2024-05-09 19:13:32

تاثیر اینترنت اشیا در حسابداری 

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

تاثیر اینترنت اشیا در حسابداری سطح دیگری از ارتباطات را به ارمغان می‌آورد. نرم افزار حسابداری تحت وب اینترنت اشیا را اینگونه تعریف می‌کند: «سیستمی از دستگاه‌های به هم پیوسته که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و داده‌ها را با استفاده از اینترنت، بدون هیچ گونه مداخله یا تعامل انسانی مبادله می‌کنند». همچنین اینترنت اشیا (IoT) که به آن «اینترنت چیزها» نیز گفته می‌شود، به میلیاردها دستگاه اشاره می‌شود که در تمام جهان قرار دارند و به اینترنت متصل هستند، داده‌ها را گردآوری می‌کنند و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. به لطف تراشه‌های ریز کامپیوتری و وجود «شبکه‌های بی‌سیم» (Wireless Networks)  همه جا و همه وقت، این امکان وجود دارد که همه «چیز» از یک قرص کوچک گرفته تا یک هواپیمای بسیار بزرگ به اینترنت متصل و به بخشی از اینترنت اشیا مبدل شود.

اینترنت اشیا چگونه بر حسابداری تأثیر می گذارد؟ 

اینترنت اشیا چگونه بر حسابداری تأثیر می گذارد؟ 

صنعت حسابداری به شدت تحت تاثیر افزایش نفوذ اینترنت اشیا قرار گرفته است. در واقع، انجمن حسابداران عمومی گواهی‌شده آمریکا (AICPA) می‌گوید که «اینترنت اشیا این پتانسیل را دارد که شیوه جمع‌آوری داده‌ها را متحول کند، و در این فرآیند، بسیاری از جنبه‌های حسابداری و حسابرسی را متحول کند». در اینجا به 3 روش اشاره می‌شود: 

مدیریت افزایش حجم داده ها 

اینترنت اشیا منابع داده های معاملاتی را که به سیستم‌های حسابداری مختلف سرازیر می‌شوند، تغییر می‌دهد. این بدان معنی است که هجوم بیشتری از داده‌ها وجود خواهد داشت که باید در سیستم‌ گزارش دهی گنجانده شوند. اکثر این داده‌ها نیز بلافاصله ارائه می‌شوند و روی داشبوردهایی که به تصمیم گیری و برنامه ریزی کمک می‌کنند، نمایش داده می‌شوند. این امر راه را برای اتوماسیون و برای کمک به پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها هموار می‌کند. 

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد و نرم افزار انبار و نرم افزار CRM

مشاور متخصص 

اخیراً نقش حسابدار از ارائه خدمات دستی به مشاوره تخصصی در مورد مسائل مالی مانند برنامه ریزی مالیاتی، مدیریت مالی و تجزیه و تحلیل تغییر کرده است. اینترنت اشیا حسابداران را در موقعیت قوی تری برای ارائه مشاوره و مشاهده فعالیت‌های مالی مشتریان قرار می‌دهد. این داده‌ها به حسابداران کمک می‌کند تا درک بهتری از مشتری داشته باشند و در نتیجه مشاوره بهتری ارائه دهند. 

صلاحیت‌ های حرفه‌ای 

ظهور اینترنت اشیا به این معنی است که بیشتر حسابداران باید بیشتر در زمینه فناوری اطلاعات کسب کنند. اینترنت اشیا حسابداری را به فناوری اطلاعات نزدیک‌تر می‌کند و متخصصان هر دو حوزه باید برای تعیین نوع داده‌ها و نحوه جمع‌آوری با یکدیگر همکاری کنند. انتظار می‌رود حسابدار عمومی گواهی‌شده (CPA) به مشتریان خود پیشنهاد می‌کند تا در مورد نحوه طراحی مجدد سیستم‌های خود برای تطبیق با اینترنت اشیا فعال باشند. 

اینترنت اشیا و حسابداری 

با افزایش چشمگیر اینترنت اشیا در حسابداری و دسترسی آن‌ها به داده‌ها می‌توان به شرکت‌ها کمک کرد تا تصمیمات بهتری‌ بگیرند و افراد و دارایی های آن‌ها را بهتر مدیریت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند استراتژی‌ و مدل‌های تجاری کاملاً جدیدی را بنا کنند.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

ترکیب قدرتمند اینترنت اشیا در حسابداری 

ترکیب قدرتمند اینترنت اشیا در حسابداری 

اینترنت اشیا (IoT) و حسابداری هر دو به ما کمک می‌کنند تا کسب و کارها را از راه دور مدیریت کنیم. با استفاده از ابزار اینترنت اشیا در حسابداری، لازم نیست به صورت فیزیکی حضور داشته باشیم تا در جریان محصولات کارخانه یا هزینه های آن‌ها باشيم. اینترنت اشیا در حسابداری این پتانسیل را دارد که شرکت‌ها را قوی‌تر و کارآیی آن‌ها را موثرتر کند. در حقیقت با تئوری می‌توانیم افراد را مدیریت کنيم، دارایی‌ها و ریسک‌ها را بهبود بخشیم، تصمیمات بهتری بگیریم و عملکرد آینده شرکت را بهتر پیش‌بینی کنیم. 

می‌توان گفت که اینترنت اشیا در حسابداری فرصتی برای پیشرفت در مدیریت حسابداری است، ولی با این حال، نگرانی‌های قابل توجهی در مورد استفاده اخلاقی از داده ها و اطلاعات موجود وجود دارد. عوامل مخرب می‌توانند به زیرساخت‌های حیاتی یک شرکت آسیب بزنند. در حقیقت آنچه که از راه دور قابل مدیریت باشد می‌تواند از راه دور هم مورد حمله قرار گیرد.

اینترنت اشیا در حسابداری چیست؟

اینترنت اشیا در حسابداری چیست؟ 

اینترنت اشیا در حسابداری شامل قدرت محاسباتی و حسگرهای قرار داده شده در دستگاه‌های الکترونيکي روزمره است که می‌توانند با یکدیگر و یا با رایانه‌های متمرکز در شرکت ارتباط برقرار کنند. این فناوری اتوماسیون، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری شرکت‌ها بر اساس داده‌ها را بهبود می‌بخشد. عملکرد مؤثر اینترنت اشیا در حسابداری بستگی به رابط بین شرکت‌ها و مؤسسات مختلفی است که از آن استفاده می‌کنند. واضح است که شرکت‌ها نیاز دارند برنامه‌های دقیقی از اینترنت اشیا در حسابداری برای مدیریت شرکت خود ایجاد کنند. 

فناوری های موجود در اینترنت اشیا 

فناوری‌هایی که می توانند در اشیایی مانند ماشین‌های صنعتی و محصولات مصرفی ادغام شوند عبارتند از: 

  • سنسورها
  • دوربین‌های فیلمبرداری
  • محرک‌هایی که می‌توانند مکانیزمی را حرکت یا کنترل کنند 
  • فرستنده و گیرنده‌ای که امکان پخش و دریافت پیام و داده‌ها را فراهم می‌کند
  • همچنين تراشه‌های رایانه‌ای که پردازش داده‌ها را در دستگاه امکان‌پذیر می‌کنند

برای شکل‌گیری اینترنت اشیا، این فناوری‌ها به ابزاری برای اتصال به یکدیگر و یا به سرورهای خصوصی نیاز دارند. نرم افزاری که هم در فضای ابری و هم برای تجزیه و تحلیل و عمل بر روی داده‌های اینترنت اشیا استفاده می‌شود را نیز می توان بخشی از زیرساخت فنی اینترنت اشیا در نظر گرفت. 

حتما مطالعه کنید: نرم افزار تولیدی و نرم افزار پخش مویرگی و نرم افزار شرکتی

کاربرد های اینترنت اشیا در حسابداری 

کاربرد های اینترنت اشیا در حسابداری 

به طور کلی اینترنت اشیا می‌تواند نقش مهمی در پایداری، بهبود زندگی مردم و افزایش بهره وری و رشد اقتصادی داشته باشد. بسیاری از آن‌ها مبتنی بر بهبود کیفیت داده‌ها هستند که اینترنت اشیا ارائه می‌کند. 

  • پردازش تراکنش دقیق تر و خودکارتر 
  • ردیابی دارایی بهتر 
  • بررسی خودکار سهام 
  • بهبود استفاده از دارایی 

اما شرکت‌ها از داده‌های اینترنت اشیا به روش‌های دیگری نیز استفاده می‌کردند تا مدیریت بهتری بر هزینه‌ها، درآمدها، ریسک‌ها و افراد فراهم کنند. کاربردهای مختلف اینترنت اشیا به وضوح استراتژی‌های جدید و مدل‌های تجاری جدید را امکان‌پذیر می‌سازد.

چالش های اینترنت اشیا در حسابداری 

چالش های اینترنت اشیا در حسابداری 

رشد سریع اینترنت اشیا چالش‌های متعددی را به همراه دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها امنیت و حریم خصوصی باشد. اینترنت اشیا خطرات حملات هک را بر روی زیرساخت‌ها ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به آسیب‌های قابل توجهی شود. زیرساخت‌های بهداشت، انرژی و حمل‌ونقل همیشه در برابر حملات آسیب‌پذیر بوده‌اند، اما اکنون بازیگران بدخواه دیگری در زمینه حسابداری ظهور کرده که نیازی به حضور فیزیکی ندارند و دامنه و مقیاس بالقوه حملاتی با درجه بسیار بالا ایجاد می‌کنند. 

اینترنت اشیا در حسابداری همچنین داده‌های شخصی جمع آوری شده را که می تواند با سایر داده‌های شخصی در رسانه‌های اجتماعی مرتبط باشد را گسترش دهد. افرادی که به چنین داده‌هایی دسترسی دارند، می‌توانند به طور قانونی یا غیرقانونی از آن سوء استفاده کنند، به عنوان مثال با ارتکاب سرقت هویت، افشای مسائل خصوصی، نظارت‌های نامناسب و محدود کردن آزادی افراد. مقابله با این چالش‌ها باید از اولویت اولیه حرفه حسابداری باشد و با تکیه بر مبانی اخلاقی و وظایف عمومی خود باید نقش مهمی را ایفا کند.

باید مطالعه کنید: نرم افزار فروشگاهی و پایانه فروشگاهی و نرم افزار دریافت و پرداخت

جمع بندی

بنابراین در این مقاله از پارمیس به این نتیجه رسیدیم که اینترنت اشیا یا IOT، سیستمی از دستگاه‌های محاسباتی مرتبط با یکدیگر، با ماشین‌های مکانیکی و دیجیتالی، با اشیا یا حیوانات یا افراد هستند که با شناسه‌های منحصر به فرد UID توانایی انتقال داده‌ها از طریق شبکه را بدون نیاز به ارتباط بین انسان با انسان یا انسان با ماشین را دارند. اینترنت اشیا می‌تواند انسانی باشد که در بافت پایین قلب خود از یک چیپ نمایشگر برای نشان دادن وضعیت قلب خود استفاده کرده باشد یا خودرویی باشد که دارای حسگرهای داخلی برای هشدار به راننده در صورت پایین آمدن فشار باد لاستیک‌ها یا هر چیز غیر طبیعی دیگری باشد. به طور کل هر شی که قابلیت استفاده از پروتکل IP و دریافت آن را داشته باشد و بتواند در بستر شبکه به تبادل داده بپردازد.

سوالات متداول

اینترنت اشیا چگونه بر نرم افزار‌های حسابداری تأثیر می‌گذارد؟

از آنجایی که همه دستگاه‌ها در تمام جهان به هم متصل می‌شوند، داده‌های جمع آوری شده توسط هر دستگاه می‌تواند به استراتژی‌های برجسته‌ای تبدیل شود. اینترنت اشیا را می‌توان با نرم افزار حسابداری مناسب و خودکارسازی فرآیند حسابداری و بهبود بهره وری کلی استفاده کرد.

اینترنت اشیا چگونه بر امور مالی تأثیر می‌گذارد؟

اینترنت اشیا در حسابداری داده‌هایی ارائه می‌کند که بانک‌ها می‌توانند از آن برای به‌روزرسانی مشتریان و پیشنهادهایی که به بهترین وجه با نیازهایشان مطابقت دارد و همچنین سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند. بانک‌ها و موسسات مالی از اینترنت اشیا در حسابداری برای کاهش خطرات مسدود کردن حساب‌های هک شده و تجزیه و تحلیل داده‌های مشکوک کاربران استفاده می‌کنند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید