‌های مشکوک الوصول قرار دهند. همان طور که مشخص است در این روش هر چه تاخیر از زمان وصول بیشتر باشد، احتمال دریافت و وصول کمتر خواهد بود.

باید حتما بخوانید: نرم افزار حسابداری شرکتی

سخن پایانی

حساب‌های مشکوک الوصول، حساب‌ها و اسناد دریافتنی هستند که پس از بررسی‌ پایان دوره مالی نسبت وصول آنها شک و شبهه وجود دارد. روش شناسایی این حساب‌ها و محاسبه هزینه مطالبات مشکوک الوصول را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم که مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و توانسته باشد گامی در جهت ارتقای سطح آگاهی جامعه برداشته باشد. در صورت بروز هر گونه ابهامی می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نموده، یا در قسمت کامنت‌ها سوالات خود را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید