2024-04-29 12:40:02

تشویق مالیاتی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
تشویق مالیاتی چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

مالیات، این کلمه را زمانی که صاحبان کسب و کار می‌شنوند معمولا اخم می‌کنند! چون مالیات چیزی نیست که بتوان از آن فرار کرد، و برای سرپا نگه داشتن کسب و کار و بسته نشدن درهای آن باید مالیات پرداخت شود. مقدار مالیاتی را کسب و کارها به اداره مالیات می‌پردازند به عوامل مختلفی چون، نوع کسب و کار، میزان درآمد و غیره بستگی دارد. اما خوشبختانه نوری در افق مالیاتی در حال تابش است!، به نام تشویق مالیاتی (Tax Incentives)؛ پارمیس در این مقاله تلاش دارد که به موضوع مشوقهای مالیاتی، ماده‌های قانونی آن کدام هستند، مزایا و معایب این مشوقها و تفاوت آن با معافیت مالیاتی بپردازد.

چه کسانی باید مالیات را پرداخت کنند؟

چه کسانی باید مالیات را پرداخت کنند؟

همان طور که بیشتر ما می‌دانیم، مالیات بخشی از درآمدهای جامعه و یا سود حاصل از فعالیت اقتصادی است که دولت آن را از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌کند، چرا که امکانات، شرایط و ابزار مورد نیاز برای دستیابی به این درآمدها و سودها را فراهم کرده است.

بر اساس قوانین مالیاتی ایران مشمولین یا همان مودیان مالیاتی شامل:

  • تمام افرادی که در ایران زندگی می‌کنند و به واسطه شغل، حرفه، هنر و غیره درآمدی را کسب می‌کنند باید بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.
  • تمام اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی که در ایران ملک داشته باشند.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی که علاوه بر خارج از ایران در ایران نیز کسب درآمد می‌کنند وظیفه دارند بخشی از درآمد خود را به دولت بپردازند.
  • همچنین افرادی که دستگاه‌های کارتخوان دارند و مبلغ تراکنش و تعداد تراکنش آنها از میزان تعیین شده بیشتر شود.
  • افرادی که خانه و ماشین لاکچری دارند(در قانون میزان قیمت خانه و ماشین لاکچری بودن آن را مشخص می‌کند)
خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

تشویق مالیاتی چیست؟

اشخاصی که در پرداخت مالیاتهای کسب و کار خود دقت داشته و خوش حسابی کرده‌اند، پس از طی شدن چند سال، طبق قانون مالیات کشور به آنها جایزه‌ی تعلق می‌گیرد که به مشوقهای مالیاتی معروفند. دلیل آن که دولت برای افراد خوش حساب این مزایا را در نظر می‌گیرد، آن است که فرد تشویق شود، و دیگران نیز انگیزه بگیرند که در پرداخت مالیات خود خوش حساب باشند. انواع تشویق‌های مالیاتی وجود دارد اما همه آنها حول محور کاهش میزان مالیات پرداختی می‌گردند. این نکته نیز باید گفته شود که کسانی که در پرداخت مالیات کوتاهی کنند، مثلا مالیات خود را دیر پرداخت کنند، در صورتهای مالی دست ببرند تا مالیات کمتری پرداخت کنند و غیره؛ دولت جریمه‌های مالی سنگینی را در نظر گرفته است.

قوانین مربوط به تشویقات مالیاتی چیست؟

قوانین مربوط به تشویقات مالیاتی چیست؟

در قانون مالیاتهای مستقیم – باب چهارم در مقررات مختلفه – فصل هفتم : تشویقات و جرایم مالیاتی (ماده قانون 189 تا 202)؛ ماده قانون‌های مربوط به تشویق‌های مالیاتی و جرائم مالیاتی آورده شده است. در زیر به قوانین مربوط به تشویقهای مالیاتی خواهیم پرداخت:

ماده 189 قانون مالیاتهای مستقیم: در این ماده قانونی آمده است که چنانچه شخص حقیقی یا حقوقی به مدت سه سال پشت سر هم، صورت وضعیت مالی و صورت سود و زیان و همچنین دفاتر و مدارک آنها پذیرفته شده باشد و مالیات مربوط به هر سال در همان سال، بدون مراجعه به هئیت‌های حل اختلاف مالیاتی، پرداخت شده باشند، برابر 5% مالیات سه سال و همچنین مزایای ماده 190 به عنوان جایزه خوش حسابی از پرداخت مالیات به مبلغ جایزه معاف خواهند بود.

ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم: در این ماده آمده است که چنان که مالیات عملکرد در هر سال مالی قبل از آن که زمان سررسید آن فرا برسد به صورت علی‌الحساب پرداخت شود، برابر با 1% مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا زمان سررسید از مالیات مقرر شده کم می‌گردد. امان چنانچه پرداخت مالیات به بعد از زمان سررسید بینجامد، جریمه‌ی معادل 2.5% به ازای هر ماه را مشمول خواهد بود.

معافیت مالیاتی را با تشویق مالیاتی اشتباه نگیرید!

معافیت مالیاتی را با تشویق مالیاتی اشتباه نگیرید!

ممکن است بعضی‌ها معافیت مالیاتی را با تشویق مالیاتی اشتباه بگیرند اما این دو کاملا با همدیگر متفاوت هستند. معافیت مالیاتی که شامل ماده 132 تا 146 قانون مالیاتهای مستقیم است، مربوط به شغلهای خاصی مانند کشاورزی، صیاد و غیره می‌باشد و تمام افراد از آن بهره نمی‌برند. اما در تشویق مالیاتی تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت ضوابطی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها

مزایای مشوق‌‌های مالیاتی چیست؟ 

مزایای مشوق‌‌های مالیاتی چیست؟ 

مشوق های مالیاتی اگر به درستی طراحی و اجرا شود، ابزار مفیدی برای جذب سرمایه گذاری است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که مشوق‌های مالیاتی در صورتی توجیه پذیرند که ناکارآمدی بازار را اصلاح کنند یا اثرات خارجی مثبت ایجاد کنند. معمولا دولتها مشوقهای مالیاتی را به سایر اقدامات، جهت وصول مالیات از مودیان ترجیح می‌دهند، زیرا بدون شک بسیار آسان‌تر است که قوانینی جهت مزایای مالیاتی وجود داشته باشد تا بخواهند به اصلاح نواقص در سیستم مالیاتی بپردازند. 

علاوه بر این، مشوق‌های مالیاتی مانند برخی از گزینه‌های جایگزین، مانند اعطای کمک‌های بلاعوض به سرمایه‌گذاران، نیازی به هزینه‌کردن وجوه از سوی دولت ندارند. اگرچه مشوق‌های مالیاتی و کمک‌های نقدی ممکن است از نظر هزینه اقتصادی برای دولت‌ها مشابه باشند، اما به دلایل سیاسی، ارائه مزایای مالیاتی آسان‌تر از ارائه واقعی وجوه به سرمایه‌گذاران است.

از جمله مزایای دیگری که معافیتهای مالیاتی می‌تواند داشته باشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی می‌تواند، مزایای قابل توجهی به همراه داشته باشد که برخی از آنها به راحتی قابل اندازه گیری نیستند. یک برنامه مشوق مالیاتی هدفمند ممکن است در جذب پروژه های خاص یا انواع خاصی از سرمایه گذاران با هزینه‌های معقول در مقایسه با مزایای دریافتی موفق باشد. و این نکته را نیز باید مدنظر قرار دهیم که سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌توانند فوایدی از  جمله افزایش سرمایه، انتقال دانش و فناوری، افزایش اشتغال و کمک به بهبود شرایط در مناطق کمتر توسعه یافته داشته باشند.

معایب مشوق‌های مالیاتی چیست؟

معایب مشوق‌های مالیاتی چیست؟

قبل از این که بحث معایب را آغاز کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که در این قسمت ما از دید دولت به موضوع نگاه خواهیم کرد. یعنی هزینه و مشکلاتی که این مشوق‌ها مالیاتی می‌تواند برای دولت داشته باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دولت برای اجرای قوانین مربوط به تشویق‌های مالیاتی باید هزینه‌ بپردازد؛ که این هزینه شامل بررسی شرکتها و کسب و کارهایی است که از این مشوق‌ها استفاده کردن، و اداره دارایی در ابتدا باید بررسی کند، که آیا شخص حقیقی و یا حقوقی که از این قوانین برای کاهش مالیات خود استفاده کرده واجد شرایط است و در مرحله بعدی باید بررسی کند که میزان مالیاتی را که کاهش داده است با قوانین تشویقی انطباق دارد یا نه.

زیر سیستم‌های یکپارچه استار

سخن پایانی

پارمیس در این مقاله سعی کرد به این موضوع بپردازد که مشوقهای مالیاتی چیست، ماده‌های قانونی آن کدام هستند، مزایا و معایب این مشوقها چیست و تفاوت آن با معافیت مالیاتی چیست.

سوالات متداول

تشویق مالیاتی چیست؟

اشخاصی که در پرداخت مالیاتهای کسب و کار خود دقت داشته و خوش حسابی کرده‌اند، طبق قانون مالیات کشور به آنها جایزه‌ی تعلق می‌گیرد که به مشوقهای مالیاتی معروفند. دلیل آن که دولت برای افراد خوش حساب این مزایا را در نظر می‌گیرد، آن است که فرد تشویق شود، و دیگران نیز انگیزه بگیرند که در پرداخت مالیات خود خوش حساب باشند. انواع تشویق‌های مالیاتی وجود دارد اما همه آنها حول محور کاهش میزان مالیات پرداختی می‌گردند.

تفاوت معافیت مالیاتی با مشوقهای مالیاتی چیست؟

مالیاتی که شامل ماده 132 تا 146 قانون مالیاتهای مستقیم است، مربوط به شغلهای خاصی مانند کشاورزی، صیاد و غیره می‌باشد و تمام افراد از آن بهره نمی‌برند. اما در تشویق مالیاتی تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت ضوابطی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید