2024-05-10 02:43:30

ارزش خالص دارایی (NAV) چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
ارزش خالص دارایی (NAV) چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

یکی از موضوعاتی که سرمایه‌گذاران در هنگام سرمایه‌گذاری به آن دقت ویژه‌ دارند، بررسی توانایی منبعی است که قرار است در آن سرمایه‌گذاری انجام شود. یکی از شاخص‌های مهم محاسبه ارزش خالص دارایی است، که به دلایلی که پارمیس در این مقاله به آن‌ها خواهد پرداخت از اهمیت و دقت بالایی برخوردار است.

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) به ارزش خالص یک واحد تجاری یا حقوق صاحبان سهام اشاره دارد که با کم کردن ارزش کل دارایی های آن از ارزش کل بدهی های آن به دست می آید. سرمایه‌گذاران، معامله‌گران، مدیران و کسب‌وکارهای می‌توانند از محاسبه‌گر ارزش خالص دارایی برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید استفاده کنند و تعیین کنند که آیا یک سرمایه‌ بیش از ارزش یا کمتر ارزش واقعی آن ارزش‌گذاری شده است؛ و همچنین بررسی شود، چگونه بر بازده کل پرتفوی تأثیر می‌گذارد. برای NAV، دارایی‌ها هر چیزی است که به سرمایه گذاری پولی مربوط می‌شود. 

ارزش خالص دارایی (NAV) برای هر واحد تجاری می‌تواند اعمال شود. تفاوت دارایی و بدهی ارزش خالص دارایی را به ما نشان می‌دهد و چنان چه شرکت سهامی باشد تفاوت داریی بر بدهی را تقسیم بر تعداد سهام موجود می‌کنیم، که در واقع ارزش خالص داریی به ازای هر سهم به دست می‌آید.  این محاسبه‌گر به سرمایه گذاران کمک می کند، تا بازده سرمایه گذاری خود را تا پایان روز معاملاتی تعیین کنند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد و نرم افزار حسابداری تولیدی و نرم افزار erp و سامانه مودیان و نرم افزار حسابداری 

استفاده از NAV در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک

یکی از کاربردهای NAV در ارزش گذاری و قیمت‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual Funds) است به دلیل آن که ممکن است تعدادی از خواندگان با این صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا نباشند ابتدا به تعریف این صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبلغ‌های کم را از سرمایه‌گذاران جمع می‌کند و این سرمایه‌های جمع شده را به صورت حرفه‌ی در حوزه‌های مختلفی چون سازمان بورس و اوراق بهادار و غیره سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط تعداد از معامله‌گران و تحلیل‌گران حرفه‌ی مدیریت می‌شود تا بتوانند ریسک را کنترل و بازده مطلوبی را به دست آورند.

در کل اشخاصی که با این صندوق‌ها آشنایی ندارند، برای سرمایه‌گذاری در بورص ماه‌ها آموزش می‌بینند و ساعت‌ها به مانیتور تحلیل و  بررسی سهام شرکتها نگاه می‌کنند و در نهایت تصمیمی که برای خرید یا فروش سهام می‌گیرند، مشخص نیست چه دست‌آوردی داشته باشد.

همانطور که مشخص است محاسبه‌گر NAV در ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از کاربرد بیشتری برخوردار است. در واقع ارزش خالص دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیانگر ارزش هر واحد سهم صندوق است. در اکثر موارد NAV به ارزش دفتری آن کسب و کار نزدیک و یا برار است. بنابر پبش‌بینی‌هایی که صورت می‌گیرد، اگر امید بر این باشد که شرکت رشد بالایی خواهد داست، ارزش آن بیشتر از آن چه NAV  نشان می‌دهد، خواهد بود. در کل افراد برای پیدا کردن سرمایه‌گذاری زیر قیمت یا بالاتر قیمت شرکت نسبت به ارزش بازار را مقایسه کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند.

برای مثال فرض کنید که شرکت سرمایه‌گذاری الفا در بازار سهام داری NAV  برابر با 1200 تومان به ازای هر سهم است، سهم این شرکت در حال حاضر با قیمت 1000 تومان معامله می‌گردد. بنابر این اگر شخصی سهام شرکت الفا را به قیمت کنونی (1200) خریداری کند و در زمانی که قیمت فروش نزدیک به NAV  و یا بیشتر است (یعنی برابر 1200 یا بیشتر) به فروش برساند، از این عمل سود کسب می‌کند. اما اگر قیمت این سهم 1400 بشود، خریدن آن ریسکی بوده و توصیه نمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار انبار و نرم افزار CRM و نرم افزار حسابداری شرکتی

محاسبه NAV چگونه است؟

محاسبه NAV چگونه است؟

برای محاسبه ارزش خالص دارایی یک تجارت با توجه به نوع شرکت و NAV  که می‌خواهند از آن آگاه باشند؛ مثلا NAV  کلی را می‌خواهند، یا هر سهام را و غیره. در زیر به نحوه محاسبه‌ی آن‌‎ها خواهیم پرداخت:

  • مورد اول: همان طور که قبلا بیان کردیم برای به دست آوردن NAV نیاز به داشتن مجموع کل دارایی‌ها و بدهی‌ها داریم. زمانی که ارزش کل دارایی‌های موسسه مورد نظر را از ارزش کل بدهی‌های شرکت کم می‌کنیم، ارزش خالص دارایی موسسه مورد نظر به دست می‌آید.
  • مورد دوم: محاسبه ارزش خالص دارایی‌ به ازای هر سهم یا هر واحد صندوق: برای آن که بتوانیم خالص ارزش هر سهم یا واحد سرمایه‌گذاری که در صندوق صورت گرفته است را به دست بیاوریم از ارزش خالص دارایی به ازای هر سهم استفاده می‌کنیم که مانند فرمول زیر است:

محاسبه ارزش خالص دارایی به ازای هر سهم یا هر واحد صندوق

  • مورد سوم: یکی از دلایل استفاده شرکتهای سرمایه‌گذاری از خالص ارزش دارایی در تخمین ارزش خود، کارا و مفید نبودن ارزشگذاریهایی مانند P/E (این نسبت به این معناست که سرمایه‌گذار باید چقدر پرداختی داشته باشد تا بتواند یک ریال از سود شرکت را داشته باشد.) است. دلیل کارا نبودن نسبت P/E آن است که، به صورت دقیق و مشخصی نمی‌توان محاسبه کرد که یک شرکت سرمایه‌گذاری در یک دوره مالی، چقدر سود کسب کرده، و چه مقدار از آن سود را به صورت نقدی میان سهامداران تقسیم کرده است. برای همین است که روش NAV برای شرکتهای سرمایه‌گذاری کاربردی‌تر است. روشی که در ایران در شرکتهای سرمایه‌گذاری برای حساب کردن NAV استفاده می‌شود به صورت زیر است:

خالص ارزش دارایی

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

چرا NAV برای صندوق های سرمایه‌گذاری دارای اهمیت است؟

چرا NAV برای صندوق های سرمایه‌گذاری دارای اهمیت است؟

آگاهی داشتن از ارزش خالص دارایی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا می‌تواند، یکی از فاکتورهای مهم و با دقت بالا در ارزیابی عملکرد صندوق‌ها باشد. بنابراین آگاهی سرمایه‌گذاران از NAV صندوق‌ها به آنها در خرید واحدهای سرمایه‌گذاری کمک می‌کند، و این خرید آنها را در دارایی صندوق شریک می‌کند، از این رو آگاه بودن از ارزش دارایی‌های صندوق‌هایشان اهمیت زیادی دارد.

باید به این نکته نیز توجه داشت که ارزش دارایی‌های افراد سرمایه‌گذار با توجه به شرایط بازار همواره در حال نوسان و تغییر است. میدانیم که قسمتی از دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مربوط به سهام شرکت‌ها است، که با نوسان روزانه سهام، کاهش و یا افزایش پیدا می‌کنند. و همچنین به این نکته باید توجه داشت که سود سهام شرکتهای سهامی که تقسیم شده است به منابع صندوق اضافه می‌شود و این امر باعث افزایش ارزش دارایی‌ها و همچنین ارزش واحدهای خریداری شده می‌شود. با توجه با مطالب گفته شده، خالص ارزش هر واحد از صندوق‌ها در انتهای هر روز و با توجه به آخرین قیمت دارایی محاسبه می‌شود و از طریق سایت اختصاصی صندوق نمایش داده می‌شود.

باید بدانید: نرم افزار حسابداری فروشگاهی و نرم افزار پخش مویرگی و پایانه فروشگاهی

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چند نوع NAV وجود دارد ؟

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چند نوع NAV وجود دارد ؟

1 . NAV صدور

2 . NAV ابطال

NAV صدور چیست؟

هنگامی که سرمایه‌گذاران برای خرید واحدهای جدید خود مبلغی را به صندوق پرداخت می‌کنند، به آن NAV صدور می‌گویند. و چون برای خرید باید مبلغی بابت هزینه کارمزد پرداخت گردد، از این رو  NAV صدور از NAV هر واحد کمی بیشتر است.

NAV ابطال چیست؟

هر زمان که سرمایه‌گذار به هر دلیلی تصمیم بگیرد که واحدهایش را بفروشد، آن واحد‌هایی که قصد فروششان را دارد با NAV ابطال یا همان قیمت فروش هر واحد محاسبه می‌شوند. NAV ابطال معمولا کمتر یا مساوی NAV هر واحد خواهد بود. زیرا در زمان ابطال قیمت هر واحد، با کسر هزینه‌های مربوط به معاملات، یعنی هزینه‌های کارمزد و معاملات فروش تعیین می‌گردد.

اهمیت خالص ارزش دارایی (NET ASSET VALUE) چیست؟

ارزش خالص دارایی به معامله گران کمک می کند تا نقطه لنگر (جایی که سرمایه‌گذاری باید انجام شود) را شناسایی کنند. در شکل زیر مزایای خالص ارزش دارایی آماده است و این که چگونه به معامله‌گران کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاری درستی انجام دهند.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار بهای تمام شده و نرم افزار دریافت و پرداخت و نرم افزار حسابداری بازرگانی

اهمیت خالص ارزش دارایی (NET ASSET VALUE) چیست؟

سخن پایانی

پارمیس در این مقاله سعی داشت تا توضیح کاملی در مورد NAV که به چه معناست، چگونه محاسبه میشود. و همچنین صندوق های سرمایه‌گذاری و نحوه حساب کردن ارزش خالص هر واحد صندوق و غیره بپردازد.

باید حتما مطالعه کنید: نرم افزار حسابدرای چند ارزی و مالیات چیست؟ و erp چیست؟

سوالات متداول

چگونه ارزش خالص دارایی را محاسبه کنیم؟

فرمول محاسبه NAV برای یک تجارت به صورت زیر است: NAV = دارایی ها - بدهی ها

ارزش خالص دارایی به چه معناست؟

ارزش خالص دارایی (NAV) یک کسب و کار یا حقوق صاحبان سهام با کم کردن ارزش کل دارایی های آن از ارزش کل بدهی های آن به دست می‌آید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید