2024-04-26 21:28:23

حسابداری انبار چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 15 دقیقه
حسابداری انبار چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

هر کسب و کاری با توجه به نوع فعالیت و محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهد می‌تواند به فضایی با عنوان انبار جهت نگهداری برخی کالا و محصولات نیاز داشته باشد. کالاها و محصولات فیزیکی بخش مهمی از دارایی‌های یک شرکت به حساب می‌آیند که از طریق کنترل صحیح موجودی و ارزش واقعی آنها با نرم افزار انبار می‌توان سود حاصل از انجام فعالیت‌های شرکت را به روشی دقیق‌تر مدیریت نمود. حسابداری انبار چیست؟

بنابراین با هدف کنترل ورود و خروج کالاها و محاسبه دقیق ارزش ریالی دارایی های موجود در انبار، حسابداری انبار تعریف شده است که رعایت اصول حسابداری انبار مؤثرترین راه برای کنترل موجودی و ارزش ریالی آنها است.

آنچه در این مقاله از پارمیس بررسی می کنیم:

ویدئو معرفی نرم افزار مناسب انبارداری پارمیس

تعریف حسابداری انبار و وظایف آن

همان طور که در تعریف حسابداری انبار چیست؟ اشاره شد، نوع فعالیت برخی از کسب و کارها ارائه کالا یا محصولات فیزیکی مختلف به بازار هدف است. به همین منظور برای پاسخگویی صحیح به تقاضای بازار می‌بایست با توجه به بررسی‌های انجام شده در راستای پیش بینی میزان تقاضا، بخشی از کالای تولیدی یا مواد اولیه لازم برای تولید محصول نهایی خود را در فضایی به نام انبار نگهداری کنند.

کالا و مواد ذخیره شده در انبار می‌تواند از نظر ریالی ارزش بسیار بالایی داشته باشد که کنترل صحیح آنها اهمیت زیادی برای صاحبان مشاغل دارد. حسابداری انبار برای پاسخ به این نیاز مدیران تعریف شده است. به بیان دقیق‌تر، حسابداری انبار به مجموعه فعالیت‌ها و فرآیندهای حسابداری گفته می‌شود که برای تعیین مبلغ موجودی انبار اجرا می‌شوند.

بنا به تعریف حسابداری انبار چیست؟ و برای تعیین دقیق مبلغ موجودی انبار، اجرای عملیات انبارگردانی نیز اهمیت پیدا میکند. انبارگردانی با توجه به نیاز کسب و کار در بازه‌های زمانی مشخصی انجام می شود که می تواند سه ماهه، شش ماهه و یا یک ساله باشد. معمولا این بازه زمانی برحسب دوره مالی در نظر گرفته شده برای شرکت تعیین می شود. انبارگردانی همان فرایند کنترل فیزیکی انبار و شمارش کالاهای موجود در انبار و مطابقت دادن آن با دفاتر حسابداری است.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

حتما بخوانید :انبارگردانی چیست؟

با توجه به اینکه بخشی از سرمایه یک شرکت به صورت کالا و مواد اولیه در انبار نگهداری می شود، از طریق انبارگردانی و کنترل دقیق میزان موجودی و برآورد ارزش ریالی آن، می توان از گزارشات حاصل از انبارگردانی برای برخی تصمیم گیری‌ها کمک گرفت. به عنوان مثال می‌توان از اطلاعات حاصل از انبارگردانی و حسابداری انبار در مسائل مهمی چون برآورد هزینه نگهداری کالاهای موجود در انبار، کنترل زمان سفارش مواد اولیه مورد نیاز در فرآیند تولید شرکت و تأمین مالی برای خرید آنها، کنترل میزان مواد اولیه مورد نیاز در بازه زمانی مد نظر و محاسبه میزان تولید محصولات در شرکت، کنترل میزان خروجی محصولات یا مواد اولیه برحسب سرعت تولید استفاده کرد.

در نهایت برای تعریف حسابداری انبار چیست؟ می‌توان گفت حسابداری انبار در محاسبه هزینه‌ها و کنترل گردش مالی مربوط به بخش تولید یا تأمین محصولات شرکت عاملی موثر است.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

انبار چیست
انبار گردانی

انواع موجودی ها در انبار

می خواهیم در این بخش از مقاله حسابداری انبار چیست؟شما را با انواع موجودی در انبار آشنا کنیم. در انبار یک شرکت برحسب نیاز آن کسب و کار می توان انواع مختلفی از کالاها و مواد اولیه را نگهداری کرد. نوع کالاها به فعالیت شرکت و نوع کسب و کار بستگی دارد.

شرکت ها می توانند تولیدی، بازرگانی یا خدماتی باشند که براین اساس به مواد اولیه برای تولید محصولات خود، محصولات آماده جهت فروش و یا برخی ملزومات مصرفی نیاز دارند. در این بخش انواع کالاهایی که می توان در انبار نگهداری کرد و به عنوان موجودی انبار در نظر گرفت، لیست شده اند.

  • مواد خام یا مواد اولیه

برای یک کارخانه یا واحد تولیدی ابتدا مواد اولیه مصرفی در تولید محصولات و بعد قطعات یدکی لازم در نگهداری و تعمیر تجهیزات کارخانه بسیار مهم است. مواد اولیه شامل تمامی مواد و قطعاتی می شود که در فرآیند تولید و ساخت یک محصول مصرف شده و در نتیجه بدون این مواد فرآیند تولید متوقف خواهد شد. بنابراین تامین به موقع این مواد برای فعال بودن خط تولید در نرم افزار تولید بسیار مهم است.

  • مواد در جریان ساخت و تولید

فرایند تولید در برخی شرکت ها به صورت کارگاهی است. بدین صورت که در هر بخش از خط تولید، قسمتی از محصول نهایی تولید می‌شود. بنابراین مواد یا کالای تولیدشده در این بخش ها نه در دسته مواد اولیه و نه در دسته محصول نهایی قرار می‌گیرد؛ به این نوع از کالاها، کالاهای در جریان ساخت می‌گویند. بخشی از کالاهای موجود در انبار همین کالاهای در جریان ساخت هستند.

  • کالای ساخته شده یا محصول نهایی

در تعریف حسابداری انبار چیست؟ باید بگوییم شما باید مفهوم محصول نهایی را به خوبی درک کنید. خروجی خط تولید یک شرکت تولیدی، محصول نهایی است که به مصرف کننده ارائه می شود. کنترل موجودی این دسته از کالاها نیز برای کسب و کارها بسیار مهم است. زیرا میزان فروش و سود شرکت را می‌توان با برنامه ریزی دقیق میزان تولید محصول نهایی و موجودی انبار برای این دسته مدیریت نمود.

به عنوان مثال برخی از کالاهای مصرفی کاربران مناسب فصل بوده و به همین دلیل تقاضای خرید برای آنها به صورت فصلی است. اگر پیش بینی درستی از میزان تقاضا در فصل ها صورت نگیرد، میزان فروش و به دنبال آن سود شرکت کاهش چشمگیری خواهد داشت.

حتما بدانید: نرم افزار تولیدی

این پیش بینی به دو صورت می تواند بر هزینه ها و درآمد شرکت تأثیرگذار باشد. اگر میزان موجودی انبار بیشتر از تقاضای واقعی بازار باشد، هزینه نگهداری کالاها و محصولات تا زمان فصل فروش آینده به شرکت تحمیل می شود. در مقابل اگر تقاضای پیش بینی شده کمتر باشد، شرکت به دلیل کمبود موجودی محصولات بخشی از تقاضای خرید بازار یعنی فروش بیشتر را از دست می دهد. به همین دلیل کنترل و برقراری تعادل میان موجودی انبار با میزان تقاضای بازار فاکتوری مهم در حرکت شرکت به سمت اهداف تعیین شده است. تا این بخش از مقاله مفهوم حسابداری انبار چیست؟ را به خوبی درک کرده‌اید.

حتما بخوانید :7 نکته اثربخش در مدیریت موجودی انبار

  • مواد و ملزومات مصرفی

ملزومات مصرفی کالاهایی هستند که مستقیماً در فرایند تولید محصولات نهایی شرکت نمی کنند ولی برای انجام برخی از کارهای تعریف شده در شرکت لازم هستند. این کالاها ارزشی در محصول نهایی ایجاد نکرده و در برخی موارد نیز در اثر مصرف تمام می شوند و نمی‌توان آن را به عنوان دارایی شرکت در نظر گرفت.

  • اجناس خریداری شده

برخی از شرکت‌ها که به عنوان بازرگانی فعالیت می‌کنند، کالاهایی را خریداری کرده و بدون ایجاد هیچ تغییری در آن ها، کالاها را به مشتریان خود می‌فروشند. به عبارت دیگر این کالاها نه در فرآیند تولید محصولی استفاده می‌شوند و نه می توان تغییری را در آنها ایجاد نمود. این دسته از کالاها صرفاً در انبار با هدف فروش نگهداری می‌شوند.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها
حسابداری انبار چیست
حسابدار انبار

مهم ترین وظیفه در حسابداری انبار چیست؟

در مدیریت انبار با هدف مدیریت و کنترل دقیق اموری که در جریان است، سندهایی در نظر گرفته شده است که باید فعالیت های شکل گرفته در انبار در این اسناد ثبت شوند. به همین دلیل می توان مهم ترین وظیفه براساس اصول حسابداری انبار را شناسایی و بررسی این اسناد دانست. اگر می‌خواهید بدانید حسابداری انبار چیست؟ باید مهم تریم وظایف یک حسابدار انبار را نیز بشناسید. در یک دسته بندی کلی می توان اسناد انبار را در چهار دسته کلی تقسیم نمود که این اسناد در زیر لیست شده‌اند:

  • اسناد خرید در حسابداری انبار

ضروری است در مقاله حسابداری انبار چیست؟ بگوییم هزینه ها در حسابداری اهمیت زیادی دارند. به همین دلیل می بایست تمام هزینه های انجام شده به صورت دقیق و با بیان جزئیاتی مانند درصد تخفیف یا ارزش افزوده هزینه ها در سند مربوط به خرید قید شوند. هزینه‌هایی چون حمل ونقل، انبارداری، گمرک و هزینه‌هایی از این دست در قسمت هزینه‌های خرید قرار می‌گیرند که باید به منظور محاسبه قیمت تمام شده یک کالا در نظر گرفته شوند، به همین دلیل ثبت این نوع از هزینه‌ها نیز در اسناد خرید ضروری است.

حتما بخوانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

  • اسناد انتقالی بین انبار

ثبت اسناد مربوط به انتقال مواد اولیه و کالاها بین بخش‌های مختلف یک شرکت نیز باید به صورت دقیق انجام شود. زیرا این اسناد در محاسبه موجودی انبار و نهایتاً حسابداری انبار کمک کننده هستند.

  • اسناد بهای تمام شده محصول تولیدی

این بخش را می توان از مراحل سخت در حسابداری انبار دانست. زیرا هزینه‌های مختلفی چون هزینه خرید مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و انبارداری و دیگر هزینه‌های جانبی بر قیمت تمام شده یک کالا تأثیر دارند.

  • بهای تمام شده کالای صادره از انبار

در فرایند حسابداری انبار به هنگام خروج هر کالا از انبار باید قیمتی نهایی برای آن در نظر گرفت. برای محاسبه قیمت نهایی کالای خارج شده از انبار دو سیستم ارزیابی ادواری و دائمی موجودی تعریف شده است.

موجودی انبار
بررسی موجودی های انبار

سیستم ارزیابی موجودی های انبار

در بحث حسابداری انبار چیست؟ و براساس اصول حسابداری انبار، کنترل موجودی انبار و انبارگردانی از ضروری ترین عملیاتی است که به ویژه برای هر دوره مالی باید در نظر گرفته شود. همان طور که گفته شد هدف از حسابداری انبار تعیین مبلغ ریالی موجودی های انبار است، بنابراین می توان گفت کنترل موجودی انبار با دو هدف اصلی محاسبه بهای تمام شده کالای فروخته شده و محاسبه میزان دارایی موجود در انبار انجام می‌شود. در مدیریت انبار دو روش برای کنترل موجودی‌های انبار تعریف شده است که هر دو روش برای کنترل انواع موجودی‌های گفته شده مناسب هستند.

بیشتر بدانید: نرم افزار فروشگاهی

سیستم ارزیابی ادواری موجودی یا Periodic Inventory system

همان طور که از نام این سیستم مشخص است مبلغ کالاها و محصولات موجود در انبار در پایان هر دوره مالی محاسبه می‌شود. با در نظر گرفتن حسابداری انبار چیست؟ و این نکته که تنها در پایان دوره مالی و زمان بستن حساب‌ها، محاسبه مبلغ ریالی دارایی‌ها نیاز است، در سیستم ارزیابی ادواری موجودی در بین دوره صرفاً اطلاعات تعدادی محصولات و کالای موجود در انبار ثبت و در پایان دوره ارزش ریالی آنها محاسبه می‌شود. البته لازم است بدانید این روش برای کالاهایی مناسب است که ارزش زیادی از نظر قیمت ندارند، کم حجم بوده، دارای گردش بالا و غیرقابل شمارش هستند.

شیوه ثبت اسناد حسابداری در سیستم ارزیابی ادواری موجودی

این امکان وجود ندارد که شما به خوبی بدانید حسابداری انبار چیست؟ اما با سیستم ارزیابی ادواری آشنا نباشید. در سیستم ارزیابی ادواری، حساب خرید در زمان خرید کالا بدهکار و وجوه نقد یا حساب‌های پرداختنی بستانکار می‌شوند ؛ در زمان فروش نیز حساب فروش بستانکار و حساب صندوق و بانک در صورت فروش نقدی یا حساب‌های دریافتی در هنگام فروش نسیه بدهکار می‌شوند. با توجه به روال در این سیستم نمی‌توان موجودی انبار را به کمک دفاتر حساب به‌دست آورد.

در این روش مقدار موجودی کالا از روی دفاتر حساب قابل محاسبه نیست و هر زمان که به این اطلاعات نیاز است باید تعداد موجودی کالا در انبار و بهای تمام شده برای کالاهای به فروش رفته محاسبه شود. با محاسبه مبلغ موجودی کالا در پایان دوره و کسر آن از مجموع مبلغ موجودی کالا در ابتدای دوره و میزان خریدهای میان دوره، مبلغ کالای فروش رفته در طول دوره به دست می‌آید. در این سیستم موجودی پایان دوره به عنوان موجودی اول دوره بعد در نظر گرفته می‌شود.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار پخش مویرگی

سیستم ارزیابی دائمی موجودی

در این بخش از مقاله حسابداری انبار چیست؟ شما را با سیستم ارزیابی دائمی موجودی آشنا می‌کنیم. در این سیستم ارزیابی موجودی کالا می‌بایست اطلاعات تعدادی و اطلاعات ریالی به هنگام ورود و خروج کالاها توسط بخش حسابداری ثبت شود. بنابراین در هر لحظه شما به اطلاعات موجودی کالا از نظر تعداد دقیق و از نظر ارزش ریالی در دفاتر دسترسی دارید.

این سیستم برای شرکت‌هایی مناسب است که کالاهای گران قیمت یا حجیم دارند، میزان گردش کالا در طول دوره کم بوده و کالاهای موجود در انبار به راحتی قابل شمارش یا اندازه گیری هستند و یا از نرم افزارهای پیشرفته که امکان محاسبه ی لحظه‌ای بهای تمام شده کالاها را دارد استفاده گردد.

نرم افزار انبارداری

ثبت اسناد حسابداری در سیستم ارزیابی دائمی موجودی

در این روش لازم است تمامی مبادلات ورود و خروج کالا به انبار به دلیل خرید و فروش در دفاتر حسابداری ثبت شود. به هنگام خرید کالا، حساب موجودی کالا بدهکار و در صورت خرید نقدی وجه نقد و در صورت خرید نسیه حساب های پرداختنی بستانکار می‌شود.

موجودی کالا (بدهکار)

صندوق/بانک/حساب های پرداختنی (بستانکار)

حتما بخوانید: نرم افزار شرکتی

در هنگام فروش کالا به اندازه مبلغ فروش، در صورت فروش نقدی صندوق و بانک بدهکار و حساب فروش بستانکار می‌گردد. همچنین به اندازه مبلغ بهای تمام شده کالا، حساب بهای تمام شده کالا بدهکار و حساب موجودی کالا بستانکار می‌شود.

صندوق/بانک/حسابهای دریافتنی (به اندازه مبلغ فروش – بدهکار)

فروش (به اندازه مبلغ فروش – بستانکار)

بهای تمام شده (به اندازه بهای تمام شده – بدهکار)

موجودی کالا ( به اندازه بهای تمام شده – بستانکار)

همان‌طور که مشخص است در این روش باید در هنگام هر خروج، بهای تمام شده کالای خارج شده از انبار بر مبنای روش‌های تعیین شده محاسبه گردد که در ادامه مقاله حسابداری انبار چیست؟ به روش‌های موجود محاسبه بهای تمام شده اشاره شده است. از نکات مثبت این سیستم ارزیابی موجودی‌ها حذف نیاز به شمارش موجودی کالا در پایان دوره و دسترسی لحظه ای به مبلغ ریالی موجودی کالای انبار است. البته در تمام مجموعه‌ها با هدف تایید صحت مانده موجودی کالا در انبار، حداقل سالی یک بار که اغلب در پایان دوره مالی است، انبارگردانی انجام می‌شود.

باید مطالعه کنید: نرم افزار بازرگانی

محاسبه اسناد انبار
اسناد موجود در انبار

روش های قیمت گذاری کالاها و نحوه ریالی کردن

روش‌های قیمت گذاری کالاها و ریالی نمودن اسناد انبار را به چهار روش اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه مقاله حسابداری انبار چیست؟ تنها به معرفی این روش ها پرداخته‌ایم. توصیه می‌کنیم برای آشنا شدن با نحوه محاسبه قیمت کالا به روش فایفو، لایفو و میانگین به مقاله مرجع “اصلی ترین روش های قیمت گذاری کالا : فایفو، لایفو یا میانگین مسأله این است!” مراجعه نمایید. در این مقاله به صورت کامل روش قیمت گذاری را توضیح داده‌ایم.

  • روش اولین صادره از اولین وارده FIFO

در این روش فرض بر این است که اولویت مصرف برای کالاهای موجود در انبار با کالاهایی است که زودتر وارد انبار شده اند. بنابراین پس از خروج کالای مورد نیاز آنچه در انبار می ماند، کالایی است که جدیداً خریداری شده است. روش FIFO روشی سازگار با گردش انبار بسیاری از شرکت‌ها است.

بیشتر مطالعه کنید: نرم افزار خزانه

در این روش با افزایش سالیانه قیمت‌ها، در صورتی که کالا و محصولات موجود در انبار تاریخ مصرف محدودی نداشته باشند یا مناسب با تقاضای بازار باشند؛ کالای قدیمی مطابق قیمت روز به بازار عرضه می‌شود. زیرا شرکت برای جایگزینی این کالاها و محصولات باید هزینه بیشتری را بپردازد. بنابراین فروش این کالاها سود ناخالص بیشتری برای شرکت به همراه دارد ولی درمقابل، میزان مالیات دوره ای را نیز افزایش می‌دهد.

  • روش اولین صادره از آخرین وارده LIFO

در روش LIFO برخلاف روش قبل، اولویت مصرف کالاهای موجود در انبار با جدیدترین کالاهایی است که به انبار وارد شده اند. در نتیجه با خروج اقلام مورد نیاز، آنچه در انبار باقی می ماند کالاهای قدیمی است. با افزایش قیمت سالیانه و فروش آخرین اقلام خریداری شده، هزینه کالاها بیشتر و در نتیجه سود ناخالص کمتری برای شرکت محاسبه می شود.

نتیجه سود کمتر، پرداخت مالیات بر درآمد کمتر برای شرکت است. لازم است در مقاله حسابداری انبار چیست؟ بگوییم روش LIFO برای گردش موجودی کالاها روشی معمول نیست، زیرا شرکت‌هایی که از این روش استفاده می کنند همواره در انبار خود کالاهای قدیمی و تاریخ گذشته خواهند داشت و حتی این روش برای برخی ممیزان مالیاتی کشورها نیز مورد قبول نیست.

باید بخوانید: نرم افزار CRM

  • روش میانگین موزون و میانگین متحرک

روش میانگین موزون، مناسب کالاهایی است که نوسان قیمت بسیار کمی را تجربه می کنند. اغلب شرکت هایی که از این روش برای انبارداری خود استفاده می کنند، در انبار خود سطحی از کالای مشخص را دارند. در این روش برای محاسبه قیمت تمام شده موجودی پایان دوره، باید قیمت تمام شده ی کالای آماده فروش را بر تعداد کالای آماده فروش تقسیم و در نهایت عدد حاصل را در تعداد موجودی پایان سال ضرب نمود. لازم به ذکر است این روش در بین حسابداران مقبولیت بیشتری دارد.

  • روش شناسایی ویژه

در این روش کالاها در انبار به گونه ای نگهداری می‌شوند که در هنگام خروج امکان دستیابی به فی خرید همان کالا امکان پذیر است. روش شناسایی ویژه برای کالاهایی مناسب است که فرایندها و مواد اولیه آن قابل شناسایی است. به عنوان مثال اقلام گران قیمت مانند طلا و جواهرات، اتومبیل، فرش دستباف و موارد مشابه دیگر که امکان ردیابی آنها فراهم است با این روش شناسایی می‌شوند.

برای بهای تمام شده پایان دوره در این روش باید تعداد کالای موجود تعیین و بهای تمام شده تک تک کالاها بر اساس فی خرید و هزینه‌های انجام شده برای آنها را با هم جمع نمود. در دنیای امروز می‌توان به کمک نصب برچسب و دستگاه بارکدخوان و سیستم‌های نرم افزاری مربوط به‌راحتی بهای تمام شده در روش شناسایی ویژه را محاسبه نمود. در نهایت تاکید می‌کنیم که روش حسابداری برای گردش موجودی انبار باید متناسب با هر کسب و کاری انتخاب و اجرایی شود.

مطالعه کنید: کارتخوان اندرویدی

حسابداری انبار به کمک نرم افزارهای حسابداری پارمیس

انبار از مهم ترین بخش‌های یک شرکت یا سازمان به حساب می آید که برای کنترل موجودی و محاسبه هزینه ها، انبارداری از مهم ترین مسئولیت‌هایی است که در یک سازمان می‌توان تعریف نمود. با هدف افزایش دقت و سرعت در انبارگردانی و کنترل موجودی انبار نرم افزار انبار توسط شرکت‌های مختلفی طراحی و به بازار ارائه شده است. شرکت فناوری اطلاعات پارمیس نیز با طراحی نرم افزارهای حسابداری پرو و استار سعی داشته است به این نیاز شرکت‌ها پاسخ دهد.

لازم است اشاره کنیم نرم افزار حسابداری پارمیس پرو از سیستم ارزیابی ادواری موجودی و نرم افزار حسابداری یکپارچه پارمیس استار از سیستم ارزیابی دائمی موجودی در انبار پشتیبانی می‌کند. همچنین نرم افزار حسابداری پارمیس استار با رویکرد یکپارچه شامل زیر سیستم نرم افزار انبار می‌شود که درصورت نیاز می‌توانید آن را به صورت جداگانه سفارش داده و تهیه نمایید.

زیر سیستم‌های یکپارچه استار

انباردار کیست؟ 

انباردار کیست؟ 

از میان مهمترین افراد در هر سازمان، کارخانه و یا شرکتی، می توان از انباردار نام برد. بد نیست در ادامه اشارهای هم به وظایف این فرد داشته باشیم. 

  • صدور فرمهای مربوط به کالاهای برگشت خورده و مرجوعی 
  • ثبت کردن کلیه اطلاعات مرتبط با اجناس وارد و صادر شده از انبار کالا 
  • مشخص کردن حداکثر و حداقل نقطه سفارش از طریق انجام همکاریهای لازم با حسابداری بخشهای صنعتی
  • نگهداری دقیق و اصولی از کلیه کالاها در انبار 
  • بایگانی تمامی مدارک و سند های کالاها 
  • دسته بندی کلیه اجناس موجود در انبار و کدگذاری آنها 
  • صدور حواله انبار برای کالاها در زمان تحویل آنها 
  • صدور رسید برای کلیه اجناس موقع تحویل 
  • تحویل دادن کلیه اجناس خریداری شده و مدارک خرید آنها 

انواع موجودی انبار در نهادهای اقتصادی تولیدی و غیرتولیدی 

انواع موجودی انبار در نهادهای اقتصادی تولیدی و غیرتولیدی 

در مجموع می توان گفت که، موجودی انبار در هر یک از واحدهای اقتصادی غیر تولیدی و یا تولیدی در چند گروه مختلف قرار میگیرد. در اینجا، آنها را برایتان نام میبریم. 

. مورد اول: مواد اولیه یا خام که، جهت تولید و تهیه انواع کالا در مجموعه های مختلف تولیدی مورد استفاده قرار میگیرد. 

. مورد دوم: ملزومات و مواد مصرفی که، مستقیماٌ هیچ دخالتی در فرآیند تولید کالاهای مختلف نداشته و فقط به طور غیرمستقیم از آنها استفاده میشود. از میان این موارد می توان از کاغذ و یا لوازم التحریری نام برد که باید برای کارکنان تهیه شود. 

. مورد سوم: مواد در جریان تولید که، در هیچ کدام از دو گروه محصولی کامل شده و مواد خام قرار نمی گیرد. در واقع، این موارد در فرآیند تغییر و ساخت قرار داشته و به شکل ناتمام و نیمه وقت از خط تولید به انبار کالاها انتقال پیدا میکنند. 

. مورد چهارم: کالای ساخته شده که کالایی که آماده عرضه در بازار بوده و کلیه فرآیندهای ساخت آن پایان یافته است.  

. مورد پنجم: کالاهای خریداری شده که، به هیچوجه استفادهای در جریان تهیه محصولی جدید نداشته و تغییراتی هم در آنها صورت نمیگیرد. در واقع، هدف از خرید این اجناس چیزی به جز فروش نبوده است.

سوالات متداول درباره حسابداری انبار چیست؟

  1. نرم افزار انبار پارمیس، قابلیت جانمایی کالا در انبار را دارد؟
    بله نرم افزار انبار و کالای پارمیس نه تنها قابلیت جانمایی کالا در انبار را دارد، بلکه شما قادر هستید بای گروه کالاهای متفاوت انبارهای مستقل تعریف کنید.
  2. چطور می توان ثبت کالا در انبار را سریع تر انجام داد؟
    درمقایسه با سیستم های سنتی استفاده از نرم افزار انبار به این روند سرعت می بخشد. علاوه بر این در صورت پشتیبانی نرم افزار از قابلیت هایی نظیر بارکدخوان و تعریف بارکد، این روند سرعت بیشتری هم پیدا می کند.
  3. آیا نرم افزار حسابداری انبار پارمیس استار با زیر سیستم های دیگر یکپارچه است؟
    نرم افزار یکپارچه پارمیس و زیر سیستم انبار با کلیه زیر سیستم های دیگر به صورت یکپارچه عمل می کند، و به شما در مدیریت تولید، فروش حضوری و آنلاین، بازرگانی، واردات و صادرات و غیره کمک می کند.
7 پاسخ
  1. سلام من نمیدونستم حسابداری انبار چه کاربردهایی داره برام خیلی جالب بود ازتون ممنونم.

    1. سلام و درود بر شما دوست عزیز
      ممنون از شما
      در صورت تمایل می توانید دیگر مقالات حسابداری پارمیس را مطالعه کنید.
      موفق باشید.

  2. بله نرم افزار حسابداری انبار پارمیس هشدار موجودی هم می دهد.

  3. نرم افزار حسابداری انبار قابلیت جانمایی کالا دارد؟

    1. بله نرم افزار حسابداری انبار پارمیس این امکان را برای شما فراهم می کند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید