2024-04-19 14:40:36

محاسبه عیدی سال 1400 | سنوات و مالیات

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
محاسبه عیدی سال 1401
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

مدیریت مالی درآمد برای روزهای پایانی سال و تردید کارکنان در زمینه میزان عیدی و سنوات اتفاقی تکراری است که کم‌کم در نیمه دوم سال به سراغ کارکنان شاغل در بخش‌های خصوص و دولتی می‌آید. به همین دلیل، در این مقاله به توضیح روش محاسبه عیدی سال 1401 و قوانین مرتبط با آن پرداخته‌ایم. علاوه بر این، بزودی ماشین حساب آنلاین عیدی سال 1401 برای محاسبه میزان عیدی و سنوات کارکنان بخش خصوصی نیز در این مقاله قرار داده خواهد شد، تا در کمترین زمان ممکن از میزان دقیق عیدی و سنوات سال 1401 خود آگاه شوید.

البته آگاهی از میزان عیدی تنها یکی از مراحل مدیریت مالی است. برای آگاهی بیشتر از جزئیات درآمد و مخارج جاری در طول یک سال و یا یک ماه، استفاده از نرم افزار حسابداری می‌تواند راهگشا باشد.

 قانون محاسبه عیدی کارکنان بخش خصوصی و کارگران

پیش از بیان قوانین و نحوه محاسبه عیدی سال 1401 برای کارکنان و کارگران بخش خصوصی، باید به این نکته اشاره کنیم که عیدی به آن دسته از افراد مشغول به کار تعلق می‌گیرد که شامل تعریف قانون از کارگر شوند.

کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی ، اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند. نرم افزار پخش مویرگی

با توجه به این تعریف، هر فردی که کار می‌کند و حقوق دریافت می‌کند، مشمول دریافت عیدی است و باید نحوه محاسبه عیدی سال 1401 را بلد باشد. اما باید در نظر داشت که شرط احراز این شرط در اداره کار، بیمه شدن کارگر تحت پوشش کارفرما است؛ پس برای دریافت حقوق فرد باید به درخواست کارفرما کار کرده و حقوق دریافت کند و توسط کارفرما تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

 عیدی کامل کارکنان در سال 1401

در صورتی که کارگر به مدت یک سال (12 ماه کامل) نزد کارفرما مشغول به کار باشد، باید در انتهای سال طبق قانون محاسبه عیدی سال 1400 مبلغی معادل دو ماه حقوق پایه درج شده در حکم حقوق خود را به عنوان عیدی دریافت کند. در این صورت، سقف عیدی دریافتی، معادل 7966485 تومان (7 میلیون و 966 هزار و 485 تومان) و کف عیدی کارگران در سال 1401 نیز معادل (۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان) است. نرم افزار انبارداری

عیدی برای کارکنان شاغل کمتر از یک سال

اما اگر مدت کار کارگر در بنگاه کاری کمتر از یک سال باشد- 10 ماه تا 11 ماه- و کارگر در طول این مدت بیمه شده باشد، عیدی به این کارگر نیز تعلق می‌گیرد. میزان عیدی این افراد با فرمول زیر محاسبه می شود. شما می‌توانید از ماشین حساب آنلاین زیر برای محاسبه عیدی سال 1401 استفاده کنید و یا با استفاده از این فرمول عیدی سال 1401 خود را محاسبه کنید.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار تولید و بهای تمام شده

محاسبه عیدی
نحوه محاسبه عیدی

نحوه محاسبه سنوات کارگران و کارکنان بخش خصوصی

در کنار محاسبه عیدی سال 1401، باید به مفهوم سنوات نیز بپردازیم؛ زیرا این مورد نیز یکی از پرداختی‌هایی است که کارکنان عموماً در انتهای سال دریافت می‌کنند. برای درک بهتر مفهوم سنوات در محاسبه حقوق کارکنان، باید به تعریف دو مفهوم مرتبط با سنوات کارکنان و تفاوت آنها اشاره کنیم. نرم افزار crm

پایه سنوات: منظور از پایه سنوات در مقاله محاسبه عیدی سال 1401 مبلغی است که به حقوق پایه کارمند بعد از یک سال کار کامل در یک واحد کاری معین اضافه می‌شود. این مبلغ در صورت ادامه کار کارمند در همان واحد کاری (برای سال های دوم به بعد) متغیر است. هدف از تعیین این مقدار، تفاوت حقوق کارمند پرسابقه و کم سابقه در یک واحد کاری است. مبلغ معیار این سنوات از طریق بخشنامه‌های صادره از سوی وزارت کار تعیین می‌شود. در سال جاری (1400)، این مبلغ معادل 46666 به ازای هر روز و 1 میلیون و 400 هزار تومان به ازای یک سال است.

حق سنوات: حق سنوات مبلغی است که توسط کارفرما به حقوق پایه فرد اضافه می‌شود. زمان پرداخت این مبلغ متناسب با میل کارفرما متغیر است و می‌تواند به صورت ماهیانه و یا به صورت سالیانه به کارمند پرداخت شود. لازم است تا در مقاله محاسبه عیدی سال 1400 بگوییم میزان این پرداختی معادل با یک ماه حقوق پایه کارمند است. نرم افزار شرکتی

راهکارهای محاسبه دقیق عیدی، سنوات و مالیات کارکنان

نقش نرم افزار حقوق و دستمزد کارکنان در مدیریت مالی و نیروی انسانی یک شرکت انکارناپذیر است. شاید یک مثال به درک بهتر این مسئله کمک کند. فرض کنید که قصد توسعه کسب و کار خود را دارید. برای این کار اقدام نسبت به جذب نیروی کار جدید و برای مثال توسعه خط تولید خود و یا احداث خط تولید دوم اقدام می‌کنید. فارغ از هزینه‌های جاری جذب نیروی جدید و همچنین راه‌اندازی یا توسعه خط تولید جدید، بزرگترین ریسک پیش روی شما، عدم آگاهی شما از توان مالی شرکت و میزان حقوق پرداختی فعلی و آینده برای کارمندان فعلی شماست.

در اینجا چند سوال مهم در رابطه با ساز و کار مالی و محاسبه عیدی سال 1401 که از سمت شما مطرح می شود:

  •  چه میزان از درآمد شما در ماه برای حقوق کارکنان صرف می‌شود؟
  • آیا شرکت شما به اندازه کافی برای استخدام نیروی جدید پشتوانه مالی دارد؟
  • آیا هزینه و سرمایه کافی برای توسعه خط تولید جدید را دارید؟
  • آیا به پرداخت‌های پایان سال کارکنان نزدیک هستید و برای آن برنامه ریزی کرده‌اید؟
  • دریافتی‌های شما از مشتریان در چه وضعیتی است و تا چه حد به آنها تکیه کرده‌اید؟

 اگر کمی بنیادین به ماجرا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در بسیاری از مواقع، تصمیمات ما بر مبنای همین اطلاعات گرفته می‌شود که در سیستم سنتی حسابداری، جمع آوری و تحلیل آن بسیار زمان‌بر و پر از اشتباه است. در این صورت با دو حالت مختلف روبرو می‌شوید که در ادامه به بررسی راهکارهای موجود برای مدیریت آنها می‌پردازیم. نرم افزار حسابداری تولیدی

هنوز از برنامه های حسابداری استفاده نمی‌کنید

مهم نیست که کسب و کار شما کوچک است یا بزرگ؛ در هر صورت هر فرد یا بنگاه کاری در هر اندازه‌ای به برنامه حسابداری نیاز دارد. اگر هنوز از برنامه‌های حسابداری برای مدیریت کسب و کار خود و پرداخت حقوق کارکنان استفاده نمی‌کنید، توصیه ما به شما استفاده از این نرم افزارها برای محاسبه عیدی سال 1401 است. بکارگیری این محصولات به شما چند امکان مشخص می‌دهد.

این مطلب هم برای شما مفید خواهد بود:کسب وکارهای کوچک هم به حسابداری نیاز دارند

اول اینکه به درک درستی از وضعیت فعلی خود می‌رسید؛ به این معنی که متوجه می‌شوید که بنگاه کاری شما تا چه حد سود ده و تا چه حدی با زیان همراه است. دوم اینکه به درک درستی از روند مالی شرکت و نقاط ضعف و قدرت خود دست پیدا می‌کنید. برای مثال مشتریان پرسود خود را بهتر می‌شناسید و برای حفظ و تشویق آنها اقدامات لازم را انجام می‌دهید. نرم افزار حسابداری رایگان

کارکنان خوب و پرسابقه خود را شناسایی می‌کنید و در حفظ آنها به عنوان نیروی انسانی سودده کوشاتر می‌شوید. علاوه بر این شما می‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی مبتنی بر اطلاعات عینی داشته باشید تا با کمترین ریسک مواجه شوید. افزایش سرعت، کاهش هزینه‌ها، پیشگیری از جریمه های مالیاتی و غیره از ویژگی‌های ایده‌آل نرم افزارهای حسابداری است.

از برنامه های محدود حسابداری استفاده می‌کنید

اگر از برنامه های حسابداری استفاده می‌کنید، اما این برنامه‌ها محدود هستند، می‌توانید به سراغ محصولات مجزا و تخصصی شرکت پارمیس بروید. در این صورت شما می‌توانید متناسب با نیاز خودتان، یکی از محصولات متنوع و شخصی‌سازی شده این شرکت را برای کسب‌ و‌ کار خود انتخاب کنید تا از همه مزیت‌های برنامه‌های حسابداری بهره‌مند شوید. نرم افزار حسابداری بازرگانی

 برای مثال استفاده از برنامه حقوق و دستمزد، می‌تواند به مدیریت بهتر نیروی انسانی و حسابداری دقیق حقوق و دستمزد کارکنان کمک فراوانی بکند تا با ریسک کمتری در اتخاذ تصمیمات خود در محاسبه عیدی سال 1400 مواجه شوید. ضمن اینکه، استفاده از نرم افزارهای حسابداری و ایجاد شفافیت در پرداختی‌ها به کارکنان، به اعتماد بیشتر بین کارکنان و هیئت تصمیم گیرنده منجر می‌شود. علاوه بر این قابلیت‌هایی نظیر، صدور فیش حقوقی، طبقه‌بندی مشاغل در حکم‌های پرسنلی، امکان صدور فیش حق ماموریت و بسیاری موارد دیگر می‌تواند به کاهش زمان فرآیند حسابداری و جلوگیری از جریمه‌های مالیاتی کمک فراوانی بکند.

خرید نرم افزار حقوق و دستمزد

یکی از ویژگی‌های خوب شرکت فناوری اطلاعات پارمیس، ارائه دمو نرم افزارهای حسابداری، پیش از خرید این محصولات این شرکت است. با تجربه استفاده از دمو و دریافت فیلم‌های آموزشی می‌توانید به درک درستی از توانایی های این نرم افزارها دست پیدا کنید و با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به خرید خود اقدام کنید. برای دریافت دمو نرم افزار حقوق و دستمزد می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید. نرم افزار فروشگاهی

 ساده‌ترین روش، مراجعه به نرم افزار حقوق و دستمزد پارمیس در سایت شرکت پارمیس و کلیک بر روی دکمه دریافت دمو رایگان در بالای صفحه است. شما در این صفحه، توضیحات کاملی از قابلیت‌های این نرم افزار را مشاهده می‌کنید که در زمان کار با دمو با آنها آشنایی بیشتری پیدا می‌کنید. اگر امکان دسترسی به سایت شرکت پارمیس برای شما فراهم نیست، می‌توانید با واحد فروش شرکت پارمیس تماس بگیرید. همکاران ما در این بخش، پس از ارائه مشاوره، نسبت به ارسال لینک دسترسی به دمو و فیلم های آموزشی در پیام رسان‌ها اقدام می‌کنند.

نرم افزار حقوق و دستمزد

 شماره تماس با شرکت پارمیس: 87758-021

آدرس الکترونیکی: info@parmisIT.com

 علاوه بر این، شما می‌توانید از طریق پیام رسان‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مانند صفحه رسمی شرکت پارمیس در اینستاگرام نیز با ما در ارتباط باشید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید