2024-05-09 16:06:04

آیا زلزله مالیاتی در راهه؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
آیا زلزله مالیاتی در راهه؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

بالا رفتن سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه، از جمله موضوعات مهمی است که، طی سال‌های قبل، همواره در دستور کار سیاستگذاران قرار داشته است. در این میان، بعضی از اشخاص بر این عقیده هستند که، اقدامات صورت گرفته فشار مالیاتی زیادی را بر کارمندان بالاخص نویسندگان وارد کرده است.

 براساس بررسی‌های انجام شده، مطابق تغییرات ایجاد شده در قانون بودجه سال 1402، مالیات‌های پلکانی شامل حال کلیه درآمد افراد حقوق‌بگیر همچون حق‌التحریر، حق‌التألیف و حق مزد می‌گردد.

براساس پیگیری‌های انجام شده، انگیزه مجلس شورای اسلامی از ایجاد این تغییرات، مورد هدف قرار دادن مدیران دولتی است که حقوق نجومی داشتند.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

 اما اکنون، افراد کم‌درآمد نیز تحت فشار بوده و توانایی پرداخت این نوع مالیات را ندارند. اقشار فرهنگی، از جمله روزنامه‌نگارها، خبرنگاران و نویسندگان از مهم‌ترین افرادی هستند که، حقوق آن‌ها در قالب حق‌التحریر یا حق‌التالیف واریز می‌گردد. با توجه به ناچیز بودن این ارقام و عدم پرداخت آن به صورت مستمر، شامل مالیات شدن آن در این وضعیت، موجب از دست رفتن انگیزه اندک این اقشار از جامعه می‌شود.

از جمله هدف‌های در دستور کار سیاست‌گذاران در اقتصاد ایران، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و همین‌طور رشد قابل‌توجه درآمدهای مالیاتی است که، در بودجه سال جاری مورد تأکید قرار گرفت. براساس این موضوع، شاهد تعیین درآمدهای مالیاتی به میزان حدود 838 هزار میلیارد تومان بودیم که، افزایش قابل‌توجه 59 درصدی در مقایسه با سال قبل داشته است. علی‌رغم مثبت بودن امر بالا رفتن سهم درآمدهای مالیاتی در منابع بودجه، از نظر بعضی کارشناسان، در این رابطه بیش‌برآوردی انجام شده است.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها
سایر زیر سیستم‌های یکپارچه استار

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید