2024-03-19 12:46:42

با انواع روش های حسابداری خرده فروشی آشنا شوید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

هر کسب و کاری صرف نظر از اندازه یا صنف آن، نیاز به حسابداری برای مدیریت اطلاعات مالی مورد نیاز و اطلاع از عملکرد مالی و رشد خود دارد. فروشگاه های خرده فروشی کوچک با چندین چالش ویژه در زمینه نرم افزار حسابداری روبرو هستند، هم در قالب یک کسب و کار پیچیده و هم منابع محدود برای اختصاص دادن به فرآیند حسابداری پس لازم است با انواع روش های حسابداری خرده فروشی آشنا شوند. خرده فروشی برخلاف اسم آن، گستره‌ی بسیار وسیعی دارد. خرده فروشی یک تجارت بزرگ است، اما مشاغل کوچک و متوسط زیادی هستند که بر این بخش تاثیر بسزایی دارند. مشاغل کوچک و متوسط اکنون بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، به ویژه با رشد مداوم فروشگاه های اینترنتی، سهم بیشتری در بازار دارند.

می‌توان گفت خرده‌فروشی‌های بزرگ با سرمایه‌های کلان، دانش و ابزارآلات خود ، دست بالاتری را نسبت به خرده‌فروشی‌های کوچک و محلی دارند. مشاغل خرده‌فروشی چالش‌های منحصر به فردی دارند، که یکی از آن‌ها حسابداری خرده فروشی، مخصوصاً حسابداری انبار و مدیریت موجودی آن‌هاست.

حسابداری خرده فروشی چیست؟

اصطلاح “حسابداری خرده فروشی” کمی نادرست است. حسابداری خرده فروشی نوع خاصی از فرآیند یا سیستم حسابداری نیست ، بلکه از آن به عنوان یک روش ارزش گذاری موجودی کالاها یاد می‌شود که اغلب توسط خرده فروشان مورد استفاده قرار می گیرد.
در ادامه مطلب انواع روش های حسابداری خرده فروشی کمی بیشتر در رابطه با روش های حسابداری خرده فروشی توضیح خواهیم داد، اما مهم است که اهمیت حسابداری و انواع روش های هزینه گذاری و مدیریت موجودی در کسب و کار خرده فروشی خود را بدانید.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

مدیریت موجودی و هزینه‌ها، بزرگترین چالش خرده فروشی

موجودی انبار و کالاها در خرده فروشی نشانگر بیشترین و بزرگترین سرمایه کسب و کار شما است. اما این سرمایه‌های منحصر به فرد تا زمانی که کالاهای خود را بفروشید، هزینه ای برایتان در پی نخواهد داشت.

اگر بخواهیم کمی بازتر و شفاف تر توضیح دهیم، موجودی کالاها در واقع یک دارایی برای کسب و کارتان محسوب می‌شود و چیزی است که کسب و کار شما آن را در اختیار دارد تا زمانی که آن را بفروشید یا آن را به عنوان کالای مرجوعی، خسارت دیده یا سرقت شده به حساب آورید.

تاثیر موجودی کالا بر سودآوری کسب و کار

همانطور که می‌دانید، هزینه موجودی‌های شما تأثیر قابل توجهی در سودآوری کسب و کارتان دارد. این امر باعث می شود که به طور موثر مدیریت آن برای موفقیت تجارت خرده فروشی شما بسیار مهم باشد.

شما می توانید با توجه دقیق به حاشیه سود ناخالص خود ، سودآوری تجارت خرده فروشی خود را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهید. در حقیقت ، معیارهای حاشیه سود ناخالص بسیار قدرتمند است ، می توانید فقط با تنظیم حاشیه سود ناخالص چند نکته افزایش قابل توجهی را در خط اصلی مشاغل خود بدست آورید. این بدان معناست که می توانید بدون نیاز به فشار زیادی برای فروش بیشتر ، بتوانید سود کل کسب و کار خود را افزایش دهید!

اما برای این کار باید هزینه موجودی خود را بدانید. این ما را به روشهای ارزیابی موجودی از جمله حسابداری خرده فروشی باز می گرداند.

حتما بیشتر بخوانید: نرم افزار انبار

 روشهای محاسبه بهای تمام شده موجودی کالا

پنج روش برای محاسبه هزینه یا ارزش موجودی کالاهای کسب و کار وجود دارند. در واقع هیچ کدام از روش های محاسبه و ارزیابی هزینه‌های موجودی، اشتباه به حساب نمی‌آیند، اما همواره بهترین روش برای ارزیابی موجودی کالاها شما متناسب با بزرگی کسب و کار و میزان فروش شما وجود دارد که از بین این 5 روش می‌توانید بهترین را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
روش های محاسبه بهای تمام شده کالا

  • روش شناسایی ویژه

این روش برای تعیین قیمت تمام شده آخر دوره کالاهایی به کار می رود که نرم افزار بهای تمام شده هر واحد آن را بتوان به تنهایی بدست آورد. روش شناسایی ویژه هزینه موجودی در مورد اقلامی با قیمت بالا مانند اتومبیل اعمال می شود. به طور معمول ، خرده فروشانی که از روش شناسایی ویژه استفاده می‌کنند، تعداد زیادی کالا در انبار خود ندارند و اگر از روشی غیر از این روش استفاده کنند، کار دشواری برای مدیریت انبار و موجودی خود خواهند داشت.

  • روش FIFO

روش FIFO در هزینه موجودی فرض می کند که اولین کالاهای وارد شده به موجودی انبار شما، اولین کالاهایی هستند که می‌فروشید. این روش هزینه بیشتر در مواردی که کالاها دارای تاریخ انقضا هستند، مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل، روش مورد علاقه خرده فروشان مواد غذایی است

در روش فایفو کالایی که در پایان دوره در انبار باقیمانده، مربوط به خریدهای آخر است و قیمت خرید آن‌ها را به عنوان ارزش موجودی کالای پایان دوره در نظر می گیریم.

  • روش LIFO

روش LIFO در واقع برعکس FIFO است. LIFO فرض می کند که جدیدترین کالاهای وارد شده به موجودی شما، کالاهایی است که زودتر به فروش می رسند.

روش LIFO اغلب در مواقعی استفاده می شود که تشخیص یک واحد کالا از دیگری دشوار است. برای مثال خرده فروشان مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه از روش هزینه گذاری موجودی LIFO استفاده می کنند.

  • روش میانگین موزون

روش میانگین موزون زمانی استفاده می‌شود که موجودی قابل خراب شدن نباشد اما سهام هنوز هم به راحتی قابل چرخش یا درهم آمیختن است.

به یک سبد  از توپ های پلاستیکی فکر کنید. برخی از توپ ها را ممکن است با قیمت 10هزارتومان و برخی دیگر هرکدام 12هزارتومان خریداری شده باشند. به طور قطع هیچ راهی وجود ندارد که بدانید هرکدام از توپ ها با چه قیمتی خریداری شده اند، بنابراین خرده فروشان میانگین موزون را در نظر گرفته و میانگین هزینه را در کل موجودی کالاها پراکنده می‌کنند.
چگونگی محاسبه قیمت در روش های فایفو و میانگین موزون را در مقاله مرجع “اصلی ترین روش های قیمت گذاری کالا : فایفو، لایفو یا میانگین مسأله این است!” مطالعه نمایید.

  • روش خرده فروشی

در چهار روش قبلی هزینه کالاهای موجود بر اساس هزینه‌های دریافت کالا ارزش گذاری می‌شود. چنانچه خرده فروشی ها به سهولت قادر نباشند تعداد کالای موجود در انبار را به طور فیزیکی تعیین کنند، روش مناسب برای برآورد ارزش موجودی ها جهت گزارش گیری می‌توان از روش خرده فروشی استفاده کرد. این روش اغلب در موسسات تجاری خرده فروشی که به خرید وفروش انواع کالای متنوع اشتغال دارند، کاربرد دارد و در 3 مرحله صورت می‌گیرد:

  1. تعیین موجودی کالا ی پایان دوره به قیمت خرده فروشی
    کالای آماده برای فروش به قیمت خرده فروشی –  فروش خالص=  موجودی پایان دوره به قیمت خرده فروشی
  1. نسبت بهای تمام شده به قیمت خرده فروشی
    نسبت بهای تمام شده به قیمت خرده فروشی   = / کالای آماده برای فروش به قیمت تمام شده کالای آماده برای فروش به قیمت خرده فروشی
  1. برآورد بهای تمام شده موجودی کالای پایان دوره
    نسبت بهای تمام شده به قیمت خرده فروشی* موجودی پایان دوره به قیمت خرده فروشی=برآورد بهای تمام شده موجودی پایان دوره

بیشتر بدانید: نرم افزار CRM

بررسی مزایا و معایب روش خرده فروشی برای مدیریت موجودی

مزیت اصلی روش خرده فروشی سهولت در محاسبه است. برای محاسبه هزینه موجودی خود با استفاده از روش خرده فروشی فقط به چند عدد نیاز دارید و نیازی به شمارش موجودی کالا به صورت فیزیکی وجود ندارد تا بتوانید ایده خوبی از ارزش موجودی نهایی خود داشته باشید.
در ادامه به تعدادی از معایب این روش ها که ممکن است برای کسب و کارها داشته باشد اشاره می‌کنیم:

  • روش حسابداری خرده فروشی فقط در صورتی کار می کند که همه کالاها به طور مداوم مشخص شده باشند : بسیاری از خرده فروشان اقلام مختلف را با درصد های مختلف نشان می دهند. اگرچه می توانید در این مثال از یک نشانه گذاری متوسط استفاده کنید ، اما برآورد شما غیرقابل اعتماد می شود.
  • این یک روش تخمینی است : روش خرده فروشی اگرچه می تواند به صورت دوره ای دید خوبی از ارزش موجودی کالا به شما بدهد، اما برای به دست آوردن ارزش واقعی موجودی خود ، حداقل باید سالانه شمارش موجودی کالاها را به صورت فیزیکی انجام دهید.
  • اگر کسب و کار شما درصدهای نشانه گذاری را تغییر دهد ، محاسبه شما صحیح است : به عبارت دیگر ، اگر بعد از آخرین تعداد موجودی کالاهای فیزیکی خود اقدام به فروش کنید ، نمی توانید برای محاسبه ارزش موجودی خود در دوره فعلی به درصد نشانگر خود اعتماد کنید.

باید مطالعه کنید: نرم افزار پخش مویرگی

جمع بندی در حسابداری خرده فروشی

روش حسابداری خرده فروشی روش مناسبی برای بدست آوردن ارزش تقریبی موجودی کالاها در کسب و کار خرده فروشی شما است، اما تنها ابزاری نیست که از آن می‌توانید استفاده کنید. اکثر نرم افزارهای حسابداری برای خرده فروشی با نرم افزار فروشگاهی پارمیس امکان مدیریت موجودی و هزینه گذاری را برای کاربران خود فراهم می‌کنند، یعنی فقط با چند کلیک می توانید گزارشی دریافت کنید که ارزش فعلی موجودی کالاهای شما را نشان می‌دهد. صرف نظر از هر روشی که برای محاسبه ارزش موجودی خود استفاده می کنید، باید حداقل یکبار در سال شمارش موجودی کالاهای خود را به صورت فیزیکی را انجام دهید. این کار  به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید کم شدن ارزش موجودی خود را شناسایی و حساب کنید تا بتوانید از مقدار موجودی واقعی خود به صورت دقیق مطلع شوید.

موجودی کالاها با ارزش ترین دارایی در کسب و کار خرده فروشی شما است. مهمتر از همه، یک نرم افزار حسابداری خرده فروشی می‌تواند کمک بسیار بزرگی به شما در مدیریت و کنترل آن کند. یک حسابدار با تجربه در امور خرده فروشی نیز می تواند در این امر به شما کمک کند تا شما به عنوان صاحب کسب و کار وقت خود را بر گسترش کسب و کار خود متمرکز کنید.

حتما مطالعه کنید: پایانه فروشگاهی

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید