2024-05-20 07:04:42

آیا خرید ارز سهمیه‌ای سودآور است؟ | پارمیس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
آیا خرید ارز سهمیه‌ای سودآور است؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در سال گذشته، شاهد رونق اجاره کارت‌های ملی در بازار دلار بوده و فروشندگان و خریداران سود زیادی را از خریدن دلار سهمیه‌ای بدست می‌آوردند. ولی، آیا خرید دلار سهمیه‌ای هنوز هم سود زیادی را نصیب فرد می‌کند؟ از سال قبل تاکنون، تغییراتی در شرایط خرید دلار سهمیه‌ای ایجاد شده است. به این معنا که، خریداران دیگر امکان خرید دلار سهمیه‌ای را از طریق مراجعه کردن به صرافی نداشته و برای تهیه آن باید حساب ارزی باز کنید.

سابق بر این، سهمیه ارزی هر یک از افراد در کشور، به شکل دلار واریز می‌گردید. ولی، در حال حاضر، در قالب یورو به افراد داده می‌شود. هر شخص، امکان خرید 2000 یورو ارز دولتی را دارد. نکته مهم اینکه، قیمت یورو در بازار سهمیه‌ای و آزاد با یکدیگر فرق دارد.

شاید ابتدا تصور کنید که، با خرید یوروی سهمیه‌ای سودی معادل 18 میلیون تومان را از آن خود می‌کنید. ولی، باید بگوییم که، تهیه ارز سهمیه‌ای با سهمیه‌هایی همراه است که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم. هر فرد، برای خرید ارز سهمیه‌ای موظف به بلوکه کردن مبلغی معادل پنج میلیون و 300 هزار تومان در بانک است.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

به این معنا که، خریدار، امکان دسترس به قسمتی از سود خود تا 6 ماه را نداشته و نمی‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن این مبلغ را دریافت کند. بعلاوه، برای خریدن ارز سهمیه‌ای باید شش میلیون هزینه و کارمزد (یعنی 4 میلیون کارمزد بانک و 2 میلیون کارمزد صرافی) پرداخت کنید. در نتیجه، مبلغ 7 میلیون تومان، تنها سودی است که از خرید ارز سهمیه‌ای عاید شما می‌شود.

اما خبر بد اینکه، در صورت خرید ارز سهمیه‌ای، احتمال دارد یارانه شما هم قطع شود. چهارصد هزار تومان یارانه، برای سه دهک اول جامعه واریز می‌گردد که، جمع آن 5 میلیون تومان در سال است. شش دهک دیگر نیز مجموعاٌ سه و نیم میلیون تومان یارانه می‌گیرند. یعنی با فرض قطع شدن یارانه این اشخاص با خریدن ارز سهمیه‌ای، این کار با سودی معادل 2 تا 3 میلیون برای خریداران همراه است. از این جهت، در حال حاضر افراد زیادی به این موضوع پی برده‌اند که، با خرید دلار سهمیه‌ای سودی نبرده و باید از انجام این کار اجتناب کنند.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها
زیر سیستم‌های یکپارچه استار

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید