2024-05-08 07:41:24

جدال مالیاتی در بهارستان (افزایش یا تخفیف مالیاتی) | پارمیس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
جدال مالیاتی در بهارستان (افزایش یا تخفیف مالیاتی)
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

به دنبال تحلیل و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس، تعدادی از بندهای چهارمین فصل از لایحه مذکور در رابطه با اصلاح نظام مالیاتی، مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت و شماری از بندهای موجود در این فصل، جهت انجام بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر به کمیسیون تلفیق فرستاده شد.

ولی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در حین تحلیل و بررسی ماده بیست و هفتم از برنامه هفتم توسعه، اعتراض خود را بار دیگر در رابطه با کاهش درآمدهای دولت بیان کرد. قبل از آن نیز، تخفیف مالیاتی بیشتر از یکصد و پنجاه هزار تومانی چهل شرکت مختلف مورد انتقاد کمیسیون تلفیق از تخفیف مالیاتی قرار گرفت.

چهارمین فصل از لایحه برنامه هفتم توسعه، دو ماده 26 و 27 را شامل می‌شود. مطابق ماده 26 که، نماینده‌ها آن را تصویب کردند، سیاست‌های کلی برنامه هفتم و جهت دستیابی به اهداف کمی، براساس احکام ذکر شده در این فصل، اقدامات لازم براساس احکام این فصل صورت می‌گیرد. به دنبال بررسی و تحلیل فصل اصلاح نظام مالیاتی، سه بند الف، ب و پ مندرج در ماده بیست و هفتم برنامه هفتم توسعه، جهت انجام بررسی‌های دقیق‌تر و بیشتر به کمیسیون تلفیق ارسال شد.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

براساس مفاد بند الف ماده بیست و هفتم ارجاع داده شده به کمیسیون تلفیق، دادن اعتبار مالیاتی جدید، شمولیت و معافیت نرخ صفر، کم شدن نرخ، بخشودگی، ترجیح و وضع کردن هر گونه تخفیفی جهت بالا بردن سهم مالیات در بودجه عمومی ایران در سال‌های برنامه امکان‌پذیر نیست. انجام هر نوعی از لغو، اصلاح و نسخ احکام مالیاتی در زمینه مالیاتی، از طریق رعایت کردن این بند و تنها با ذکر کردن اسم قانون ذی‌ربط و به‌وسیله مقررات مربوطه امکان دارد.

براساس اظهار دولت در لایحه برنامه هفتم، قرار بر اضافه شدن یک درصدی به مالیات ارزش افزوده بود. این نوع از مالیات، مشکلی برای تولید ایجاد نکرده و از آن تحت عنوان مالیات بر مصرف یاد می‌شود. ولی، در اوضاع فعلی وارد کردن فشار به مردم و بر هم زدن ثبات بازار، امری نادرست است. در نتیجه، افزایش ارزش افزوده مورد تصویب کمیسیون تلفیق قرار نگرفت.

در مجموع، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در طول برنامه هفتم، مورد موافقت کمیسیون تلفیق قرار گرفت. قسمتی از افزایش ارزش افزوده، جهت پاسخگویی هر چه بهتر به نیازهای آموزشی، در این راه صرف می‌شود. نکته مهم اینکه، به غیر از کاهش و اصلاح مالیات ارزش افزوده، در درآمدهای مالیاتی دولت کاهشی اتفاق نیفتاده است.

دولت، سود زیادی از مالیات ارزش افزوده می‌برد. ولی در صورت آوردن لایحه‌ای از جمله مجموع درآمد در رابطه با پایه‌های مالیاتی، همراهی مجلس با دولت قطعی است. چرا که، این کار عادلانه بوده و اقشار کم درآمد آسیب نمی‌بینند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید