2024-05-20 09:16:31

سپرده بانکی جذاب شد | کاهش علاقه مردم به نگهداری پول نقد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
سپرده بانکی جذاب شد | کاهش علاقه مردم به نگهداری پول نقد
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

آیا در حال حاضر، سپرده‌های بانکی جذابیت بیشتری برای مردم در بین بازارهای دارایی پیدا کرده است؟ براساس آمارهای جدید اعلامی از طرف بانک مرکزی می‌توان به این برداشت رسید که، سپرده‌های بانکی جذاب شده و نسبت پول به نقدینگی کاهش پیدا کرده است. ولی، چه عواملی در بروز این اتفاق نقش داشته‌اند؟ بانک مرکزی، به تازگی اقدام به انتشار جدیدترین آمار و ارقام مربوط به تغییرات نقدینگی در مرداد ماه سال جاری را کرد.

از میان مهم‌ترین نکته‌های داده‌های اعلامی می‌توان به عقب‌گردی نسبت پول به نقدینگی جامعه در مرداد ماه سال جاری اشاره کرد. در فاصله زمانی فروردین 1401 تا همین ماه در سال جاری جهشی قابل‌توجه داشته است. این مقدار، در ابتدا 19.74 درصد بوده و سپس به 25.97 درصد رسید.

 اما، در مرداد ماه 1402، شاهد کاهش این رقم به 25.1 درصد بودیم. براساس بررسی‌های انجام شده، عوامل زیادی همچون وقوع رکود در بازارهای موازی، جذاب شدن سپرده‌های بانکی به دلیل بالا رفتن نرخ سود بلند مدت آن‌ها و همین‌طور بهبود پیدا کردن انتظارات نسبت به سیاست خارجی را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل کاهش پیدا کردن نسبت پول به نقدینگی به حساب آورد. کم شدن سهم پول از نقدینگی، نشان دهنده کاهش انتظارات تورمی مردم بوده است. بهترین نرم افزار حسابداری

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

به همین دلیل، آن‌ها احساس می‌کنند نیاز چندانی به سپرده‌های کوتاه مدت و نگه‌داشتن پول نقد ندارند. در نتیجه، سعی در تبدیل پول نقد خود به دارایی‌هایی را دارند که برایشان سود دارد. افزایش شدید قیمت مسکن، خودرو، ارز، طلا و سهام و همین‌طور سرکوب کردن نرخ بهره بانکی موجب شده که، تمایل مردم نسبت به سرمایه‌گذاری بلند مدت در بانک‌های کشور کاهش پیدا کرده و اقدام به گسیل دارایی‌های خود به این بازارها کنند. اما با این حال، براساس بررسی‌های انجام شده در سال جاری، تغییراتی در اوضاع ایجاد شده است.

از طرفی، سپرده‌گذاری در بانک‌های کشور ریسکی به همراه نداشته و از مخاطرات سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیگر خبری نیست. با این تفاسیر، سپرده‌های بلند مدت مقصدی عالی برای سپرده‌های کوتاه مدت و نقدی بودند که، در جستجوی مقصدی جهت سرمایه‌گذاری می‌گشتند. بنابراین و همراه با بالا رفتن میزان سرمایه‌گذاری شاهد کاهش یافتن نسبت پول به نقدینگی بودیم.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها
زیر سیستم‌های یکپارچه استار

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید