2024-05-09 23:32:31

آموزش ثبت نام سامانه مودیان + فیلم آموزشی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
آموزش ثبت نام سامانه مودیان 
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در تمامی کشورهای دنیا، هر فرد جهت تأمین کردن انواع هزینه‌های عمومی و همین‌طور حفظ منافع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول باید براساس قانون و میزان درآمد خود اقدامات لازم را برای پرداخت مالیات انجام دهد. ولی، به دلیل ضعف موجود در اجرای این قانون و پیاده‌سازی آن، افراد زیادی دست به فرار مالیاتی می‌زنند. طرح جامع ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی، طرحی است که، دولت جهت رعایت کردن عدالت اجتماعی و جهت اجرای هرچه دقیق‌تر قانون آن را طراحی و اجرایی کرده است.

کلیه افراد حقوقی و حقیقی شناخته شده به عنوان فعال اقتصادی، الزاماٌ باید براساس قانون اقدامات لازم را برای انجام ثبت‌نام در این سامانه مالیاتی انجام دهند. ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی، طی فراخوان‌ در زمان‌هایی از قبل تعیین شده و طی فراخوان‌های ابلاغی انجام می‌شود. افرادی که براساس دستورالعمل اعلامی اقدامات لازم را برای ثبت نام سامانه مودیان انجام می‌دهند، مشمول دریافت مشوق‌هایی نیز می‌شوند. اما، عدم رعایت و بی‌توجهی به این قانون مهم، مجازات‌هایی را برای افراد به دنبال دارد. در این نوشته، با ارائه توضیحاتی کامل در رابطه با آموزش ثبت نام سامانه مودیان در خدمت شما عزیزان هستیم. به مراتب دریافت آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان دیگر به عنوان کارفرما دغدغه‌ای از بابت این موضوع ندارید.

چه افرادی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ 

چه افرادی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

شاید این سؤال به ذهن شما برسد که، چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ باید بگوییم که، براساس قانون، وظیفه هر فرد حقوقی و حقیقی است که، ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی را انجام دهد. هدف از راه‌اندازی این وب‌سایت، فرستادن صورت‌حساب الکترونیکی مودیان بوده و برای دسترسی به آن باید وارد نشانی اینترنتی tp.tax.gov.ir شوید.

سامانه جدید مودیان مالیاتی، با هدف مهم حذف کردن رسیدگی ممیز محور و خودداری از فرار مالیاتی صاحبان کسب‌وکار، براساس قانون سایت مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در دسترس قرار گرفته است.

 براساس قانونی به تصویب رسیده در آبان ماه 98، هر یک از افراد مشمول مالیات باید اقدامات لازم را برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی و وارد شدن به سامانه مودیان مالیاتی انجام دهند. به هر یک از مودیان مالیاتی، در این سامانه کارپوشه‌ای اختصاص پیدا می‌کند. در واقع، راه ارتباطی هر کدام از مودیان با سازمان امور مالیاتی همین کارپوشه است. کلیه افراد مشمول، باید براساس فراخوان‌های اعلام شده قانون تسهیل تکالیف مودیان، کلیه صورت‌حساب‌های الکترونیک خود را در زمانی مشخص به سامانه مودیان بفرستند.

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، در صورت سرپیچی از انجام این کار، افراد براساس بند ب ماده 22 قانون، باید جریمه‌ای برابر با ده درصد فروش خود را پرداخت کنند. به جز این مورد، در صورت عدم توجه به رعایت این قانون، پیامدهای ناخوشایند دیگری از جمله محرومیت از مشوق‌های موضوع قانون مالیات‌های مستقیم، نرخ صفر و همین‌طور اعمال معافیت‌های مالیاتی نیز در انتظار افراد حقیقی و حقوقی است.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

زمان ثبت نام در سامانه مودیان

زمان ثبت نام در سامانه مودیان برای انواع گروه‌ها فرق دارد. با این همه، تمامی افراد مشمول این قانون همزمان با فراخوان اعلامی اقدامات لازم را برای ثبت نام آن‌هم به شکل داوطلبانه انجام دهند. آخرین زمان ثبت نام جهت افراد مشمول، این قانون تیر ماه سال جاری بود. هر گروه شغلی، پس از انجام ثبت‌نام در سامانه، موظف به ارسال صورت‌حساب الکترونیکی در آن هستند.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

هر یک از افراد، در مهلت ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه مودیان و همین‌طور افراد حقیقی، باید در سامانه اعلامی برای ثبت‌نام اقدام کنند. در ادامه، با ارائه توضیحاتی در رابطه با نحوه ثبت نام سامانه مودیان در خدمت شما هستیم.

ثبت نام سامانه مودیان اشخاص حقوقی 

ثبت نام سامانه مودیان اشخاص حقوقی

ثبت‌نام اشخاص حقوقی، پس از ثبت شدن شرکت در اداره ثبت سازمان‌های اقتصادی، به شکل خودکار در سامانه مالیاتی انجام می‌شود. پس از وارد شدن به سامانه مودیان مالیاتی و طی مراحل ثبت‌نام، کلمه عبور و نام کاربری وی به‌وسیله پیامک برای افراد حقوقی فرستاده می‌شود. در صورت عدم انجام فرایند مذکور، نماینده اشخاص حقوقی باید اقدامات لازم را جهت ثبت‌نام در سامانه اینترنتی انجام دهند. این فرد، بعد از ورود به سامانه مودیان باید با ورود به بخش « ثبت‌نام » بر روی دکمه « ثبت نام اشخاص حقوقی » کلیک کرده و مراحل لازم را طی کنند.

در این مرحله، باید براساس مراحل مرتبط با ثبت نام اشخاص حقیقی اقدام کرد. پس از وارد شدن به صفحه اصلی، باید با توجه به شخصیت فرد مودی، از بخش نوع مودی گزینه‌های حقوقی، تبعه خارجی و تشکل قانونی را انتخاب کرد. در گام بعدی، نوبت به درج شماره تلفن همراه درخواستی در فیلدی مشخص می‌رسد.

در این زمان، کد رمزی به شماره اعلام شده توسط مودی فرستاده می‌شود. این کد را باید در بخش مورد نظر درج کرده و بعد بر روی دکمه ثبت کد فعال‌سازی کلیک کنید. در قدم بعدی، استعلام اطلاعات مودی به‌وسیله ثبت احوال انجام شده و در صورت تطبیق تأیید می‌شود. در این بخش، کلیه اطلاعات مرتبط با شخص حقوقی به نمایش درآمده و بعد اطلاعات درخواستی را باید کامل کنید.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها

نحوه ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان 

نحوه ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان

کلیه اشخاص حقیقی مشمول، باید با اطلاع از نحوه ثبت نام سامانه مودیان وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شده و در فیلدهای مشخصی شماره تلفن همراه و کد ملی را درج کنید. در ادامه، نوبت به وارد کردن تاریخ تولد، شماره تلفن همراه و کد ملی فرد متقاضی در صفحه ثبت نام می‌رسد. در قدم بعدی، باید در بخش رمز عبور، password مناسب را وارد بفرمایید. در انتها، رمز به نمایش درآمده در تصویر امنیتی را درج کرده و دکمه ثبت‌نام را کلیک کنید.

در ادامه مراحل ثبت‌نام، کد احراز هویت به شماره موبایل اعلام شده فرستاده می‌شود. گام بعدی، رمزی یکبار مصرف به شماره موبایل درج شده در سامانه ارسال می‌گردد که، باید در فیلدی مشخص آن را وارد کنید. پس از درج این کد، باید بر روی کلید « ورود به سامانه » اقدام کنید. بعد از انجام این مرحله، ثبت نام اولیه شما به اتمام می‌رسد.

خطایی همچون عدم ثبت اطلاعات شما در سامانه، از جمله مواردی است که، احتمالاٌ در زمان ورود به سامانه مودیان مالیاتی و طی مراحل ثبت‌نام با آن مواجه می‌شوید. این خطا، به معنای عدم انجام ثبت‌نام شما و یا عدم تکمیل آن بوده و راه‌حل رفع آن، مراجعه به وب‌سایت my.tax.gov.ir و اصلاح اطلاعات ثبت‌نامی است.

آموزش تصویری ثبت نام در سامانه مودیان 

آموزش تصویری ثبت نام در سامانه مودیان

انواع شرکت‌های نرم‌افزاری، نقش مهمی در فرستادن اطلاعات مودی برای ثبت نام کردن در سامانه مودیان را دارند. شرکت وزین پارمیس، به دنبال رسالت خود یعنی تسهیل و گسترش انواع کسب‌وکار، این کار را در دستور کار خود قرار داده تا امن‌ترین، ساده‌ترین و بهترین شیوه را جهت فرستادن اطلاعات و آموزش تصویری ثبت نام مودیان ایجاد کند. کارشناسان حاضر در مجموعه پارمیس، ارسال اطلاعات را به صورت مستقیم در دستور کار خود قرار می‌دهد که، در ادامه به طور مفصل و از طریق آموزش تصویری ثبت نام مودیان آشنایی لازم را با آن پیدا می‌کنید.

1

در ابتدا، جهت درخواست گواهی امضاء الکترونیک، باید وارد وب‌سایت gica.ir شوید.

2

در قدم دوم، جهت دسترسی به فایل‌های Private Key، Public Key و CSR باید آدرس اینترنتی CSR.ParmisIT.com را در مرورگر خود درج کرده و وارد آن شوید.

3

4

5

6

در مرحله سوم، باید باز هم وارد سایت gica.ir شده و جهت ثبت‌نام گواهی امضاء دیجیتال از فایل CSR کمک می‌گیریم.

7

8

در چهارمین و در واقع آخرین مرحله، با استفاده از فایل Public Key کد یکتای حافظه مالیاتی دریافت کنید. برای انجام دادن این کار، باید به سایت TP.Tax.gov.ir مراجعه کرده و از بخش کد حافظه یکتا باید کد یکتا را دریافت کنید. تا اینجا، سایت شما برای ارسال اطلاعات آماده شده و ادامه تنظیمات به نرم‌افزارهای پارمیس ارتباط پیدا می‌کند که، باید آن‌ها را مرحله به مرحله جلو بروید. در ادامه، نگاهی به این مراحل می‌اندازیم:

9

در اولین مرحله، باید اطلاعات مرتبط به شرکت خود و همین‌طور Private Key را در فیلد مربوطه وارد کنید.

10

11

دومین مرحله، به اشخاص شما مرتبط می‌گردد. فراموش نکنید که، مشمول مالیات بودن اشخاص مورد تعریف الزامی بوده باید شناسه ملی و کد ملی آن‌ها را در سیستم درج کرده باشید.

12

سومین مرحله، به کالاهای شما مرتبط است. در اینجا، شما باید کد مالیاتی اختصاصی یا عمومی را از سامانه مالیاتی دریافت و برای هر یک از کالاهای خود آن را وارد بفرمایید.

13

از جمله قابلیت‌های نرم‌افزار پارمیس استار، امکان انتصاب کد مالیاتی عمومی به کالاهایتان آن هم به صورت گروهی از میان لیست کالاهای درج شده در این برنامه است.

14

15

تا این مرحله، سیستم برای فرستادن اطلاعات آماده است. نکته مورد توجه اینکه، امکان ارسال اطلاعات به دو صورت برایتان وجود دارد. روش اول اینکه، پس از صادر کردن فاکتور و در زمان کلیک بر روی دکمه ثبت، باید برای تکمیل بخش پایین فاکتور اقدام کنید. در شیوه دوم، به‌وسیله لیست فاکتورهای خود، به صورت گروهی فاکتورها را بفرستید. بعلاوه، قابلیتی در نرم‌افزار پارمیس استار گنجانده شده که، امکان استعلام‌گیری از فاکتورهای ارسال شده را برایتان فراهم می‌کند.

اینگونه می‌توانید متوجه شوید که، آیا فاکتورهای ارسال شده با موفقیت در سامانه به ثبت رسیده‌اند یا خطایی در حین انجام کار رخ داده است. از میان این خطاها می‌توان به بروز اشتباه در کد عمومی انواع کالا و یا کد اقتصادی مشتری‌ها اشاره کرد.

تمامی موارد یاد شده کلیاتی بود از امکاناتی که پارمیس برای ارسال اطلاعات شما به سامانه مودیان آماده کرده . اگر می خواهید جزئیات آن را بینید و یا دموی رایگان آن را دریافت کنید به شما توصیه می کنم به سایت parmisIT.com مراجعه کنید و فرم دموی رایگان را تکمیل کنید و منتظر تماس کارشناسان پارمیس باشید.

کلیه موارد ذکر شده، کلیاتی از امکانات تدارک شده توسط تیم خبره پارمیس جهت فرستادن اطلاعات شما به سامانه مودیان بود. در صورت اطلاع از جزئیات بیشتر و یا دریافت دموی رایگان ورود به وب‌سایت پارمیس به نشانی parmisit.com و تکمیل دموی رایگان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه، و بعد از پر کردن فرم کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

فیلم آموزشی ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی

در این بخش، فیلم آموزشی ثبت نام سامانه مودیان را برایتان تهیه و بارگذاری کرده‌ایم. امیدواریم با مشاهده این فیلم اطلاعاتی دقیق‌تر را در رابطه با نحوه ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی بدست آورید.

ورود به سامانه مودیان مالیاتی

پس از دریافت آموزش سامانه مودیان و انجام مراحل ثبت نام در این سامانه، باید اقداماتی را برای ورود به سامانه انجام دهید. برای انجام این کار، باید بر روی دکمه ورود در وب‌سایت کلیک بفرمایید. بعد از ورود به سامانه، نوبت به درج اطلاعاتی مهم یعنی کلمه عبور، شناسه ملی و کد ملی در صفحه به نمایش درآمده می‌رسد. پس از کامل کردن اطلاعات درخواستی و همین‌طور تصویر امنیتی نشان داده شده در فیلد، باید بر روی گزینه ورود کلیک بفرمایید.

پس از طی کلیه این مراحل، نوبت به درج رمز یکبار مصرف ارسال به شماره موبایلی است که، در سامانه آن را درج کرده‌اید. بعد از وارد کردن رمز ارسالی در فیلد مربوطه، امکان ورود به صفحه کاربری مختص به خود را دارید. در قدم بعدی، از طریق وارد شدن به کارپوشه و انتخاب کردن پرونده مالیاتی، به عنوان یک کاربر می‌توانید اطلاعات درخواستی را کامل کرده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت کنید.

اخذ گواهی ثبت نام از سامانه مودیان مالیاتی

افراد مشمول، برای اخذ گواهی ثبت نام در سامانه مودیان، الزاماٌ باید از طریق منوی واقع در سمت راست سایت، رمز عبور و نام کاربری خود را درج کرده و به بخش ثبت‌نام وارد شوند. بعد از ورود به این قسمت، نوبت به تکمیل فرم‌های مربوطه و تأیید ثبت نهایی می‌رسد. در انتها، باید اقدامات لازم را برای تأیید چاپ درخواست انجام داده و از فرم ایجاد شده تحت عنوان گواهی ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی پرینتی را تهیه کنند.

آموزش ثبت کردن فاکتور در سامانه مودیان 

آموزش ثبت کردن فاکتور در سامانه مودیان

مطابق بخشنامه ارسال شده به مودیان در سال 1401، کلیه افراد مودی باید از آغازین روز سال 1402 اقدام به ثبت کلیه فاکتورهای فروش و خرید خود در سامانه مودیان کنند. ثبت کردن فاکتور در وب‌سایت سخت نبوده و در صورت تسلط کافی و دیدن آموزش‌های لازم در زمانی کم امکان ثبت فاکتور را در سامانه دارید. برای انجام این کار، در ابتدا باید به پنل کاربری خود وارد شده و در قدم بعدی، نوبت به انتخاب گزینه « ورود به کارپوشه » می‌رسد.

در کارپوشه، باید بر روی بخش مدیریت صورت‌حساب‌ها کلیک کرده و در پنجره باز شده اقدام به درج اطلاعات درخواستی در رابطه با شرکت و فاکتور کنید. در آخرین مرحله، از ثبت درست و دقیق اطلاعات مطمئن شوید. آموزش ثبت فاکتور را آن دست آموزش‌هایی است که، برای ادامه حیات تجاری باید آن را دریافت کنید. در نتیجه، می‌توان آن را در ردیف مهم‌ترین آموزش‌های مالیاتی قرار داد.

زیر سیستم‌های یکپارچه استار

نحوه کار با کارپوشه سامانه مودیان

از کارپوشه می‌توان تحت عنوان پل ارتباطی بین سازمان مالیات و مودیان یاد کرد. به بیان دیگر، تمام اطلاعات مالیاتی مودی در کارپشوه ذخیره و به سازمان امور مالیاتی تحویل داده می‌شود. کارپوشه مالیاتی، به افرادی تعلق می‌گیرد که، دارای پرونده مالیاتی در سامانه مودیان باشند. موضوع مورد توجه دیگر، نحوه ورود به قسمت کارپوشه بوده که باید از آن اطلاع پیدا کنید.

بعد از وارد شدن به پنل کاربری خود در سامانه، باید از بخش پایین سمت چپ وب‌سایت، گزینه ورود به کارپوشه مالیاتی را می‌بینید. با کلیک بر روی این گزینه، امکان ورود به کارپوشه مالیاتی خود را دارید. از میان بخش‌های مختلف گنجانده شده در کارپوشه سامانه مودیان می‌توان از مدیریت شکایات، ثبت قرارداد، مدیریت درخواست‌ها و ورودی ثبت تخلفات نام برد.

جمع‌بندی

در این نوشته، سعی در ارائه شرحی مختصر در رابطه با نحوه انجام ثبت‌نام در سامانه مودیان را برای شما داشتیم. در صورت داشتن هر گونه سؤالی در رابطه با این موضوع و روند انجام کار نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان پارمیس در میان بگذارید.

سوالات متداول

چه افرادی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

براساس قانون، کلیه افراد حقیقی و حقوقی باید برای ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند.

چه زمانی باید برای ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کرد؟

زمان ثبت نام در سامانه مودیان برای انواع گروه‌ها فرق دارد. با این همه، تمامی افراد مشمول این قانون همزمان با فراخوان اعلامی اقدامات لازم را برای ثبت نام آن‌هم به شکل داوطلبانه انجام دهند.

2 پاسخ
    1. سلام و احترام
      ممنون از شما
      موفق باشید

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید