2024-04-25 23:04:38

آموزش استانداردهای حسابداری و حسابرسی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 29 دقیقه
آموزش استانداردهای حسابداری
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

استانداردهای حسابداری به عنوان مجموعه‌ای از قوانین و قواعد مشخص در حسابداری هستند که لازم است هر حسابدار برای انجام درست وظایف خود و ثبت دقیق اطلاعات مالی شرکت، شناخت درست و کاملی از استانداردهای حسابداری و حسابرسی داشته باشد. گفتنی است این باور وجود دارد که هر چه گزارش‌های مالی با کیفیت بالاتری تهیه و ارائه شوند، ریسک اطلاعات کاهش می‌یابد.

این اطلاعات با کیفیت به واسطه استانداردها و ضوابط معتبر تهیه و جمع آوری می‌شوند. در ادامه مقاله سعی داریم تعریف درستی از آنها و لزوم رعایت آنها ارائه دهیم به آموزش استانداردهای حسابداری بپردازیم و استانداردهای حسابداری ایران را با استانداردهای بین المللی مقایسه کنیم.

تعریف استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری و حسابرسی را می‌توان مقررات و قوانین حاکم بر چگونگی انجام کار حسابداری تعریف نمود. این استانداردها تعیین می‌کنند که در گزارش‌های مالی چه اطلاعاتی باید در نظر گرفته شوند. در تدوین استاندارد دو رویکرد کلی وجود دارد:

  • رویکرد اصول محور : در این رویکرد ارائه چارچوب کلی و ساده بر هر چیز دیگری اهمیت دارد.
  • رویکرد قواعد محور : که استانداردها بر پایه قواعد از پیش تعیین شده تنظیم می شوند.

با در نظر گرفتن تعریف استانداردهای حسابداری و حسابرسی این قوانین با هدف تسهیل استفاده از اطلاعات گزارش‌های مالی یک شرکت بدون محدودیت جغرافیایی و در نتیجه امکان جذب سرمایه بیشتر تدوین شده‌اند. بنابراین در حسابداری استانداردهای بین المللی نیز وجود دارد که اکثر کشورها این استانداردها را پذیرفته و شرکت‌هایی که در سطح بین المللی فعالیت دارند، می‌بایست فعالیت‌های حسابداری خود را منطبق با این استانداردها ثبت نمایند. علاوه بر این، اگر کیفیت استاندارد تعیین شده برای حسابداری بالا باشد، چون به استفاده کنندگان از این اطلاعات برای تصمیم گیری بهتر کمک می‌کند.

در ادامه مقاله آموزش استانداردهای حسابداری باید بگوییم استاندارد حسابداری مجموعه‌ی از اصول، استانداردها و رویه‌های رایج هستند، که اساس سیاست‌ها و رویه‌های مالی را تعریف می‌کند. این سیاست‌ها و رویه های مالی، برای سیستم بندی حسابداری و سایر عملکرد‌های حسابداری در بین شرکت‌ها استفاده می‌شود.

حسابداری و حسابرسی
استاندارد حسابداری

می‌توان گفت استانداردهای حسابداری و حسابرسی منجر به بهبود گزارشگری مالی می‌شود. لازم است بدانید که هر استاندارد باید از جنبه‌های مختلفی ارزیابی شود. به عنوان مثال اینکه آیا بر میزان افشا تاثیر دارد؟ مبتنی بر صورت سود و زیان است یا ترازنامه؟ جملات روشن را شامل می‌شود؟ رهنمودهای اجرایی را در نظر گرفته یا استثنائات را مجاز دانسته است یا خیر؟ هر یک از این ویژگی‌ها تاثیر متفاوتی بر کیفیت اطلاعات خواهد داشت. رویکرد ترازنامه ای ارائه منصفانه‌ای از ترازنامه را به همراه دارد ؛ افزایش افشا باعث تقویت محیط اطلاعاتی شده که خود بهبود در کیفیت حسابداری را به همراه دارد.

استانداردهای حسابداری در ایران

جالب است بدانید تا سال 1380 در ایران شرکت‌های مختلف قوانین مالیاتی را مبنای محاسبات حسابداری خود قرار می‌دادند و در نتیجه استفاده کنندگان صورت‌های مالی، اعداد و ارقام مالی محاسبه شده بر مبنای قوانین مالیاتی را پایه و اساس تصمیم گیری‌های خود قرار می‌دادند. بنابراین در ادامه آموزش استانداردهای حسابداری می‌توان گفت تا آن زمان قانون مالیات‌های مستقیم از موثرترین قوانین بر حسابداری شرکت‌ها بوده است.

اما از سال 1380 به بعد که استفاده از استانداردهای حسابداری و حسابرسی در تدوین صورت‌ها و گزارش‌های مالی مختلف به یک ضرورت تبدیل شد، مبنای تنظیم این گزارش‌ها از قوانین مالیاتی به استانداردهای حسابداری تغییر پیدا کرد. در اینجا لازم است این نکته را نیز یادآوری کنیم که تا سال 1380 سود حسابداری و سود مشمول مالیات، عددی یکسان بوده است که پس از استفاده از استانداردها بین سود حسابداری محاسبه شده در صورت‌های مالی با درآمد مشمول مالیات تفاوت به وجود آمد.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.
استاندارد حسابداری و حسابرسی
حسابداری و حسابرسی

استاندارد های حسابداری ۱ تا ۲۲ نخستین استانداردهای حسابداری ملی ایران بودند که توسط کمیته تدوین استاندارد های حسابداری وضع شدند که برای صورت ‌های مالی که آغاز دوره مالی آنها از ۱ فروردین ۱۳۸۰ به بعد بود لازم‌الاجرا شد. آخرین استاندارد حسابداری ملی ایران که توسط این کمیته وضع شده‌است استاندارد حسابداری شماره 42 با موضوع اندازه گیری ارزش منصفانه که در سال 1399 مصوب شده است.

در ایران کمیته تدوین استانداردهای حسابداری و حسابرسی زیر نظر سازمان حسابرسی کل کشور فعالیت دارد که مسئولیت تدوین و تصویب استانداردهای حسابداری در ایران را برعهده دارد. بر همین اساس هر سال نسخه جدیدی از استانداردها توسط سازمان حسابرسی اعلام می‌شود که شرکت‌ها صرف نظر از اندازه و نوع فعالیت ملزم به رعایت این استانداردها هستند.

استاندارد حسابداری بین المللی (IAS) چیست؟

در این بخش از مقاله آموزش استانداردهای حسابداری باید بگوییم به سیستم جهانی از مفاهیم و استانداردهای حسابداری و حسابرسی که تمام کشورها آن را پذیرفته و آن را در تنظیم گزارش‌های مالی خود اجرا می‌کنند، استاندارد حسابداری بین المللی گفته می‌شود. قوانین این استاندارد جنبه‌های مالی شرکت‌ها یعنی درآمد، دارایی و بدهی را پوشش می‌دهد. البته گاهی کشورها متناسب با سیاست‌های مالی حسابداری خود، برخی از معیارهای استاندارد بین المللی را تغییر می‌دهند تا کارایی آن افزایش یابد. این تغییرات بسیار جزیی بوده و می‌توان ادعا کرد پایه تمام گزارش‌های مالی در سطح جهان یکسان است. امروزه به دلیل توسعه و رشد شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی رعایت کردن استانداردهای بین المللی حسابداری به امری حیاتی تبدیل شده است.

استاندارد بین المللی حسابداری (IAS) قواعد و اصولی را ایجاد می‌کند که می بایست تمام حسابداران به این قوانین پایبند باشند. به بیان دیگر این استاندارد کمک می‌کند تا صورت‌های مالی تنظیم شده توسط شرکت‌ها، بر اساس استانداردی ثابت و قابل قبول همگان باشد. در نتیجه با وجود تفاوت در قوانین مالیاتی شرکت‌های مختلف، گزارش‌های مالی برای تمام حسابداران و حسابرسان قابل درک خواهد بود.

به همین ترتیب چنین شرکت‌هایی باید برای ثبت اطلاعات و تراکنش‌های مالی خود از نرم افزار حسابداری که منطبق با استانداردهای حسابداری و حسابرسی بین المللی است، استفاده کنند تا به هنگام ارائه گزارش‌های مالی مختلف به مخاطبان و سازمان‌های مربوطه با مشکل حیاتی مواجه نشوند.

استاندارد IFRS

هیات استانداردهای حسابداری بین المللی به عنوان یک نهاد مستقل و متشکل از 15 کشور مختلف، در سال 2001 فعالیت خود را آغاز کرد، و تا کنون بیش از 120 کشور استانداردهای تعریف شده را به عنوان استاندارد گزارش دهی مالی پذیرفته اند. برای آموزش استانداردهای حسابداری باید بدانید استاندارد IFRS که مجموعه ای از استانداردها (اصول و رویه‌های تدوین صورت مالی) است، توسط انجمن IASB تصویب شده است.

حسابداری و حسابرسی
استانداردهای حسابداری

به واسطه پذیرش IFRS، شرکت‌ها می‌توانند صورت‌های مالی خود را با اصولی مشابه با اصول شرکت‌های رقیب خارجی تنظیم کنند؛ این امر امکان مقایسه کردن شرکت‌هایی که در زمینه واحدی فعالیت دارند را فراهم می‌آورد. علاوه براین، شرکت هایی که به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی هستند نیز می‌بایست بر اساس استاندارد IFRS امور حسابداری خود را انجام دهند.

ضرورت تعریف استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری و حسابرسی به عنوان یک نظام اطلاعاتی، با پردازش و تحلیل اطلاعات مالی سر و کار دارد. به واسطه تحلیل اطلاعات مالی شفاف و قابل مقایسه، تصمیم گیری های آگاهانه و به دنبال آن رشد اقتصادی امکان پذیر خواهد بود.

استانداردهای حسابداری که براساس اصول و مفاهیم اولیه حسابداری تدوین می شوند، به عنوان راهنمای عمل برای افراد مشغول در زمینه حسابداری معرفی شده اند. بنابراین انتظار می رود حسابدار وظایف حسابداری خود را بر اساس این راهنمای عمل انجام دهد. از این طریق تمامی شرکت ها امور حسابداری خود را به طوری مشابه انجام داده و امکان تحلیل اطلاعات مالی هر شرکتی برای مخاطبان وجود دارد.

دلیل استفاده از استانداردهای حسابداری
ضرورت استفاده از استانداردهای موجود در حسابداری

از این روی مهم ترین دلایلی که می توان برای تنظیم گزارش های مالی مختلف در نظر گرفت، ارائه گزارشی جامع و کامل برای کسب اطمینان سرمایه گذاران و اعتباردهندگان از توانایی واحد تجاری در برآورده کردن تعهدات مالی خود است. جالب است بدانید محصول نهایی سیستم حسابداری همین گزارشگری مالی است و به همین دلیل لازم است افشای اطلاعات حسابداری به گونه ای باشد که دسترسی به آن برای همه امکان پذیر باشد.

این شرایط اگر اصول و قوانین خاصی در تهیه گزارش ها وجود داشته باشد، تحلیل گزارش های تنظیم شده در شرکت های مختلف برای همه، امری ساده خواهد بود. پس یکی از اهداف تدوین استانداردهای حسابداری، افزایش کیفیت اطلاعات حسابداری و ایفای نقش اطلاع رسانی حسابداری به خوبی و درستی است.

اطلاعات مالی را می توان از منابع مختلفی به دست آورد ولی امروزه صورت های مالی که با هدف گزارشگری تنظیم می شوند، هسته اصلی در منابع اطلاعاتی هستند. در نتیجه هرچه کیفیت اطلاعات ارائه شده در این منابع بالاتر باشد، تصمیم گیری و حتی پیش بینی امور شرکت بهتر و دقیق تر خواهد بود. صورت های مالی زمانی از کیفیت مطلوب برخوردار خواهند بود که بر مبنای اصول و استانداردهای حسابداری تدوین شده باشند. همان طور که می دانید مهم ترین صورت های مالی در حسابداری، صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت گردش وجوه نقد است که اگر به سایت سازمان حسابرسی مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که اکثر عناوین استاندارد مرتبط به صورت های مالی حسابداری است.

نرم افزار حسابداری پارمیس

همان طور که مطالعه کردید رعایت استانداردهای حسابداری و حسابرسی به هنگام ثبت داده ها و تراکنش های مالی امری ضروری است. به گونه ای که اگر گزارش های مالی ارائه شده توسط شرکت ها بر اساس این اصول و استانداردها نباشد، امکان بررسی و تحلیل آنها برای مخاطبان سخت و یا غیرممکن خواهد بود. به همین دلیل نرم افزار حسابداری انتخابی برای ثبت اطلاعات می بایست بر اساس استانداردها طراحی شده باشد، تا در کنار ثبت دقیق و درست اطلاعات، گزارش های مالی که به کاربران خود ارائه می دهد نیز بر اساس اصول حسابداری باشد.

پارمیس 360

شرکت فناوری اطلاعات پارمیس که سال های بسیاری در زمینه طراحی نرم افزارهای حسابداری شرکتی، تولیدی و بازرگانی فعالیت دارد، در کنار رعایت اصول و استانداردها به نیاز کاربران خود نیز توجه بسیاری داشته است. به همین دلیل به ارائه نرم افزار مالی و حسابداری یکپارچه با نام پارمیس استار پرداخته است که به کمک آن تمام داده های مربوط به یک شرکت به صورت یکپارچه ثبت و ذخیره می شود. پارمیس استار که نرم افزار حقوق و دستمزد، نرم افزار بازرگانی خارجی، نرم افزار پخش مویرگی، نرم افزار انبار و فروشگاهی را شامل می شود، تمامی استانداردهای حسابداری را در نظر گرفته است.

استاندارد حسابداری چیست؟

استانداردهای حسابداری و حسابرسی مجموعه‌ی از اصول، استانداردها و رویه‌های رایج هستند، که اساس سیاست‌ها و رویه‌های مالی را تعریف می‌کند.این سیاست‌ها و رویه های مالی، برای سیستم بندی حسابداری و سایر عملکرد‌های حسابداری در بین شرکت‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل آموزش استانداردهای حسابداری یکی از مفاهیم اصلی در یادگیری علم حسابداری است.

آموزش استانداردهای حسابداری و حسابرسی
استانداردهای حسابداری

تاریخچه استاندارد های حسابداری

قبل از اینکه به آموزش استانداردهای حسابداری بپردازیم لازم است تا تاریخچه کوتاهی از acconting برایتان بیان کنیم. تکامل استاندارد های بین المللی در سال 1966 برای ایجاد یک گروه مطالعاتی در سراسر جهان آغاز شد. سال بعد (1967)، گروه مطالعات بین المللی حسابداری تشکیل شد و شروع به انتشار مقالاتی در مورد موضوعات مختلف حسابداری کرد، که برخی از آنها پایه و اساس استاندارد های حسابداری بین المللی (IASC) با هدف توسعه استاندارد های حسابداری که در سطح بین المللی دنبال می‌شوند، تشکیل شد.

در ایران در سال ۱۳۷۱، کمیته تدوین استانداردهای حسابداری با نام اولیه کمیته رهنمود های حسابداری از سوی هیئت عامل سازمان حسابرسی راه ‌اندازی شد. هدف از این بود تا استانداردهای ملی ایران بر اساس استانداردهای معتبر و با توجه به شرایط محیطی ایران و با هدف ایجاد یکنواختی و برطرف کردن ناسازگاری‌ها وضع شود. نرم افزار حسابداری تولیدی

تاریخچه-استانداردهای-حسابداری

سال ۱۳۷۳، پیش‌ نویس ۹ بیانیه رهنمود حسابداری و چارچوب تهیه و ارائه صورت‌های مالی از سوی این کمیته برای نظرخواهی عمومی در نشریه ۹۶ سازمان حسابرسی منتشر شد. سال ۱۳۷۵ نیز پیش‌نویس ۵ بیانیه رهنمود حسابداری دیگر از سوی همین کمیته برای نظرخواهی عمومی در نشریه ۱۰۶ سازمان حسابرسی منتشر شد.سرانجام در سال ۱۳۷۸ نخستین مجموعه رهنمود های حسابداری از سوی کمیته منتشر و برای دو سال لازم ‌الاجرا شد.

استانداردهای حسابداری و حسابرسی ۱ تا ۲۲ نخستین استانداردهای حسابداری ملی ایران بودند که توسط کمیته تدوین استاندارد های حسابداری وضع شدند که برای صورت ‌های مالی که آغاز دوره مالی آنها از ۱ فروردین ۱۳۸۰ به بعد بود لازم‌الاجرا شد. آخرین استاندارد حسابداری ملی ایران که توسط این کمیته وضع شده‌است استاندارد شماره 42 با موضوع اندازه گیری ارزش منصفانه که در سال 1399 مصوب شده است. آموزش استانداردهای حسابداری از مفاهیمی است که هر حسابداری در ایران می بایست با آنها آشنا باشد.

مطالعه بیشتر: نرم افزار CRM

چرا استاندارد های حسابداری مفید هستند؟

استانداردهای حسابداری و حسابرسی شفافیت گزارشگری مالی را در همه کشورها بهبود می‌بخشند؛ آن‌ها زمان، نحوه شناسایی، اندازه گیری و نمایش رویدادهای اقتصادی را مشخص می‌کنند. نهادهای خارجی، مانند بانک‌ها، سرمایه گذاران و سازمان‌های نظارتی، برای اطمینان از ارائه اطلاعات مرتبط و دقیق در مورد واحد تجاری، بر استانداردها تکیه می‌کنند. از همین رو برای موفقیت در حرفه حسابداری در کسب و کارهای دولتی و خصوص، دریافت آموزش‌های حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلیل اهمیت استانداردهای حسابداری
استانداردهای حسابداری

فرایند تدوین حسابداری چگونه است؟

فرایند تدوین حسابداری به مراحل مختلفی تقسیم می شود که در اولین قدم آن، موضوع تحقیقات مشخص می شود و در ادامه بررسی های لازم بر روی آن انجام می شود. در این بخش از آموزش استانداردهای حسابداری، به بیان اجمالی این مراحل می پردازیم.

  1.  تشخيص موضوع جهت انجام تحقيقات
    كميته تدوين accounting standards بر مبنای مسائل و موضوعات مطرح شده از سوی مديريت تدوين استانداردها، اعضای كميته و كميته فني، استانداردهای مورد نياز جهت تدوين يا تجديد نظر در آنها را مشخص و به مديريت تدوين استانداردهای حسابداری اعلام مي‌نمايد.
  2. بررسيهای مقدماتي
    پس از تشخيص موضوع، كارهای مطالعاتی و تحقيقاتی لازم از طريق كارشناسان مديريت تدوين استانداردها صورت مي‌گيرد. در اين مرحله، استانداردهای ساير كشورها نظير آمريكا، انگلستان، استراليا، كانادا و استانداردهای بين‌المللي، تحقيقات انجام شده در رابطه با موضوع، روشهای متداول در ايران و مسائل قانون مرتبط با موضوع شناسايي، جمع‌آوری و بررسی مي‌شود. نتيجه اين مرحله ارائه گزارشهای مطالعاتی مي‌باشد.
  3. تصميم گيری در مورد لزوم تدوين استاندارد
    پس از مشخص شدن موضوع با توجه به ارزيابی مقدماتي، كميته تدوين استانداردها در خصوص لزوم تدوين استاندارد در رابطه با موضوع مطرح شده تصميم‌گيری مي‌نمايد.
  4. تهيه پيش‌نويس مقدماتي
    چنانچه تدوين استاندارد توسط كميته تدوين استانداردهای حسابداری لازم تشخيص داده شود، گروههای كارشناسی با توجه به گزارشهای مطالعاتی تهيه شده و مطالعات ميدانی و تشكيل جلسات با صاحب نظران مرتبط با موضوع، اقدام به تهيه پيش‌نويس مقدماتی مي‌نمايد. يكی از سياستهای اصلی تدوين استاندارد هماهنگی با استانداردهای بين‌المللی حسابداری است. بنابراين در رابطه با موضوعاتی كه استاندارد بين‌المللی وجود دارد، اين استانداردها به عنوان پايه اصلی تدوين استاندارد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. نتيجه كار اين مرحله پيش‌نويس مقدماتی استاندارد خواهد بود.
  5. تدوين پيش‌نويس استاندارد
    در اين مرحله كميته تدوين استانداردهای حسابداری و حسابرسی با توجه به ”پيش‌نويس مقدماتی استاندارد“ ارائه شده توسط گروههای كارشناسی بررسی های گسترده و عميق خود را انجام مي‌دهد و پس از انجام اصلاحات ”پيش‌نويس استاندارد“ را نهايی مي‌كند. برآيند اين مرحله پيش‌نويس استاندارد مي‌باشد.
  6. نظرخواهی عمومی
    برای نظرخواهی عمومي، پيش‌نويس هر استاندارد از طريق كانالهای مختلف نظير چاپ در مجلات تخصصي، اينترنت (سايت سازمان)، و نظاير آن در دسترس عموم قرار مي‌گيرد. همچنين با توجه به ماهيت موضوع پيش‌نويس استاندارد برای بعضی از اشخاص صاحب نظر به صورت مجزا فرستاده مي‌شود. نظرات دريافتی در خصوص پيش‌نويس استاندارد توسط مديريت تدوين استانداردها جمع بندی و به كميته تدوين استانداردهای حسابداری ارائه مي‌شود. اين كميته در صورت لزوم پيش‌نويس استاندارد را اصلاح مي‌كند و پيش‌نويس تجديد نظر شده پس از تصويب كميته فنی به هيئت عامل سازمان ارائه مي‌گردد.
  7. تصويب نهايی
    بيانيه نهايی زمانی منتشر مي‌شود كه متن نهايی استاندارد به تصويب هيئت عامل و مجمع عمومی سازمان رسيده باشد. پس از دريافت متن استاندارد هيئت عامل استانداردهای حسابداری را بررسی و پس از انجام اصلاحات احتمالی آنها را تصويب و به مجمع عمومی سازمان جهت تصويب نهايی ارسال مي‌نمايد. پس از تصويب مجمع عمومی سازمان، متن نهايی استاندارد حسابداری منتشر و لازم‌الاجرا مي‌گردد.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار بهای تمام شده و نرم افزار دریافت و پرداخت و نرم افزار حسابداری بازرگانی

مراحل فرایند تدوین حسابداری
مراحل تدوین استانداردهای حسابداری

مهم‌ترین استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری پذیرفته شده، مسائلی هستند که مورد استفاده شرکت‌های حسابداری و موسسات خصوصی هستند. این استانداردها به سه دسته کلی گروه‌بندی می‌شوند؛ استانداردهای عمومی، استانداردهای حسابرسی میانی ، استانداردهای حسابرسی گزارشگری. حسابرس باید یک شخص مستقلی باشد که دارای مدرک تحصیلی معتبر باشد. این امر باید از لحاظ ظاهر او نیز مشخص باشد. این مسئله جزء استاندارهای عمومی محسوب می‌شود.

در این قسمت به بررسی استانداردهای حسابرسی میانی می‌پردازیم؛ یکی از مهم‌ترین استانداردهای حسابداری و حسابرسی اینست که بتواند از هرگونه سوء استفاده مالی جلوگیری به‌عمل آورد. برای حل این مشکل باید از یک سیستم کنترل داخلی درستی استفاده شود. یک حسابرس حرفه‌ای باید در درجه اول یک برنامه‌ریزی درست و دقیق برای سایر حسابداران و دستیاران خود را در نظر داشته باشد تا همگی کارهای خود را تحت نظارت او و به‌درستی انجام دهند.

سومین استاندارد حسابداری، استانداردهای حسابرسی گزارشگری است. در این مرحله که مرحله نهایی است؛ حسابرس به کمک مدارک و مستنداتی که با تیم خود جمع‌آوری کرده است، به کمک هم به یک اتفاق نظر رسیده و گزارش نهایی حسابداری را تهیه و به مدیران شرکت ارائه می‌کنند. این قسمت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های حسابرسی و حسابداری و امور مالی شرکت است که کمک بسیار زیادی به شرکت‌ها و مدیران آنها می‌کند تا بتوانند برنامه‌ریزی‌های مالی درستی را برای آینده کسب و کار خود انجام دهند.

پارمیس پرو

استانداردها و قوانین حسابداری در راستای رسیدن به اهداف مالی شکل گرفته‌اند و دائما در حال تغییر و به‌روز رسانی هستند. حسابداران و حسابرسان محترم باید توجه داشته باشند که مرتبا در حال به‌روز رسانی اطلاعات و دانش خود در این زمینه باشند تا مرتکب اشتباهات نشوند. امروزه با کمک تکنولوژی و وجود سایت‌های معتبر به‌روز نگه داشتن علم کار چندان سختی بنظر نمی‌آید.

انواع استاندارد های حسابداری در ایران

دو نوع استاندارد در ایران لازم اجرا می‌باشد که شامل استاندارد حسابداری و استاندارد حسابرسی می شود. در این مقاله به آموزش استانداردهای حسابداری، به بررسی استاندارد های حسابداری می‌پردازیم. این استاندارد شامل 42 بند می‌شود.

انواع استاندارد های حسابداری
استانداردهای حسابداری

استاندارد حسابداری 1

اولین مورد از استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان ” ارائه صورت‌های مالی” ارائه شده است. هدف این استاندارد تجويز مبنايی برای ارائه‌ صورتهای مالی با مقاصد عمومی يك‌ واحد تجاری به منظور حصول‌ اطمينان‌ از قابليت‌ مقايسه‌ با صورتهای مالی دوره‌های قبل‌ آن‌ واحد و با صورتهای مالی ساير واحدهای تجاری است. برای دستيابی به‌ اين‌ هدف‌، در اين‌ استاندارد ملاحظات‌ كلی درخصوص‌ نحوه‌ ارائه‌ صورتهای مالي‌، رهنمودهايی درباره‌ ساختار آنها و حداقل‌ الزامات‌ درخصوص‌ محتوای صورتهای مالی ارائه‌ شده‌ است‌.

آموزش استاندارد حسابداری شماره 1
ارائه صورت‌های مالی

استاندارد حسابداری 2

دومین استاندارد در فرایند آموزش استانداردهای حسابداری حسابداری ایران با عنوان “صورت جریان‌های نقدی” با هدف، اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ تهیه صورت ﺟﺮﯾﺎﻧﻬﺎی ﻧﻘﺪی واﺣﺪ ﺗﺠﺎری است. صورت جریانهای نقدی ﻣﺒﻨﺎﯾﯽ ﺑـﺮای ارزﯾـﺎﺑﯽ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ واﺣﺪ ﺗﺠﺎری در اﯾﺠﺎد ﻧﻘﺪ، ﻣﻌﺎدل‌های ﻧﻘﺪ و ﻧﯿﺎزﻫﺎی واﺣﺪ ﺗﺠﺎری در اﺳـﺘﻔﺎده از ﺟﺮﯾﺎﻧﻬﺎی ﻧﻘﺪی است. صورت جریان وجوه نقد در اﺗﺨﺎذ ﺗﺼـﻤﯿﻤﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ﺗﻮﺳﻂ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن بسیار مهم است.

اﯾﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد، همچنین اﻟﺰاﻣﺎﺗﯽ ﺑﺮای اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎت درﺑﺎره ﺗﻐﯿﯿـﺮات ﺗـﺎرﯾﺨﯽ ﻧﻘـﺪ و ﻣﻌﺎدﻟﻬﺎی ﻧﻘﺪ واﺣﺪ ﺗﺠﺎری از ﻃﺮﯾﻖ ﺻﻮرت ﺟﺮﯾﺎﻧﻬﺎی ﻧﻘﺪی اﺳﺖ ﮐـﻪ در آن، ﺟﺮﯾﺎﻧﻬـﺎی ﻧﻘﺪی ﻫﺮ دوره ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری و ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

استاندارد حسابداری 3

سومین استاندارد در فرآیند آموزش استانداردهای حسابداری با موضوع “درآمد عملیاتی” است که در رویدادها و معاملاتی به کار گرفته می شود که در آنها یک از موارد زیر رخ داده باشد.

  1. فروش کالا
  2. ارائه خدمات
  3. استفاده دیگران از دارایی‌های واحد تجاری که مولد سود تضمین شده، درآمد حق امتیاز و سود سهام باشد.

مبحث‌ اصلی در حسابداری درآمد عملياتی عمدتاً معطوف‌ به‌ تعيين‌ زمان‌ شناخت‌ درآمد عملياتی است‌. درآمد عملياتی زمانی شناسايی مي‌شود كه‌ شواهد كافی مبني‌بر وقوع‌ يك‌ جريان‌ آتی ورودی منافع‌ اقتصادی وجود داشته‌ باشد (يعنی جريان‌ منافع‌ اقتصادی مرتبط‌ با درآمد عملياتی به‌ درون‌ واحد تجاری محتمل‌ باشد) و اين‌ منافع‌ را بتوان‌ به‌گونه‌ای اتكاپذير اندازه‌گيری كرد. این یکی از نکات مهم در آموزش استانداردهای حسابداری است.

استاندارد حسابداری 4

در آموزش استانداردهای حسابداری، چهارمین استاندارد حسابداری با عنوان ” ذخایر، بدهی‌های احتمالی و داراییهای احتمالی” ارائه شده است، که هدف آن اطمينان از بکارگيری معيارهای شناخت و مبانی اندازه‌گيری مناسب در مورد ذخاير، بدهي‌های احتمالی ،دارايي‌های احتمالی و نيز افشای اطلاعات کافی در يادداشتهای توضيحی برای درک بهتر ماهيت، زمان‌بندی و مبلغ آنها توسط استفاده‌کنندگان صورتهای مالی است.

استاندارد حسابداری 5

پنجمین استاندارد که در ادامه آموزش استانداردهای حسابداری در مورد آن صحبت کنیم با عنوان “رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه”، در سال 1384 تجدید نظر شده است، و هدف آن روشن کردن دو الزام است:

  1. مواردی که صورتهای مالی بابت رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه تعدیل می‌شود
  2. افشای اطلاعات درباره رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه تا تاریخ تأیید صورت‌های مالی

استاندارد حسابداری 6

ششمین استاندارد حسابداری با عنوان ” گزارش عملکرد مالی” در سال 1/1/1398 کنار گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: کارتخوان اندرویدی و مالیات چیست؟ و ERP چیست؟

استاندارد حسابداری 8

هشتمین استاندارد حسابداری با عنوان ” حسابداری موجودی مواد و کالا ” ارائه شده است، موجودی مواد و کالا، بخش‌ عمده‌ای از داراييهای بسياری از واحدهای تجاری را تشكيل‌ مي‌دهد. بنابراين‌، ارزشيابی و انعكاس‌ موجودی مواد و کالا اثر با اهميتی در تعيين‌ و ارائـه‌ وضعيت‌ مالی و عملكرد مالی واحدهای تجاری دارد. همچنین در این استاندارد چگونگی اندازه گیری بهای تمام‌ شده‌ موجودي‌ها در واحدهای خدماتی ارائه شده است.

آموزش استاندارد حسابداری موجودی کالا
آموزش استاندارد حسابداری موجودی مواد و کالا

استاندارد حسابداری 9

نهمین استاندارد حسابداری که باید در آموزش استانداردهای حسابداری به آن اشاره کنیم با عنوان ” حسابداری پیمان‌های بلندمدت ” ارائه شده است، اين‌ استاندارد بايد برای حسابداری پيمانهای بلندمدت‌ در صورتهای مالی پيمانكار بكار گرفته‌ شود. هدف‌ اين‌ استاندارد تجويز نحوه‌ حسابداری درآمدها و هزينه‌های مرتبط‌ با پيمانهای بلندمدت‌ در صورتهای مالی پيمانكار است‌. به دليل‌ ماهيت‌ پيمانهای بلندمدت‌، تاريخ‌ شروع‌ پيمان‌ و تاريخ‌ تكميل‌ آن‌ معمولاً در دوره‌های مالی متفاوتی قرار مي‌گيرد.

بنابراين‌، مسئله‌ اصلی در حسابداری پيمانهای بلندمدت‌، تخصيص‌ درآمدها و هزينه‌های پيمان‌ به‌ دوره‌هايی است‌ كه‌ در آن‌ دوره‌ها عمليات‌ موضوع‌ پيمان‌ اجرا مي‌شود. اين‌ استاندارد معيارهای شناخت‌ مندرج‌ در مفاهيم‌ نظری گزارشگری مالی را جهت‌ تعيين‌ زمان‌ شناخت‌ درآمد و هزينه‌های پيمان‌ به عنوان‌ اقلام‌ صورت‌ سود و زيان‌ بكار مي‌گيرد. اين‌ استاندارد همچنين‌، رهنمودهايی را برای اعمال‌ اين‌ معيارها ارائه‌ مي‌كند.

استاندارد حسابداری 10

دهمین مورد از استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان ” کمک‌های بلاعوض دولت ” ارائه شده است، دامنه کاربرد آن محدود می‌شود به حسابداری كمكهای بلاعوض‌ دولت‌ و ساير اشكال‌ كمكهای دولتي‌؛ اما الزامات‌ اين‌ استاندارد، مي‌تواند به عنوان‌ بهترين‌ الگو حسابداری برای كمكهای بلاعوض‌ و ساير اشكال‌ كمك‌ دريافتی از منابع‌ غير دولتی مورد استفاده‌ قرار گيرد.

استاندارد حسابداری 11

یازدهمین استاندارد حسابداری با عنوان ” دارایی‌های ثابت مشهود ” ارائه شده است، اين‌ استاندارد بايد برای حسابداری تمام‌ داراييهای ثابت مشهود بكار گرفته‌ شود، مگر اين که به موجب استانداردی ديگر، نحوه حسابداری متفاوتی مجاز يا الزامی شده باشد، مانند داراييهای زيستی مرتبط با فعاليتهای کشاورزی که در استاندارد شماره 29 آمده است، و یا حق امتیاز معادن و غیره.

هدف‌ اين‌ استاندارد، تجويز نحوه‌ حسابداری داراييهاي‌‌ثابت مشهود است تا‌ استفاده‌کنندگان صورتهای مالی بتوانند اطلاعات مربوط به سرمايه‌گذاری واحد تجاری در اين داراييها و تغييرات آن را تشخيص دهند. موضوعات اصلی در حسابداری دارايي‌های ثابت مشهود عبارت از شناخت دارايي، تعيين مبلغ دفتری آن و شناخت هزينه‌ استهلاك و زيان کاهش ارزش دارايی است‌.

استاندارد حسابداری 12

دوازدهمین استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان ” افشای اطلاعات اشخاص وابسته ” ارائه شده است، هدف این استاندارد، تعيين الزامات افشا در صورتهای مالی واحد تجاری برای جلب نظر استفاده‌کنندگان به این امر است که وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذيری مالی واحد تجاری ممکن است تحت تأثير وجود اشخاص وابسته،معاملات و مانده حسابهای في‌مابين قرار گرفته باشد.

استاندارد حسابداری 13

سیزدهمین استاندارد حسابداری در ادامه آموزش استانداردهای حسابداری با عنوان ” حسابداری تامین مخارج مالی ” ارائه شده است، مخارج‌ تأمين‌ مالی عبارت‌ است‌ از سود تضمين‌ شده‌، كارمزد و ساير مخارجی كه‌ واحد تجاری برای تأمين‌ منابع‌ مالی متحمل‌ مي‌شود. هدف‌ اين‌ استاندارد، تجويز نحوه‌ عمل‌ حسابداری مخارج‌ تأمين‌ مالی است‌. براساس‌ اين‌ استاندارد، مخارج‌ تأمين‌ مالی عموماً بلافاصله‌ به عنوان‌ هزينه‌ دوره‌ شناسايی مي‌شود، به استثنای مواردی كه‌ اين‌ مخارج‌ به‌ حساب‌ دارايی واجد شرايط‌ منظور مي‌گردد.

استاندارد حسابداری 14

چهاردهمین استاندارد که در ادامه استانداردهای حسابداری و حسابرسی باید به آن اشاره کنیم با عنوان ” نحوه‌ ارائه‌ داراييهای جاری و بدهيهای جاری ” در سال 1/1/1398 کنار گذاشته شده است.

استاندارد حسابداری 15

پانزدهمین استاندارد حسابداری با عنوان “حسابداری سرمایه گذار‌ها” ارائه شده است، حسابداری سرمايه‌گذاری در كليه‌ واحدهای تجاری بايد طبق‌ الزامات‌ اين‌ استاندارد انجام‌ شود. اين‌ استاندارد نحوه‌ حسابداری سرمايه‌گذاری در واحدهای تجاری فرعی و وابسته‌ در صورتهای مالی تلفيقی را تعيين‌ نمي‌كند اما‌ درخصوص‌ نحوه‌ حسابداری سرمايه‌گذاريهای پيشگفته‌ در صورتهای مالی واحد تجاری اصلی كاربرد دارد مگر در مواردی كه‌ در استانداردهای حسابداری مربوط‌ به‌ سرمايه‌گذاری در واحدهای تجاری فرعی و وابسته،‌ نحوه‌ عمل‌ ديگری تجويز شده‌ باشد.

آموزش استاندارد حسابداری سرمایه گذاران
استاندارد حسابداری سرمایه گذارها

استاندارد حسابداری 16

شانزدهمین استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان “آثار تغییر در نرخ ارز” ارائه شده است، که موضوعات اصلی استاندارد این است که، از چه نرخی برای تسعیر استفاده شود و آثار تغییر در نرخ ارز، چگونه در صورتهای مالی گزارش شود. همچنین یک واحد تجاری ممکن است معاملاتی به ارز انجام دهد یا دارای عملیات خارجی باشد. علاوه بر این، ممکن است صورتهای مالی خود را به ارز ارائه کند. هدف این استاندارد، تجویز چگونگی انعکاس معاملات ارزی و عملیات خارجی در صورتهای مالی یک واحد تجاری و همچنین نحوه تسعیر صورتهای مالی به واحد پول گزارشگری است.

استاندارد حسابداری 17

هفدهمین استاندارد حسابداری با عنوان “دارایی‌های نامشهود” ارائه شده است، هدف‌ اين‌ استاندارد، تجويز نحوه‌ حسابداری داراييهای نامشهود است‌. موضوعات اصلی در حسابداری داراييهای نامشهود عبارت‌ از معيارها و زمان‌ شناخت‌ دارايي‌، تعيين‌ مبلغ‌ دفتری (شامل‌ هزينه‌ استهلاك‌) و موارد قابل افشا می‌باشد.

استاندارد حسابداری 18

هجدهمین استاندارد حسابداری در آموزش استانداردهای حسابداری با عنوان ” صورت‌های مالی جداگانه ” ارائه شده است، هدف این استاندارد، تجویز الزامات حسابداری و افشا در ارتباط با سرمایه‌گذاری در واحدهای تجاری فرعی، مشارکت‌های خاص و واحدهای تجاری وابسته، هنگام تهیه صورت‌های مالی جداگانه توسط واحد تجاری است.

استاندارد حسابداری 19

کنار گذاشته شده در تاریخ 1/1/1400

استاندارد حسابداری 20

کنار گذاشته شده در تاریخ 1/1/1400

استاندارد حسابداری 21

بیست و یکمین مورد از استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان “حسابداری اجاره‌ها ” ارائه شده است، هدف‌ اين‌ استاندارد، تجويز رويه‌های‌ حسابداري‌ و افشای‌ مناسب‌ برای‌ اجاره‌های‌ سرمايه‌ای‌ و عملياتی توسط‌ اجاره‌ دهنده‌ و اجاره‌ كننده‌ است‌. اين‌ استاندارد، برای‌ قراردادهايی كاربرد دارد كه‌ حق‌ استفاده‌ از دارايی‌ را انتقال‌ می‌دهد، حتی‌ اگر بخش‌ عمده‌ای‌ از خدمات‌ تعمير و نگهداری‌ دارايی‌ توسط‌ اجاره‌دهنده‌ ارائه‌ شود. ازسوی‌ ديگر، اين‌ استاندارد برای‌ قراردادهای‌ خدماتيی كه‌ حق‌ استفاده‌ از دارايی‌ را از يك‌ طرف‌ قرارداد به‌ طرف‌ ديگر منتقل‌ نمی‌كند، كاربرد ندارد.

مطلب پیشنهادی: مدیریت مالی شخصی و نرم افزار حسابداری رایگان و صندوق فروشگاهی

آموزش استاندارد استاندارد حسابداری 22
آموزش استاندارد حسابداری اجاره‌ها

استاندارد حسابداری 22

بیست و دومین استاندارد که باید در ادامه آموزش استانداردهای حسابداری به آن اشاره کنیم با عنوان “گزارشگری مالی میان دوره‌ای ” ارائه شده است، در اين‌ استاندارد، در رابطه با اینکه کدام واحدهای تجاری، با چه تناوب زمانی یا چه مدت پس از پایان دوره میانی، ملزم‌ به‌ انتشار گزارش‌های مالی‌ ميان‌دوره‌ای‌ هستند، الزامات خاصی تعیین نمی‌شود. با وجود این، دولت و نهادهای ناظر مانند بورس اوراق بهادار، اغلب آن‌ دسته از واحدهای‌ تجاری كه‌ اوراق‌ بهادار بدهی یا مالکانه آنها بطور عمومی معامله می‌شود را ملزم‌ به‌ انتشار گزارش‌های مالی‌ ميان‌دوره‌ای‌ می‌كنند.

این استاندارد در صورتی کاربرد دارد که واحد‌ تجاری ملزم باشد یا بطور اختیاری تصمیم بگیرد گزارش‌ مالی ميان‌دوره‌ای‌ را طبق استاندارد‌های حسابداری منتشر کند. گزارشگری مالی‌ ميان‌دوره‌ای‌ که به‌موقع‌ و قابل اتكا باشد، توانايی سرمايه‌گذاران، اعتبار‌دهندگان و سایرین را برای درك ظرفیت واحد تجاری در ایجاد سود و جريان‌های‌ نقدی و همچنین درک شرايط‌ مالی‌ و نقدينگی‌ آن بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: پایانه فروشگاهی

استاندارد حسابداری 23

کنار گذاشته شده در تاریخ 1/1/1400

استاندارد حسابداری 24

بیست و چهارمین استاندارد حسابداری که در آموزش استانداردهای حسابداری باید به آن اشاره کنیم با عنوان ” گزارشگری‌ مالی‌ واحدهای تجاری‌ در مرحله‌ قبل از بهره‌ ‌برداری‌” ارائه شده است، اين‌ استاندارد در مورد صورت‌های‌ مالی واحدهای‌ تجاری‌ در مرحله‌ قبل از بهره‌برداری‌ بكار می‌رود. هدف‌ اين‌ استاندارد، تشخيص‌ واحدهای‌ تجاری در مرحله‌ قبل از بهره‌برداری‌ و تجويز گزارشگیری مالی‌ پاره‌ای اطلاعات‌ خاص‌ درباره‌ آنها در مرحله‌ قبل از بهره‌برداری‌ است‌. باید به این نکته توجه شود که‌ معيارهای‌ شناخت‌ و اندازه‌گيری‌ معاملات‌ و ساير رويدادهای‌ مالی،‌ و نيز بخش‌ عمده‌ گزارشگری‌ مالی واحدهای‌ تجاری‌ در مرحله‌ قبل از بهره‌برداری‌ و واحدهای‌ تجاری‌ در حال‌ بهره‌برداری‌ مشابه‌ است‌.

استاندارد حسابداری 25

بیست و پنجمین استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان ” گزارشگری بر حسب قسمت‌های مختلف” ارائه شده است، برخی واحدهای‌ تجاری‌، محصولات‌ و خدمات‌ متنوعی‌ توليد و ارائه‌ می‌كنند يا در مناطق‌ جغرافيايی متفاوتی‌ فعاليت‌ دارند كه‌ از نرخ‌های‌ سودآوری‌، فرصت‌های‌ رشد، انتظارات‌ آتی‌ و مخاطرات‌ مختلفی‌ برخوردارند. اطلاعات‌ در مورد انواع‌ مختلف‌ محصولات‌ و خدمات‌ يك‌ واحد تجاری‌ و عمليات‌ آن‌ در مناطق‌ جغرافيايی‌ متفاوت‌، كه‌ اغلب‌ اطلاعات‌ قسمت‌ ناميده‌ می‌شود، برای‌ ارزيابی‌ مخاطرات‌ و بازده‌های‌ يك‌ واحد تجاری‌ مفيد است‌. كليه‌ واحدهای‌ تجاری كه‌ اوراق‌ سهام‌ آنها به‌ عموم‌ عرضه‌ می‌شود يا در جريان‌ انتشار عمومی‌ است‌ بايد الزامات‌ اين‌ استاندارد را رعايت‌ كند.

پارمیس استار

استاندارد حسابداری 26

بیست و ششمین استاندارد حسابداری با عنوان ” فعالیت‌های کشاورزی” ارائه شده است، اين‌ استاندارد در مورد توليد كشاورزي‌، يعني‌ محصول‌ برداشت‌ شده‌ از دارايی‌های‌ زيستی‌ واحد تجاری‌، تنها در زمان‌ برداشت‌، كاربرد دارد. بعد از زمان‌ برداشت‌، توليد كشاورزی‌ تابع‌ الزامات‌ استاندارد حسابداری‌ شماره‌ 8 با عنوان‌ حسابداری‌ موجودی‌ مواد و كالا يا ساير استانداردهای‌ حسابداری‌ مربوط‌ خواهد بود.

بنابراين‌، اين‌ استاندارد به‌ فراوری‌ محصولات‌ كشاورزی‌ بعد از زمان‌ برداشت‌ مربوط‌ نمی‌شود؛ برای‌ مثال‌، فرايند فراوری انگور تا سركه‌ توسط‌ باغدار پرورش‌دهنده‌ انگور مشمول‌ اين‌ استاندارد نيست‌. هرچند چنين‌ فرايندی می‌تواند به‌طور منطقی‌ و طبيعی‌ فعاليت‌ كشاورزی‌ محسوب‌ شود و با دگرديسی‌ زيستی تا حدی‌ مشابه‌ باشد، اما اين‌ نوع‌ فراوری‌ در اين‌ استاندارد در تعريف‌ فعاليت‌ كشاورزی قرار نمی‌گيرد.

استاندارد حسابداری 27

بیست و هفتمین مورد از استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان ” طرح‌های مزایای بازنشستگی” ارائه شده است، بكارگيری‌ اين‌ استاندارد در حسابداری‌ طرح‌های‌ مزايای‌ بازنشستگی‌ الزامی است‌. بنابراین كليه‌ صندوق‌هايی‌ كه‌ متولی‌ اجرای طرح‌های‌ مزايايی بازنشستگی‌ می‌باشند، ازجمله‌ سازمان‌ تأمين‌ اجتماعی‌، صندوق‌ بازنشستگی‌ كشوری و صندوق‌های‌ شركت‌ها و سازمان‌ها مشمول‌ اين‌ استاندارد هستند.

طرح‌های‌ مزايای‌ بازنشستگی‌ كه‌ شخصيت‌ حقوقی‌ جداگانه‌ای‌ ندارند نيز در صورت‌ گزارشگری‌ مستقل‌، مشمول‌ اين‌ استاندارد می‌باشند. الزامات‌ ساير استانداردهای‌ حسابداری‌ درصورتی‌ برای‌ طرح‌های‌ مزايايی بازنشستگی‌ كاربرد دارد كه‌ توسط‌ اين‌ استاندارد جايگزين‌ نشده‌ باشد. اين‌ استاندارد با حسابداری‌ طرح‌های‌ مزايای‌ بازنشستگی‌ برای‌ تمام‌ اعضا به‌ عنوان‌ يك‌ گروه‌ سر و كار دارد و به‌ گزارش‌ درباره‌ مزايای‌ بازنشستگی هريك‌ از اعضا نمی‌پردازد.

آموزش استاندارد حسابداری و حسابرسی بازنشستگی
آموزش استاندارد طرح‌ مزایای بازنشستگی

اين‌ استاندارد در مورد طرح‌های‌ ديگری‌ از قبيل‌ بيمه‌ بيكاری و خدمات‌ درمانی‌ كه‌ توسط‌ برخی‌ سازمان‌ها و صندوق‌ها در كنار طرح‌های مزايای‌ بازنشستگی‌ اداره‌ می‌شود، كاربرد ندارد. صندوق‌های‌ بازنشستگی كه‌ به‌طور همزمان‌ متولی‌ انجام‌ اين‌ موارد است. اطلاعات‌ مرتبط‌ با طرح‌های‌ مزبور را بر مبنای‌ الگوی‌ صورت‌های‌ مالی‌ مندرج‌ در اين‌ استاندارد، در صورت‌های مالی‌ صندوق‌ بازنشستگی تركيب‌ و به حسب‌ مورد اطلاعات‌ تفكيكی ارائه‌ می‌كنند.

استاندارد حسابداری 28

بیست و هشتمین مورد استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان “فعالیت‌های بیمه عمومی” ارائه شده است، اين استاندارد بايد در مورد فعاليت‌هاى بيمه عمومى و بيمه عمر زمانی، بكار گرفته شود و در مورد ساير بيمه‌های زندگى كاربرد ندارد. هدف اين استاندارد تجويز روش‌هاى حسابدارى براى حق‌بيمه، خسارت و مخارج تحصيل بيمه‌هاى عمومى مستقيم و اتكايى و همچنين افشاى اطلاعات اين نوع فعاليت‌ها در صورت‌هاى مالى شرکت‌ها و مؤسسات بيمه است. الزامات سایر استانداردهای حسابداری درصورتی برای فعالیت‌های بیمه عمومی کاربرد دارد که توسط این استاندارد جایگزین نشده باشد.

استاندارد حسابداری 29

بیست و نهمین استاندارد حسابداری با عنوان “فعالیت‌های ساخت املاک” ارائه شده است، اين استاندارد بايد برای حسابداری فعاليت‌های ساخت املاک بکار گرفته شود، همچنین اين استاندارد در مورد واحدهای تجاری که به فعاليت‌های ساخت املاک مشغول هستند، صرف‌نظر از اينکه اين عمليات جزء فعاليت‌های اصلي آنها باشد يا خير، کاربرد دارد. اين استاندارد، براي ساخت املاک که با هدف استفاده توسط واحد تجاري انجام می‌شود، کاربرد ندارد. با توجه به ماهيت و ويژگی‌های فعاليت‌های ساخت املاک، حسابداری عمليات شهرک‌سازی اعم از مسکونی، صنعتی يا تجاری نيز بر اساس الزامات اين استاندارد انجام می‌شود.

استاندارد حسابداری 30

سی امین استاندارد حسابداری با عنوان “سود هر سهم” ارائه شده است، اين استاندارد بايد توسط واحدهای تجاری که سهام عادی يا سهام عادی بالقوه آنها به عموم عرضه شده يا در جريان عرضه عمومی است، بکار گرفته شود. در مورد واحد تجاری اصلی که صورت‌های مالي تلفيقی و صورت‌های مالی جداگانه را با هم ارائه می‌کند، الزامات افشای اين استاندارد تنها بايد بر مبنای اطلاعات تلفيقی اعمال شود. ساير واحدهای تجاری، در صورت افشای سود هر سهم، بايد مبلغ آن را براساس اين استاندارد محاسبه و افشا کنند. در کل هدف اين مورد از استانداردهای حسابداری و حسابرسی، تجويز ضوابط تعيين و ارائه سود هر سهم، به منظور بهبود قابلیت مقايسه عملکرد واحدهای تجاری مختلف در يک دوره گزارشگری و مقايسه عملکرد يک واحد تجاری در دوره‌های گزارشگري مختلف است.

استاندارد حسابداری 31

سی و یکمین استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان ” دارايی‌های غيرجاری نگهداری شده برای فروش و عمليات متوقف شده” ارائه شده است، هدف اين استاندارد، تجويز نحوه حسابداری دارايی‌های نگهداري شده برای فروش و نحوه ارائه و افشای عمليات متوقف شده است. به طور خاص، اين استاندارد موارد زير را الزامی نموده است:

الف.دارايی‌هايی که معيار طبقه‌بندی آن به عنوان ” نگهداری شده برای فروش“ را احراز می‌کنند، به اقل مبلغ دفتری و خالص ارزش فروش اندازه‌گيری و احتساب استهلاک چنين دارايي‌هايي متوقف مي‌شود، و

ب .دارايی‌هايی که معيارهای طبقه‌بندی به عنوان ” نگهداری شده برای فروش“ را دارند در ترازنامه، و نتايج عمليات متوقف شده در صورت سود و زيان، به طور جداگانه ارائه می‌شوند.

حتما بدانید: نرم افزار باشگاه مشتریان و نرم افزار سازمان همراه و نرم افزار حسابداری آنلاین

استاندارد حسابداری 32

سی و دومین استاندارد که در مقاله آموزش استانداردهای حسابداری با عنوان ” کاهش ارزش دارای‌ها” ارائه شده است، هدف‌ این‌ استاندارد تجویز رویه‌هایی‌ است‌ که‌ واحد تجاری‌ با بکارگیری‌ آنها اطمینان‌ می‌یابد دارایی‌ها بیش از مبلغ بازیافتنی منعکس نمی‌شود. یک‌ دارایی‌، در صورتی‌ کاهش ارزش دارد که مبلغ بازیافتنی ناشی از فروش یا استفاده از دارایی، از مبلغ دفتری آن کمتر باشد. طبق‌ این‌ استاندارد، واحد تجاری‌ باید زیان‌ کاهش‌ ارزش‌ را شناسایی‌ کند، همچنین الزامات برگشت زیان، کاهش ارزش و افشا را تعیین می‌کند.

استاندارد حسابداری 33

سی و سومین استاندارد حسابداری با عنوان ” مزایای بازنشستگی کارکنان” ارائه شده است، واحد تجاری باید این استاندارد را برای گزارشگری مالی مزایای بازنشستگی کارکنان خود بکار گیرد مزایای بازنشستگی کارکنان شامل مزایایی است که پس از بازنشستگی به کارکنان یا افراد تحت تکفل آنها اعطا می‌شود و ممکن است از طریق پرداخت نقدی یا ارائه کالاها یا خدمات، به طور مستقیم به کارکنان، همسر، فرزندان یا سایر افراد تحت تکفل آنها یا از طریق پرداخت به دیگران (نظیر شرکتهای بیمه) تسویه شود.

این استاندارد برای گزارشگری مالی مزایای پایان خدمت کارکنان کاربرد ندارد؛ همچنین گزارشگری مالی طرح‌های مزایای بازنشستگی کارکنان در دامنه كاربرد این استانداردهای حسابداری و حسابرسی قرار نمی‌گيرد (به استاندارد حسابداری شماره 27 با عنوان ”طرح‌های مزایای بازنشستگی“ مراجعه شود).

استاندارد حسابداری34

سی و چهارمین استاندارد حسابداری با عنوان ” رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات” ارائه شده است، هدف اين استاندارد، تجویز معیارهای انتخاب و تغيير رويه‌های حسابداری، و نیز نحوه عمل حسابداری و افشای تغيير در رويه‌های حسابداری، تغيير در برآورد‌های حسابداری و اصلاح اشتباهات است. همچنین از دیگر اهداف این استاندارد، بهبود مربوط بودن و قابليت اتكای صورت‌های مالی واحد تجاری، و قابليت مقايسه‌ صورت‌های مالی در طول زمان و با صورت‌های مالی ساير واحد‌های تجاری است.

استاندارد حسابداری 35

سی و پنجمین مورد از استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان ” مالیات بر درآمد” ارائه شده است، اين استاندارد بايد برای حسابداری ماليات بر درآمد بكار گرفته شود. ماليات بر درآمد شامل تمام ماليات‌های داخلی و خارجی مبتنی بر سود مشمول ماليات است. همچنين، ماليات بر درآمد، شامل ماليات‌هايی مانند ماليات‌های تکلیفی است كه توسط واحد تجاری فرعی، واحد تجاری وابسته يا مشاركت خاص، در صورت تخصیص سود به واحد گزارشگر، قابل پرداخت می‌شود.

استاندارد حسابداری مالیات بر درآمد
آموزش استاندارد حسابداری مالیات بر درآمد

استاندارد حسابداری 36

سی و ششمین استاندارد حسابداری با عنوان ” ابزارهای مالی:ارائه” ارائه شده است، هدف اين استاندارد، تعيين اصول ارائه ابزار‌هاي مالی به عنوان بدهی يا حقوق مالكانه و تهاتر دارايي‌های مالی و بدهی‌های مالی است. اين استاندارد برای طبقه‌بندی ابزار‌های مالی از ديدگاه ناشر به دارايی‌های مالی، بدهی‌های مالی و ابزار‌های مالكانه؛ طبقه‌بندی درآمد مالی و هزینه مالی؛ سود تقسیمی، زیان‌ها و سودهای مربوط؛ و شرايط تهاتر یا عدم تهاتر دارايی‌های مالی و بدهی‌های مالی کاربرد دارد.

اصول مندرج در اين استاندارد، مكمل اصول شناخت و اندازه‌گيری دارايی‌های مالی و بدهی‌های مالی و همچنین اصول افشاي اطلاعات درباره آنها به شرح استاندارد حسابداری 37 “ابزار‌های مالی: افشا” است.

استاندارد حسابداری 37

سی و هفتمین مورد از آموزش استانداردهای حسابداری با عنوان ” ابزارهای مالی:افشا” ارائه شده است، هدف این استاندارد، الزام واحدهای تجاری به افشای اطلاعاتی در صورت‌های مالی است تا استفاده‌‌کنندگان بتوانند موارد زیر را ارزیابی کنند:

الف.اهمیت ابزارهای مالی برای وضعیت مالي واحد تجاری؛ و غیره.

ب.ماهیت و میزان ریسک‌های ناشی از ابزارهای مالی، که واحد تجاری طی دوره و در پایان دوره‌ گزارشگری در معرض آنها قرار دارد و نحوه مدیریت این ریسک‌ها توسط واحد تجاری.

بیشتر بخوانید: نرم افزار فروشگاهی

استاندارد حسابداری 38

سی و هشتمین استاندارد حسابداری با عنوان “ترکیب‌های تجاری” ارائه شده است، هدف این استاندارد، بهبود مربوط بودن، قابلیت اتکا و قابلیت مقایسه اطلاعاتی است که واحد گزارشگر، در صورت‌های مالی خود درباره ترکیب تجاری و آثار آن ارائه می‌کند. برای این منظور، این استاندارد در خصوص موارد زیر، اصول و الزاماتی را برای واحد تحصيل‌كننده تعیین می‌کند:

الف.نحوه شناخت و اندازه‌گیری دارایی‌های قابل تشخیص تحصیل‌شده، بدهی‌های تقبل‌شده و منافع فاقد حق کنترل در واحد تحصیل‌شده در صورت‌های مالی آن؛

ب.نحوه شناخت و اندازه‌گیری سرقفلی تحصیل‌شده در ترکیب تجاری یا سود حاصل از خرید زير قيمت؛ و

پ.تعيين اطلاعاتی که باید افشا شود تا استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی را قادر به ارزیابی ماهیت و آثار مالی ترکیب تجاری کند.

استاندارد حسابداری 39

سی و نهمین استاندارد حسابداری با عنوان “صورت‌های مالی تلفیقی” ارائه شده است، یک واحد تجاری که واحد تجاری اصلی است باید صورت‌های مالی تلفیقی ارائه کند. هدف این استاندارد، تعیین اصول ارائه و تهیه صورت‌های مالی تلفیقی در زمانی است که واحد تجاری، یک یا چند واحد تجاری دیگر را کنترل می‌کند.

استاندارد حسابداری 40

چهلمین مورد استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان “مشارکت‌ها” ارائه شده است، این استاندارد، باید توسط تمام واحدهای تجاری که طرف یک مشارکت هستند، بکار گرفته شود؛ و از هدف از این استاندارد، تعیین اصول گزارشگری مالی برای واحدهای تجاری است، که در توافقهای تحت کنترل مشترک (یعنی مشارکتها)، منافعی دارند.

استاندارد حسابداری41

چهل و یکمین مورد از استانداردهای حسابداری و حسابرسی با عنوان “افشای منافع در واحدهای تجاری دیگر” ارائه شده است، هدف این استاندارد، الزام واحد تجاری به افشای اطلاعاتی است که استفاده‌کنندگان صورتهای مالی را قادر به ارزیابی موارد زیر کند:

الف.ماهیت منافع آن در واحدهای تجاری دیگر و ریسک‌های مرتبط با آن منافع؛

ب.آثار آن منافع بر وضعیت مالی، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی واحد تجاری.

استاندارد حسابداری 42

چهل و دومین استاندارد که در مقاله آموزش استانداردهای حسابداری باید به آن اشاره کنیم با عنوان “اندازه گیری ارزش منصفانه” ارائه شده است، ارزش منصفانه، اندازه‌گیری مبتنی بر بازار است و اندازه‌گیری مختص واحد تجاری نیست. در مورد برخی دارایی‌ها و بدهی‌ها، ممکن است معاملات قابل مشاهده بازار یا اطلاعات قابل مشاهده بازار در دسترس باشد. اما در مورد برخی دارایی‌ها و بدهی‌ها، ممکن است معاملات قابل مشاهده بازار و اطلاعات قابل مشاهده بازار در دسترس نباشد. این استاندارد: 1.ارزش منصفانه را تعریف می‌کند؛ 2.چارچوب اندازه‌گیری ارزش منصفانه را در یک استاندارد واحد، مقرر مي‌كند؛ و 3.افشا درباره اندازه‌گیری ارزش منصفانه را الزامی می‌کند.

آموزش استاندارد حسابداری افشای منافع در واحدهای تجاری دیگر
استاندارد حسابداری 42

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان 

با توجه به تفاوت بین قوانین مالی و مالیاتی، در هر کشوری شاهد وجود استانداردهای حسابداری مختلفی در آنها هستیم. ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده و تفاوتهایی بین این استانداردها با دیگر کشورها دیده میشود. اما دقت داشته باشید که، اختلاف چندانی بین مفاهیم نظری گزارشگری بین المللی و ایران وجود ندارد. در این بخش، با ذکر این تفاوتهای مهم با شما همراه هستیم. سامانه مودیان

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان 

  • تفاوت بین استانداردهای حسابداری ایران و صورت سود و زیان جامع یا IRFS 
  • فرق بین ترازنامه های داخل کشور و بین المللی
  • تفاوت بین شیوه ارائه صورتهای مالی بین المللی و ایران

استانداردهای حسابداری شامل چه مواردی است؟ 

استانداردهای حسابداری در سه دسته مختلف قرار میگیرند که، در ادامه آنها را برایتان نام میبریم. 

  • دادن راهکارهایی عالی و کاربردی در راستای نظریه یا تصمیمگیری برای حل مسائل و مشکلات
  • ارائه توضیحاتی استدلالی در رابطه با روشهای مقابله با مسائل موجود در علم حسابداری
  • شرح مسئله و ارائه توضیحاتی در مورد مشکلات معمول در حسابداری

مزایای استانداردهای حسابداری 

مزایای استانداردهای حسابداری 

اجرای معمول و یکنواخت دستورالعملهای حسابداری و دستیابی به نتایجی هدفمند و واضح در صورت استفاده همه کشورهای دنیا از این استانداردها امری دور از ذهن نیست. فراموش نکنید که، اگر استانداردهای حسابداری با عملکرد کشورهای مختلف مطابقت نداشته باشد، به مراتب شاهد افزایش قابل توجه مشکلات کسب و کارها هستیم. 

از طریق این استانداردها میتوان به این موضوع پی برد که، کدام اتفاق اقتصادی و در چه برههای از زمان نیاز به شناسایی و اندازه گیری دارد. در نهایت، می توان به کمک آنها به افزایش شفافیت گزارشات مالی کمک شایان توجهی کرد. 

اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) چیست؟ 

اصول پذیرفته شده حسابداری یا همان GAAP به مجموعه ای از استانداردهای حسابی گفته میشود که، به صورت گسترده جهت تهیه و تدوین صورتهای مالی مورد قبول واقع شده است. هدف اساسی از وجود این اصول، قابلیت مقایسه، سازگاری و بهبود وضوح ارتباطات اطلاعات مالی بوده و صدور آن به وسیله FASB (هیأت استانداردهای حسابداری) انجام میگیرد. 

جمع بندی

وجود استانداردهای حسابداری به شما کمک مؤثری در درک عملکرد کسب و کارتان کرده و با بروز هر مشکلی به آسانی میتوانید از اصول و قوانین موجود در این زمینه استفاده کنید. در حال حاضر، همزمان با پیشرفت هایی قابل توجه در زمینه تکنولوژی، استفاده از استانداردهای حسابداری جهت ارائه صورتهای مالی بسیار متداول بوده و راه برای حسابداران مشخص و هموار شده است. از این رو، اگر عزم خود را برای حسابدار حرفه ای شدن جزم کرده اید، استفاده از این استانداردها را به شما توصیه میکنیم. 

سوالات متداول درباره آموزش استانداردهای حسابداری

  1. استانداردهای حسابداری چیست؟
    استانداردهای حسابداری مجموعه‌ای از اصول مشترک است که معیار و اساس حسابداری را تشکیل می‌دهند.
  2. اهمیت استفاده از استانداردهای حسابداری چیست؟
    یکسان سازی داده‌ها و تحلیل درست آن‌ها، مهم‌ترین علت استفاده از استانداردهای حسابداری است.
  3. حسابداری در ایران چه چارچوبی دارد؟
    استانداردهای حسابداری در ایران بر سه اساس تعیین می‌گردد: شرح مسئله، بحث مستدل، ارائه راهکار.
2 پاسخ
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید