2024-05-20 08:37:20

خبر خوش برای صاحبان چک برگشتی: نحوه جدید پرداخت چک برگشتی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
خبر خوش برای صاحبان چک برگشتی: نحوه جدید پرداخت چک برگشتی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، شیوه جدید پرداخت چک برگشتی را اعلام کردند. براساس گفته‌های ایشان، در صورت برگشت خوردن چک یک فرد، هزینه مورد نظر از کلیه حساب‌های فرد در همان بانک مذکور برداشت می‌‌شود.

لزوم ثبت کردن مشخصات چک‌های تضمینی در سامانه صیاد به‌وسیله بانک‌ها

براساس اظهارات معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در مورد چک‌های تضمین شده، از اولین روزهای اردیبهشت سال جاری عموم مردم دسترسی به سامانه صیاد از طریق پیامک ندارند. سامانه صیاد، تحت نظر بانک مرکزی بوده و برای پیگیری و مدیریت چک‌های برگشتی و ارائه دادن خدمات مربوط به آن به مؤسسات مالی و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اشخاص معمولی، امکان استفاده مستقیم از این سامانه را ندارند.

در رابطه با بهره‌گیری از خدمات ارائه شده در سامانه صیاد به‌وسیله مؤسسات مالی و بانک‌ها، بسته به مقررات و قوانین موجود در هر یک از کشورها و وابسته بودن به بانک مرکزی، امکان دارد بانک‌ها شماری از اطلاعات مربوط به چک‌های برگشتی را به‌وسیله پیامک یا دیگر واسطه‌ها به مشتری‌های خود ارائه بدهد. ولی، این موضوع از جمله وظایف بانک‌ها بوده و جزء سیاست‌های آن‌ها به شمار می‌رود. در نتیجه، باید با بانک خود تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات دقیق‌تر و بهتری را در رابطه با خدمات مربوطه اخذ کنند.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

وصل شدن 50 درصد از دستگاه‌های خودپرداز به سامانه صیاد

نیمی از کیوسک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز به شبکه بانکی کشور وصل می‌شوند. تعداد این موارد از 30 هزار دستگاه بیشتر بوده و به زودی بانک‌های جدید به این شبکه وصل می‌گردند. مطابق گفته‌های آقای محرمیان، اتصال کلیه بانک‌های بزرگ به دستگاه‌های خودپرداز انجام شده و هدف ما برقراری این ارتباط به طور کامل تا انتهای اردیبهشت سال آینده است. تنها مشکل ایجاد کننده اختلال برای شماری از بانک‌ها، روبه‌رو شدن با مشکل فنی برای برخی از تست‌های انجام شده بوده و امکان به تأخیر افتادن چند روزه وجود دارد.

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

شیوه مسدودسازی حساب‌های شخص صادر کننده چک برگشتی

مطابق گفته‌های مهران محرمیان، در رابطه با شیوه مسدودسازی حساب‌های شخصی که چک برگشتی را صادر می‌کند، براساس مفاد ماده پنجم اصلاحی قانون صدور چک، چندین مورد جهت کسانی که چک بانکی آن‌ها برگشت خورده براساس ماده ۵ اصلاحی قانون صدور چک، چندین مورد به افرادی که چکشان برگشت می‌خورد اختصاص داده شده است.

 از میان این موارد می‌توان به کسر مانده چک برگشتی از کلیه حساب‌های مختص صادر کننده چک در نظام بانکی کشور اشاره کرد. تاکنون، شاهد اجرای قسمتی از این قانون بوده‌ایم. به بیان دیگر، در صورتی‌که، شخصی در یکی از بانک‌ها دارای چک برگشتی باشد، هزینه مربوطه از کلیه حساب‌های وی در همان بانک برداشت شده و در صورت کافی بودن مبلغ، چک بدون هیچ مشکلی پاس می‌گردد.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها
زیر سیستم‌های یکپارچه استار

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید