2024-05-20 06:09:56

مالیات بر عایدی سرمایه: شانس اصلاح ساختار یا تیر خلاص؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
مالیات بر عایدی سرمایه: شانس اصلاح ساختار یا تیر خلاص؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

بعد از گذشت 9 سال انتظار، بالاخره در اردیبهشت ماه سال جاری، از طریق اضافه کردن استثناهای زیاد، اقدامات لازم برای تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی انجام شد. طرحی که، اجرا و تصویب آن، کمک بزرگی به شکوفایی و تحول اقتصاد ایران می‌کند. ولی، در جریان تأیید و تبدیل این طرح به قانون، هیات عالی نظارت مجموع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را از آن گرفته است. این دو ایراد، به طور کلی ماهیت طرح مالیات بر عایدی را عوض کرده و خاصیت آن را از بین می‌برد.

هدف اصلی از این طرح، تشویق افراد به سرمایه‌گذاری در امر تولید و کاهش دلالی است. مالیات بر عایدی سرمایه، به طریقی در بیشتر از 180 کشور جهان اجرا شده و قدمت آن به حدود 100 سال قبل می‌رسد. کشورهایی از جمله لیبی، قطر، ترکیه، ژاپن و آمریکا نیز جزء استفاده کننده‌های این نوع از مالیات به شمار می‌روند. استفاده از این ابزار اقتصادی، اثرات مثبت زیادی را به دنبال داشته و به افزایش سرمایه‌گذاری، اشتغال، تولید و کاهش نوسانات بازار کمک بسیاری کرده است.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

در کشورمان، با چالش‌های اقتصادی متعددی روبه‌رو هستیم. این چالش‌ها به دلیل سوءمدیریت‌ها در دهه‌ گذشته به‌مراتب تشدید شده‌اند. یکی از چالش‌های مهم اقتصاد ایران، وجود فضای گسترده اقتصاد غیررسمی و غیرمولد در کشور است. به عبارت دقیق‌تر، درگیری اقتصاد با بیماری دلالی، از آثار تلخی است که به‌وضوح و با تاثیر مشهودی در اقتصاد ایران مشاهده می‌شود. در صورت عدم مقابله با این پدیده، امکان رونق تولید در کشور وجود ندارد.

در صورت از دست نرفتن فعالیت‌های سوداگرانه، عدم افزایش ریسک ‌آن‌ها و مختل نشدن بازدهی این فعالیت‌ها، خبری از رشد تولید در کشور نیست. کنترل کردن بازار مسکن، مهم‌ترین اثر مالیات بر عایدی سرمایه به شمار می‌رود. از آنجایی که، املاک بالاخص املاک مسکونی، جزء کالاهای اساسی بوده و تنظیم کردن بازار آن در مقایسه با دیگر بازارها بنا به دلایل مختلفی مهم است، در مبحث مالیات بر عایدی سرمایه، بازار مسکن اولویت بیشتری دارد.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها
زیر سیستم‌های یکپارچه استار

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید