2024-05-09 14:49:27

تحقق 90 درصدی درآمد دولت از مالیات | پارمیس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
تحقق 90 درصدی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

مطابق آمارهای اعلامی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور، تحقق بیشتر از نود و یک درصد از درآمدهای مالیاتی برآورد شده در قانون بودجه کشور، در شش ماهه ابتدایی سال جاری، انجام شده است. درآمدهای مالیاتی را می‌توان از جمله اصلی‌ترین منابع درآمدی برای هر یک از دولت‌ها به شمار می‌رود. دولت، از طریق این درآمدها نیازی به استقراض از بانک‌ها نداشته و جامعه فشار تورمی کمتری را تحمل می‌کند.

درآمدهای مالیاتی را می‌توان در دو گروه مالیات بر کالاها و خدمات و مستقیم دسته‌بندی کرد. علت نامگذاری مالیات مستقیم از این جهت است که، به طور مستقیم از درآمد افراد برداشت می‌گردد. این گروه از مالیات، در سه دسته مالیات بر ثروت، بر درآمد و بر اشخاص حقوقی قرار می‌گیرد. مالیات غیر مستقیم، نوعی دیگر از مالیات به شمار می‌رود که، به طور معمول از طریق خدمات و کالاهای مختلف قابل دریافت بوده و به صورت غیر مستقیم از جیب مردم جامعه کسر می‌گردد.

بعد از درک کردن اهمیت وجود درآمد مالیاتی برای دولت و تحلیل انواع این درآمدها، باید توجه ویژه‌ای به اهمیت نظارت بر جمع‌آوری این منبع درآمد دولت به خرج بدهیم. در انتهای هر سال، دولت اقدامات لازم را برای نوشتن قانون بودجه انجام می‌دهد که، در آن به ارائه هزینه‌ها و درآمدهایش در سال آینده می‌پردازد.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

داشتن برآوردی دقیق از میزان درآمدها و هزینه‌های دولت، برای کاهش اتلاف منابع و بهینه کردن عملکرد دولت الزامی است. درآمد مالیاتی، از جمله درآمدهایی است که دولت آن را برآورد می‌کند. انجام این کار، کمک مؤثری به عملکرد اقتصادی دولت می‌کند. مثلاٌ، سازمان امور مالیاتی، در قالب گزارشی هر ماهه اقدامات لازم را برای ارائه مالیات گرفته شده انجام می‌دهد.

از طریق انجام مقایسه‌ای بین مالیات برآورده و ستانده شده می‌توان به میزان موفقیت دولت در امر مالیات‌ستانی و برآورد میزان مالیات پی برد. مالیات بر ارزش افزوده را می‌توان مهم‌ترین پایه مالیاتی در بین دیگر انواع مالیات‌های غیر مستقیم به شمار آورد. براساس برآورد دولت از این پایه مالیاتی، میزان مالیات غیر مستقیم در سال جاری نزدیک به 95 هزار میلیارد برای شش ماهه اول سال جاری بوده که، دولت 86 هزار میلیارد از آن را وصل کرده است.

به عبارت دیگر، میزان تحقق مالیات بر ارزش افزوده در کشور بیشتر از 91 درصد اعلام شده است. درآمد حاصل از 1 درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده، از دیگر مالیات‌های مهم دیگری است که، نمی‌توان از سهم درآمدی بالای آن در انواع مالیات‌های غیر مستقیم غافل شد. این نوع از مالیات برای بخش سلامت کشور صرف می‌گردد. دولت پیش‌بینی کرده بود که، از این راه 24.2 هزار میلیارد تومان درآمد دارد که، 54 درصد از آن محقق شده است.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید