2024-03-19 02:41:05

نقش حیاتی مدیر مالی در مدیریت کسب و کار

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس: موفقیت تمامی کسب و کارها در گرو مدیریت مالی آن ها است. مدیریت مالی از وظایف کلیدی و اصلی در هر سازمانی است و موفقیت تمامی کسب و کارها به مدیر مالی و وظایف کلیدی آن بستگی دارد. در اغلب کسب و کارهای کوچک و متوسط، عموما حسابداران مسئولیت مدیریت و رسیدگی به حساب ها را به عهده دارند و این مسئولیت مهم و قابل توجهی است. لذا وجود یک حسابدار متعهد و با تجربه می تواند عامل مهمی برای موفقیت و پیشرفت آن کسب و کار باشد. در شرکت های بزرگ نیز عموما بیشتر از یک حسابدار مشغول به کار است که مسئولیت بخش های مختلف را به عهده می گیرند.

اهمیت واحد مالی و حسابداری آنجایی حیاتی بودن خود را نشان می دهد که بسیاری شرکت های کوچک و بزرگ، توانایی لازم در بررسی حساب و کتاب های خود را ندارند و قادر به پرداخت بدهی ها و تسویه حساب نیستند. بسیاری از شرکت های نوپا و تازه کار نیز برای طی کردن مسیر پیشرفت نیاز به فعالیت های یک مدیر مالی دارند تا مشکلات مالی باعث از هم پاشیدن کسب و کارشان نشود.

با ادامه این مطلب همراهمان باشید تا با وظایف، مهارت ها و اهمیت حضور مدیر مالی در هر کسب و کار آشنا شوید.

مدیر مالی کیست؟

در حال حاضر با توجه به پیشرفت های تکنولوژی و در قبال آن نرم افزارها، نقش مدیر مالی در کسب و کارها دستخوش تغییراتی شده است. در گذشته ای نه چندان دور، وظیفه اصلی مدیران مالی نظارت بر عملکرد مالی و مسائل مربوط به آن بوده و اکنون در تحلیل داده های مالی و مشاوره دادن به مدیران ارشد برای به حداکثر رساندن سود هستند. مدیران مالی اغلب در قالب یک تیم کار می کنند و به مدیران ارشدشان در زمینه ی تخصصی خود مشاوره می دهند. علاوه بر این مدیران مالی باید با قوانین خاص مالیاتی خود آشنا بوده و همچنین با مدیران ارشد و واحدهای مالی و حسابداری ارتباط نزدیکی داشته باشند. کار آن ها اکثرا به صورت تمام وقت و با حجم بالایی است.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

وظایف مدیر مالی

با کمک مدیران مالی است که می توانید با کنترل جریان نقدینگی کسب و کار، به هدف نهایی آن یعنی سود و پیشرفت دست پیدا کنید. به عبارت دیگر مدیر مالی نقشه راه رسیدن به موفقیت و امنیت مالی را برای یک کسب و کار ترسیم می کند.

اهمیت مدیریت مالی

مدیریت مالی یکی از مهم ترین جنبه های هر کسب و کاری است و اهمیت آن زمانی مشخص می شود که برای راه اندازی یا موفقیت یک کسب و کار، به سطحی عالی در دانش مدیریت مالی نیاز است. به بیانی دیگر، مدیریت مالی یک فعالیت حیاتی در هر سازمان است. فرآیند مدیریت مالی شامل برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت بر منابع مالی با هدف دستیابی به اهداف سازمانی است.

این مطلب هم برای شما مفید خواهد بود: ماژول راه دور پارمیس، بستری برای دورکاری شما

مهارت ها و ویژگی های مدیر مالی

فردی که به عنوان مدیر مالی مشغول به کار می شود، بسته به اینکه آن کسب و کار در چه حوزه ای فعالیت دارد، با در نظر گرفتن مؤلفه هایی همچون نیاز سازمان، اندازه و ابعاد آن و مهم تر از همه مقایسه آن با سایر شرکت های مشابه، باید در توانایی های مدیریتی و تجارب حرفه ای مسلط باشد.

چنین فردی برای پیشبرد اهداف و برنامه های شرکت با بسیاری اشخاص دیگر مانند مدیران ارشد، واحدهای حسابداری، مشاوران و غیره ارتباط پیاپی و نزدیکی دارد. به همین منظور بهره مندی از روحیه مدیریتی و رهبری مالی جدای از دانش و تجربه کافی، برای او ضروری است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار انبار

وظایف مدیر مالی

علاوه بر تمامی این مهارت ها، یک مدیر مالی بایستی حتماً روابط عمومی قوی و تأثیرگذاری داشته و مهارت استفاده از خلاقیت های خود را در از بین بردن موانع داشته باشد. از دیگر مهارت های یک مدیر مالی موفق برخورداری توجه بالا به جزئیات است تا به این طریق بتواند ریشه یابی مسائل و مشکلات را به بهترین نحو ممکن انجام داده و برای تمامی آن ها راه حل های کاربردی و مؤثر پیدا کند. اطلاع از قوانین و آئین نامه های مربوط به امورات حسابداری و حسابرسی سازمان از دیگر توانایی های چنین فردی می باشد.

حتما بدانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

وظایف یک مدیر مالی چیست؟

می توان گفت مهم ترین و اصلی ترین وظیفه یک مدیر مالی، محاسبه و برآورد درآمد و هزینه های یک کسب و کار است. به بیانی واضح تر، یک مدیر مالی مانند یک شوالیه باید با هوشمندی خود از منابع مالی شرکت محافظت کند و با درایتی که دارد، باعث پیشرفت کسب و کار شده و از ورشکستگی آن جلوگیری کند.

چند مورد از مهم ترین وظایف مدیر مالی

  1. تأمین بودجه مورد نیاز شرکت یا سازمان
  2. برنامه ریزی مالی برای تمامی اهداف آتی سازمان
  3. تخمین فروش و هزینه های سازمان
  4. تصمیمات مالی معقول و ایجاد تعادل میان ریسک و بازده
  5. اداره و کنترل کامل جریان منابع مالی
  6. برنامه ریزی بلند مدت برای وجوه و نقدینگی شرکت برای سرمایه گذاری های بلند مدت
  7. ارائه پیشنهادات و سیاست های اعتباری
  8. تصمیم گیری و اعلام نظر نهایی به سازمان در رابطه با اختلافات میان واحدهای تابع

باید بدانید: نرم افزار بازرگانی

وظایف مدیر مالی

بازار کار برای مدیران مالی

شاید با شنیدن عنوان “مدیر مالی” ، تصور عموم این باشد که چنین فردی تنها در شرکت ها و موسسات مالی می تواند مشغول به کار باشد. اما واقعیت این است که به دلیل توانایی ها، مهارت ها و وظایفی که چنین فردی بر اساس قابلیت، تحصیلات و پتانسیلش خود دارد، طیف وسیعی از فرصت های شغلی در اختیار این دسته از افراد قرار داده می شود و سازمان هایی مانند بانک، شرکت های بیمه، سازمان های حمل و نقل عمومی و بسیاری از نهادهای دولتی دیگر به دنبال استخدام چنین افرادی هستند.

نرم افزارهای مالی و حسابداری، رکن اصلی مدیریت مالی

در حال حاضر که مدیریت مالی هر کسب و کار با هر اندازه ای، بدون استفاده از نرم افزار حسابداری ممکن نیست، شرکت های بسیاری در داخل کشور اقدام به طراحی و تولید نرم افزارهای مالی و حسابداری بومی کرده اند. شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات پارمیس، از پیشگامان این عرصه است که با بیش از 15 سال سابقه و سبد محصولات نرم افزارهای تکنولوژی محور خود، با شعار “از خانه ای کوچک تا کارخانه ای بزرگ با نرم افزارهای حسابداری پارمیس” مشغول به فعالیت است. با توجه به تنوع محصولات و خدمات این شرکت،نرم افزار پارمیس انتخاب بسیاری از مدیران مالی بوده است. راهکارهای نرم افزاری پارمیس شامل نسخه های فروشگاهی، شرکتی، تولیدی، بازرگانی، نرم افزارهای مالی و اداری یکپارچه با رویکرد ERP است که تمامی اصناف در هر اندازه ای را پوشش می دهد.

شما می توانید برای دریافت دمو  و خرید نرم افزار حسابداری به صفحه شرکت پارمیس مراجعه کنید.

مرکز تماس با پارمیس

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید