2024-05-20 09:00:17

آیا ترازنامه بانک ها تغییر کرد؟ | پارمیس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
آیا ترازنامه بانک ها تغییر کرد؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

برای اطلاع از نحوه عملکرد بانک‌ها، در ابتدا باید اقداماتی را برای بررسی ترازنامه آن‌ها انجام داد. جهت انجام دادن این کار باید اقلام ترازنامه را شناسایی کرد. از ترازنامه تحت عنوان گزارشی یاد می‌شود که، نشان دهنده اوضاع مالی یک مؤسسه در تاریخی مشخص است. به جز ترازنامه، شاهد وجود دو نوع دیگر از صورت‌های مالی برای هر یک از مؤسسات هستیم که، جهت تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اسناد، در بین مردم تحت عنوان صورت‌حساب گردش و سود و زیان شناخته می‌شوند.

ترازنامه بانک‌ها، فهرستی از حقوق صاحبان سرمایه، بدهی‌ها و دارایی‌ها را شامل شده و با توجه به نام آن می‌توان به این موضوع پی برد که، تراز بودن این فهرست الزامی است. در حقیقت، مجموع بدهی‌های یک بانک به اضافه سرمایه آن الزاماٌ باید معادل تمامی دارایی‌هایش باشد. در صورت اختلاف یک طرف از ترازنامه یک بانک با طرف دیگر آن، ناترازی بانک حتمی است.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

از طرفی، صورت سود و زیان نیز مواردی از جمله صورت وجوه نقد، هزینه‌ها و درآمدها را در برمی‌گیرد. بانک‌ها، به‌وسیله انتشار و استقراض سپرده‌ها و دیگر انواع بدهی‌ها، وجه مورد نیاز خود را تأمین می‌کند. آن‌ها این وجوه را جهت ایجاد کردن انواع دارایی‌ها همچون وام و اوراق بهادار استفاده می‌کنند. بهترین نرم افزار حسابداری

در کشورهایی که، در آن‌ها خبری از ربا در نظام بانکداری نیست، بانک‌ها برای کسب سود از بهره و دیگر مخارج پرداختی جهت بدهی‌ها، دارایی‌های نگهداری شده به شکل اوراق بهادار و اختلاف بهره دریافتی از بابت وام‌های پرداخت شده استفاده می‌کنند. در کشورهای دارای نظام بانکداری مبتنی بر شریعت، به حدود شرعی و محدودیت‌ها نیز توجه شده و کسب سود بانکی با توجه به عقود اسلامی صورت می‌گیرد.

 از میان مهم‌ترین عقود اسلامی می‌توان از خرید دین، مساقات، مزارعه، جعاله، اجاره به شرط تملیک، معاملات سلف، فروش اقساطی، مشارکت حقوقی و مدنی، مضاربه و قرض‌الحسنه اشاره کرد. با توجه به شرایط، امکان استفاده از این موارد وجود دارد.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها
زیر سیستم‌های یکپارچه استار

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید