2024-03-19 12:44:28

تفاوت های پوز بانکی و کارتخوان را بشناسید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
تفاوت های پوز بانکی و کارتخوان
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در دنیای مدرن امروز سرعت انجام کارها و افزایش دقت در محاسبه هزینه خدمات اهمیت بسیاری پیدا کرده است. همین امر دلیلی است بر ارائه خدمات بسیار متنوع در کسب وکارها و شکل گرفتن رقابتی سخت در زمینه کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان با هدف رسیدن به سطح بالاتری از رضایت مشتری. یکی از مهم‌ترین خدماتی که امروزه می‌تواند برای هر کسب و کاری مناسب بوده و رضایت مشتری را به همراه داشته باشد، استفاده از خدمات پرداخت سریع صورتحساب‌ها است. در این مقاله از پارمیس به بررسی تفاوت های پوز بانکی و کارتخوان می‌پردازیم.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

با در نظر گرفتن همین هدف است که دستگاه های کارتخوان و صندوق های فروشگاهی به بازار عرضه شده و تولیدکنندگان هر روز به دنبال توسعه آنها و برطرف کردن نیاز های جدید مشتریان خود هستند. با توجه به اینکه مدیریت صحیح جریان های مالی در کسب وکارها فاکتوری مهم در رشد و پیشرفت آنها است، تصمیم گرفتیم در این مطلب کمی با هم در رابطه با دستگاه های کارتخوان و صندوق های فروشگاهی صحبت کرده و با تفاوت های پوز بانکی و کارتخوان بیشتر آشنا شویم. بنابراین می‌توانید به عنوان یک صاحب کسب و کار انتخاب درست تری برای رفع نیاز خود داشته باشید.

دستگاه کارتخوان چیست؟

کارتخوان یا همان ترمینال کارت اعتباری بیشتر مسئول انتقال پول از حساب مشتری به حساب فروشنده است که اگر سیستم عامل اندروید داشته باشد می‌تواند به نرم افزار حسابداری نیز متصل شود. جهت اشنایی کامل با دستگاه کارتخوان اندرویدی می‌توانید مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

پوز بانکی چیست؟

پوز بانکی به عنوان یک صندوق، رایانه‌ای کامل با یک مانیتور کوچک است که در ظاهر فیش جزئیات یک خرید را صادر کرده و از طریق کارت کشیدن پول را به حساب فروشنده منتقل می‌کند ولی در عمل علاوه بر این کارها، به عنوان یک پایانه فروشگاهی متصل به بانک می‌تواند کارهای بسیاری انجام دهد. در ساده‌ترین حالت مانند یک ماشین حساب اجناس و اقلام مختلف خریداری شده را حساب و قیمت کل را حساب می‌کند. به عنوان یک مثال بسیار ساده از کارایی ان می‌توان به پوز بانکی استفاده شده در یک میوه فروشی اشاره کرد که با حساب کردن وزن هر محصول و قیمت واحد، قیمت کل محصولات خریداری شده توسط یک مشتری را محاسبه می‌کند.

باید بیشتر بدانید: نرم افزار انبار

دستگاه پوز با توجه به قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند به صاحبان کسب و کارها در محاسبه و مدیریت جریان‌های مالی خود بسته به نوع کسب و کار کمک نماید. به منظور افزایش سرعت و دقت در وارد کردن کالاها و محاسبه قیمت آنها، دستگاه بارکدخوان استفاده می‌شود. در برخی از پوزهای بانکی نیز با توجه به نیاز کاربر کشوی پول و صفحه نمایشگر مشتری نیز درنظر گرفته شده است.

دستگاه کارتخوان چه مزیت هایی برای کاربران خود دارد؟

هدف از عرضه دستگاه‌های کارتخوان به بازار داغ خرید و فروش‌های متنوع امروزی، سرعت بخشیدن به عملیات‌های مربوط به انتقال پول و افزایش گردش مالی در سیستم بانکی است. دستگاه کارتخوان نیاز همیشگی به پول نقد را به طرز چشمگیری کاهش داد و برای خرید با مبالغ بسیار بالا نیاز به صف‌های طولانی در بانک و برداشت وجه نقد و جابه جا کردن این مبالغ را حذف نمود. علاوه براین، دستگاه‌های سیار که قابلیت اتصال به وای فای یا شبکه داخلی را دارند، محدودیت مکانی برای فروش و ارائه خدمات بسیاری از کسب و کارها را از بین برد.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار فروشگاهی

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

در کنار انتقال پول به حساب دارنده کارتخوان، برای کاربران خود امکان پرداخت قبض، دریافت وجه، خرید شارژ برای تلفن‌های اعتباری و دیگر موارد را فراهم ساخت. همچنین به دلیل حذف پول نقد در گردش‌های مالی عموم جامعه، توانست به طور چشمگیری در هزینه چاپ و نگهداری اسکناس صرفه جویی نماید. در یک جمله کلی می‌توان گفت دستگاه‌های کارتخوان، همانند یک بانک کوچک قابل حمل، بسیاری از عملیات‌های ساده بانکی را انجام می‌دهند.

لیستی از کاربردهای صندوق پوز بانکی

  • کنترل تفکیکی و متمرکز صندوق‌ها از طریق دسترسی‌های سرپرست
  • امکان کنترل خروجی‌های صندوق به تفکیک بانک، فرم‌های تنخواه، برداشتهای مدیریت و غیره)
  • استخراج گزارشات کنترلی صندوق
  • استخراج فروش واقعی روزانه (به تفکیک فروش ناخالص، تخفیف مبلغ تعویضی و غیره)
  • استخراج گزارش کم فروش ترین و پر فروش ترین کالاها به تفکیک پارامترهای مختلف
  • کنترل ارسال و دریافت کالا به تفکیک تامین کنندگان و گیرندگان
  • کنترل ارسال و دریافت امانی کالاها و مباحث حسابداری مربوطه
  • استخراج گزارش تفکیکی موجودی‌های کالا
  • استخراج گزارش کاردکس کالاها
  • صرفه جویی در هزینه‌ها
  • ردیابی جریان‌های تدارکاتی و عملیاتی
  • نگهداری سوابق جهت تنظیم برنامه‌ها، تصمیم گیری‌ها، تامین مالی و بودجه بندی
  • نگهداری سوابق میزان فروش کالاها و خدمات و غیره.

مقایسه کنید: نرم افزار تولید و نرم افزار تولیدی

برای انتخاب پوز فروشگاهی مناسب با کسب و کار خود باید موارد بسیاری را مد نظر داشته باشید. توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به خرید حتما راهنمای انتخاب پوز فروشگاهی را مطالعه نمایید.

تاریخچه دستگاههای کارتخوان 

در سال 1974 بود که، جراح و پزشکی ایرلندی به نام ویلیام بروبک نخستین پایانه فروش مجهز به میکروکنترلر را اختراع و در دسترس بشریت قرار داد. جالب است بدانید که، اولین فروشگاهی که در آن از این دستگاه استفاده شد مک دونالد بود. 

این دستگاه با ریزپردازندهای بایت گرا به نام اینتل 8008 کار می کرد. کلیدهای رقمی جهت تعیین تعداد غذاهای سفارشی مشتریان و کلیدی مخصوص نیز به ازای هر یک از غذاهای منوی فروشگاه بر روی آن تعبیه شده بود. 

در ایران نیز، برای نخستین بار تصمیم به استفاده از پایانه فروش برای فروشگاههای شهروند گرفته شد. البته، بعد از مدتی، فروشگاههای زنجیرهای رفاه نیز به این دستگاه مجهز شدند. 

سال 1384 بود که، دو شرکت معتبر پرداخت الکترونیک سامان و پارسیان بحث وصلشدن پایانه فروش به کارتخوان بانکی را مطرح کردند. 

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها

آشنایی با انواع کارتخوان

آشنایی با انواع کارتخوان

 در حال حاضر، با توجه به رواج شیوه های پرداخت الکترونیک و استفاده گسترده از کارتهای عضو شتاب بکارگیری دستگاههای کارتخوان بسیار فراگیر شده است. با ظهور این دستگاهها، دیگر نیازی به جابجا کردن مقدار زیادی پول نقد نیست. اما قبل از هر چیز، باید انواع این دستگاه را بشناسید تا قادر به انتخاب مناسب ترین نوع آن برای کسب و کار خود باشید. در ابتدا باید عرض کنیم که، انواع دستگاههای کارتخوان در دو گروه سیار و ثابت قرار میگیرند. در ادامه، با معرفی انواع این دستگاه و شرح توضیحاتی در مورد هر یک با شما همراه هستیم. 

انواع کارتخوان سیار 

کارتخوانهای سیار خود در سه گروه مختلف اندرویدی، موبایلی یا جیبی و بیسیم قرار میگیرند. برای آشنایی با هر یک از این کارتخوانها با ما باشید: 

کارتخوان اندرویدی 

این دستگاه، با داشتن امکاناتی متنوع نظر شمار زیادی از مشتریان را به سمت خود جلب کرده است. کارتخوان اندرویدی، دارای سیستم عامل اندروید بوده و از صفحه نمایشگر تمام لمسی برخوردار است. 

جالبتر اینکه، کلیه قابلیتهای دستگاههای اندرویدی همچون تبلت یا تلفن همراه را میتوانید در کارتخوان اندرویدی بیابید. از میان امکانات این دستگاه میتوان از بلوتوث، وای فای، دوربین، چاپگر، بارکد خوان و کارت حافظه جانبی نام برد. 

کارتخوان جیبی یا موبایلی

در طول سالهای گذشته، کسب و کارهای زیادی اشتیاق خود را نسبت به استفاده از این کارتخوان نشان دادهاند. جهت کسب وکارهایی با تراکنش پایین و یا مواردی که جای مشتری و یا محل تسویه ثابت نیست امکان بکارگیری کارتخوان جیبی وجود دارد. نرم افزاری با ظاهری مشابه موبایل و دارای شکافی مختص کشیدن کارت که قابلیت اتصال به تبلت یا موبایل را از طریق بلوتوث دارد. 

کارتخوان بیسیم

اگر مایل به استفاده از کارتخوان بیسیم هستید، قبل از هر چیز و برای اتصال آن به شبکه بانکی کشور، نیاز به سیمکارت و همینطور فعالکردن اینترنت آن دارید. کلیه شرکتهای پیک، تحویل حضوری و پخش بدون هیچ محدودیتی میتوانند کارهای خود را با این دستگاه انجام دهند. 

شمار زیادی از کارتخوانهای بیسیم، باتری نیز داشته و حتی در کشورهای اطراف ایرانی نیز قابل استفاده هستند. 

مزایای کارتخوان پارمیس

انواع کارتخوان ثابت 

در این بخش، شما را با انواع کارتخوانهای ثابت آشنا میکنیم: 

کارتخوان بلوتوثی

امروزه و با توجه به پیشرفتهایی چشمگیر در حوزه تکنولوژی، دیگر استفاده چندانی از بلوتوث نشده و به همین دلیل، کاربرد دستگاههای کارتخوان بلوتوثی نیز رواج چندانی ندارد. این دستگاه، تلفیقی از دستگاه پوز و کارتخوان سیار بوده و از طریق اینترنت یا خط تلفن کار میکند. برد کارتخوان بلوتوثی یکی از موارد مهمی است که در زمان خرید آن باید مورد توجه قرار گیرد.  

کارتخوان متصل به رایانه 

این کارتخوان، امکان اتصال به سیستمهای کامپیوتری را داشته و با فرمان رایانه عمل میکند. در واقع، زمانی که رسید مشتری در سیستم حسابداری فروشنده صادر شد، کلیه اطلاعات مورد نیاز از جمله مبلغ و دستور انجام تراکنش از طریق کامپیوتر به دستگاه کارتخوان انتقال پیدا میکند. اما دستگاه فقط در صورت موفقیت آمیز بودن تراکنش و کسر هزینه از حساب مشتری، رسید آن را چاپ و در دسترس قرار میدهد. 

کارتخوان WIFI 

اتصال به اینترنت در این دستگاه از طریق وای فای انجام میشود. اگر صاحب مرکز خرید، کافی شاپ و یا رستوران هستید، بکارگیری این کارتخوان WIFI را به شما پیشنهاد میکنیم. نکته مهم اینکه، بدون نیاز به کابل کشی برای شبکه یا تلفن میتوان از این کارتخوان استفاده کرد. 

کارتخوان شبکهای 

این نوع کارتخوان، بیشتر در فروشگاههای با تراکنش بالا، مراکز خرید و همینطور فروشگاههای زنجیرهای کاربرد داشته و از سرعت بالایی در زمان پاسخگویی برخوردار است. قابلیت اتصال به شبکه بانکی از طریق اینترنت نیز یکی دیگر از قابلیتهای این نوع از کارتخوان بوده که جریان ارسال اطلاعات از این طریق انجام میشود. 

زیر سیستم‌های یکپارچه استار

سوالات متداول

پوز بانکی چیست؟

پوز بانکی به عنوان یک صندوق، رایانه‌ای کامل با یک مانیتور کوچک است که در ظاهر فیش جزئیات یک خرید را صادر کرده و از طریق کارت کشیدن پول را به حساب فروشنده منتقل می‌کند. اما در عمل، به عنوان یک پایانه فروشگاهی متصل به بانک می‌تواند کارهای بسیاری انجام دهد.

دستگاه کارتخوان چیست؟

دستگاه کارتخوان، بیشتر مسئول انتقال پول از حساب مشتری به فروشنده است. این وسیله، در صورت برخورداری از سیستم عامل اندروید قابلیت اتصال به نرم افزار حسابداری را نیز دارد.

تجهیزات صندوق فروشگاهی

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید