2024-05-20 09:49:36

بالاخره پرداخت تکالیف مالیاتی ناممکن، ممکن شد یا نه؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
بالاخره پرداخت تکالیف مالیاتی ناممکن، ممکن شد یا نه؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

علی‌رغم اشاره به نرخ مالیات بر مجموع درآمد بدست آمده توسط اشخاص حقیقی، در مقرره قانون بودجه، از این حکم اینگونه برنمی‌آید که، پرداخت کننده حقوق مسئول احتساب مجموع درآمد حقوق‌بگیر است. براساس این موضوع، با توجه به بند چهارم بخشنامه اعلامی، کلیه افراد پرداخت کننده حقوق، باید با در نظر گرفتن پرداختی افراد دیگر به فرد حقوق بگیر، اقدامات لازم را برای حساب کردن، کسر و تا انتهای ماه بعد به جز تسلیم کردن لیست مشخصات افراد حقوق‌بگیرآن را بپردازد.

ولی، موضوع این بحث تکلیف مالایطاقی است که، مسئولیت آن از طرف سازمان امور مالیاتی کشور، فرد پرداخت کننده حقوق واگذار شده تا برای تعیین و گزارش مالیات فرد حقوق‌بگیر اقدام کند. اما آیا سامانه‌ای خاص جهت کارفرمایان برای دسترسی آن‌ها به اطلاعات همدیگر و همین‌طور افراد حقوق‌بگیر در نظر گرفته است؟

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

در صورت مثبت بودن پاسخ این سؤال، چرا در بخشنامه نامی از این سامانه برده نشده و در صورت منفی بودن جواب این پرسش، چرا تکلیفی برقرار شده که از توان و امکان متکلفین خارج است؟ اما جواب هر چه که باشد، در قانونی بودن دسترسی داشتن به اطلاعات شخصی افراد باید کمی تأمل کرد. چرا که، دسترسی داشتن به اطلاعات شخصی افراد بدون تجویز قانون حریم خصوصی را نقض می‌کند.

در این میان، ماده صد و بیست و نهم منسوخ اصلاحیه 1380 قانون مالیات‌های مستقیم، قرینه‌ای جهت انشاء و تفسیر متناسب حکم مطرح شده در بخشنامه به شمار می‌رود. بعلاوه، با توجه به ماده 86 از قانون مالیات‌های مستقیم، در غیاب حکم قانونی تکلیف فرد پرداخت کننده حقوق تنها به تسلیم کردن مشخصات و فهرست افراد دریافت کننده حقوق به اداره امور مالیاتی محدود می‌شود.

در اینجا، با توجه به وجود نداشتن هیچ منع قانونی برای پرداخت کننده‌های حقوق  جهت دسترسی داشتن به کلیه اطلاعات پرداختی اشخاص دیگر به افراد حقوق‌بگیر و عدم تصویب و اجرای طرح نظام مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی، به نظر سازمان امور مالیاتی الزاماٌ باید این تکلیف را عهده‌دار شده و فکری برای اجرا کردن حکم بند تبصره دوازدهم جهت محاسبه کردن مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی کند.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها
زیر سیستم‌های یکپارچه استار

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید