2024-03-19 12:39:42

بررسی وظایف رشته حسابداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 16 دقیقه
وظایف رشته حسابداری
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

هر انسانی در یک دوره مشخص از زندگی به دنبال پیدا­ کردن رشته تحصیلی مناسب برای خود است تا بتواند به واسطه تحصیل در دانشگاه و کسب دانش و اطلاعات لازم، در شغل رویایی خود مشغول به کار شود. حسابداری این روز­ها با توجه به تغییرات کسب ­و ­کار­ها و اعمال قوانین جدید، رشته حسابداری به یکی از رشته ­های پر­طرفدار تبدیل­ شده ­است. تصور عموم جامعه بر این است که هر مجموعه با گردش مالی به یک حسابدار برای ثبت فرآیند­های مالی و ارائه گزارش از آنها نیاز دارد. البته این تصور زیاد هم از واقعیت فاصله ندارد و با روی کار آمدن نرم ­افزار­های حسابداری و لزوم رعایت اصول حسابداری در ثبت جریان­ های مالی مختلف بازار کار حسابداری بسیار رونق گرفته­ است. چقدر با وظایف رشته حسابداری آشنا هستید؟

به بیان دیگر می توان اینگونه گفت که حسابداری به مرور زمان و با روی کار آمدن انواع نرم افزارهای حسابداری نه تنها بازار کار خود را از دست نمی دهد، بلکه ماندگارتر نیز می شود. زیرا هدف از طراحی نرم افزارهای حسابداری مختلف، کمک به حسابدار در انجام امور حسابداری است. در واقع نرم افزارهای حسابداری کارهای ساده و روزانه را انجام می دهند تا حسابدار وقت بیشتری برای انجام وظایف حسابدار داشته باشد. پس در وضعیت بازار کار آینده برای رشته حسابداری تردید نداشته باشید.

اما پیش از انتخاب رشته تحصیلی حسابداری و کسب دانش تخصصی مورد نیاز آن باید از شرایط کاری، مهارت­ های مورد نیاز برای موفقیت در آن رشته و سختی­ ها و مشکلات احتمالی در مسیر فعالیت در زمینه تخصصی اطلاعات لازم را به­ دست­ آورد. اگر شما نیز حسابداری را به عنوان شغل مناسب خود انتخاب کرده­ اید و تصمیم دارید در این زمینه تحصیل و فعالیت نمایید، پیشنهاد می­ کنیم با ما پارمیس باشید تا از نحوه ورود به دنیای حسابداری، طی کردن مسیر پیشرفت تا سطح مدیر مالی و وظایف رشته حسابداری را بررسی نماییم.

چه مهارت هایی برای رشد در حسابداری ضروری است؟

شاید اولین سوالی که برای فرد به هنگام انتخاب رشته مناسب برای تحصیل مطرح می‌شود، این است که با توجه به خصوصیات و ویژگی­‌های فردی چه مشاغلی می‌تواند برای رشد و ارتقاء وی مفید و مناسب باشند. در اینجا قصد نداریم فرمول شخصیت شناسی ارائه کنیم و یا از طریق تست­ های روانشناسی مختلف نوع شخصیت شما را مشخص نماییم. بگذارید سوال را با توجه به هدف این نوشته اینگونه بیان کنیم: اگر من بخواهم در حسابداری پله‌های ترقی و پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کنم، به تقویت چه ویژگی و خصوصیات اخلاقی نیاز دارم؟ و وظایف رشته حسابداری چیست؟

حتما بدانید: کارتخوان اندرویدی

مهارت های حسابدار
مهارت های حسابدار چیست

حسابدار چگونه به کسب و کار کمک می کند

وظایفی که برای هر سمت کاری تعریف می­ شود، متناسب با نیاز کسب ­و ­کار از آن سمت و علتی که این جایگاه شغلی در نظر گرفته­ می­‌شود، است. بنابراین وظایف رشته حسابداری در تعریف حسابداری نهفته­ است. با در نظر گرفتن تعریف حسابداری (فرآیند شناسایی، اندازه گیری و ثبت اطلاعات اقتصادی) وظیفه اصلی و هر روزه حسابدار ثبت، جمع ­آوری و تحلیل داده ­ها و اطلاعات مالی شرکت است.

حسابدار این اطلاعات را با هدف تهیه گزارش ­ها و صورت ­های مالی مختلف و تحلیل مالی جهت تعیین وضعیت شرکت از نظر میزان سودآوری ثبت می­‌کند. می‌توان وظایف رشته حسابداری این گونه نیز بیان کرد که حسابدار و رشته حسابداری با هدف کمک به کسب و کارها تعریف شده است. زیرا کار اصلی حسابدار نظارت و کنترل بر فعالیت های یک شرکت و رعایت تمام اصول و قوانین مرتبط با کسب و کارها در راستای محاسبه سود و زیان حاصل از فعالیت های شرکت است. نرم افزار شرکتی

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

علاوه بر این، با در نظر گرفتن تسلط وی بر تمام قوانین و پیگیری قوانین جدید برای کسب و کارها می توان حسابدار را به عنوان رابط داخل شرکت با سازمان های بیرونی مانند بیمه و مالیات معرفی کرد که وظیفه انجام امور مرتبط با این سازمان ها بر عهده حسابدار است. از آنجا که فرآیندهای مالی در شرکت­‌های مختلف متناسب با نوع فعالیت آن تعریف می­‌شود، گرایش­‌های مختلف حسابداری برای انجام وظایف مورد نیاز مشاغل مختلف تعریف­ شده­ است. در زیر لیستی کلی از وظایف رشته حسابداری جهت آشنایی بیشتر با حرفه حسابداری ارائه­ شده ­است:

  • جمع­ آوری اطلاعات مالی و تهیه انواع صورت­‌های مالی همچون ترازنامه، اظهارنامه مالیاتی و صورت سود­ و­ زیان
  • بررسی حساب­‌های دریافتی و پرداختی
  • محاسبه کارکرد کارکنان و پرداخت حقوق و دستمزد آن‌ها
  • ثبت تمامی هزینه­‌ها و درآمدهای مربوط به شرکت
  • ارائه گزارش عملکرد مالی شرکت برای یک دوره مالی مشخص
  • تحلیل داده‌­های مالی شرکت و کمک به تصمیم ­گیری بهتر مدیریت در راستای رسیدن به اهداف تعیین­ شده
  • بررسی و کنترل معاملات مالی شرکت از نظر مطابقت با اصول و قوانین مالی تعیین شده
  • تحلیل و ارزیابی داده­‌های مالی با هدف تعیین وضعیت تولید و درآمد شرکت

همان­طور که گفتیم گرایش­‌های مختلف حسابداری جهت پاسخ به یک نیاز مشخص تعریف شده­‌اند. در ادامه وظایف رشته حسابداری در گرایش‌های مهم شرح داده­­ شده است.

وظایف حسابداری مالی
وظایف حسابداری مالی چیست

شرح وظایف حسابداری مالی

حسابداری مالی موظف است با استفاده از داده ‌های مالی موجود صورت­‌های مالی مختلف را تدوین نماید. این صورت­‌های مالی جهت ارائه تصویری درست از وضعیت مالی و عملکرد سازمان به افراد خارج از سازمان تدوین می‌شوند و می‌توان گفت برای استفاده توسط سهام­داران، صاحبان مشاغل­، تأمین­ کنندگان، بانک­‌ها و ادارات دولتی در اختیار آنها قرار می­‌گیرد.

باید حتما بدانید: نرم افزار تولیدی

شرح وظایف حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت از گرایش‌های مهم حسابداری است که با ارائه اطلاعات دقیق مالی و غیرمالی به مدیران در تعیین و انتخاب استراتژی شرکت کمک می­‌کند. از جمله وظایف رشته حسابداری مدیریت می‌توان به موارد زیر اشاره­ نمود:

  • ارائه گزارش‌­های هفتگی و ماهانه با هدف کمک به تصمیم ­گیری­‌های کوتاه ­مدت
  • تحلیل پیامدهای مالی اجرایی کردن یک پروژه مشخص توسط شرکت‌­های دیگر
  • ارزیابی ریسک فعالیت­‌ها و مدیریت ریسک انجام آنها

در واقع فردی که به عنوان حسابداری مدیریت فعالیت دارد، به پشتوانه تخصص و اطلاعات مالی خود به مدیران شرکت برای تصمیم ­گیری‌های بهتر کمک می­‌کند.

شرح وظایف حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی که با نام حسابداری بهای تمام شده نیز معرفی می­ شود از دیگر گرایش­ های مهم در حسابداری است. این نوع از حسابداری با هدف محاسبه هزینه­ های شرکت و تعیین سودآوری حاصل از تولید تعریف­ شده ­است و علاوه بر کارخانه­ های تولیدی، مناسب بانک­ ها، شرکت­ های حمل­ و­نقل و بیمه و بیمارستان­ ها است. شرح وظایف رشته حسابداری صنعتی به قرار زیر است:

  • جمع آوری داده ها و ارزیابی هزینه انجام فعالیت­ های تعریف شده مانند تهیه مواد اولیه، موجودی کالا و هزینه دستمزد کارکنان
  • تحلیل و بررسی اعمال تغییرات مد نظر و تاثیر آن بر هزینه محصولات
  • بررسی هزینه واقعی تولید و انجام فعالیت ­ها با هزینه پیش­ بینی شده
  • پیش­ بینی هزینه تولید محصولات جدید با توجه به فرآیندهای تولید در نظر گرفته­ شده
  • ارائه گزارش میزان سود حاصل از تولید محصولات و تحلیل تأثیر عوامل هزینه بر میزان سود
حسابدار کیست
حسابدار

چگونه وارد حرفه حسابداری شویم؟

رشته حسابداری از جمله رشته­ های پرطرفدار در بازار کار است و به همین دلیل بسیاری افراد به دنبال راهی سریع برای ورود به بازار کار حسابداری و موفقیت در آن هستند. در ادامه مسیر ورود و تحصیل در رشته حسابداری را مرور می­ کنیم ولی لازم به تاکید است یکی از مزیت هایی که می توان برای رشته حسابداری در نظر گرفت این است که نیاز به تحصیلات آکادمیک ندارد و فرد علاقمند به این رشته می تواند به روش های دیگر دانش و تخصص لازم برای حسابداری را کسب نماید. نرم افزار فروشگاهی

شروع حسابداری با تحصیل در هنرستان

قبل از هر چیز برای ورود به حرفه حسابداری مانند هر رشته دیگری به دانش تخصصی آن نیاز است. اغلب توصیه می­ شود افرادی که تصمیم جدی برای فعالیت در زمینه حسابداری دارند، کار خود را از تحصیل در رشته حسابداری در هنرستان های فنی و حرفه ­ای شروع کنند. زیرا با تحصیل حسابداری در هنرستان شما از همان ابتدا بر حسابداری تمرکز می­ کنید و در صورتی که متوجه شوید به اشتباه حرفه حسابداری را برای خود انتخاب کرده ­اید، به راحتی زمان برای جبران دارید.

گذراندن دوره کارآموزی همزمان با تحصیل

این موقعیت بهترین فرصت برای یادگیری عملی حسابداری و وظایف رشته حسابداری در کنار آموزش مسائل تئوری است. زیرا شما در کنار تحصیل با گذراندن دوره های کارآموزی از همان ابتدا با فضای کار و نیاز مشاغل به حسابداری به خوبی آشنا شده و در مقاطع بعدی تحصیلی با آگاهی کامل به تقویت مهارت­های خود می‌­پردازید. رشته حسابداری از جمله رشته‌هایی است که قوانین و اصول ثابتی دارد و در طول زمان مانند بسیاری از رشته‌های دیگر تغییرات زیادی را به خود ندیده است

همچنین آنچه در رشته حسابداری آموزش داده می‌شود، طیف بسیار گسترده‌ای از دانش حسابداری است که در هر حوزه کاری تنها بخشی از این دانش و اطلاعات مورد نیاز حسابدار است. بنابراین برای بهبود مهارت حسابداری خود بر ورود به بازار کار و تقویت مهارت‌های لازم حسابداری در زمینه مورد علاقه خود تاکید بسیار شده است. از آنجا که نرم­ افزار حسابداری از مهم ترین ابزارهای کار حسابدار است، این امکان برای شما فراهم می­‌شود که در محیط کاری با نرم­ افزار حسابداری کار کرده و بسته به فعالیت شرکت به بخش‌­های مهم نرم ­افزار مسلط شوید.

انتخاب گرایش حسابداری مناسب در دانشگاه

پس از اتمام دوره متوسطه در فنی حرفه‌ای با آگاهی کامل از علاقه و توانمندی‌های خود می­‌توانید مناسب­‌ترین گرایش حسابداری را برای رشته تحصیلی در دانشگاه انتخاب کنید. بهتر است همزمان با تحصیل در دانشگاه به فراخور شرایط درسی به صورت کارآموز در شرکتی­ متناسب با گرایش تحصیلی مشغول به­ کار ­شوید. این را همواره به­ خاطر داشته ­باشید، فعالیت در واحد حسابداری یک شرکت حسابدار را بسته به نوع فعالیت شرکت در بخش‌های خاصی توانمند خواهد­ کرد.

شرکت در دوره ­های تخصصی حسابداری

به خاطر داشته­ باشید برای موفق شدن در رشته حسابداری نیاز به دانش و تخصص­‌های مهمی دارید که از طریق دوره­‌های مهم و مطرح حسابداری می­‌توانید دانش لازم را به­ دست­ آورید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار CRM , نرم افزار erp

عضویت در انجمن­ های حسابداری

از جمله کارهایی که در موفقیت شما می تواند تأثیرگذار باشد، شرکت در آزمون­‌های انجمن حسابداری و ورود به انجمن حسابداران رسمی ایران و انجمن حسابداران خبره ایران است. اگر تمایل دارید در گرایش مالیات فعالیت داشته­ باشید می­‌توانید وارد انجمن مشاوران رسمی مالیاتی ایران شوید و برای فعالیت در زمینه حسابرسی عضویت در انجمن حسابرسان رسمی ایران را پیشنهاد می­‌کنیم.

دسته بندی مشاغل حسابداری

حسابداری را می­ توان برحسب گرایش ­ها و سطح تجربه و تخصص دسته­ بندی نمود. آگاهی از نوع فعالیت و شرایط کاری هر دسته می­‌تواند در انتخاب درست شغل مناسب به شما کمک­ کند. در تصویر زیر دسته­ بندی به نسبت کاملی از مشاغل و انواع حسابداری مشاهده می­‌کنید.

مشاغل حسابداری
مشاغل حسابداری چیست

منبع:پرشین حساب

بازار کار حسابداری چگونه است؟

حسابداری را زبان تجارت می­ نامند و برای تامین نیاز­های متنوع مشاغل مختلف در تجزیه و تحلیل داده­ های مالی گرایش­ های مختلفی در حسابداری در نظر گرفته­ شده­ است. همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، حسابداری از جمله رشته های تحصیلی است که با گذشت زمان و ورود تکنولوژی به عرصه حسابداری کارایی خود را از دست نمی دهد و حتی برعکس می توان ادعا کرد به مرور زمان نیاز کسب و کارها به حسابداران بیشتر نیز می شود.

بازار کار حسابداری بر اساس گرایش و نیاز بازار از تخصص حسابداری تعیین می­ شود. در ادامه نیاز مشاغل مختلف به گرایش های حسابداری را بررسی می­ کنیم. البته گفتنی است امروزه صاحبان مشاغل بین گرایش ها به­ ویژه برای حسابداران تازه نفس تفاوت چندانی قائل نبوده و برای استخدام یک حسابدار بر تسلط وی بر اصول حسابداری، شناخت وظایف رشته حسابداری و مهارت‌های فردی مد نظر توجه می­‌کنند.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار خزانه

بازار کار حسابداری مالی

حسابداری مالی که بر فرآیند­های لازم در تهیه صورت­‌های مالی(صورت سود­ و ­زیان، ترازنامه و جریان وجوه نقد) میان دوره و سالانه تمرکز دارد و معاملات مالی شرکت را ثبت می‌کند، به عنوان حسابداری گزارشگری نیز شناخته می­‌شود. این تخصص برای موسسات و شرکت­‌های تجاری و غیرانتفاعی مناسب است.

بازار کار حسابداری دولتی

هر اداره یا سازمان دولتی در محاسبه بودجه مورد نیاز برای اجرایی کردن برنامه‌­ها و تحقق اهداف تعیین شده و نیز ثبت تمام هزینه­‌ها و درآمد­های خود به واحد حسابداری نیازمند است. بنابراین گرایش دولتی رشته حسابداری مورد نیاز برای تمام سازمان­‌ها و ادارات دولتی است.

بازار کار حسابداری مدیریت

این گرایش از مدیریت به سطح بالاتری از دانش و تخصص حسابداری نیاز دارد و با ارائه اطلاعات و گزارش ­های بسیار کاربردی به مدیریت در تصمیم­ گیری برای برنامه ­ریزی و تعیین استراتژی کمک می­ کند. با توجه به نوع اطلاعات مرتبط با قیمت تمام شده محصولات، بهای فروش کالا و خدمات و تعیین میزان ظرفیت تولید این گرایش از حسابداری برای کسب­ و کارهای متوسط و بزرگ مناسب است.

بازار کار حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی که با نام حسابداری بهای تمام شده کالا نیز شناخته می‌شود از گرایش‌های مهم حسابداری است. همان­طور که از نام این گرایش پیدا است، حسابداری صنعتی به محاسبه بهای تمام شده کالا و شناسایی تمام هزینه­‌ها در شرکت می­‌پردازد. فردی که در رشته حسابداری صنعتی تحصیل کرده است می‌­تواند در شرکت­‌های تولیدی، شرکت­‌های حمل­ و­ نقل، بانک­‌ها و شرکت­‌های بیمه، دانشگاه­‌ها و بیمارستان­‌ها مشغول به کار شود.

بازار کار حسابداری مالیاتی

لازم است تا شما با وظایف رشته حسابداری در این گرایش به خوبی آشنا شوید. در این شاخه از حسابداری ورود و خروج وجوه نقد و غیر­نقد و تمام امور مربوط به مالیات شرکت­‌ها کنترل و بررسی می­‌شود. با توجه به تخصصی بودن بحث مالیات این گرایش از حسابداری برای دارایی و شرکت­‌های حسابرسی مناسب است.

حسابداری مالیات
بازار کار حسابداری

حسابدار به کمک چه ابزارهایی وظایف خود را انجام می­دهد؟

برای انجام دادن درست هرکاری همواره ابزارهای مخصوصی وجود دارند که در حسابداری ماشین حساب، کتاب اصول حسابداری و نرم­ افزار حسابداری از مهم­ترین و تأثیرگذارترین ابزارهای کاری هستند.

ماشین­ حساب

از جمله وظایف حسابداران و متخصصان مالیاتی، محاسبه عملکرد های مالی مختلف همچون هزینه­ های مرتبط به وام­ های اتخاذ ­شده و ارزش مالی حاصل از سرمایه ­گذاری در بازارهای سرمایه است. برای انجام دقیق این محاسبات می‌بایست یک ماشین حساب تخصصی کمک دست حسابدار باشد.

کتاب استاندارد حسابداری

از مهم­ترین مسائل در حسابداری رعایت اصول و قوانین تعریف­ شده در حسابداری برای ثبت و گزارش ­دهی تمام جریان­ های مالی است. بنابراین نیاز همیشگی یک حسابدار آگاهی کامل از این اصول و رعایت همیشگی آن است.

نرم ­افزار حسابداری

مهم­ترین ابزار کار یک حسابدار نرم­ افزار حسابداری است که بسته به امکانات و قابلیت­ هایی که ارائه می­ دهد، در امر ثبت و ذخیره اطلاعات ثبت­ شده به حسابدار کمک می­ کند. هرچه امکانات طراحی شده در نرم­ افزار حسابداری بیشتر و دقیق ­تر باشد، کار حسابدار برای ثبت اطلاعات ساده ­تر و گزارش ­های ارائه شده توسط وی کامل­ تر خواهد ­بود. در دنیای حسابداری نرم­ افزارهای مختلفی در بازار وجود دارد که هر یک متناسب با نیاز مشاغل و صاحبان کسب­ و ­کار طراحی شده ­اند. به عنوان مثال جهت پاسخ به نیاز صاحبان مشاغل به دسترسی لحظه­ ای به اطلاعات حسابداری و بدون محدودیت زمانی و مکانی، نرم­ افزارهای حسابداری با راهکار ابری به بازار عرضه شده ­اند.

فناوری اطلاعات پارمیس نیز با سابقه فعالیت چندین ساله در حوزه طراحی نرم ­افزارهای حسابداری و توجه به نیازهای متغیر مشاغل انواع نرم ­افزارها را طراحی و به بازار عرضه کرده ­است. نرم ­افزار پارمیس استار در جهت پاسخ به نیاز یکپارچگی شرکت­‌ها با چندین واحد فعالیت طراحی و عرضه شده ­است. نرم ­افزار حسابداری یکپارچه با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز طیف گسترده‌ای از امکانات و قابلیت‌های یک نرم افزار حسابداری را در اختیار مشاغل قرار می‌دهد.

این نرم­ افزار دارای زیرسیستم‌های متنوعی مانند نرم افزار انبار، نرم افزار حقوق و دستمزد، نرم افزار تولید و بهای تمام شده، نرم افزار بازرگانی و نیز فروشگاه اینترنتی است. حسابداری ابری نیز از جمله راهکارهای جدید در حسابداری است که به منظور حذف موانع دسترسی به اطلاعات حسابداری طراحی شده است. راهکار ابری حسابداری پارمیس با عنوان پارمیس 360 به بازار عرضه شده است که به واسطه آن می‌توان تمام امور حسابداری را تحت وب و بدون نیاز به سخت­ افزاری خاص انجام داد.

حسابداری و وظایف آن
وظایف حسابدار

حسابداری از زبان حسابداران با­تجربه

بهترین راهنمای رشد و پیشرفت در مسیر کاری، افراد با تجربه در همان سمت کاری هستند. زیرا آن‌ها همان مسیری را پیموده‌اند که شما در ابتدای آن هستید و به طور کامل با فراز و نشیب‌های آن آشنا هستند. در ادامه پیشنهادهای چند حسابدار موفق و با تجربه را بیان می­‌کنیم که می‌تواند به عنوان راهنما برای افرادی باشد که به تازگی کار حسابداری را آغاز نموده‌اند و با وظایف رشته حسابداری آشنا نیستند.

  • هرگز از یاد گرفتن فاصله نگیرید. کنجکاو بودن مهم ترین اصل در یادگیری و رشد است. همیشه برای یاد گرفتن کنجکاو و فعال باشید. به یاد داشته باشید جهان پیرامون ما پیوسته در حال تغییر است، پس هرگز یاد گرفتن را کنار نگذارید. مهم نیست چند سال سابقه و تجربه دارید، برای بهترین بودن به آموزش مستمر نیاز دارید.
  • همانند یک کارآفرین بیندیشید. شاید یکی از مهم­ترین مسائلی که نه در دانشگاه و نه محل کار به یک حسابدار گفته می شود این است که باید همانند یک کارآفرین باشد. بنابراین به عنوان حسابدار همواره مانند کارآفرین فکر و رفتار کنید. مهم ترین مهارت برای شما به دست آوردن مشتریان جدید و کسب رضایت آنها از همکاری با شما است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار بهای تمام شده

  • مسیر شغلی منحصر به خودتان را تعریف نمایید. رشد و پیشرفت در دنیای امروز بسیار متفاوت از جهان دیروز است. امروز افراد هوشمند نیازی به طی کردن مسیرهای آزموده شده قبلی ندارند. به کمک تکنولوژی امروز می­ توان از طریق بازاریابی به صورت آنلاین کار مناسب را به دست آورد.
  • همواره قلم به همراه خود داشته باشید. به عنوان یک حسابدار بدون قلم و دفترچه یادداشت نباشید.
  • شنونده خوبی باشید. در حقیقت یکی از وظایف رشته حسابداری این است که قبل از هر کاری باید به خوبی گوش دهد، زیرا قرار است اطلاعاتی را که کارفرما نیاز دارد در اختیار وی قرار دهد. حسابدار هر چه بیشتر گوش دهد، راحت‌تر متوجه نیاز کارفرما شده و در ­نتیجه خدمات بهتر را عرضه خواهد کرد.
  • تغییرات را دنبال کنید. هر آنچه از حسابداری به هنگام تحصیل آموخته اید، قدیمی خواهد شد. دنیای ما پیوسته در حال تغییر است و باید به عنوان یک حسابدار این تغییرات را پیگیری نمایید.
  • خود را محدود نکنید. یک حسابدار باید در رابطه با نقشی که در شرکت دارد و خدماتی که می‌تواند ارائه دهد، گسترده بیندیشد. به منظور ایجاد ارتباطی موثر با صاحبان مشاغل بهتر است سطح آگاهی، دانش و شناخت وظایف رشته حسابداری خود از کسب­ و­ کار و صنعت فعال در آن را بالا ببرید.
  • مهارت‌های ارتباطی و کلامی خود را بهبود بخشید. در کنار مهارت و تخصص‌های فنی مربوط به حسابداری، سعی کنید برای تقویت مهارت‌های ارتباطی کلامی و نوشتاری خود وقت صرف نمایید. برای یک حسابدار مهارت ارتباطی قوی نقشی مهم در پیشرفت شغلی وی دارد.
  • مهارت تفکر انتقادی خود را بهبود دهید. در کنار تمام مهارت‌های لازم برای حسابداری و شناخت وظایف رشته حسابداری تفکر انتقادی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مهارت به حسابدار کمک می­‌کند، تغییرات محیطی و نیازهای در­ حال­ توسعه کسب­ و­ کار را به خوبی پیش­ بینی نماید و علاوه بر تحلیل داده­‌های مالی و عملیاتی، بررسی نیازهای کسب­ و ­کار و ریسک­‌های موجود بتواند این عوامل را در یک رویکرد استراتژیک برای پیشرفت کار به مدیران ارائه دهد.

مطالعه بیشتر: پایانه فروشگاهی چیست؟

حسابدار کیست؟ 

حسابدار به شخصی اطلاق میگردد که، کلیه فرآیندهای مالی مجموعه اقتصادی را تسهیل کرده و آنها را ثبت و ضبط میکند. در مرحله بعد، نوبت به ارائه گزارش هایی از این امور مالی به مدیریت مجموعه می‌رسد. از دیگر وظایف حسابدار میتوان به ثبت، ارسال و خلاصه کردن داده ها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها اشاره کرد. به این ترتیب، حسابداران ارشد و یا مدیران تصمیمات بهتر و دقیق تری در رابطه با آینده سازمان اقتصادی میگیرند. 

حسابدار باید از تواناییهای حل مسئله و حسابداری برخوردار بوده و بتواند به آسانی با دیگران ارتباط برقرار کرده و با آنها همکاریهای لازم را به عمل آورد. برای پیش بردن وظایف خود به عنوان یک حسابدار آن هم به بهترین نحو ممکن و دستیابی به موفقیت های بسیار الزاماٌ باید مهارت‌های حسابداری زیادی داشته باشید.  

وظیفه حسابدار ارشد در شرکت چیست؟ 

وظیفه حسابدار ارشد در شرکت چیست؟ 

حسابداران ارشد در شرکت‌ها، وظایف خاصی را باید عهده دار شوند. در اینجا، به شرح فعالیت‌هایی که این افراد باید انجام دهند برای شما می پردازیم: 

  • تهیه کردن گزارشاتی قانونی همچون اظهارنامه مالیاتی و عملکردهای فصلی و ماهیانه
  • داشتن کنترلی دقیق و اصولی بر روی کلیه جریان‌های مالی مجموعه اقتصادی 
  • کنترل کردن سرفصل‌های کتب و حسابها 
  • تطابق دقیق صورت‌های مالی با استانداردها و مقررات مالی 
  • همکاری کردن با حسابداران و کارشناسان مجموعه برای برطرف کردن اشتباهات احتمالی در حین انجام کار 
  • پیشنهادکردن شیوه‌هایی جدید جهت ارزیابی و سنجش عملیات حسابداری و مالی و مدیریت هرچه بهتر و دقیق تر سازمان‌ها 
  • دادن راهکارهای لازم برای بالا رفتن هر چه بیشتر سود و درآمد سازمان و کم شدن 
  • تحویل گزارشات مرتبط با امور و فرآیندهای مالی مجموعه به مدیر 

ارتقای شغلی در حسابداری 

در صورتی که، فردی با تجربه، مستعد خلاق باشید، می توانید پله های ترقی را در حرفه حسابداری یکی یکی طی بفرمایید.

 اگر حسابداری اعتماد رده‌های بالاتر را در مجموعه اقتصادی بدست آورده و به قولی خود را نشان دهد، سمت مدیر مالی را از آن خود می‌کند. 

افراد در این سمت مهم، مسئولیت‌های مختلفی از جمله سرمایه گذاری، به دست آوردن درآمد و تأمین کردن سرمایه برای شرکت را عهده دار است. 

اینجاست که، مدیران مجموعه ها قادر به گرفتن تصمیماتی بهتر و کارآمدتر برای سازمان هستند. 

جمع بندی

در صورت، علاقه به امور اقتصادی و مالی و برخورداری از دقتی بالا در زمان کار با اعداد و محاسبات ریاضی میتوانید حسابدار موفقی شوید. شرکت در دوره‌های عملی و علمی و کسب انواع مهارت‌های لازم همگی از ضروریات حرفه حسابداری به شمار می روند. در نتیجه، بهترین راه داشتن تحصیلات مرتبط با حوزه حسابداری و کسب اطلاعاتی مفید و جامع در رابطه با وظایف حسابداران است.

سوالات متداول بررسی وظایف رشته حسابداری

  1. چه مهارت هایی برای رشد در حسابداری ضروری است؟
    مهارت‌های مورد نیاز یک حسابدار عبارتند از؛ نظم و دقت بالا، مهارت تحلیل و تفکر انتقادی، بودجه ریزی و مدیریت مالی، مهارت ارتباط کلامی و نوشتاری، دانش تخصصی در حسابداری و کار گروهی و همکاری با دیگران است.
  1. حسابداری مدیریت چه وظایفی دارد؟
    از وظایف حسابداری مدیریت به موارد زیر می‌توان اشاره کرد؛ ارائه گزارش‌‌های هفتگی و ماهانه با هدف کمک به تصمیم ‌گیری‌‌های کوتاه مدت، تحلیل پیامدهای مالی اجرایی کردن یک پروژه مشخص توسط شرکت‌‌های دیگر، ارزیابی ریسک فعالیت­‌ها و مدیریت ریسک انجام آنها.
  1. ابزارهای مورد نیاز یک حسابدار چه چیزهایی هستند؟
    ابزارهای مورد استفاده یک حسابدار؛ ماشین حساب، کتاب استاندارد حسابداری، نرم افزار حسابداری است.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید