2024-03-19 14:43:27

چگونه یک نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
چگونه یک نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار خود انتخاب کنیم؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

نرم افزار حسابداری چیست؟

مفهومی که گوگل برای نرم افزار حسابداری ارائه می دهد به این شرح است: نرم افزار حسابداری توصیفی از یک نوع اپلیکیشن نرم افزاری است که ثبت و پردازش معاملات حسابداری در ماژول های تابعی مانند حساب های قابل پرداخت، حسابهای دریافتنی، حقوق و دستمزد، و تراز آزمایشی را برعهده دارد که به عنوان یک سیستم اطلاعات حسابداری عمل می کند. اما با کمی تامل و جستجو در سایت های حسابداری تعاریف دیگری را میتوانیم برای نرم افزار حسابداری که بخش عمده ای از نرم افزارها را تشکیل می دهند بیابیم که به مواردی از آنها در ذیل اشاره می کنیم. در این مقاله با موضوع چگونه یک نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار خود انتخاب کنیم؟ با ما همراه باشید.

نرم افزار حسابداری به نوعی نقش یک کمک دفتردار یا حسابدار را در سازمان ها، شرکت ها و … برای ثبت و گزارش اطلاعات حسابداری در معاملات مالی به خود می گیرد.قابلیت های نرم افزار حسابداری از محصولی به محصولی دیگر متفاوت است. ممکن است برای طراحی و پیاده سازی نرم افزار حسابداری ویژه کسب و کار خود که در آن هدف، ادغام مقادیر بسیار زیادی از داده ها از بخش های مختلف یک سازمان یا شرکت است از شرکت های بزرگ کمک بخواهید اما شرکت های کوچک اغلب از محصولات عرضه شده آماده استفاده می کنند که برای آنها مفید است.

در بیانی دیگر میتوان گفت نرم افزار حسابداری یک منبع ارزشمند برای کسب و کار مدرن است. نرم افزار حسابداری اجازه می دهد تا ردیابی دقیقی از معاملات مالی صورت بگیرد و گزارش، تجزیه و تحلیل آنی برای آن صادر گردد. قبل از نرم افزار حسابداری، این وظایف به دست نیروی انسانی انجام می شد اما اکنون مدیریت داده های زیاد و ارزشمند هر سازمان استفاده از نیروی انسانی همانند گذشته را به کار بسیار دشواری تبدیل کرده است.در صورتی که نرم افزار حسابداری به گونه ای خودکار این وظایف را در کمترین زمان ممکن انجام می دهد، کاهش هزینه های حسابداری از مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری به شمار می آید و همچنین اجازه می دهد تا تصمیم گیری های مالی از طریق گزارش به موقع توسط مدیران سازمان یا شرکت اتخاذ گردد.
با توجه به تعاریف گوناگون از نرم افزار حسابداری میتوان پاراگراف زیر را نیز در نظر گرفت که:

یک کلاس از نرم افزار های کامپیوتری و یا برنامه ای نرم افزاری است که کمک می کند تا حرفه حسابداری به ساده ترین شکل انجام بگیرد البته با این تفاوت که در مواردی که سیستم های تک ورودی داریم مدیران مالی، خود باید برخی از امور مانند نگهداری چک را انجام بدهند که در این موارد نمیتوان موارد این چنینی را از ضعف های برنامه حسابداری به حساب آورد.

 مطالعه بیشتر : وظایف رشته حسابداری

اهمیت نرم افزار حسابداری چیست؟

نرم افزار حسابداری یک کلاس از برنامه های کامپیوتری است که شما را قادر به مدیریت معاملات مالی کسب و کار می کند. چنین برنامه هایی می توانند به طور گسترده در حوزه متفاوت به کار گرفته شوند، برخی از برنامه حسابداری برای حسابداری ساده و برخی دیگر برای کسب و کارهای بزرگ طراحی شده اند. با استفاده از نرم افزار حسابداری میتوان بخش حسابداری را کارآمدتر و با جلوگیری از اشتباهات به واسطه برنامه حسابداری هزینه های به وجود آمده در این زمینه را به مقدار قابل توجهی کاهش داد.
با استفاده از نرم افزار حسابداری میتوان به طور معمول صدها ورودی و خروجی را به طور همرمان مورد بررسی قرار داد.
حال به فاکتورهای مهم و اساسس برای انتخاب یک نرم افزار حسابداری می پردازیم:

اهمیت نرم افزار حسابداری
اهمیت نرم افزار های حسابداری

1.دقت

نرم افزار حسابداری می تواند با کمک به افزایش دقت و صحت سوابق با کاهش یا حذف خطاهای انسانی در محاسبات مفید واقع گردد. فرآیندهای حسابداری دستی شامل بررسی بسیاری از محاسبات ریاضی یکی از موارد کاهش دقت در انجام حسابداری مالی می باشد.یک محاسبه اشتباه در اوایل روند حسابداری مالی می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد پایانی داشته باشد. نرم افزار حسابداری، از سوی دیگر، با عدم خطا در انجام محاسبات همراه است. با این حال، باید توجه داشت که فاکتور دقت در برنامه حسابداری موضوعی است که در صورت ورود اطلاعات غلط از سوی نیروی انسانی ممکن است کاهش یابد.

2.سرعت

استفاده از نرم افزار حسابداری به شما اجازه می دهد پردازش حساب خود را با سرعت بیشتری نسبت به سرعت پردازش کتابچه راهنمای کاربر انجام دهید. بخشی از این افزایش سرعت به دلیل استفاده از کامپیوتر، که قادر به پردازش ارقام، بسیار سریع تر از مغز انسان است می آید. علاوه بر این، نرم افزار حسابداری این امکان را می دهد که برای افزایش بهره وری از امکانات دیگری همچون اتوماسیون استفاده نمود، برای مثال، اگر در یک کسب و کار نیاز به ثبت مالیات بر فروش در تمام معاملات آن است. نرم افزار حسابداری می تواند برای انجام این کار برای هر ورودی به طور خودکار طراحی گردد.

3.هزینه

منافع حاصل از سرعت و کارایی نرم افزار حسابداری باعث می شود تا هزینه های کلی کاهش یابد. استفاده از یک برنامه حسابداری اجازه می دهد تا هر یک از اعضای تیم حسابداری به انجام کارهای بیشتر در یک زمان معین مشغول شوند، به طور بالقوه به این معنی که یک تیم کوچکتر کلی مورد نیاز است. این به نوبه خود، می تواند حقوق و دستمزد و مدیریت هزینه بخش حسابداری را کاهش دهد.

4.گزارش ها

نرم افزار حسابداری کمک می کند تا کسب و کار برای تامین اعضای لازم از کارکنان با اطلاعات مالی به موقع و دقیق صورت بگیرد. به عنوان مثال، فرض کنید که مدیر مالی یک شرکت نیاز به یک گزارش از ورود وجه نقد به یک جلسه در دو ساعت دارد. بسیاری از سیستم های نرم افزار حسابداری ساخته شده به سادگی با استفاده از ماژول گزارش گیری سبب شده اند تا به سادگی پر کردن یک فرم و کلیک روی یک دکمه گزارشات مورد نظر تهیه گردند این در حالی است که تهیه همین گزارشات به صورت دستی می تواند به یک پروسه وقت گیر تبدیل شود

5.مالیات

محاسبه مالیات کسب و کار شما می تواند یک فرآیند پیچیده تلقی گردد، نیاز شما به پیگیری دقیق از تمام مالیات معاملات کسب و کار شما از جمله فرایندهای درگیر در این زمینه است. نرم افزار حسابداری کمک می کند تا این فرایند، به صورت ساده تر با تضمین این که تمام جزئیات مالی کسب و کار شما در یک مکان می باشد شکل بگیرد.

اهمیت استفاده از نرم افزار حسابدای

بسیاری از صاحبان کسب و کار کوچک از اهمیت استفاده از نرم افزار حسابداری آگاه هستند. استفاده از یک “قلم و کاغذ” برای انجام امور حسابداری مالی سبب می شود شما در گذشته بمانید. این در حالی است که در هیچ قانونی استفاده از نرم افزار حسابداری ملزم نشده است، اما با استفاده از نرم افزار حسابداری، با نگاه گذرا به گذشته متوجه تغیرات اساسی در زمینه حسابداری مالی خواهید شد.

سازمان: بیایید با آن روبرو شوید؛ هیچ چیز بدتر از یک کسب و کار که یک درک قوی نسبت به وضعیت مالی آن ندارید نیست. با نرم افزار حسابداری آن را آسان تر کنید

توجه: استفاده از نرم افزار حسابداری موجب آسان تر شدن زمان پرداخت مالیات می گردد به خصوص اگر شما در حال بررسی اطلاعات مالیاتی خود باشید. همچنین نرم افزار حسابداری منطبق با قوانین مالیاتی، شما را در پرداخت حقوق و دستمزد کارمندانتان راهنمایی خواهد کرد.

مطالعه بیشتر : مالیات حقوق و دستمزد در حسابداری

ورودی آسان است، زمان پول است و به همین دلیل شما باید هر آنچه که می توانید برای تبدیل شدن به یک عملیات کارآمد تر استفاده کنید به کار ببندید. با نرم افزار حسابداری، اطلاعات ورودی را آسان و بدون اتلاف زمان زیادی ثبت کنید.
تاریخ دقیق: آیا عملکرد این شرکت در سال جاری بهتر از گذشته است؟ آیا تعداد مشتریان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؟ شما می توانید با کمک نرم افزار حسابداری پاسخ این سوالات را به راحتی دریابید. بهترین روش گزارش گیری دقیق از عملکرد مالی خود با استفاده از نرم افزار حسابداری محقق خواهد شد. کسب و کار کوچک خود را به نرم افزار حسابداری قدرتمند مجهز کنید.در ادامه به مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری می پردازیم.

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری

تولید اتوماتیک سند: فاکتورها به صورت سریع و دقیق، اسناد، یادداشت های اعتباری، سفارشات خرید، اظهارات چاپ و حقوق و دستمزد همه به طور خودکار انجام می شوند.

به روز بودن اطلاعات: استفاده از نرم افزار حسابداری سبب می شود تا حسابداری سوابق به طور خودکار و به روز محاسبه گردد و به همین ترتیب مانده حساب (برای مثال حساب های مشتری) همیشه به روز خواهد بود.

دقت: فضای کمتری برای خطا وجود دارد برای نمونه تنها یک ثبت حسابداری برای هر معامله به جای دو یا سه ثبت برای یک سیستم دستی مورد نیاز است.

در دسترس بودن اطلاعات: داده ها فورا در دسترس هستند و می توانند در هر مکان و زمان در دسترس کاربران مختلف قرار بگیرند
مدیریت اطلاعات: گزارش های تولیدی می تواند به مدیریت در جهت کنترل کسب و کار کمک کند، به عنوان مثال تجزیه و تحلیل سالانه بدهکاران نشان می دهد که حساب های مشتری سر رسیده و حساب سود و زیان و ترازنامه را با روند بهتری به اتمام می رسد.

خوانایی: با استفاده از نرم افزار حسابداری میتوان اطلاعات حسابداری را چاپ کرد بنابراین خوانایی بالای اسناد چاپی سبب افزایش بهره وری حسابداری می گردد. بهره وری: استفاده بهتر از منابع و زمان باعث می شود تا جریان نقدی از طریق جمع آوری بدهی، بهتر و کنترل موجودی بهبود یابد.

نقش نرم افزار حسابداری در تجارت

هدف تمامی کسب و کارها دریافت و افزایش سود است اما سود تنها با میزان بالایی از ریسک بدست می آید. کسب و کار و ریسک به یکدیگر وابسته هستند، به خصوص، در روزهای اول که در آن حتی اشتباهات کوچک می تواند به ضرر و زیان بزرگ منجر شودیکی از قوانین پایه در شروع کسب و کار این است که رعایت آن یک امر ضروری است؛ همیشه امور مالی خود را پیگیری کنید. فن آوری ساخته شده در مقایسه با روش های سنتی این کار را ساده تر و کمتر دست و پا گیر کرده است. محصولات حسابداری و مالی پارمیس مانند نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس، حسابداری کسب و کار را دقیق و شفاف کرده است.

نرم افزار حسابداری، در درجه اول، جریان های نقدی را نگه می دارد، فرآیندها و اسناد، معاملات، انجام محاسبات و تولید گزارش از وظایف نرم افزار حسابداری است. اما قابلیت های نرم افزار حسابداری به این وظایف محدود نمی شود؛ در دراز مدت، نرم افزار حسابداری در بهبود عملیات، سود دهی، بهره وری و همچنین کاهش هزینه ها کمک می کند. انواع مختلفی از نرم افزار حسابداری موجود برای انواع مختلف، انواع و اندازه های کسب و کار وجود دارد که یکی از موفق ترین آنها، نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس است.

نقش نرم افزار حسابداری در تجارت چیست؟
تاثیر نرم افزار حسابداری در تجارت

نرم افزار حسابداری نظم و انضباط در امور مالی کسب و کار، که به نوبه خود در مدیریت مالی بهتر کمک می کند را به ارمغان می آورد. استفاده از یک نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار  باعث می شود محاسبات دست و پا گیر در عرض چند دقیقه آسان شوند. اطلاعات دقیق به عملکرد تصمیم گیری سریع کمک می کند.

نرم افزار حقوق و دستمزد وظیفه تولید اتوماتیک محاسبه حقوق و دستمزد را برعهده دارد بنابراین کارفرمایان نیازی به حفظ سابقه ای از کارمندان ، دستمزد، پاداش، کسر مالیات، اعتباری و غیره آنها ندارند زیرا تمامی آنها در نرم افزار حقوق و دستمزد ذخیره شده است

  • نرم افزار حسابداری در تامین امنیت داده های حساس مالی شرکت مانند وام، سود و درآمد کمک می کند.
  • نرم افزار حسابداری می تواند به هر نوع کسب و کار مفید واقع شود و در ارزیابی بهره وری و پیشرفت نیز کمک می کند.
  • نرم افزار حسابداری نقش مهمی را در برنامه ریزی وظایف آینده با استفاده از بودجه و پیش بینی بازی می کند.
  • با استفاده از اطلاعات نرم افزار حسابداری می توانید برای برنامه ریزی استراتژی های بازاریابی و برنامه ریزی محصول خود تصمیم گیری نمایید.

نرم افزار حسابداری به جنبه های مختلف کسب و کار از موجودی حسابداری، صدور صورت حساب برای پردازش پرداخت و محاسبات فرایند حقوق و دستمزد می پردازد و در کوتاه ترین زمان گزارشات کاملی را فراهم می آورد. روشهای حسابداری پیچیده و شدید، از کسب و کار خود را، آسان، دقیق و سریع با نرم افزار حسابداری به اتمام برسانید

چگونه یک نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار خود پیدا کنیم؟

انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری شما را در مشکلات مالی که ممکن است در آینده برای کسب و کار شما اتفاق بیفتد در زمان مناسب آگاه می کند. هر کسب و کاری نیازمندی های مختلفی از یک نرم افزار حسابداری دارد. در هنگام انتخاب یک نرم افزار حسابداری به موراد زیر توجه کنید:

  • آیا نرم افزار حسابداری قادر به مدیریت حساب های بانکی متعدد است؟
  • آیا استفاده از نرم افزار حسابداری آسان است و پنل کاربری آن متناسب با کسب و کار شما طراحی شده است؟
  • آیا نرم افزار حسابداری قابلیت به روز رسانی مجدد برای نسخه های آتی را داراست؟
  • آیا نرم افزار حسابداری با توجه به ویژگی های آن قیمت مناسبی دارد؟

نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس

نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس، یکی از محصولات نرم افزاری شرکت فناوری اطلاعات پارمیس است که با هدف توسعه و رونق اقتصادی کسب و کارهای کوچک و متوسط و آسان ساختن امور حسابداری طراحی شده است. (نرم افزار حسابداری فروشگاهی (صندوق فروشگاهی

توجه به فاکتورهای مهمی که در بالا ذکر شد شما را در انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری مورد نیاز کسب و کار خود راهنمایی میکند. شایان ذکر است نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس با بهره گیری از آخرین متد حسابداری، قیمت مناسب و مقرون به صرفه، ظاهری زیبا و کاربر پسند که کار کردن با آن بسیار آسان می باشد سبب شده نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس از جمله نرم افزارهای حسابداری قدرتمند در این زمینه باشد همچنین با توجه به قانون مالیاتی و تجهیز اصناف به صندوق فروشگاهی، قابلیت اتصال به صندوق فروشگاهی را با توجه به محیط کاربری فراخور کسب و کار شما را داراست.

سوالات متداول چگونه یک نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

  1. اهمیت نرم افزار حسابدرای چیست؟
    اهمیت نرم افزار حسابداری پارمیس در دقت و سرعت بالا، ارائه گزارش‌های متنوع، ثبت حقوق و دستمزد و محاسبه مالیات است.
  1. مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری چیست؟
    از مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری می‌توان به تولید اتوماتیک سند، به‌روز بودن اطلاعات، دقت بالای نرم افزار، در دسترس بودن اطلاعات و مدیریت اطلاعات اشاره کرد.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید