2024-03-19 12:50:25

نگاهي بر مشمولين مرحله هفتم ماليات بر ارزش افزوده

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

ماليات‏ بر ارزش افزوده يکي از پايه هاي مالياتي است که دولت به عنوان اهرمي براي کاهش فاصله طبقاتي، توزيع مجدد درآمدها و کاهش مصرف گرايي در کشور اجرا مي کند. در واقع اين ماليات به دلايلي چون ممانعت از ماليات‌‌هاي مضاعف در فرآيند توليد و فروش، امکان پوشش کليه فعاليت‌هاي بنگاه ‌هاي اقتصادي از طريق ماليات بر ارزش افزوده آنها و در نتيجه توانايي گسترش پايه مالياتي، و بالاخره به عنوان يک کنترل داخلي از نظر اجرايي در جهت کاهش فرار مالياتي مورد توجه سياستگذاران مالياتي قرار گرفته است.

بر همين اساس از مهرماه سال 1387 ، اين قانون در سيستم مالياتي كشور ما در هفت مرحله فراخوان و اجرايي شده است. سازمان امورمالياتي کشور بر اساس قانون ملزم به تهيه زيرساخت هاي فني و ايجاد شرايط و درمراحل مختلف، گروه هايي از موديان را مشمول ثبت نام و پرداخت ماليات بر ارزش افزوده با نرخ تعيين شده از طرف مجلس شوراي اسلامي نمود.

درمرحله هفتم که از مهر ماه 1395 ابلاغ و اجرايي شده است، کليه اشخاص حقوقي فعال با هر حجم از فروش و يا درآمد از محل عرضه کالا و ارائه خدمات که به موجب فراخوان هاي قبلي تاکنون براي اجراي قانون فراخوان نشده اند، مکلف به ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده هستند. براساس قانون ماليات بر ارزش افزوده، کليه اشخاص حقوقي فعال مکلفند اطلاعات درخواستي سازمان مالياتي ارائه و به تکميل فرمهاي مربوطه اقدام و ثبت نام نمايند.

موديان مالياتي مطابق ماده 19 بايد در قبال عرضه کالا يا خدمات خود، صورتحسابي با رعايت قانون نظام صنفي و حاوي مشخصات متعاملين و مورد معامله به‌ ترتيبي که توسط سازمان امور مالياتي کشور تعيين و اعلام کرده است، صادر و ماليات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمايند و در مواردي که از صندوق فروش استفاده مي‌شود، نوار صندوق فروشگاهی جايگزين صورتحساب خواهد شد. همچنين اشخاص حقوقي که بعد از تاريخ اجراي فراخوان نيز ايجاد، تأسيس و به ثبت مي‌رسند و يا شروع به انجام فعاليت مي‌کنند، در صورت فعاليت با هر حجم از فروش و يا درآمد حاصل از کالا و خدمت، از اولين دوره مالياتي بعد از شروع فعاليت مشمول اجراي اين قانون هستند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید